#27 Martin Lundberg

Moderator: Styrelsen

marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #27 Martin Lundberg

Post by marre »

Tror ni på allvar AIK bryter kontraktet med Lundberg???
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

21 år med massor av utvecklingsmöjligheter i sig och dessutom egen produkt..
Självklart skall han stanna..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
schteffe
Posts: 1924
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #27 Martin Lundberg

Post by schteffe »

King Kong wrote:21 år med massor av utvecklingsmöjligheter i sig och dessutom egen produkt..
Självklart skall han stanna..
Förvisso, men bra är han inte just nu. Fjärdelinan var inte bra i egen zon igår, och orsakade åtminstone två baklängesmål. Tycker spelare som Lindberg och Emanuelsson är bra mycket intressantare, och dom tacklar förresten också.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: #27 Martin Lundberg

Post by kriwi »

King Kong wrote:21 år med massor av utvecklingsmöjligheter i sig och dessutom egen produkt..
Självklart skall han stanna..
Haha men ge dig nu Kingelikong! MASSOR med utvecklingsmöjligheter?
Kan du nämna ett par av dessa tack.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

kriwi wrote:
King Kong wrote:21 år med massor av utvecklingsmöjligheter i sig och dessutom egen produkt..
Självklart skall han stanna..
Haha men ge dig nu Kingelikong! MASSOR med utvecklingsmöjligheter?
Kan du nämna ett par av dessa tack.
Ja, Lundberg kan väl utvecklas i nästan alla avseenden!
Han kan utveckla sitt defensiva spel, sitt offensiva spel, sitt skott, sitt fysiska spel, tekningarna, spelet framför motståndarkassen osv.

Du verkar tro att jag menar att Lundberg har grymt stor sannolikhet att utvecklas till en ny Jocke Lindström, men det var alltså inte alls det jag menade..
Jag menar kort och gott det jag säger..
Han är blott 21 år (vilket många ibland verkar glömma) och kan utveckla massor i sitt spel..
Eller tror du att Lundberg, 21 år gammal, nåt sin peak redan?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #27 Martin Lundberg

Post by bsa »

Vem har inte mellan år utveckling är inte en rak linje :roll:
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #27 Martin Lundberg

Post by don_tomassso »

Lubbe ska va kvar punkt slut.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3095
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Foppas skridskocoach »

Fattar inte hur man kan vilja ha bort Martin. Solklart kaptensämne som har hamnat i en liten svacka (som dock inte alls är så djup som vissa verkar vilja antyda).
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #27 Martin Lundberg

Post by BubbelVe »

ÖÖH va ?

Martin Lundberg är kanske min favvospelare nr 1 som jag vill ska blomma ut (tillsammans med 41 men han är ju redan på gång) Jag såg tendenser till en ny Per Mikaelsson (dåligt att göra jämnförelser) i Martin och tänkte som alla andra skulle bli en härlig granithård lagkapten under 10-15 år i svartgult 8-)
Men inte ens JAG kan se annat än att Martin har haft en FRUKTANSVÄRT dålig säsong, vi snackar inte ens en svacka här utan hela förbenade serien.

Han skulle inte göra två mål till om så spelade klart säsongen med handbollsmål, hans dribblingsräder som han ibland försöker sig på kan inte längre få bli kallade "räder" eftersom han inte tar sig förbi första gubben...
Hans fysiska spel lyser med frånvaro sedan november med någon enstaka smäll då och då som påminner om vad han kan.
Martin får heller inte sitt passningsspel att funka, han tekar som en blind och han ligger på MINUS 14 trots att defensiven tidigare år varit en absolut styrka .
En detalj är att han, och min andra favvo Bellemare, faktiskt brukar göra samma fel i fem mot fem (även nr 19) att de faller ner för långt i försvarzon och börjar jaga samma gubbar som backarna som då helt enkelt inte vet var de skall ta vägen. När du i Martin och Belles fall tappar en center ner bakom mål blir det väldigt ofta rena lägen i slottet som faktiskt hänt massor av gånger nu under den stora svackan men de har gått bort sig hemmåt tidigare oxo..
För hur ska du som back göra om en center helt plötsligt svischar förbi ut till sarg på din gubbe, du kan ju inte gärna lämna kassen och ut och börja spela center.
Helt plötsligt har du bara två, ibland bara en, som sätter press på deras skyttar. Då får du de riktigt farliga lägena i slottet för skyttar eller backar som får ett pass och trampar innåt och skjuter ganska ohotat och närmare än vad som är brukligt.... handen på hjärtat visst har vi sett lite för mycket avslut därifrån de senaste 10-15 matcherna

Men läs inte detta som att jag vill ha bort honom... :!:
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

Nu pratade vi ju iof om hans framtid och utvecklingsmöjligheter..

Skall man prata om hans säsong så här långt har den helt klart varit lite "si så där" totalt sett..
Men man skall kanske inte glömma att Lundbergs styrka så här långt är hans fysiska spel med tacklingar och köttande, och killen har dragits med en del skador från och till som hämmat hans spel i det avseendet något..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: #27 Martin Lundberg

Post by kriwi »

Visst kan Lundberg utvecklas men det kan ju exakt alla spelare göra.
Det positiva med Lundberg är att han är en egen produkt och givetvis hade man hoppats att skulle kunna bidra och även växa ut till en riktigt bra defensiv center.
Visst killen är bara 21 år men Martin har under denna säsong visat upp ett dåligt defensivt spel, dåligt offensivt spel, och för att vara en fysisk spelare har han även varit i en besvikelse i den aspekten.

Enligt min mening skulle det vara bra mycket intressantare att plocka upp en spelare från ex. allsvenskan för en hyfsad billig peng som behärskar det defensiva spelet och även har potential att utvecklas offensivt.
En Erik Forsell vävning helt enkelt.
Dock förstår även jag precis som det är nämnt ovan att AIK aldrig kommer att bryta kontraktet med Lundberg.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Jaha? Hadelöv har väl sämst mälvaktsstatistik i ES näst bästa lag. Nog för att han fått sin beskära del av kritik etc, men vad fan har det att göra med i vilket lag man spelar?

Jag tycker att det stirras för mycket på +/- överlag. Sedan ska man även betänka att Lundberg har väl varit bofast i 4:e line hela säsongen medans överiga har hoppat runt lite grann och spelat i mera producerande kedjor.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lappmössan »

För ett år sedan och speciellt i slutspelet mot luleå var det idel hyllningar och många inklusive mig utropade honom till vår framtida kapten. Kan inte "ge upp" på honom än. Men grabben måste börja tacklas igen..
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Chippen wrote:
Jag tycker att det stirras för mycket på +/- överlag. Sedan ska man även betänka att Lundberg har väl varit bofast i 4:e line hela säsongen medans överiga har hoppat runt lite grann och spelat i mera producerande kedjor.
Att han har varit bofast i fjärde och aldrig fått chansen högre upp säger också en del.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

374 wrote: Att han har varit bofast i fjärde och aldrig fått chansen högre upp säger också en del.
Säger en del om vad?
För mig säger det många saker.
Dels att Lundberg utgör en viktig del av 4:e linan, och den enda centern vi har som tar den rollen som behövs för att vara navet i 4:e line. Visst så betyder det att han åker på mera mål bakåt än andra spelare som hoppar uppåt i kedjorna etc, men samtidigt så utgör han en grymt viktig del i laget.

Det säger ju även att han inte har de skills som krävs för att han ska vara en del av en producerande kedja som center, då han inte har tekniken, passningsspelet eller målskyttet och även det är han nog själv medveten om.
Dock så skulle han mycket väl kunna vara center i en producerande kedja med enbart rollen som defensiv spelare. Se bara på hur mycket bättre Mikko-Jocke L blev ifjol då de fick in lundberg som center, eller kedjan blev betydligt bättre defensivt och framför allt i egen zon, vilket gjorde att Mikko-Jocke kunde spela ett bättre offensivt spel.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Gonzo »

Martin Lundberg är lika kass som Thomas Larsson. De säger en hel del!
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #27 Martin Lundberg

Post by lazerkrobbe »

Gonzo wrote:Martin Lundberg är lika kass som Thomas Larsson. De säger en hel del!
Säger väl egentligen mest om dig och ditt hockeykunnande.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #27 Martin Lundberg

Post by smogz »

Händer det inget med Lundbergs spel innan sommaren så platser han helt enkelt inte i laget nästa år. Ok han kan utvecklas på en mängd områden men han har ju ingen potential. Jag tror inte han nånsin blir bättre än en fjärdecenter.

Gissar att men inte bryter kontraktet med honom så mitt tips är att han lånas ut under en tid.

Vi har en uppsjö juniorcentrar med högre potential som jag hellre ser får chansen som fjärdecenter. Mustonen och Lindberg för att nämna två.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Gonzo »

lazerkrobbe wrote:
Gonzo wrote:Martin Lundberg är lika kass som Thomas Larsson. De säger en hel del!
Säger väl egentligen mest om dig och ditt hockeykunnande.

Säger väl också nåt om ditt hockeykunnande, för hur man än vrider och vänder på de. Så är han inte en bra hockeyspelare. Vad tillför han mer än nå "tunga tacklingar"? Han kan inte passa, kan inte skjuta, ja han kan inte mkt den killen.

Ni säger att han är 21år, han har varit lika bra sen han kom in i a-laget förutom att han kankse kan teka lite bättre. Är de bra på 3säsonger?

Ne han platsar inte i elitserien så är de bara, man kan sätta in vilken spelare som helst på hans plats och få ut lika mkt.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #27 Martin Lundberg

Post by lazerkrobbe »

Gonzo wrote:
lazerkrobbe wrote:
Gonzo wrote:Martin Lundberg är lika kass som Thomas Larsson. De säger en hel del!
Säger väl egentligen mest om dig och ditt hockeykunnande.

Säger väl också nåt om ditt hockeykunnande, för hur man än vrider och vänder på de. Så är han inte en bra hockeyspelare. Vad tillför han mer än nå "tunga tacklingar"? Han kan inte passa, kan inte skjuta, ja han kan inte mkt den killen.

Ni säger att han är 21år, han har varit lika bra sen han kom in i a-laget förutom att han kankse kan teka lite bättre. Är de bra på 3säsonger?

Ne han platsar inte i elitserien så är de bara, man kan sätta in vilken spelare som helst på hans plats och få ut lika mkt.
Det jag vände mig emot var jämförelsen med Tomas Larsson, den var väldigt skev tycker jag. Håller däremot med om att han borde hänga på gärdsgården i AIK om han inte rycker upp sig och levererar under slutspelet. Alla spelare i ett lag behöver inte vara utpräglade snipers och playmakers, och även jag inte håller med dig om Lundberg är helt talanglös, så är ju hans uttalade roll att det ska vara en jobbig jävel att spela mot, och det ska göra ont. Får vi inte detta av honom så finns det n-vis bättre lösningar på den centerrollen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Skulle vara intressant att teoretisera lite kring varför ingen juniorforward tar det där riktiga klivet. Är det för att backar prioriteras?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svartgulsubkultur »

Verkligen, råämnen och talanger finns och har funnits bland både försvarare och anfallare.
Om Emanuelsson får vara frisk och hel ser jag honom som en kille med poängmakarpotential som också med fysik successivt kan jobba sig uppåt i hierarkin.

Men helt klart har backarna lyckats bättre med att slå sig in, avancera och ta för sig.
Även om man bortser från supertrion Rundblad, Erixon och Larsson så lyckas ju backar som Burström, Edström och Granberg bättre än Lindberg, Karlsson, Mustonen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Gonzo »

King Kong wrote:
kriwi wrote:
King Kong wrote:21 år med massor av utvecklingsmöjligheter i sig och dessutom egen produkt..
Självklart skall han stanna..
Haha men ge dig nu Kingelikong! MASSOR med utvecklingsmöjligheter?
Kan du nämna ett par av dessa tack.
Ja, Lundberg kan väl utvecklas i nästan alla avseenden!
Han kan utveckla sitt defensiva spel, sitt offensiva spel, sitt skott, sitt fysiska spel, tekningarna, spelet framför motståndarkassen osv.

Du verkar tro att jag menar att Lundberg har grymt stor sannolikhet att utvecklas till en ny Jocke Lindström, men det var alltså inte alls det jag menade..
Jag menar kort och gott det jag säger..
Han är blott 21 år (vilket många ibland verkar glömma) och kan utveckla massor i sitt spel..
Eller tror du att Lundberg, 21 år gammal, nåt sin peak redan?
Killen kommer aldrig ha en peak, så sluta drömma!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3095
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Foppas skridskocoach »

Han kommer alltså att prestera på exakt samma nivå under sin resterande karriär? Bra, då vet vi...
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lappmössan »

Lindberg, Pettersson, Emanuelsson och Arvidsson har alla potentialen att bli producerande spelare i elitserien.
Sedan kommer väl Wallmark och Mäkitalo underifrån som anses som något av supertalanger, men då är frågan om vi kommer ge dem speltid tidigt när vi har flera äldre under kontrakt? Känns som att det blivit trafikstockning nu när några inte har tagit ett steg till i utvecklingen samt behåller spelare som Forsberg och Hynning.

Jag tror förövrigt mer på Pettersson än någon av de andra just nu och kommer bli ruggigt besviken om han inte ges chansen. Han är den ende man svart på vitt kan se har tagit ett steg i rätt riktning.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svartgulsubkultur »

Saxar in min nypostade lista från HK.
svartgulsubkultur wrote:De forwards jag i dagsläget tror/hoppas kan nå högre höjder än en grinderroll i ES är
# Oscar Lindberg, nån gång måste det ju lossna för killen.
# Melker Karlsson, borde kunna jobba sig uppåt till en toppsexytterposition.
# Petter Emanuelsson, har potential men har inte fått/kunnat blomma ut. Det finns två huvudsakliga skäl till det.
1. Hans ständigt återkommande skador, främst axeln.
2. Att LJ envisas med att spela honom i division 1, känns som en Piteåtjänst att Petter harvat där. Borde ha spelat i allsvenskan den här säsongen. Lite av en Melker-typ men med bättre målnäsa och fler kilon.
# Joel Mustonen, klart lovande offensiv potential men har inte klivit fram i Västerås som man kanske hade hoppats. Känns lite väl lätt men har ju tid på sig att hinna bulka upp.
# Adam Pettersson, ska bli spännande att se om han tar en ordinarie tröja nästa år. Hans 10+18 i Sundsvall i år är ett bra facit. Har också visat att han kan producera mot internationellt motstånd även om det inte räckte till en JVM-biljett.
# Viktor Arvidsson, måste likt Mustonen biffa upp sig men har tveklöst de offensiva redskapen i sitt toolbelt. Behöver nog en säsong i AS innan han är redo att testas på riktigt.

Sen kommer det gubbar längre ner i åldrarna som är svåra att sia om.
Lukas Wallmark, Markus Pettersson (verkar dock bli omskolad till back) , Petter Mäkitalo, Pontus Wikström mfl.
Men visst längtar man efter en egenskolad, bra forward. En ny Jocke Lindström/Mikaelsson/Tjuven/Hans Hjalmar/Mats Lundström.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #27 Martin Lundberg

Post by bruno »

Lukas Wallmark, Markus Pettersson (verkar dock bli omskolad till back) , Petter Mäkitalo, Pontus Wikström mfl.
Men visst längtar man efter en egenskolad, bra forward. En ny Jocke Lindström/Mikaelsson/Tjuven/Hans Hjalmar/Mats Lundström.
Vet du av vilken anledning Markus Pettersson blir omskolad till back?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svartgulsubkultur »

Nej. Tyckte han var som klippt och skuren för att bli en grym tvåvägscenter som sin pappa.
Backbrist i laget eller större potential som back, jag vet inte.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #27 Martin Lundberg

Post by bruno »

svartgulsubkultur wrote:Nej. Tyckte han var som klippt och skuren för att bli en grym tvåvägscenter som sin pappa.
Backbrist i laget eller större potential som back, jag vet inte.
Precis. Kändes som en miniatyr av Rickard Wallin av det lilla jag såg av honom i tv-pucken.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Colton »

Pettersson och Arvid Lundberg skolades om för att det fanns en brist på spelskickliga backar i föreningen. medveten strategi som beordrats av Lasse himself.
Post Reply