Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Anti Allo
Posts: 650
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Silly Season 2018/19

Post by Anti Allo »

När man ser denna lista blir det allt mer obegripligt att vi lät Sebbe Ohlsson lämna.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Dwight_Shrute wrote: 24 May 2018, 06:24 Linus lindström känns som en enda stor felsatsning..långsam, fantasilös och väldigt begränsad. Tycker han är lika överskattad som Wingerli är underskattad. I årets slutspel drev han ju hela laget under vissa matcher! Tycker absolut han kan vara en man för andra formationen..även om det kanske känns allra mest logiskt tillsammans med Hedberg/Berggren.
Håller med dig om Wingerli. Men Lindström är en yngre kille, har ett väldigt bra hockeysense. Behöver jobba lite på explosiviteten.
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ohlsson ville säkert ha en mycket större roll och jag tror inte AIK kunde erbjuda det därför sökte han sig vidare. Blir spännande att se om han producerar i TIK. Tror inte vi lät honom lämna. Han vill nog ta ett större offensivt ansvar och det kände han att inte skulle få hos oss.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 24 May 2018, 06:24 Linus lindström känns som en enda stor felsatsning..långsam, fantasilös och väldigt begränsad. Tycker han är lika överskattad som Wingerli är underskattad. I årets slutspel drev han ju hela laget under vissa matcher! Tycker absolut han kan vara en man för andra formationen..även om det kanske känns allra mest logiskt tillsammans med Hedberg/Berggren.
Lindström är mycket skicklig i det defensiva spelet, men väldigt begränsad offensivt. Sätt han mellan två superoffensiva yttrar och kedjan kommer att undvika ett negativt plusminus. Han ligger alltid rätt i banan och är något av en "shutdowncenter", perfekt för att matchas i en defensiv kedja mot motståndarnas bästa kedja. Han är en bra och billig rollspelare och ska ses ut det perspektivet. Lika viktigt som det är att ha målskyttar och poänggörare, lika viktigt är det att ha spelare som kan ta hand om andra roller. Jag tycker att många ser oerhört enögt på enskilda spelare prestation: Om någon gör offensiva prestationer i en match så hyllas de även om de spelar oansvarigt defensivt.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

http://hockeynews.se/articles/3026/

Riktigt bra intervju med Jimmie, och jag tycker att det låter som om han kommer att spela en säsong till iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Chippen wrote: 24 May 2018, 10:57 http://hockeynews.se/articles/3026/

Riktigt bra intervju med Jimmie, och jag tycker att det låter som om han kommer att spela en säsong till iaf.
Alla äldre spelare försöker förlänga karriären så länge som möjligt och de är oftast för dyra i förhållande till vad de presterar. I intervjun framgår det han återigen var skadad under slutspelet, men nu är "frisk" när det är dags att skriva kontrakt. 8-) Han har kroniska skadeproblem och man såg i slutet att han inte var fräsch. Det är dags att ta farväl. Det mest intressanta är att han säger att Olofsson var relativ "billlig". Jag vidhåller att Lindgren gjorde ett misstag där.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jimmie gjorde en riktigt bra säsong. Laget höjde sig verkligen när han kom in i laget. Briljant i slutspelet där han tillhörde lagets bästa spelare. Är han frisk och är villig att försäsongsträna ska han erbjudas en plats, till en skälig lön. Given lagkapten. Vinnarnas vinnare och en perfekt förebild till ungdomarna.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Håller motvilligt med, samtidigt som det känns som en svaghet att en snart 40åring fortfarande känns intressant.
Problemet med Jimmie är väl att hans styrka är bökandet framför mål, och han där ofta hamnar i situationer där sidovackling av hans knän förekommer. Uppenbarligen håller dom inte för det och han får utgå.
Hans kärlek till sporten är det i alla fall inget problem med.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Modo hamnade i problem p g a man inte kunde eller vågade (rädda för fansens reaktion) säga ned till gamla stjärnor. Problemet är att sådana spelare är alldeles för välbetalda i förhållande till deras prestation på isen. I Jimmies fall vet vi ju i princip redan nu att han kommer att halka runt i slutspelet (om vi nu tar oss dit nästa år) med skadeproblem. Så fort det blir matcher varannan dag så blir det problematiskt. Är det inte knäna så är det ljumskarna som tar ned prestationen. Han kommer aldrig att bli helt frisk och det är bara att inse det. Han kommer heller aldrig att vilja köra hård försäsongsträning, men det är en annan sak. :D Jag har full förståelse att spelare som Pontus P, Lindgren och Jimmie vill ha kontrakt och spela så länge som möjligt för de kommer troligtvis aldrig igen att komma upp på de lönenivåer de har nu. Kan de förlänga karriären 1-2 år så blir det otroligt mycket mer guldkant på tillvaron. Man måste våga klippa banden med dessa spelare hur mycket man än tycker om de som personer och vad de en gång i tiden levererade på isen. Nostalgi är farligt.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Lindgren och Jimmie tillhörde lagets bästa spelare. Du har rätt att man inte ska bli nostalgisk men varför inte erbjuda förlängt till de som presterar bäst? Tror inte det är några fantasisummor det handlar om, två killar med hjärta för föreningen.
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Jimmie kan inte håva in i närheten av vad han tjänade under sin glansperiod. Kan Lindgren signa Jimmie på ett kontrakt med vettig lön så säger jag ok. Hans ledaregenskaper saknar motstycke i SHL vilket inte ska underskattas. Men jag blir lite fundersam i intervjun när Jimmie påpekar att många kontrakt görs klart höst/vinter om det ska till förlängning mm. Vad gjorde Lindgren då? Knöt inte han upp spelare från andra klubbar och ligor? Jo Hedberg vet vi var klar under våren. Olofssons ersättare som jag ser det. Noren och Granberg senare men jag kan tycka att med det stora tapp av spelare vi upplevt nu borde det finnas fler forwards i inkorgen än vad det gör just nu. Lindgren har vetat att dessa lämnar under en längre tid. Då tänker jag främst på Ohlsson och Hetta. Vi sitter lite i skiten just nu tycker jag.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Det är framförallt kontrakt gällande attraktiva spelare från Allsvenskan och SHL som brukar göras upp ganska tidigt. De andra kontrakten brukar komma i senare faser (även om de säkert ligger i förhandling tidigare), efter NHL- och AHL-lagen spelat klart, efter draften, efter camperna etc. Lindgren kan mycket väl sitta på preliminära överenskommelser med t ex en förstacenter. Man skall komma ihåg att även Växjö har ganska många platser som de skall fylla. Det som känns mest oroande är att bredden inte är klar vilket den alltid brukar vara vid de här tidpunkten. De mest attraktiva allsvenska spelarna har redan signat, men om jag kommer ihåg det rätt så får man plocka allsvenska spelare fram till den 19:e juli. Det finns fortfarande ett antal allsvenska spelare som skulle passa i en breddroll, t ex David Rundqvist bara för att ta en spelare som inte har nämnts. Danny Kristo är en spelare jag tror skulle kunna passa bra in hos oss utan att för den skull kosta extremt stora pengar. Man borde även kunna få referenser där från Armalis.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

nr86 wrote: 24 May 2018, 13:48 Jimmie kan inte håva in i närheten av vad han tjänade under sin glansperiod.
En av anledningarna till att Brynäs kommer att ha så bra backsida kommande säsong är att man har blivit av med Jörgen Sundqvists lönepost. Någon som tycker att han har varit bra de senaste säsongerna? Jan Sandström är ett annat exempel.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

p-play wrote: 24 May 2018, 11:33 Alla äldre spelare försöker förlänga karriären så länge som möjligt och de är oftast för dyra i förhållande till vad de presterar. I intervjun framgår det han återigen var skadad under slutspelet, men nu är "frisk" när det är dags att skriva kontrakt. 8-) Han har kroniska skadeproblem och man såg i slutet att han inte var fräsch. Det är dags att ta farväl. Det mest intressanta är att han säger att Olofsson var relativ "billlig". Jag vidhåller att Lindgren gjorde ett misstag där.
Fast du har ju då rakt ingen aning om vad det är för skada heller, och jag skulle tro att de flesta spelar med någon typ av skavank under ett slutspel. Jag tycker inte det är dags att ta farväl. Inte då vi redan gjort det av Petterström. Vi kan inte släppa båda två på samma Silly, skulle blir för mycket ryggrad som försvinner trots allt.

Jag skulle tro att Olofsson nog ville lämna oxå. Han blev ju inte direkt matchad på rätt sätt kan jag tycka. Kändes som om planen för honom inte riktigt fanns där. Sedan var han inte bra under stora delar av grundserien heller.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Sett efter slutspelet kan det ha vart ett misstag att släppa Olofsson, för han var bra i slutet. Däremot höll han ej måttet i serien. Misstänker att han gjort klart med Färjestad innan slutspelet drog igång och att AIK inte visade något större intresse, vilket var rätt tänkt då.

Kan leva med den förlusten, men grämer mig något oerhört att vi tappar Söderlund och Ohlsson.
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Håller med till 100%! Jimmie ska signas :D
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Tobias Enström ryktas vilja hem till Sverige. Nu har vi "fullt" på backsidan, men skulle det inte vara värt att slå honom en pling?
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Visst är det väl ändå forwards vi behöver?? Värvar vi Enström har vi ju ännu mindre flis kvar på budgeten...
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Han har tidigare sagt att Modo är enda alternativet, men vem vet vad han säger om Växjö eller Färjestad lastar upp enormt med pengar?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6744976
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Calof till KHL.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Någonting för oss? Diskutera i smågrupper!

https://sportbloggare.com/dragskott/shl ... =hootsuite
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Komarek klar för Malmö !
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ingen Rhett tror jag. Utpräglad ytter. Vi behöver en bra CENTER! Sedan utfyllnad på resterande FW platser.
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Nog borde vi väl ha råd med båda delarna?
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Rakhshani är utan tvekan en spelare med sinne var målet är beläget, men jag har svårt att se att Lindgren skulle värva honom då han känns lite halvslö. Inställning brukar vara något som värderas högt av klubben.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Rakshani är en duktig spelare, men vad vill han ha för lön? Det är en 30-årig kille som har gjort 113 poäng på 120 matcher i AHL och 182 på 269 i SHL. Ska man splasha ut på en nordamerikan så hittar vi troligtvis en mycket mer prisvärd spelare direkt från AHL. Det är ett premium på de som spelat i SHL.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by lobo »

Skulle Rasmussen kosta mer än typ jocke, eller möller?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

lobo wrote: 26 May 2018, 19:43 Skulle Rasmussen kosta mer än typ jocke, eller möller?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Nä det skulle han inte Möller o Jocke är nog bland bäst betalda i shl om inte dom bäst..
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Nog tror jag att Rasmussen skulle vara uppe och nosa på Jocke/Möller-lön. Om Växjö skulle vara med i racet (vilket de skulle) ser jag det som uteslutet att vi skulle vinna en budgivning om honom utan att punga ut astrologiska summor.
Tigerränderna går aldrig ur.
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Självklart är vi chanslösa på Rasmussen,men visst borde vi ha ganska mycket kvar på budgeten? Ortio,Katic,Kostka,Ellis,Matt,Olofsson och Hetta är rätt dyra spelare.Dom få vi värvat kan förutom Granberg inte varit svindyra.Jag är hoppfull att dom fyra sista håller hög SHL klass.
Locked