Silly Season 21/22

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

marre wrote: 15 May 2021, 12:03 Snacka om lag i spillror.Nu får dom fan öppna plånkan.
Eller så tar man ett mellanår och ser till att ekonomin är i ordning. Sjukt tunga tapp dock. Söderblom, Berggren, Frödén och Lindholm. Det är i princip omöjligt att ersätta de här spelarna. I värsta fall så blir den en kedjeeffekt där även Wingerli och Melker drar. Från guldkandidat till kanske en kvalseriekandidat om någon vecka. :) Det är tur att vi har Forsell som sportchef och inte Lindgren, samt att Brynäs och Oskarshamn klarade sig kvar.
Frantisek Pospisil
Posts: 1434
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 15 May 2021, 12:28
marre wrote: 15 May 2021, 12:03 Snacka om lag i spillror.Nu får dom fan öppna plånkan.
Eller så tar man ett mellanår och ser till att ekonomin är i ordning. Sjukt tunga tapp dock. Söderblom, Berggren, Frödén och Lindholm. Det är i princip omöjligt att ersätta de här spelarna. I värsta fall så blir den en kedjeeffekt där även Wingerli och Melker drar. Från guldkandidat till kanske en kvalseriekandidat om någon vecka. :) Det är tur att vi har Forsell som sportchef och inte Lindgren, samt att Brynäs och Oskarshamn klarade sig kvar.
Kvalserie?
Är Fröden tappad? Har jag missat. Vem är han klar för?
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 21/22

Post by Chippen »

Fröden lär nog dra tillslut.

Ändå smart skrivet kontrakt av AIK. Låt Lindholm tjäna pengar i KHL under två år, eller hur långt kontrakt han nu skrivit, och sedan när han återvänder är nog publiken på plats som vanligt och vi kan betala normal lön.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 21/22

Post by svea_man »

Lite less blir man på att shl blir mer o mer som en farmarliga .. ja så mycke för att centersidan äntligen såg rätt bra ut..
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 15 May 2021, 12:17 Det var fan inte bra. Ett litet svek får jag nog ändå tycka efter allt snack om att pengar inte var viktigt..istället fick han ett skyltfönster för att skaffa en bra deal österut..

Nu brinner det lite för Forsell.

Lindholm är bra så klart, men det kändes inte som att han riktigt hade kommit hem om jag ska vara ärlig. Jag undrar om han står ut med livet i Ryssland.

Viktigt att hitta en ersättare ganska snart tycker jag nog och Melker blir ännu viktigare att behålla.

Om man ska se det lite positivt så kanske ersättaren kan ha lite mer "grit" än vad Pär har och stärka laget på så sätt..
Ja, lite osnyggt ändå kan jag tycka. Borde kanske varit lite mer öppenhet kring att det inte var så definitivt att flytta hem nu. Å andra sidan har ju Forsell känt till att risken funnits hela tiden så bör finnas en backup plan.
persson82
Posts: 665
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 21/22

Post by persson82 »

Var det inte så här med Möller och Ericsson, skrev långa kontrakt för att sen bli uthyrda i en/två säsonger för att sen komma hem för att stanna
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 15 May 2021, 12:34
p-play wrote: 15 May 2021, 12:28
marre wrote: 15 May 2021, 12:03 Snacka om lag i spillror.Nu får dom fan öppna plånkan.
Eller så tar man ett mellanår och ser till att ekonomin är i ordning. Sjukt tunga tapp dock. Söderblom, Berggren, Frödén och Lindholm. Det är i princip omöjligt att ersätta de här spelarna. I värsta fall så blir den en kedjeeffekt där även Wingerli och Melker drar. Från guldkandidat till kanske en kvalseriekandidat om någon vecka. :) Det är tur att vi har Forsell som sportchef och inte Lindgren, samt att Brynäs och Oskarshamn klarade sig kvar.
Kvalserie?
Är Fröden tappad? Har jag missat. Vem är han klar för?
Nej, vi hamnar inte i någon kvalserie nästa år.
User avatar
nr86
Posts: 5384
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Melker blir ännu viktigare att behålla nu känner jag. Bara det här inte blir en kedjereaktion. Dvs drar en stjärna kanske nästa också känner att det är mindre prioriterat med aik. Vill inte ha ännu en ”överleva” säsong vilket den förra var inledningsvis innan Pär Rolle och Melker anslöt. De var skillnaden mellan topp 4 och 8-14 plats anser jag. Vi var dessutom förskonade från skador. Oj vad viktig den här rekryteringen blir! Ingen ny Morley nu tack!
Last edited by nr86 on 15 May 2021, 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 21/22

Post by ossian »

Inte forvanad att Lindholm drar eftersom han inte tjanat stora pengar annu som reserv i NHL, och han tjanar mangdubbelt hogre lon i utlandet. Aven Froden kommer att dra.

Man har vant sig att de 5-10 av de duktigaste drar varje ar, sa kommer det att fortsatta. Tyvarr.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 21/22

Post by svea_man »

Man förstår han ju mycke pengar men jävligt tråkigt
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 21/22

Post by Chippen »

Jag är rätt säker på AIK var införstådda i detta från start och jag ser som en win-win för alla.
AIK får pengar för att släppa Pär.
Pär får bra mycket bättre betalt i KHL än SHL.
AIK har ändå kvar kontraktsår på Pär.
Pär vet vart han kommer spela efter detta kontrakt i KHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 21/22

Post by lobo »

Jo känns som samma upplägg som Jimmie, Möller


Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
persson82
Posts: 665
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 21/22

Post by persson82 »

Chippen wrote: 15 May 2021, 12:49 Jag är rätt säker på AIK var införstådda i detta från start och jag ser som en win-win för alla.
AIK får pengar för att släppa Pär.
Pär får bra mycket bättre betalt i KHL än SHL.
AIK har ändå kvar kontraktsår på Pär.
Pär vet vart han kommer spela efter detta kontrakt i KHL.
Undra om cska Moskva är anhalten?
medli
Posts: 276
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly Season 21/22

Post by medli »

persson82 wrote: 15 May 2021, 12:53
Chippen wrote: 15 May 2021, 12:49 Jag är rätt säker på AIK var införstådda i detta från start och jag ser som en win-win för alla.
AIK får pengar för att släppa Pär.
Pär får bra mycket bättre betalt i KHL än SHL.
AIK har ändå kvar kontraktsår på Pär.
Pär vet vart han kommer spela efter detta kontrakt i KHL.
Undra om cska Moskva är anhalten?
Möllers gamla klubb Ak Bars Kazan.
User avatar
nr86
Posts: 5384
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Får aik verkligen pengar för Pär?
Är tveksam då klausulen redan fanns.
medli
Posts: 276
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Silly Season 21/22

Post by medli »

nr86 wrote: 15 May 2021, 13:01 Får aik verkligen pengar för Pär?
Är tveksam då klausulen redan fanns.
Klausul att lämna trots skrivet kontrakt ja, tror du dom skulle släppt han gratis när han är under kontrakt?
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1636
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 21/22

Post by Dwight_Shrute »

Dick Axelsson är ju ledig.. ;-)

Det finns ju dock en del spelare som haft ganska ruttna år och som kanske har en bra koppling med Bekymmersrynkan. Just nu står det still vad gäller namn (migrän är dåligt för tankeverksamheten) men..vi brukar ju kunna lyfta vissa spelare från dåliga säsonger och in i något nytt och bra.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 21/22

Post by lobo »

Fick inte AIK typ flera miljoner per säsong när Jimmie, Möller var utlånade?

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

medli wrote: 15 May 2021, 13:10
nr86 wrote: 15 May 2021, 13:01 Får aik verkligen pengar för Pär?
Är tveksam då klausulen redan fanns.
Klausul att lämna trots skrivet kontrakt ja, tror du dom skulle släppt han gratis när han är under kontrakt?
Om det finns en klausul så är det möjligt att han lämnar utan att någon ersättning betalas ut. Det är omöjligt att veta.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 15 May 2021, 13:12 Dick Axelsson är ju ledig.. ;-)

Det finns ju dock en del spelare som haft ganska ruttna år och som kanske har en bra koppling med Bekymmersrynkan. Just nu står det still vad gäller namn (migrän är dåligt för tankeverksamheten) men..vi brukar ju kunna lyfta vissa spelare från dåliga säsonger och in i något nytt och bra.
Snackas ju om Michael Haga, trodde inte det skulle ha ngt med AIK att göra, men det kanske det har?
User avatar
nr86
Posts: 5384
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Skulle vara intressant att höra hur det verkligen ligger till när det gäller ersättning eller inte när en spelare har inskrivet i kontraktet att denne kan lämna för utlandet. Vet att aik fick bra för Möller. Då skrevs det till och med om det. Nu står det ingenting. Är ju ganska avgörande då han ska ersättas.
Ser nu att det står out klausul så jag är ganska säker på att vi kammar noll tyvärr.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1636
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 21/22

Post by Dwight_Shrute »

Vi kan inte kidnappa Jan Kovar? Skicka Näsvall, Jonte och Lasse M för att hantera det hela bara..
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 21/22

Post by ossian »

Jag minns intervjun med Forssell nar Lindholm sajnades.
Forssell sa att Lindholm var mycket tillmotesgaende med sin ersattning i dessa pandemitider, sa AIK var tillmotesgaende med klausuler. Det talar for ingen ersattning.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1636
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 21/22

Post by Dwight_Shrute »

Gargamel wrote: 15 May 2021, 13:15
Dwight_Shrute wrote: 15 May 2021, 13:12 Dick Axelsson är ju ledig.. ;-)

Det finns ju dock en del spelare som haft ganska ruttna år och som kanske har en bra koppling med Bekymmersrynkan. Just nu står det still vad gäller namn (migrän är dåligt för tankeverksamheten) men..vi brukar ju kunna lyfta vissa spelare från dåliga säsonger och in i något nytt och bra.
Snackas ju om Michael Haga, trodde inte det skulle ha ngt med AIK att göra, men det kanske det har?
Han var intressant i Mora, men tycker inte han fick ut mycket i Djurparken..men han bör ju vara en spelare som är "under radarn" just med tanke på 2 rätt beskedliga år i SHL.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Gargamel wrote: 15 May 2021, 13:15
Dwight_Shrute wrote: 15 May 2021, 13:12 Dick Axelsson är ju ledig.. ;-)

Det finns ju dock en del spelare som haft ganska ruttna år och som kanske har en bra koppling med Bekymmersrynkan. Just nu står det still vad gäller namn (migrän är dåligt för tankeverksamheten) men..vi brukar ju kunna lyfta vissa spelare från dåliga säsonger och in i något nytt och bra.
Snackas ju om Michael Haga, trodde inte det skulle ha ngt med AIK att göra, men det kanske det har?
Haga har hög potential, men verkar vara ojämn. Defensiven inte heller hans styrka. Han har också varit välbetald. Jag vet inte vad som hände under den här säsongen men hans offensiva stats är ju inte bra. Svårt att se var han skall gå in. Det känns som den platsen är upptagen av JJ.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 21/22

Post by svea_man »

Kevin Stenlund har ju pratas lite om att han ska tillbaka till shl nu när HV åkt ut så varför inte skulle sitta mumma
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1636
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 21/22

Post by Dwight_Shrute »

Robin Lindgren skämtar om att Burström ska sadla om som center och blir kvar. Jag tycker faktiskt inte det är så jävla dumt. Om han accepterar en LÅG lön....han har ju ändå varit bättre som center än som back, och i det här läget så är det bättre än inget.

Jag har faktiskt mycket svårt att hitta en rimlig toppcenter med de skills som vore intressanta, alternativt den tyngd vi behöver...Rasmussen är ju klockren, men han har vi inte råd med och vill säkert hellre spela i lag söderut.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Forsell har säkert haft olika scenarier i tanken. Pär hade i kontraktet en klausul och jag tror att det kan bli svårt att få hemvändande om man skulle bara skriva fast spelare i klubben eller sätta sig emot. I sådana fall så kommer spelare att tveka att skriva på.

Nu till VM verkar Fröden, Wingerli och Berggren spela. Vi vet att Berggren drar och Forsell begriper nog att även Wingerli och Fröden kommer att fara.

Fördel är att det är tidigt de sticker samt att andra spelare tänker att vi går till Skellefteå för där verkar man utvecklas.

Linus Karlsson har högre nivå än när Fröden kom. Ingen garanti men jag tror på honom. Många tyckte att Hugg såg tveksam ut flesta tredjedel av fjolårets säsong men utveckling kom.

Transatlanter brukar vara chansning men vissa lag lyckas. Oskarshamn har haft många duktiga så varför skulle inte vi med lite flax och bra scouting kunna lyckas hitta kanske två stycken.

Ohlsson har garanterat kontakter så jag är inte orolig.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Det kommer säkert inte att bli fulla arenor från start av serien utan i bästa fall kanske bortåt 500 personer eller liknande så det kan nog vara smart att vara ekonomiskt återhållsam tills man med säkerhet vet hur det blir.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 15 May 2021, 14:04 Robin Lindgren skämtar om att Burström ska sadla om som center och blir kvar. Jag tycker faktiskt inte det är så jävla dumt. Om han accepterar en LÅG lön....han har ju ändå varit bättre som center än som back, och i det här läget så är det bättre än inget.

Jag har faktiskt mycket svårt att hitta en rimlig toppcenter med de skills som vore intressanta, alternativt den tyngd vi behöver...Rasmussen är ju klockren, men han har vi inte råd med och vill säkert hellre spela i lag söderut.
Dennis Rasmussen är för bra för SHL. Hamnar i KHL, Schweiz eller rentav i NHL.
Post Reply