Omg 11 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 25/10 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Frittel
Posts: 41
Joined: 08 Apr 2012, 12:00

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Frittel »

5 poäng till andra plats med en match mindre spelad. Sitt ner i båten!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ossian »

nr86 wrote: 25 Oct 2018, 20:39 Tycker fortfarande att Olimb suger i vårt sätt att spela hockey. Fattar inte den värvningen. Visst har han skils men han drar ner tempot och är direkt farlig i egen zon.
Tycker själv Olimb gör en jättebra match. Många smarta pass, kämpar och vinner närkamper. Bra match av Olimb.

Synd att Alm gör den idiotgrejen för han gör sin bästa match för säsongen.

Tycker vi gör en bra match och förtjänar tre poäng mot ett väldigt bra Frölunda, otroligt underhållande match. Vi krigar ikväll och köttar in på kassen och då trillar de in.
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Special Brew »

Hedersamma förluster är sånt som drabbar bottengäng. 7:a nu
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by kopitar »

BubbelVe wrote: 25 Oct 2018, 21:36 Alm hoppas jag köper en korvvagn och slutar med hockey...bedrövlig sedan han kom tillbaka (eller gjorde han det) Linus L sänker förstalinan som vanligt . .
Kul som fan se Gurra spela på HÖG nivå ....
kul också att Olimb Bud och Altonen gör bästa insatsen hittils. Adam glimmar till men för sällan ....
Hedberg W.T.F. allt allt allt går emot ...
Jocke och Möller bra men spelar boxplay i anfallszon pga ....sin center 🙄

Bra match egentligen som vi skulle vunnit (förmodligen) rättvist .......om inte någon skulle slå någon helt i onödan . 😖😞😔😌😫🤐
På tal om det, korv Ivars är till salu, vem ringer alm? :lol:
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by snorhyveln »

Ruggigt bra match men återigen ingen vinst. Någon skrev 2 matcher men jag hävdar att vi med marginal var det bättre laget även mot Skansen.
Blir väldigt viktigt med vinst bort mot Sveriges onödigaste lag, Örebro på lördag.
Aaltonen på G, låt hoppas inte att det var en engångsföreteelse.
Kotska spelar inte någonstans. Ta över honom och låna ut Alm till Lejon.
Jocko Homo
Posts: 485
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Jocko Homo »

Med allsvenska publiksiffror får vi nog till slut ett allsvenskt lag.

Och många som kramar klubborna hårt nu, måste kämpa nåt så djävulskt för målen.
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Empress »

Jocko Homo wrote: 25 Oct 2018, 21:49 Med allsvenska publiksiffror får vi nog till slut ett allsvenskt lag.

Och många som kramar klubborna hårt nu, måste kämpa nåt så djävulskt för målen.
Ja känns lite epa om Löven , nästsist i allsvenskan,lockar lika mycket folk som AIK i shl.
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Larstage »

Jocko Homo wrote: 25 Oct 2018, 21:49 Med allsvenska publiksiffror får vi nog till slut ett allsvenskt lag.

Och många som kramar klubborna hårt nu, måste kämpa nåt så djävulskt för målen.
Det har känts i ett par år som att luften gått ur föreningen på något sätt. Trenden är inte bra, vare sig publikt eller sportsligt. Men, när det gäller kvällens match, kan det inte vara så att snöglopp och dåligt väder påverkar. Alla har inte lagt om till vinterdäck ännu.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Empress »

Larstage wrote: 25 Oct 2018, 22:05
Jocko Homo wrote: 25 Oct 2018, 21:49 Med allsvenska publiksiffror får vi nog till slut ett allsvenskt lag.

Och många som kramar klubborna hårt nu, måste kämpa nåt så djävulskt för målen.
Det har känts i ett par år som att luften gått ur föreningen på något sätt. Trenden är inte bra, vare sig publikt eller sportsligt. Men, när det gäller kvällens match, kan det inte vara så att snöglopp och dåligt väder påverkar. Alla har inte lagt om till vinterdäck ännu.
Ser ut vara lika lite sålt till nästa hemmamatch. Under 4000 mot malmö
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by svea_man »

Fan upp med hakan folk vi sluter upp på tisdag..

Sen håller jag med alm han sätt han som 7 back nu han är klart sämst i laget just ni
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by kriwi »

Vi kommer halka efter budgetmässigt om inte folk orkar ta sig till arenan. Faktiskt dags att steppa upp. Även om man tycker marknadsföringen osv är kass. Folk drar folk.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by kopitar »

Larstage wrote: 25 Oct 2018, 22:05
Jocko Homo wrote: 25 Oct 2018, 21:49 Med allsvenska publiksiffror får vi nog till slut ett allsvenskt lag.

Och många som kramar klubborna hårt nu, måste kämpa nåt så djävulskt för målen.
Det har känts i ett par år som att luften gått ur föreningen på något sätt. Trenden är inte bra, vare sig publikt eller sportsligt. Men, när det gäller kvällens match, kan det inte vara så att snöglopp och dåligt väder påverkar. Alla har inte lagt om till vinterdäck ännu.
Alltid är det nåt, är det inte vinterdäck, är det storm, är det inte det, då är det de andra. Skellefteå är mätta vi är ingen hockeystad. Spelar ingen roll om Ovechkin hade spelat det hade ändå varit omkring 4000.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by snorhyveln »

Har inte sett Billing på ett tag.
Gått i väggen?
fått sparken?
Sitter han och filar på mina förslag?
Fått Lappsjuka?
ante08
Posts: 2605
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ante08 »

snorhyveln wrote: 25 Oct 2018, 22:31 Har inte sett Billing på ett tag.
Gått i väggen?
fått sparken?
Sitter han och filar på mina förslag?
Fått Lappsjuka?
att bara 3 770 kom den här kvällen förbryllar marknadschefen.

– Vi är också frågande till varför inte fler kommer. Vi har bra erbjudanden och jag tror ingen missar att det är match, säger Billing och fortsätter:

– Fram tills den här matchen låg vi lite över snittet. Så det är inte helt nattsvart. Men det är konstigt att inte fler kommer till en sådan match när Frölunda är på besök.

Billing hoppas underhållningen ska locka fler framöver:

– Detta var en match som hade allt. https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... er-kommer/
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by snorhyveln »

OkOk.
Han filar mao. inte på mina förslag i alla fall.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by p-play »

Det här var en av de bästa matcherna som vi har spelat mot Frölunda på år och dar rent systemtaktiskt om man bortser från första 10 minuterna. De lyckades inte alls neutralisera oss på samma sätt som de brukar. Det är ett svagt BP och lite smådetaljer som gör att vi inte vinner. JMA blixtrade ju till var 10:e match i Rögle och idag var han sådär bra som han kan vara. Olimb gör också en bra match. Jag håller dock med Thomas Johansson analys i hockeylabbet att det känns som att det blir en för mycket med både Bud och JMA i laget. Väldigt positiv insats.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by kopitar »

ante08 wrote: 25 Oct 2018, 22:49
snorhyveln wrote: 25 Oct 2018, 22:31 Har inte sett Billing på ett tag.
Gått i väggen?
fått sparken?
Sitter han och filar på mina förslag?
Fått Lappsjuka?
att bara 3 770 kom den här kvällen förbryllar marknadschefen.

– Vi är också frågande till varför inte fler kommer. Vi har bra erbjudanden och jag tror ingen missar att det är match, säger Billing och fortsätter:

– Fram tills den här matchen låg vi lite över snittet. Så det är inte helt nattsvart. Men det är konstigt att inte fler kommer till en sådan match när Frölunda är på besök.

Billing hoppas underhållningen ska locka fler framöver:

– Detta var en match som hade allt. https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... er-kommer/
Billing vilken pajas!
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Chippen »

Tyckte mig se bra mycket bättre spel i PP idag. Den stora skillnaden är att vi flyttade ner spelet längre ner mot mål. Puckhållandet var inte så nära blå, vilket gör att boxen tvingas röra på sig hela tiden.
Sedan förflyttade vi puck snabbare idag och målet vi gör i PP är riktigt vackert.

Överlag en match vi borde avgjort i 3:e men ett steg rätt riktning iaf och kul att se att vissa såg piggare ut än på länge.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by nr86 »

Gäller att insatsen inte sjunker tills imorgon. Samma nivå på Aaltonen kedjan krävs om vi ska bli att räkna med. Håller med om att Olimb gör en av sina bättre matcher men jag tycker inte alls han passar in i lagbygget. Pucken fastnar alltid en 3-4 sekunder på honom oavsett situation och motståndarna hinner positionera sig i försvarsställning. De flesta målen görs ju efter kontringar med snabba avslut. Snabba avslut finns inte i hans manual. Alexander Johansson skulle passa bättre i centerrollen i den kedjan. Aaltonen som playmaker och Bud skarrättaren. Centern ska bara fördela puckarna och balansera upp kedjan. Både Olimb och Aaltonen i samma kedja tror jag inte på. Nu får vi se imorgon hur det ser ut. Jag hoppas jag får fel ang 46 men jag tjvivel armest....Alm tror jag inte är så dyr efter hans svaga fjolår. Men jag gillade Kostka ifjol. Tror pengarna snarare går till en FW om vi landar något nytt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by Skidrow »

Linus Lindström passar bra som center mellan Jocke och Möller för han kräver inte att ha pucken utan tar jobbet i det tysta. Aaltonen känns som det är han som ska få fason på vårat pp för han ser till att det blir rörelse med pucken.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ossian »

Får gå emot strömmen här. På stor rink handlar inte allt om att åka fort och gå på snabba avslut. Finns många andra viktiga moment som att hålla pucken inom laget och trötta ut motståndaren, det är mer taktik än att bara åka fort framåt och Olimb har en viktig funktion där. Väldigt orättvis kritik mot Olimb som gjorde det bra igår. Vi vet att han är bra, det syns att han har ett grymt spelsinne och hoppas han fortsätter likt igår för då kommer poängen att börja trilla in. Även Aaltonen gör en kanonmatch, Bud är också bra men saknar självförtroende när lägena dyker upp.

Däremot ifrågasätter jag kedjekonstellationen? Olimb med Bud och Aaltonen? Tre stycken skickliga finsnidare där ingen av dem är bra efter sargen eller på att vinna tillbaka pucken, två stycken rightare, ingen speciellt snabb? Jag hade hellre plockat bort en av rightarna och stoppat in Alvarez, Albin Eriksson eller kanske Hedberg där?

Vi gör en riktigt bra match i anfallsspelet igår, säsongen bästa framåt, men oturen grinar oss i ansiktet och målvakten spelar som en fantom. Inga skott när målvakten har fri sikt utan istället väntade vi tills det blev lite trafik, och det var en bra attack emot kassen vilket saknats tidigare.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by nr86 »

Sanny har samma syn som jag ang Olimb.
https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... syndabock/
Vet att jag klagar mycket på vår norrman men jag tycker det händer nada kring hans snirklande. Inte bara i anfallszon han börjar dribbla tyvärr....
Han behöver höja sig rejält för att jag ska vara nöjd med vår så kallade "toppcenter".
Lindgren har inte hög bang for the buck sedan han tillträtt som sportchef!
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ossian »

Han skriver även att de borde byta ut Holloway mot en snabbare och mer fysisk spelare ;-)
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by p-play »

nr86 wrote: 26 Oct 2018, 09:12 Gäller att insatsen inte sjunker tills imorgon. Samma nivå på Aaltonen kedjan krävs om vi ska bli att räkna med. Håller med om att Olimb gör en av sina bättre matcher men jag tycker inte alls han passar in i lagbygget. Pucken fastnar alltid en 3-4 sekunder på honom oavsett situation och motståndarna hinner positionera sig i försvarsställning. De flesta målen görs ju efter kontringar med snabba avslut. Snabba avslut finns inte i hans manual. Alexander Johansson skulle passa bättre i centerrollen i den kedjan. Aaltonen som playmaker och Bud skarrättaren. Centern ska bara fördela puckarna och balansera upp kedjan. Både Olimb och Aaltonen i samma kedja tror jag inte på. Nu får vi se imorgon hur det ser ut. Jag hoppas jag får fel ang 46 men jag tjvivel armest....Alm tror jag inte är så dyr efter hans svaga fjolår. Men jag gillade Kostka ifjol. Tror pengarna snarare går till en FW om vi landar något nytt.
Jag tycker spelare som Holloway, JMA och Olimb harmonierar ganska dåligt med spelmodellen som den sett ut de senaste åren. De hade t ex säkerligen presterat bättre i Växjös lite långsammare, mer puckkontrollerande och positionssäkrare spel som inte kräver lika mycket skridskoåkning i djupled. Jag har klagat länge på att Lindgren för det första inte kan förklara hur han vill att laget skall spela och för det andra sedan tar in spelare som inte ser ut att passa in i hur det ser ut på isen och därmed inte kommer helt till sin rätt. Thomas Johansson var inne på samma spår i hockeylabbet.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 25 Oct 2018, 22:55 OkOk.
Han filar mao. inte på mina förslag i alla fall.
Han är väl ungefär lika bekväm som supportrarna. ;)
Det finns för otroligt mycket bra förslag som har kommit fram på det här forumet genom åren. För ett par år sedan så fanns det t o m en förslagstråd om jag kommer ihåg det rätt och i princip inga förändringar vidtog. Rent generellt så skulle bara lite visuella förbättringar i den allmänna miljön inne i arenan gör en vistelse där lite mer trivsam. Själva upplevelsen är viktig för många.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ossian »

Försvarsspelet var inte bra igår då backarna spelade på tok för offensivt, och försvarsspelet i egen zon var ganska virrigt med enkla misstag samt passivt och stillastående emellanåt. Framåt spelade vi dock bra och tycker forwards gjorde bra avvägningar i forechecken.

Jag tycker att det ibland känns som forwards inte är fullt påslagna. Det blir lite enmansforecheck, lite glid och låtsas försöka ta pucken för att det ska se bra ut, närkamperna fullföljs inte. Då blir laget utspritt och det är enkelt att spela sig förbi forechecken. Jag är osäker på om det är fel på spelmodellen eller om det är forwards som ej är taggade? Det viktiga är att laget uppträder synkroniserat, antingen backar man av i styrspel eller så går man på med flera man.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by snorhyveln »

ossian wrote: 26 Oct 2018, 15:22 Försvarsspelet var inte bra igår då backarna spelade på tok för offensivt, och försvarsspelet i egen zon var ganska virrigt med enkla misstag samt passivt och stillastående emellanåt. Framåt spelade vi dock bra och tycker forwards gjorde bra avvägningar i forechecken.

Jag tycker att det ibland känns som forwards inte är fullt påslagna. Det blir lite enmansforecheck, lite glid och låtsas försöka ta pucken för att det ska se bra ut, närkamperna fullföljs inte. Då blir laget utspritt och det är enkelt att spela sig förbi forechecken. Jag är osäker på om det är fel på spelmodellen eller om det är forwards som ej är taggade? Det viktiga är att laget uppträder synkroniserat, antingen backar man av i styrspel eller så går man på med flera man.
Kan inte se att vi såg samma match.
Tänkte flera gånger att
-Vad gör dom?
Har inte sett AIK spela med 3 checkande forwards på år och dag, men det hände flera ggr igår. Måste varit ett misstag, eller så försökte man något nytt. Observera att jag inte är en coach likt många här inne, men då jag reagerar på hur man checkar då har det gått långt.
Sorry, Ossian. Jag var på plats och tittade. Var det verkligen AIK-Frölunda du såg?
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ossian »

Du missförstår. Igår checkade vi och gjorde det bra, Frölunda fick ingen ro med pucken och vi trasade sönder deras spel. Misstagen var att backarna gick bort sig gång på gång i sin offensivlusta, och när forwarderna checkade så öppnades oceaner av yta och en mängd 2 mot 1 samt frilägen. Grabbarna var fullt påslagna.

Andra matcher är det en forward som halvhjärtat är där och petar, de andra två står still, och då får vi ett långt stillastående lag som det är enkelt att spela sig igenom.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by snorhyveln »

Bra.
Vi är på samma linje, Ossian.
Som jag sa, jag är inte en coach eller på annat sätt messersmitt. Jag förundrades över checkingen med 3 forwards men samtidigt uppmärksammade jag det "lååååånga" laget vi fick.
Vi snackar skitlångt, typ.
Lite spännande faktiskt. Hoppas man lyckas med den nya idéen, men får ett lag som inte ser ut som New York marathon.

Kul att någon annan uppmärksammade den nya taktiken.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå-Frölunda 25/10 19:00

Post by ossian »

Det jag menar, det är att jag är osäker på vad som är direktiv från tränarna och vad som beror på hur taggade och påslagna spelarna är? Har svårt att se att tränarna ger order att en forward ska alibichecka och två st ska stå still i styrspel i ett långt lag. Det är iofs tränarnas uppgift att se till att grabbarna är påslagna också.
Post Reply