Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by ossian »

P-play, ok då förstår jag, och säger inte emot. Nu har vi ju även långtids på dem.

Ingen sportchef gör bara bra värvningar. Du själv ville skicka Wingerli till allsvenskan och dumpa Lindgren, och dessa två har vart minst lika bra som Möller/Jocke hittills.

Holloway har inte glänst direkt, men tycker inte han har vart så dålig. Men sanningen är att juniorerna Albin Eriksson, Berggren och Stenvall spelar bättre än Alm, Dahlrot, Alvarez, Olimb och Aaltonen.

Det har gått för kort tid för att ta fram sågen eftersom det tar tid att komma in i ett nytt lag. De är inte dåliga spelare utan har kvaliteer, men de måste höja sig, bli mer aktiva och höja sig om vi ska spela om de ädlare metallerna.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by Skidrow »

Väldigt lojt AIK igår, vet inte om det är att man tränar för hårt som gör att dom inte orkar på matchen... Stenvall är okej men Dahlrot är en klart mycket skickligare spelare, med tiden kan Stenvall blomma ut som Arvid Lundberg.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by ossian »

Dahlrot är skicklig med pucken men står för en 3-4 stora grodor per match och det håller inte på denna nivå.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by p-play »

ossian wrote: 07 Oct 2018, 09:54 P-play, ok då förstår jag, och säger inte emot. Nu har vi ju även långtids på dem.

Ingen sportchef gör bara bra värvningar. Du själv ville skicka Wingerli till allsvenskan och dumpa Lindgren, och dessa två har vart minst lika bra som Möller/Jocke hittills.

Holloway har inte glänst direkt, men tycker inte han har vart så dålig. Men sanningen är att juniorerna Albin Eriksson, Berggren och Stenvall spelar bättre än Alm, Dahlrot, Alvarez, Olimb och Aaltonen.

Det har gått för kort tid för att ta fram sågen eftersom det tar tid att komma in i ett nytt lag. De är inte dåliga spelare utan har kvaliteer, men de måste höja sig, bli mer aktiva och höja sig om vi ska spela om de ädlare metallerna.
Nej , de har inte varit lika bra som Möller och Lindström även om de har varit bra. Angående Wingerli så tyckte jag att han behövde spela i en ledande roll för att utvecklas och då var Allsvenskan det bästa alternativet. Ingen är gladare än jag att Wingerli tagit ett steg i utvecklingen, men en stor anledning till att chansen till en plats högre upp i hierarkin är att vår centersidan är så svag. Lindgren har en otroligt bra backpartner och saker och ting blir så mycket enklare då. Lindgren är en bra komplementback och så länge han spelar enkelt och håller bytena korta så fungerar allt riktigt bra och det är naturligtvis toppen. Aaltonen var en stor favorit för 7-8 år sedan, men att värva honom nu var som att köpa en lott. Olimb har aldrig varit någon favorit, även om han är mycket tekniskt skicklig, då han nästan alltid sänker pucktempot och dessutom ger ett lite lojt intryck. I vår spelmodell (som delvis skulle behöva modifieras) så krävs det att centern orkar åka mycket i djupled, vilket gör att det var en lite märklig värvning då det verkligen inte är Olimbs styrka. Kanske kan Thomson ordning på fysen, men även den värvningen kändes lotteribetonad. Jag är mer hoppfull angående Aaltonen än Olimb, även om båda kan bli flippar såväl som floppar. Alvarez kommer säkert att leverera i nivå med tidigare så småningom, d v s peta in en och annan puck, om han håller sig skadefri. Emil Forslund (som jag lade fram som breddvärvning) hade nog inte gjort bort sig som Pontus P:s ersättare. :)
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by ossian »

Wingerli gjorde ett bra junior-VM och räknas alltså som en av svensk hockeys 4 bästa centrar i sin årskull. Poängkung i juniorlaget. Alla kan se att han har ett grymt spelsinne och bra speed. Du ville dumpa honom och plocka in en mindre talangfull men 5 år äldre men mer fysiskt utvecklad allsvensk spelare med noll anknytning till klubben. Jag tycker det är obegripligt? Tycker han har vart bäst i laget faktiskt efter 7 matcher, även om han inte leder poängligan. Fredrik Lindgren har inte satt en fot fel och passar perfekt in i vårt spel, omöjlig och passera och spelar oerhört smart. Det ska tilläggas att Norén också vart riktigt bra.

Det som är bra med årets trupp är att det är en bra mix av spelartyper som vart ett problem innan, alla har vägt 67 kg och gnuggat hårt med bra fart under rören. Olimb bryter mönster och ör duktig på att snirkla runt och hålla pucken. Aaltonen är oerhört talangfull och oberäknelig när han är på humör. Alvarez kan trycka in pucken och är tuff nere i sarghörnet. Men samtliga av dessa måste prestera bättre än vad de gjort, vi ska ge dem tid och ha tålamod att hitta sitt spel. Även Hedberg åker omkring snabbt och kämpar men det måste hända mer grejer. Tycker helt ärligt att Albin Eriksson visar mer och han stoppar in näsan och går rätt på mål, Berggren överglänser dessa med sin tekniska briljans och spelsinne.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by nr86 »

Tror att Aaltonen med rätt coachning och tålamod kommer att bli en megahit faktiskt. Olimb har jag mindre hopp om. Visst torde det bli bättre men hans spelstil med puckkärlek upphöjt med 2 drar ner tempot och det passar inte in hos oss. Bud börjar jag tappa tålamodet med men jag kanske är ensam om att tycka han verkar lida av den dåliga fjolårssäsongen. Stor uppryckning vill jag se där annars måste AIK agera. Annars är det mycket som sett bra ut om man undantar gårdagens match mot bif.
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 7 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 6/10 kl 18:00

Post by Special Brew »

nr86 wrote: 07 Oct 2018, 20:49 Tror att Aaltonen med rätt coachning och tålamod kommer att bli en megahit faktiskt. Olimb har jag mindre hopp om. Visst torde det bli bättre men hans spelstil med puckkärlek upphöjt med 2 drar ner tempot och det passar inte in hos oss. Bud börjar jag tappa tålamodet med men jag kanske är ensam om att tycka han verkar lida av den dåliga fjolårssäsongen. Stor uppryckning vill jag se där annars måste AIK agera. Annars är det mycket som sett bra ut om man undantar gårdagens match mot bif.
Det tror inte jag. Han kanske snubblar in ett och annat mål. Men en Megahit. Never.
Post Reply