Tankar inför 2018/2019

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by marre »

Precis! Är ju det jag menar med Berggren,han måste få istid om han ska va med i truppen.Han kommer växa in i det ganska fort,lämnar dessutom utrymme för en riktig spetsvärvning för Pär.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

king_louie wrote:Jo det är ett stort steg. Silverlaget från JVM skulle lätt komma sist i SHL.
Men man måste våga testa och ge dem en ordentlig chans, dvs speltid, det går ju inte prestera med 5 minuters speltid var 3e match. Supertalanger typ Elias Pettersson och Rasmus Dahlin är givet att de klarar ta steget men i skiktet under går det inte veta utan att de får en riktig chans. Och det har vi flera som borde få.
Silverlaget + vår förstafemma + våra målvakter skulle vara ett topplag i SHL...
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

ossian wrote:
king_louie wrote:Jo det är ett stort steg. Silverlaget från JVM skulle lätt komma sist i SHL.
Men man måste våga testa och ge dem en ordentlig chans, dvs speltid, det går ju inte prestera med 5 minuters speltid var 3e match. Supertalanger typ Elias Pettersson och Rasmus Dahlin är givet att de klarar ta steget men i skiktet under går det inte veta utan att de får en riktig chans. Och det har vi flera som borde få.
Silverlaget + vår förstafemma + våra målvakter skulle vara ett topplag i SHL...
De skulle dominera! Tror att även om laget bara bestod av JWM spelare skulle de tillhöra toppen av SHL.Problemet är bara att få dem att vilja vara hos oss. Förr var det inga problem men nu är det säkert en helt annan sak. Vårda de vi har i laget och satsa på dem! Förläng med 33, 24, 9, 16, och 8. De är de som är framtiden. Håller med om att det finns riktigt bra spelare i allsvenskan som inte skulle göra bort sig hos oss.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Silverlaget i JVM skulle komma tvärsist i SHL. De skulle ganska snabbt bli avhängda i tabellen. Det är ett stort steg från att matchas in i laget som Tim Söderlund görs nu jämfört med att vara en bärande spelare i ett SHL-lag. Det fanns 2-3 spelare i det laget som är bärande i SHL.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Det är ingen som sagt att juniorlaget skulle vinna SM-guld, eller att vi ska ställa upp med bara juniorer. Men faktum är att vår förstafemma + att välja fritt bland juniorkronornas spelare för femma 2-4 skulle förstärka årets Skellefteå AIK.

Vi skulle ha en andrafemma med kanske Dahlin (en av de bästa backarna i serien) och Brännström bakom Elias Pettersson (som ligger i toppen i SHLs poängliga), Lias Andersson (skulle platsa som andra tredje center i alla lag i SHL) och kanske Söderlund.

Tredje och fjärde skulle inte heller bli sämre utan jämnbördiga. Dessa fylls av spelare från Djurgården, Färjestad som ligger högre än oss i tabellen.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by don_tomassso »

Skulle vilja se nya tränare..Byt bort både,Bert samt Klockare.Bryt med Bud.Förläng inte med Ellis eller Matt.Kotska samt Katic borde få förlängt.Lindholm drar nog,över till NHL.Ortio kan vi Skeppa.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Skidrow »

Varför vill ni ha kvar Katic? han har kostat oss väldigt många mål i baken iår.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Nu vet jag inte om man blivit bortskämd, men jag tycker att de flesta SHL-matcher som vi är inblandade i har ganska lågt underhållningsvärde. Nästan alla matcher ser likadana ut där förstakedjan har fria tyglar och gör sin grej medan de andra kedjorna i princip bara kör puckdump och försöker bygga anfall utifrån det. Oftast slutar det med något vinkelskott i magplattan. I nästan varje bortamatch har vi någon period där vi inte skapar ett endaste dugg. Jag tror att det här påverkar inställningen hos folk och viljan att betala för att gå på hockey. Det påverkar åtminstone mig. Jag funderade i går på om jag ens skulle se matchen då man ändå vet hur det kommer att se ut. Jag tycker för övrigt att det var ett misstag att utöka zonerna: Hockeyn har blivit mindre intensiv efter det. Jag hoppas till nästa år att vi kan få en huvudtränare som kommer in och utvecklar spelet. Jag tror att en lite roligare hockey skulle göra mycket för intresset.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Markman »

Balotelli wrote:GIllar också Hetta, men vi får ju inte ut ett skit av honom. Stark javisst, men tacklas ju aldrig.
Du har inte mycket koll på statistik du inte? Hetta tacklas näst mest i laget, Djuse den som är före. Femte flest blockade skott i laget, fyra backar som har fler. Flest PP-mål i laget, delat med Lindholm och Möller, fler än Jocke.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nishog04 »

p-play wrote:Nu vet jag inte om man blivit bortskämd, men jag tycker att de flesta SHL-matcher som vi är inblandade i har ganska lågt underhållningsvärde. Nästan alla matcher ser likadana ut där förstakedjan har fria tyglar och gör sin grej medan de andra kedjorna i princip bara kör puckdump och försöker bygga anfall utifrån det. Oftast slutar det med något vinkelskott i magplattan. I nästan varje bortamatch har vi någon period där vi inte skapar ett endaste dugg. Jag tror att det här påverkar inställningen hos folk och viljan att betala för att gå på hockey. Det påverkar åtminstone mig. Jag funderade i går på om jag ens skulle se matchen då man ändå vet hur det kommer att se ut. Jag tycker för övrigt att det var ett misstag att utöka zonerna: Hockeyn har blivit mindre intensiv efter det. Jag hoppas till nästa år att vi kan få en huvudtränare som kommer in och utvecklar spelet. Jag tror att en lite roligare hockey skulle göra mycket för intresset.
Håller med dig. Zonerna har även jag klagat på i några år. Den ändringen gynnade enbart pisspelet Växjö introducerade och sedan Örebro m.fl. omfamnade. Stryk även den där hjärndöda hybridicingen också och se istället till att utbilda spelarna i att man inte kan mangla folk in i sargen.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Vi har sämre flow i spelet än tidigarev år för att vi har färre puckskickliga små lirare på backen. Däremot är spelet framför egen kasse klasser bättre. Ett pris man får betala. Utöver detta så är det bara i princip förstafemman som har kreativiteten, skillsen och spelsinnet att bära in pucken in i anfallszon och etablera spel. Söderlund försöker, men det är mer snabba spelvändningar. Olofsson försöker vara kreativ men tappar oftast pucken. Anderson försöker bära in den ibland men misslyckas oftast.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by päran »

p-play wrote:Nu vet jag inte om man blivit bortskämd, men jag tycker att de flesta SHL-matcher som vi är inblandade i har ganska lågt underhållningsvärde. Nästan alla matcher ser likadana ut där förstakedjan har fria tyglar och gör sin grej medan de andra kedjorna i princip bara kör puckdump och försöker bygga anfall utifrån det. Oftast slutar det med något vinkelskott i magplattan. I nästan varje bortamatch har vi någon period där vi inte skapar ett endaste dugg. Jag tror att det här påverkar inställningen hos folk och viljan att betala för att gå på hockey. Det påverkar åtminstone mig. Jag funderade i går på om jag ens skulle se matchen då man ändå vet hur det kommer att se ut. Jag tycker för övrigt att det var ett misstag att utöka zonerna: Hockeyn har blivit mindre intensiv efter det. Jag hoppas till nästa år att vi kan få en huvudtränare som kommer in och utvecklar spelet. Jag tror att en lite roligare hockey skulle göra mycket för intresset.
Jag tycker vår förstakedja är värd entrepengen alla dar i veckan, vi kommer förmodligen inte att få se dess like någon fler gång.

Med det sagt slår du ju huvudet på spiken. Jag håller inte med dig i din åsikt att spelsystemet måste ändras till varje pris, däremot MÅSTE kvalitén på spelarmaterialet bakom förstalinan höjas.

Därför ska AIK "kill a lot of darlings" och värva några riktigt vassa skridskostarka forwards för pengarna som frigörs.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Varför får vi inte ut det förväntade av övriga då? Tror inte det bara beror på att hela bunten fått blött krut. Lägger stor skuld på tränarna då de är deras uppgift att få dessa herrar att leverera. Det är något galet när spetsspelare som Bud, Matt, Olofsson och Hetta inte alls verkar få det att lossna. Calof är en annan som blommade ordentligt sedan han fick lämna skutan. Visst kan det bero på andra faktorer också men en stor del lägger jag på tränarduon.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by päran »

nr86 wrote:Varför får vi inte ut det förväntade av övriga då? Tror inte det bara beror på att hela bunten fått blött krut. Lägger stor skuld på tränarna då de är deras uppgift att få dessa herrar att leverera. Det är något galet när spetsspelare som Bud, Matt, Olofsson och Hetta inte alls verkar få det att lossna. Calof är en annan som blommade ordentligt sedan han fick lämna skutan. Visst kan det bero på andra faktorer också men en stor del lägger jag på tränarduon.
Av dessa herrar har Bud levererat förut med ett spelsystem som krävde skridskoåkning, där behövs träning och självförtroendeboost.

Hetta är en Petterströmtyp och Jesper O var en värvning ingen slog frivolter av. Jag tycker vi får vad vi kan förvänta av dessa två.

Anderson i år och Calof i fjol är gåtor, men det händer alla lag att det låser sig för en spelare.

Både Klockare och Bert är otroligt skickliga och passionerade tränare som fått otroligt mycket ovett av fansen. (Skulle bara önska lite mer aktiv coachning).

Se vad som hänt med Per Lindholm, Djuse, Pudas. Spelare som blommat och höjt sig i detta spelsystem


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Men att 1a linan står för drygt 40% av produktionen framåt och vi står och faller med den är alarmerande. Vi måste få igång andra spelare och det har tränarna inte lyckats med på snart 40 omgångar. De får vara hur passionerade som helst men det är resultaten som räknas. De är bra på vissa saker men det finns så många andra saker i spelet som de inte får fram till truppen. Jag skulle vilja se att man splittrade 1a linan ganska tidigt för att röra om i grytan. Nu känns den så cementerad att endast skada skulle splittra den. Jocke skulle få Petterström att sätta en och annan balja det är jag övertygad om. Skulle vilja se Bud Möller och Adam i en formation när Bud är hel igen. Att man försöker något i alla fall. Nu kör man bara på i gamla hjulspår.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by päran »

nr86 wrote:Men att 1a linan står för drygt 40% av produktionen framåt och vi står och faller med den är alarmerande. Vi måste få igång andra spelare och det har tränarna inte lyckats med på snart 40 omgångar. De får vara hur passionerade som helst men det är resultaten som räknas. De är bra på vissa saker men det finns så många andra saker i spelet som de inte får fram till truppen. Jag skulle vilja se att man splittrade 1a linan ganska tidigt för att röra om i grytan. Nu känns den så cementerad att endast skada skulle splittra den. Jocke skulle få Petterström att sätta en och annan balja det är jag övertygad om. Skulle vilja se Bud Möller och Adam i en formation när Bud är hel igen. Att man försöker något i alla fall. Nu kör man bara på i gamla hjulspår.
Håller med om att exprimentlustan inte är som på Wallsons tid. Däremot tror jag inte att splittra på förstalinan är lösningen.
Det lustiga är att laget inte heller är felbyggt egentligen. Vi har en massa arbetshästar med Jocke, Möller, Bud och Anderson som kreativa ess, det borde räcka om essen levererar. Man hoppades på att Jesper skulle blomma ut och bli en joker, vilket inte sker.
Det som händer är att om någon/några av dem inte fått till det eller är frånvarande klickar spelet.
Därför som jag skrev tidigare bör man till nästa år och skaffa fler ess och minska sårbarheten.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

päran wrote:
nr86 wrote:Men att 1a linan står för drygt 40% av produktionen framåt och vi står och faller med den är alarmerande. Vi måste få igång andra spelare och det har tränarna inte lyckats med på snart 40 omgångar. De får vara hur passionerade som helst men det är resultaten som räknas. De är bra på vissa saker men det finns så många andra saker i spelet som de inte får fram till truppen. Jag skulle vilja se att man splittrade 1a linan ganska tidigt för att röra om i grytan. Nu känns den så cementerad att endast skada skulle splittra den. Jocke skulle få Petterström att sätta en och annan balja det är jag övertygad om. Skulle vilja se Bud Möller och Adam i en formation när Bud är hel igen. Att man försöker något i alla fall. Nu kör man bara på i gamla hjulspår.
Håller med om att exprimentlustan inte är som på Wallsons tid. Däremot tror jag inte att splittra på förstalinan är lösningen.
Det lustiga är att laget inte heller är felbyggt egentligen. Vi har en massa arbetshästar med Jocke, Möller, Bud och Anderson som kreativa ess, det borde räcka om essen levererar. Man hoppades på att Jesper skulle blomma ut och bli en joker, vilket inte sker.
Det som händer är att om någon/några av dem inte fått till det eller är frånvarande klickar spelet.
Därför som jag skrev tidigare bör man till nästa år och skaffa fler ess och minska sårbarheten.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag tycker nog att forwardssidan är felbyggd. I början av säsongen kunde man tydligt se att tanken var två offensiva enheter och två defensiva och det kanske fungerar i NHL där forwards kan logga fler minuter p g a den mindre isytan. I SHL fungerar det dåligt. Breda trupper med bra offensivt djup är det som lyckas i slutspel. Våra arbetshästar är svaga offensivt så det blir problem när man sätter dem med i en offensiv lina. Och om de offensiva spelarna i andrakedjan inte fungerar ihop (vilket är det som hänt) så står man där med bara en fungerande lina. För att rädda den här säsongen så skulle Lindgren behöva skicka någon för att få loss pengar till en forward.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by päran »

p-play wrote:
päran wrote:
nr86 wrote:Men att 1a linan står för drygt 40% av produktionen framåt och vi står och faller med den är alarmerande. Vi måste få igång andra spelare och det har tränarna inte lyckats med på snart 40 omgångar. De får vara hur passionerade som helst men det är resultaten som räknas. De är bra på vissa saker men det finns så många andra saker i spelet som de inte får fram till truppen. Jag skulle vilja se att man splittrade 1a linan ganska tidigt för att röra om i grytan. Nu känns den så cementerad att endast skada skulle splittra den. Jocke skulle få Petterström att sätta en och annan balja det är jag övertygad om. Skulle vilja se Bud Möller och Adam i en formation när Bud är hel igen. Att man försöker något i alla fall. Nu kör man bara på i gamla hjulspår.
Håller med om att exprimentlustan inte är som på Wallsons tid. Däremot tror jag inte att splittra på förstalinan är lösningen.
Det lustiga är att laget inte heller är felbyggt egentligen. Vi har en massa arbetshästar med Jocke, Möller, Bud och Anderson som kreativa ess, det borde räcka om essen levererar. Man hoppades på att Jesper skulle blomma ut och bli en joker, vilket inte sker.
Det som händer är att om någon/några av dem inte fått till det eller är frånvarande klickar spelet.
Därför som jag skrev tidigare bör man till nästa år och skaffa fler ess och minska sårbarheten.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag tycker nog att forwardssidan är felbyggd. I början av säsongen kunde man tydligt se att tanken var två offensiva enheter och två defensiva och det kanske fungerar i NHL där forwards kan logga fler minuter p g a den mindre isytan. I SHL fungerar det dåligt. Breda trupper med bra offensivt djup är det som lyckas i slutspel. Våra arbetshästar är svaga offensivt så det blir problem när man sätter dem med i en offensiv lina. Och om de offensiva spelarna i andrakedjan inte fungerar ihop (vilket är det som hänt) så står man där med bara en fungerande lina. För att rädda den här säsongen så skulle Lindgren behöva skicka någon för att få loss pengar till en forward.
Det är ju det jag skriver. På papperet var det inte felbyggt men eftersom det inte fungerar måste förändringar ske.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nishog04 »

Ja, oavsett hur man har tänkt förändra spelet lär det behövas någonting fundamentalt. Alla lag har ögonen på AIK, så att skruva på detaljer lär inte förändra någonting. Naturligtvis ska AIK fortsättningsvis spela offensiv hockey (mardrömmen vore ett tillknäppt tråkspel som bara handlar om att släppa in färre mål än motståndet), men jag ser inte hur sargtrillandet ska kunna gå att utvecklas mer än vad det redan gjorts. Mitt förhoppning är ett rakare spel in mot mål, i alla fall.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by burk »

Jocke-Adam-Ny
Holloway-Ny-Möller
Ny-Wingerli-Söderlund
Hetta-Lindström-Ny
Berggren-A Ericsson

Pär=NHL
Olofsson=Färjestad
Och dessa får lämna pga ålder och ej kommit upp på den nivån dom kan Anderson,Jimmie,Petterström, och där borde det frigöras pengar till att värva en center av toppklass,en målskytt av högsta klass,en toppspelare från allsvenskan och ett Fynd från allsvenskan.

Hetta på gränsen för nytt kontrakt beroende på vilken lön han kräver, han producerar inte de som krävs för en spelare i tredje kedjan och jag får för mig att han har bra betalt och de känns dumt att satsa dom pengarna på en spelare i en fjärde kedja då gör pengarna mer nytta högre upp i kedjorna även om han faktiskt kämpar och sliter så motiverar de inte en hög lön

Olsson och Krekula borde få nytt kontrakt men lånas ut till en allsvensk klubb för nu känns de som att dom har kört fast nere i en fjärdekedja och ingen chans att ta sig upp närmsta året om inget drastiskt sker i utvecklingen , kanske lånar ut dom fram till iaf januari så att dom får mycket speltid och får tid i PP och offensiva kedjor och chans att producera poäng och beroende på hur de har gått för dom där tas hem för att bredda/utöka truppen sista 15 matcherna på grundserien och kommande slutspel

Emil Molin och Axel Ottosson är de nån som har koll på dom skulle dom funka i en tredje kedja i AIK ?
Sam Marklund verkar göra bra med poäng i AS har han utvecklat skridskoåkningen sen förra året eller är han lika seg fortfarande ?
Oscar Sundqvist kan han tänkas vara intressant för AIK ifall han vänder tillbaka ?
krysset
Posts: 2024
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Påstås att Hetta varit i kontakt med Mora. Dvs agenten.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by burk »

Backsidan:

Djuse-Pudas
Katic-Kostka
Ny-Berglund
Anton Öhman-Andreas Söderberg

Skulle gärna se att AIK tar hem Öhman och Söderberg kommande säsong som 7e och åttonde back, dom gör det bra i Allsvenskan och får spela mycket och utvecklingskurvan skulle kunna stiga ännu mer i AIK och det skulle inte kännas bra att se Söderberg i tex Malmö

Ellis och Alm har inte kommit upp i den kapaciteten dom borde ha i sig och för den lön dom antagligen lyfter, och trampar dom inte igång ordentligt nu inför slutspelet och visar vad dom kan så kan dom inte få nytt kontrakt

Nytt kontrakt på Kostka beror på om AIK lyckas locka hem en eller flera hemvändare, vid ett nyförvärv får han kontrakt och vid två hemvändare får han lämna

Möjliga hemvändare vilka av dessa känns troligast att se i AIK kommande säsong ?
Nisse Burström
Petter G
Tim E
Rundblad
Arvid L
John
Posts: 264
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by John »

Hur men ens kan tänka tanken att behålla Hetta är ofattbart. Jag tycker också att det är härligt med hans tacklingar, men berätta gärna EN annan sak han är bra på? EN sak som han är på övre halvan bland forwards?
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Håller inte alls med Burk ang Ohlsson. Han är en av dem som tagit stora kliv i utvecklingen tycker jag. Har en roll som är riktigt betydelsefull i AIK som ALLA lag behöver. Bra på rören och kommer att skapa mer vad det lider. Har ju uteslutande spelat bp och i en checking line. Behåll 33, 24, 16, 9 och 8!
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by burk »

nr86 wrote:Håller inte alls med Burk ang Ohlsson. Han är en av dem som tagit stora kliv i utvecklingen tycker jag. Har en roll som är riktigt betydelsefull i AIK som ALLA lag behöver. Bra på rören och kommer att skapa mer vad det lider. Har ju uteslutande spelat bp och i en checking line. Behåll 33, 24, 16, 9 och 8!
Men vem ska han peta högre upp än fjärdekedjan ? Tror han behöver få spela mycket offensivt för att bli bättre på det för defensivt gör han de redan mycket bra, känns som sagt som att han är fast i fjärdekedjan och bara spela bp och då utvecklar man inte offensiven så mycket
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by marre »

Och?? Han gör ju ett kanonjobb som defensiv forward! Dessutom har han ju börjat smälla på också! Vill verkligen att dom förlänger med Ohlsson.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Ett lag består inte bara av kreativa poängsprutare. Minns att både han och Wingerli tände till när det vankas slutspel. Väldigt värdefull egenskap.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by lobo »

Jag tycker i alla fall att det känns sjukt tydligt hur lost AIK är och hur lite precisionslikt ledarskap det finns just nu.. Kolla Möllers senaste Norran intervju, samt Bert idag.. "Vi vill komma ut starkt, Vi måste få in pucken, Vi kanske kan snäppa upp i PP.. Vi vill ta tag i matchen.."
Jaha...........
Och HUR ska detta åstadkommas. Har otroligt svårt för den kollektiva mentala kollaps som uppstår i lagsporter när det går tungt. En idrottsman / kvinna i en individuel sport hade haft det SOLKLART för sig vad EXAKT som skall göras 100% denna gång. Man hade vetat EXAKT vad som brister. "Snäppa upp" är bland det mest oprecisa jävla mentala "tagget" som kan tänkas finnas.. Vore jag ledare skulle jag förbjuda den frasen. Alla spelare ska veta exakt vad dom gör bra, och vad dom gör dåligt. Det är dessa individuella marginaler som gör att laget funkar / inte funkar.
Och, funkar det inte , och det ser man efter 8 minuter och helst inga baklängesmål, då rebootar man, tittar i ögeonen och ställer KRAV
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Jag vill se en tränare som kan få spelarna att köpa spelsättet man vill använda sig av. Tydlighet i ALLT som företas ute på isen. Förr backcheckade vi otroligt hårt. Tycker det är många som blir slöa när det vankas hemjobb ungdomskedjan undantaget. Det ligger på tränarna att få ALLA att jobba hemåt. Jocke har en tendens att gliiiiida irriterande långsamt till båset nu för tiden. Jag har för mig att hierarkin i laget är så inpräntad att det finns spelare som gör lite som de vill pga statusen i laget. Tror INTE våra tränare når fram till spelarna just nu. Då spelar det ingen roll hur mycket det skriks i båset. Ser tydliga likheter med Eldebrinks ledarstil efter några omgångar när det gick trögt. Det där lite uppgivna bortförklarande/skyller på spelarna snacket. Som sagt, torsk ikväll och på torsdag torde vara det som kan få saker att hända annars kommer vi bara att fortsätta i samma hjulspår. Ett är då säkert. Efter vi åkt ut i play in måste det till en uppstädning av Skellefteå AIK modell 17/18 och då tänker jag på ledarsidan. Synd i så fall för jag tror man kan göra så mycket med det här laget med rätt tränare bakom spakarna. För att inte tala om de förlorade miljonerna ett tidigt uttåg medför. Jag hoppas faktiskt att vi åker på ett par käftsmällar som får ledningen att VAKNA inget annat tror jag hjälper tyvärr.
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by king_louie »

Det har gått utför med taktiken sedan StenGeorgs tid. Då fanns det en tydlig spelidé på whiteboarden.

Tänk vad krav och förväntningar förändras på ganska kort tid.
Många hyllar Sebbe Ohlsson som aldrig skulle vara i närheten att få byta om under guldåren.
En väldigt begränsad spelare i mina ögon. Men han åker och kämpar och gör det bra efter förutsättningarna det håller jag med om. Och han är faktiskt en av de få som har lyft sig under säsongen. Men han är fortfarande lika begränsad när det gäller spelsinne, skott m.m.
Post Reply