Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

smogz wrote:Jo fem insläppta på tre matcher. Uselt på min ära.
Vet inte hur jag ska tolja det där, men mål i röven säger inte allt om hur försvaret ser ut.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by smogz »

Jag tycker inte det ser så illa ut.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Jag tycker det känns osync mellan backar och forwards i uppspelsfasen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by smogz »

Men det är ju inte alls konstigt med tanke på att man helt ändrat uppspelen. Nästan inga burskydd och jag tror inte jag sett ett enda V uppspel som var standard förra säsongen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Rollie
Posts: 2057
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Rollie »

I grundserien så blir nog det här bra med den allmänhetens åkning som råder där, men har vi ett lag (läs främst backsida) byggt för ett slutspel.....är jävligt tveksam med den hockeyn som blir aktuell då.
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by nr86 »

Håller med Smogz ang uppspelen.
Vi går mycket rakare framåt nu än tidigare. Spelar inte hem i samma utsträckning som förut.
Är riktigt imponerad av AIK så här i inledningen. Vi har mött riktigt bra motstånd och inte förlorat en match ännu.
Visst spelet stämmer inte till hundra men stundtals ser det riktigt bra ut.
Tim Söderlund är en fröjd att se! Vilken artist han är och kommer att bli. Hoppas han får fortsatt förtroende även när Hetta Möller och Jimmie är tillbaka. Men skador kommer vi säkert att ha ändå:( så bredden vi besitter är imponerande.
Ortio kommer bara att bli bättre och han känns riktigt stabil. Det krävs det lilla extra av motståndarna för att det ska bli mål på honom. Har inte sett att han släppt en enda billig puck bakom sig ännu. Han har visserligen bara stått 2 matcher ännu men jag känner mig trygg med honom som sista utpost. Riktigt bra med klubban också! Känns nästan som att vi har 3 backar där bak när motståndarna dumpar pucken.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

smogz wrote:Men det är ju inte alls konstigt med tanke på att man helt ändrat uppspelen. Nästan inga burskydd och jag tror inte jag sett ett enda V uppspel som var standard förra säsongen.
Näe, det har jag oxå noterat. Så ja, det är osync och lite instabilt just nu vilket gör attman upplever det som rörigt och inte lika tight som förut.
Inget konstigt med det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by smogz »

Förutom att det innebär att spelvändningarna går mycket snabbare ställer det högre krav på backarnas förmåga att slå det snabba förstapasset. Men framförallt blir det mycket attraktivare hockey.

Önskar att de checkade lite hårdare med mer folk. Press med understöd som man körde sista året Forsberg var tränare (säger inte att det var hans förtjänst, bara referens till tid). Det tycker jag gjorde att man vann mer puck i offensiv zon och framförallt kunde hålla längre anfall. Dock innebar det också att det ibland stod fria spelare framför mål när man spelade förbi pressen, eftersom man då offrade två spelare på puckhållaren.

Tycker hockey är underhållning och det sättet att spela gillar jag, så jag vill åtminstone ha tillbaka den extremt hårda checkingen och pressen i mittzon. I försvarszon är jag inte riktigt lika säker. Iallafall inte gällande press med understöd.

Men det kanske mer är en fråga för nån "spelsystem"-tråd.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Lidlund »

nishog04 wrote:
Larzon wrote:Ortio känns bättre än Hanses med klubban.
Har inte sett tillräckligt mycket för att avgöra, men Hanses kunde lägga stenhårda och precisa passningar ändå upp till offensiva blå. Spelet med klubba var enda riktiga styrkan den målvakten hade, tycker jag.
Erik har en väldigt hög högsta nivå, vilket många fort glömmer för den sällan finns där länge.. eller ofta :)
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by nishog04 »

Lidlund wrote:
nishog04 wrote:
Larzon wrote:Ortio känns bättre än Hanses med klubban.
Har inte sett tillräckligt mycket för att avgöra, men Hanses kunde lägga stenhårda och precisa passningar ändå upp till offensiva blå. Spelet med klubba var enda riktiga styrkan den målvakten hade, tycker jag.
Erik har en väldigt hög högsta nivå, vilket många fort glömmer för den sällan finns där länge.. eller ofta :)
Ja, det håller jag med om. Synd att han aldrig fick till det med nivån. En vanlig målvakt har bra dagar och mindre bra dagar. Hanses hade en bra stund, följt av en medioker stund. Jag undrar hur många matcher han skrapade ihop, där han släppte in lejonparten skott innan han blev utbytt. Minst tre, som jag kommer ihåg.

Vad han däremot inte hade var en högstanivå som var bättre än alla andra SHL-målvakters högstanivå. Därav tycker jag att spelet med klubba var hans enda riktiga styrka.

Det är bara att önska honom lycka till i fortsättningen och tacka för den här tiden.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by smogz »

Gissar att det handlar om fokus. När Hanses klarar av att fokusera en hel match kommer han att vara grym. Det är säkert därför många målvakter är speciella. Det krävs speciell för att klara av att hålla fokus i 60 min. Jag skulle aldrig klara det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 3 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Hanses åker inte med till Växjö.
Han har just avslutat ett träningspass med Clemens.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked