Snow Pride och Skellefteå AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Biocellatus
Posts: 356
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Biocellatus »

Fast en homofob knullar inte sönder någon och lämnar den förstörd resten av livet... Rätt stor skillnad. Man behöver inte kränka någon för att man är homofob, däremot måste man våldta något för att vara våldtäktsman. Jämför med en arachnofob, de är troligtvis inte ute på natten och utrotar spindlar.

Du får tycka att AIK gör rätt, jag tycker de gör fel. Vi är överens om att tanken att alla ska få vara med inte är fel. På västra är alla lika som sagt. Tycker du det verkar som att homosexuella inte får gå på hockey?
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Konk »

Frågan är hur jävla skönt välkomnad en transperson skulle känna sig på västra stå? Typ stå och kramas med en supporter som innan hen entrade västra stå blivit kallad diverse glåpord av. Direkt man kliver in på västra är allt sånt glömt. Tycker man glömmer transpersoner lite i diskussionen. Av de 1800 på västra är det knappast någon bra representation av HBTQ-människor. Inte direkt ett härligt samhälle för dem och det krävs att AIK står upp för dem. Man kan inte bara skrika sig hes för saken i bakre leden men sen när slaget ska stå vägra vapen.
User avatar
Biocellatus
Posts: 356
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Biocellatus »

Va? Har du varit med om att någon från västra kallat en transvestit för "truckflata" eller annat taskigt?
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Konk »

Biocellatus wrote:Va? Har du varit med om att någon från västra kallat en transvestit för "truckflata" eller annat taskigt?
Nej! Men det händer lite för ofta ute i den verkliga världen och sådant sitter kvar när man ska in på match. Skulle påstå att vi tappar publik pga. att vi inte är tydliga nog med öppenhet för att koppla till publiktappet. Inga jättetapp kanske men klart som fan att mer tjejer och HBTQ-människor skulle kunna ta plats i arenan. Tycker det är fegt att inte vara med i Pride som förening om man samtidigt vill göra det tydligt att man är med på dess budskap.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

374 wrote:
jokarfo wrote:
374 wrote:Absolut måste man inte vara överens om allt. RFSL är dock välvilligt inställda till såväl droger, som pedofili och sexköp. Allt detta kan man tycka är jättekul men jag tvivlar på att det är något AIK vill förknippas med.

Jag stödjer och har till och med aktivt arbetat för gay-,trans-, bi- och queerpersoners rättigheter. Däremot har jag stora problem med RFSL.
De sakerna du räknar upp är väl iofs saker det finns delade meningar om ifall RFSL verkligen tycker som du hävdar. Man får självklart tycka vad man vill osv men att du har en egen beef med RFSL utifrån dina egna - inte helt okontroversiella påståenden om vad de står för - kanske du ändå ska vara tydlig med.
Tro mig, de tycker det; även om de på papperet har övergett pedofili.
Du hävdar det ja. Lyckligtvis krävs det mer än en enskild persons lösryckta påståenden för att avgöra hur föreningen ska agera.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Talbot25 wrote:
jokarfo wrote:
För övrigt rätt målande när nazistiska Svenskarnas Parti beskrivs som några som "reagerar" när "invandrare" gör nåt dåligt. För nazister har väl ingen dold agenda heller...
Det var ju det som var hela poängen. Att SvP har en dold agenda, de skulle naturligtvis inte ha mobiliserat sig om det var en svensk som varit i farten. Ni får sluta dricka grogg samtidigt som ni skriver, så slipper jag förklara allt ni inte förstår.
Vad kul att du väljer att bemöta det minst relevanta i mitt inlägg Talbot. Poängen i hela mitt inlägg är naturligtvis - och den verkar du ju behöva få förklarad för dig - att den som hävdar att AIK inte ska samarbeta med RFSL pga deras "dolda agenda" har större beviskrav på sig än att jämföra med nazistiska arrangemang eller vänsterkverulanters organisationsegoism. Var snäll och ge exempel på deras sk dolda agenda isf och kom så gärna med sånt som är mer vederlagt än några trådar på Flashback...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by BigGuyJohan »

374 wrote:
jokarfo wrote:
374 wrote:Absolut måste man inte vara överens om allt. RFSL är dock välvilligt inställda till såväl droger, som pedofili och sexköp. Allt detta kan man tycka är jättekul men jag tvivlar på att det är något AIK vill förknippas med.

Jag stödjer och har till och med aktivt arbetat för gay-,trans-, bi- och queerpersoners rättigheter. Däremot har jag stora problem med RFSL.
De sakerna du räknar upp är väl iofs saker det finns delade meningar om ifall RFSL verkligen tycker som du hävdar. Man får självklart tycka vad man vill osv men att du har en egen beef med RFSL utifrån dina egna - inte helt okontroversiella påståenden om vad de står för - kanske du ändå ska vara tydlig med.
Tro mig, de tycker det; även om de på papperet har övergett pedofili.
vars har du fått de ifrån att RFSL ska ha tyckt att pedofili är något som är okej?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Om det här med jämförelser. Såhär: Åsikter och handlingar är inte samma sak. Att ha homofoba åsikter är inte jämförbart med att utföra en våldtäkt. Men ingen kan väl påstå att åsikter och handlingar inte hänger ihop? Kan nån påstå att homofobiska åsikter inte är grunden för och ger legitimitet till handlingar som kränker HBTQ-personers rättigheter? Alltså handlar ett ställningstagande som det AIK gör med sitt deltagande i Snow Pride om att visa att handlingar som grundar sig i tex homofobi inte är förenligt med föreningens värdegrund. Att folk i hockeysveriges mest självmedvetna och genomtänkta klack får panik över ett sånt agerande känns så löjligt. Tvärtom kan man ju tycka att NP - om man nu vill att alla ska känna sig välkomna på Västra - välkomnar ett agerande från klubben som signalerar att om man älskar AIK så beter man sig inte kränkande mot eller om HBTQ-personer, i alla fall inte i hockeysammanhang. Den självsäkerheten borde även NP kunna visa upp.

Lek med tanken att ett AIK-älskande bögpar far på match och står på Västra. I periodpaus vänslas man som vanligt folk som är kära gör. Om Västra vore så ärkegenomsnittligt så är ju den procentuella risken att nån stör sig på och börjar gnälla på att paret visar sin kärlek öppet hyfsat stor. Hur ska NP och folk i klacken agera då? Ska man markera och säga att homofoba uttryck får man syssla med på annat håll för här är alla välkomna eller säger man att "böga får ni göra annorstädes för även homofober är välkomna här"? I mina ögon är det bara att välja. För att låtsas som ingenting är också att välja. Kort sagt: att ta ställning för Pride är att lova att man ska handla på ett sätt så att homofoba uttryck inte tolereras och det borde vara en av de mest självklara sakerna i världen att lova.

Sen är det en oroande djupt rotad illusion att så fort människor kliver in på Västra så påverkas man inte längre av vad som händer i resten av livet och av människor som omger en. Klart som fan att folk känner sig exkluderade pga nånting de själva inte ens har makt över - dvs sexualitet, hudfärg, ursprung eller liknande - om andra människor på Västra är samma personer som klottrar hakkors på flyktingförläggningen man bodde på när man kom till Sverige, hotar bögar med stryk eller uttrycker sig nedsättande om araber på jobbet. Och procentuellt sett borde det ju finnas en och annan bög, flata, nazist, homoknackare och negerhatare på Västra om man ska tro på det som skrivs i den här diskussionen. Exakt vad tänker ni er att ni ska göra när de här personerna agerar på ett sätt på Västra så att hatobjekten kränks och i slutändan väljer att inte gå dit mer? Har NP och AIK då välkomnat alla gjort klart och tydligt att här ska alla kunna vara med?

Korta svaret är: Nej, att inte ta ställning är att vara likgiltig. Likgiltighet inför kränkande handlingar och behandling av människors rätt att vara sig själva är den enskilt största orsaken till att sånt kan fortsätta.
Last edited by jokarfo on 25 Oct 2014, 10:13, edited 2 times in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Lidlund »

Chippen wrote:
Helt enkelt ska AIK arbeta för en neutral plats där alla deltar lika villkor gällande politisk åsikt
Fast SD är inte välkomna i Pride, därigenom står inte Pride för politisk åsiktsfrihet.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Lidlund wrote:
Chippen wrote:
Helt enkelt ska AIK arbeta för en neutral plats där alla deltar lika villkor gällande politisk åsikt
Fast SD är inte välkomna i Pride, därigenom står inte Pride för politisk åsiktsfrihet.
Svenskarnas Parti och KPML(r) är inte heller välkomna men det är i regel inget bevis på demokratiskt bristfällighet... För övrigt inte konstigt att SD inte är välkomna med tanke på vad de står för i HBTQ-frågor. De har ju absolut ingen gemensam värdegrund med en organisation som RFSL. Eller AIK för den delen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Talbot25
Posts: 1077
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Talbot25 »

jokarfo wrote:
Lidlund wrote:
Chippen wrote:
Helt enkelt ska AIK arbeta för en neutral plats där alla deltar lika villkor gällande politisk åsikt
Fast SD är inte välkomna i Pride, därigenom står inte Pride för politisk åsiktsfrihet.
Svenskarnas Parti och KPML(r) är inte heller välkomna men det är i regel inget bevis på demokratiskt bristfällighet... För övrigt inte konstigt att SD inte är välkomna med tanke på vad de står för i HBTQ-frågor. De har ju absolut ingen gemensam värdegrund med en organisation som RFSL. Eller AIK för den delen.
Nu är det ju din åsikt att SD inte står för alla människors lika värde. Så du menar att dina antaganden väger tyngre än ett officiellt partiprogram det säger väl en hel. Kommer bemöta det du skrev tidigare då jag kommer hem imorgon.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Talbot25 wrote: Nu är det ju din åsikt att SD inte står för alla människors lika värde. Så du menar att dina antaganden väger tyngre än ett officiellt partiprogram det säger väl en hel. Kommer bemöta det du skrev tidigare då jag kommer hem imorgon.
Tja, SD:s ståndpunkter i frågor om sexuellt likaberättigande går ju knappast hand i hand med RFSL:s och det var de jag syftade på. Det står ju uttryckligen. Men sure, vill du ha en allmän SD-diskussion så shoot. Sen räcker det ju med att läsa vad Björn Söder sagt som representant för partiet om homosexualitet så förstår man lätt att det kan finnas vissa hinder för ett samarbete där. Det kan väl ändå inte vara särskilt svårbegripligt va?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Chippen »

Lidlund wrote:
Chippen wrote:
Helt enkelt ska AIK arbeta för en neutral plats där alla deltar lika villkor gällande politisk åsikt
Fast SD är inte välkomna i Pride, därigenom står inte Pride för politisk åsiktsfrihet.
Men de ska vara välkomna att delta i evenmang som arrangeras av AIK.
En idrottsförening ska inte blanda sig i detta, mera än värdegrundsmässigt för där står/sägs ju allt vad klubben står och arbetar för.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by freddus »

Kiruna hade en sak som påminner. Deras projekt känner ni alla till och de var väl med och promenerade i STHLM pride också(?) och de promenerade i Sapmi Pride, men när det blev "tydligt" (beroende på vem man frågar) politiskt budskap drog de sig ur.
"...invigningen av RFSL-avdelningen 29 augusti. Uppemot 250 personer tågade genom centrum och släppte ballonger mot himlen för att fira. Men hockeylaget deltog inte.
– De var inte alls intresserade. Det kändes som att det inte ens var någon diskussion om det..."

Anledningen:

"– Vi hade varit med vilken dag som helst, var som helst, men det de kallar manifestation tolkade vi som en protest mot SD. Ballongerna skulle släppas framför Sverigedemokraterna, och som hockeylag kan vi inte säga att ett särskilt politiskt parti är dumt. I acceptansprojektet ingår att vi ska acceptera alla."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9607933.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by BigGuyJohan »

är ju inte Skellefteå AIK om arrangerar. däremot väljer Skellefteå AIK att lyfta fram själva eventet och stöttar allas lika värde. att sedan Pride själva har valt att inte tillåta svp och andra icke humanistiska partier, eller för den delen SD som visar gång efter annan att man har människor i parti-toppen som förefaller inskränkta i sitt tänkande och SD har ett lågt medmänskligt beteende i allmänhet. detta är Pride's fulla rätt att göra det. MEN det är högst irrelevant för huruvida Skellefteå AIK bör vara med å stötta detta event, Enda AIK gör är att ta ställning för allas lika rätt. det är det enda dom behöver ta ställning till. om sen pride utesluter SD, SvP osv, har ingen relevans alls för huruvida det är rätt eller fel för AIK
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

freddus wrote:Kiruna hade en sak som påminner. Deras projekt känner ni alla till och de var väl med och promenerade i STHLM pride också(?) och de promenerade i Sapmi Pride, men när det blev "tydligt" (beroende på vem man frågar) politiskt budskap drog de sig ur.
"...invigningen av RFSL-avdelningen 29 augusti. Uppemot 250 personer tågade genom centrum och släppte ballonger mot himlen för att fira. Men hockeylaget deltog inte.
– De var inte alls intresserade. Det kändes som att det inte ens var någon diskussion om det..."

Anledningen:

"– Vi hade varit med vilken dag som helst, var som helst, men det de kallar manifestation tolkade vi som en protest mot SD. Ballongerna skulle släppas framför Sverigedemokraterna, och som hockeylag kan vi inte säga att ett särskilt politiskt parti är dumt. I acceptansprojektet ingår att vi ska acceptera alla."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9607933.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaha, och? Planeras nåt sånt på Snow Pride eller? Att man som idrottsförening inte vill delta i markeringar mot enskilda partier är inte samma sak som att man inte kan delta i sånt som Snow Pride. Alltså: det beror på hur det genomförs och är inte en principfråga.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by freddus »

jokarfo wrote:
freddus wrote:Kiruna hade en sak som påminner. Deras projekt känner ni alla till och de var väl med och promenerade i STHLM pride också(?) och de promenerade i Sapmi Pride, men när det blev "tydligt" (beroende på vem man frågar) politiskt budskap drog de sig ur.
"...invigningen av RFSL-avdelningen 29 augusti. Uppemot 250 personer tågade genom centrum och släppte ballonger mot himlen för att fira. Men hockeylaget deltog inte.
– De var inte alls intresserade. Det kändes som att det inte ens var någon diskussion om det..."

Anledningen:

"– Vi hade varit med vilken dag som helst, var som helst, men det de kallar manifestation tolkade vi som en protest mot SD. Ballongerna skulle släppas framför Sverigedemokraterna, och som hockeylag kan vi inte säga att ett särskilt politiskt parti är dumt. I acceptansprojektet ingår att vi ska acceptera alla."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9607933.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaha, och? Planeras nåt sånt på Snow Pride eller? Att man som idrottsförening inte vill delta i markeringar mot enskilda partier är inte samma sak som att man inte kan delta i sånt som Snow Pride. Alltså: det beror på hur det genomförs och är inte en principfråga.
Jag drog en jämförelse. Jag drog inte in någon personlig åsikt i mitt inlägg eller vad som kommer göras i Skellefteå så jag vet inte var din attityd kommer ifrån. Jag tog upp en JÄMFÖRELSE med tanke på att det, i den här tråden, diskuterats mycket kring politik och dess budskap.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Lappmössan »

Man deltar i ett arrangemang som tydliggör klubbens värdegrunder. Det har inget med politiska partier att göra, det handlar om alla människors lika värde. Om sedan någon grupp som är emot HBTQ-reformer etc inte får medverka (hyckleri av dem att ens vilja medverka) spelar ingen som helst roll för AIK då dessa gruppers värdegrunder inte sammanfaller med klubbens.
Fattar verkligen inte problemet.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by BigGuyJohan »

Lappmössan wrote:Man deltar i ett arrangemang som tydliggör klubbens värdegrunder. Det har inget med politiska partier att göra, det handlar om alla människors lika värde. Om sedan någon grupp som är emot HBTQ-reformer etc inte får medverka (hyckleri av dem att ens vilja medverka) spelar ingen som helst roll för AIK då dessa gruppers värdegrunder inte sammanfaller med klubbens.
Fattar verkligen inte problemet.
Precis :!: :!:
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

freddus wrote: Jag drog en jämförelse. Jag drog inte in någon personlig åsikt i mitt inlägg eller vad som kommer göras i Skellefteå så jag vet inte var din attityd kommer ifrån. Jag tog upp en JÄMFÖRELSE med tanke på att det, i den här tråden, diskuterats mycket kring politik och dess budskap.
Och jag ifrågasatte hur RELEVANT jämförelsen var...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by freddus »

jokarfo wrote:
freddus wrote: Jag drog en jämförelse. Jag drog inte in någon personlig åsikt i mitt inlägg eller vad som kommer göras i Skellefteå så jag vet inte var din attityd kommer ifrån. Jag tog upp en JÄMFÖRELSE med tanke på att det, i den här tråden, diskuterats mycket kring politik och dess budskap.
Och jag ifrågasatte hur RELEVANT jämförelsen var...
Det har ju pratats i tråden om att det inte är helt opolitiskt. Då kan man jämföra med Kiruna som valde att delta i ett tåg men som drog sig ur då huvudpunkten var politiskt och inte en fråga om lika värde.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by ossian »

Självklart är alla, inklusive homofober, välkomna till Skellefteå Kraft Arena. Ingen har väl sagt något annat? Sen håller jag med om att föreningen ska vara partipolitiskt oberoende, föreningen ska absolut inte propagera för vissa politiska partier eller åskådningar. Skulle tippa att alla politiska partier i representerade i föreningen, på läktaren, i klacken, i laget.

Men föreningen har en värdegrund som man står bakom, det får man som supporter acceptera, men det är ingen som tvingas tycka likadant som föreningen i alla sakfrågor. Denna värdegrund inkluderar alla människors lika värde, vilket inte är ett dugg kontroversiellt. AIK är en viktig institution i Skellefteå och det är bra och viktigt att man tar ställning.

Tänk på att nästan alla val vi som supportrar och människor gör här i livet faktiskt är politiska handlingar. Detsamma gäller valen som föreningen gör.

Vi välkomnar tjejer i arenan, och vi tycker att tjejer är lika mycket värda. Nu kanske en del tycker att detta är ett konstigt exempel då det är så självklart, det är för att konsensus i samhället är så starkt i detta område. Tjejer har inte samma värde i alla kulturer, kvinnor har inte rösträtt i alla länder. Nu behöver inte alla tycka att styrelser ska könskvoteras, men det är inte förenligt med föreningens värderingar att trakassera tjejer för att det är tjejer.

Vi välkomnar handikappade i arenan, och vi tycker att handikappade är lika mycket värda. Vi har en handikappläktare så att rörelsehindrade kan följa laget. Absolut inget konstigt med det tycker nog de flesta. Här är det oförenligt med föreningens värderingar att hålla på och håna någon som sitter i rullstol för att denna inte kan gå.

Vi välkomnar människor från andra kulturer, med annan hudfärg och med annan religion, och föreningen tycker att dessa är lika mycket värda. Vi har och har haft spelare från olika länder, med olika religioner, med olika hudfärg Det är också ett politiskt ställningstagande. Vi vill ha ett bra hockeylag, spelarnas hudfärg och religion spelar ingen roll. Nu är det givetvis en helt normal politiskt åsikt att vara för minskad invandring, eller att tycka illa om religioner. Det är däremot oförenligt med föreningens värderingar att stå och heila i klacken, eller att skrika rasistiska skällsord emot mörkhyade spelare.

Och så icke-heterosexualitet, föreningen står nu upp för dessa människor och säger att de också är lika mycket värda som oss andra. Det betyder inte att alla som håller på Skellefteå AIK nu måste gå på gayklubb eller att man måste tycka att homopar ska få gifta sig i kyrkan, synagogan eller i moskén. Däremot betyder det att man som Skellefteåsupporter bör tänka sig för om man kränker människor för deras sexualitet då detta är oförenligt med klubbens värderingar. Om man nu känner så starkt för att kränka dessa människor, så kanske man kan vänta tills man har gått ut från Skellefteå Kraft Arena där icke-heterosexuella ska få känna sig välkomna.

Tänk på att Du kanske har, eller kommer att få, någon i din absoluta närhet som inte är hetero. Kanske ditt son är gay, eller din lillasyster är lesbisk? Tycker du att de är mindre värda då?

Ett väldigt sorgligt exempel runt stigmat med avvikande sexualitet inom sportvärlden är Gary Speed. En av de största någonsin inom brittisk fotboll, som hade en lysande tränar- och TV-karriär framför sig. En skvallerjournalist skulle publicera att familjefadern Gary Speed var bi- eller homo och hade haft ett flera år långt otrohetsförhållande med en man, och Gary Speed tog då livet av sig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Speed" onclick="window.open(this.href);return false;

Just inom idrott verkar det vara de största problemen med homosexualitet och identiteten runt heteronormen, och därför är det viktigt att Sveriges bästa hockeylag tar ställning.

Skulle även rekommendera er att se denna dokumentär om homofobi runtom i världen av den eminente och homosexuelle Stephen Fry:

http://thepiratebay.se/torrent/9059881/ ... 4_AAC_HDTV_" onclick="window.open(this.href);return false;
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

freddus wrote:
jokarfo wrote:
freddus wrote: Jag drog en jämförelse. Jag drog inte in någon personlig åsikt i mitt inlägg eller vad som kommer göras i Skellefteå så jag vet inte var din attityd kommer ifrån. Jag tog upp en JÄMFÖRELSE med tanke på att det, i den här tråden, diskuterats mycket kring politik och dess budskap.
Och jag ifrågasatte hur RELEVANT jämförelsen var...
Det har ju pratats i tråden om att det inte är helt opolitiskt. Då kan man jämföra med Kiruna som valde att delta i ett tåg men som drog sig ur då huvudpunkten var politiskt och inte en fråga om lika värde.
Och invändningen var att nåt sånt väl inte planeras öht i det arrangemang AIK tänker delta i. Att det finns de här på forumet som vill få det till att AIK per automatik skriver under på pedofili - ja, jag överdriver medvetet - gör det ju för att man redan på förhand ogillar RFSL, HBTQ-personer eller både och.

Jag tycker för övrigt inte heller att föreningar/elitklubbar som AIK ska ställa sig och markera mot enskilda politiska partier, även om jag ogillar SD som satan, för det är helt enkelt osmart. Men att man inte skulle kunna ta ställning för att det kan anses vara politiskt tycker jag helt ärligt är trams. Allt är politiskt på ett eller anat sätt, det väsentliga borde vara att inte ta partipolitisk ställning och att agera i såna sammanhang som är relevant och viktigt för föreningen och sporten, både för sig och som en del av samhället i stort.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Ni som är positiva till att AIK ingår ett samarbete med Pride Snow grejen skjuter ju bredvid målet..
Att jag och några till ifrågasätter detta gör varken mig eller dom till homofober, det är ett jävligt pajas resonemang..
För mig handlar Pride om politik, en massa åsikter som jag inte tycker att AIK skall trassla in sig i, oavsett om dom i grunden står för något man kan tycka är bra..
AIK kan gå ut och vara tydlig med vad man tycker om homosexualitet mm på sitt eget vis och där igenom äga sin värdegrund och sin ståndpunkt helt och hållet själv..

Där ligger min åsikt, jag har över huvudtaget inte yttrat mig om homosexualitet..
Men jag kan väl för tydlighetens skull säga att jag skiter fullständigt i vem som ligger med vem, bara alla inblandade är med på det..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Talbot25
Posts: 1077
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Talbot25 »

jokarfo wrote:
Talbot25 wrote: Nu är det ju din åsikt att SD inte står för alla människors lika värde. Så du menar att dina antaganden väger tyngre än ett officiellt partiprogram det säger väl en hel. Kommer bemöta det du skrev tidigare då jag kommer hem imorgon.
Tja, SD:s ståndpunkter i frågor om sexuellt likaberättigande går ju knappast hand i hand med RFSL:s och det var de jag syftade på. Det står ju uttryckligen. Men sure, vill du ha en allmän SD-diskussion så shoot. Sen räcker det ju med att läsa vad Björn Söder sagt som representant för partiet om homosexualitet så förstår man lätt att det kan finnas vissa hinder för ett samarbete där. Det kan väl ändå inte vara särskilt svårbegripligt va?
SD ståndpunkter angående HBT-frågor "Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid."
Jag förstår inte vad i texten RFSL och pride vill ta avstånd ifrån, tycker de inte att diskriminering av homosexuella ska straffas eller beror det på något helt annat?

Vad en medlem i ett parti tycker behöver inte automatiskt betyda att partiet tycker likadant. Miljöpartiet vill väl inte hjälpa ISIS bara för att Kaplan stödjer jihadister?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Lappmössan »

Efter lätt googling har du här några av anledningarna till att de inte är välkomna Talbot: http://motargument.se/2014/09/10/sverig ... a-partiet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilket parti som helst hade blivit uteslutet efter något sådant. Att SD i grunden var ett nazistiskt parti gör det väl enklare för dem att dra till sig folk som fortfarande lever på 30/40-talet...

King Kong: Tycker du att Snow Pride är politiskt är det dags att vakna upp och inse att AIK redan är politiskt enligt dina kriterier. Själv kallar jag det inte politik, man står helt enkelt upp för mänskliga rättigheter.
User avatar
Talbot25
Posts: 1077
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Talbot25 »

Lappmössan wrote:Man deltar i ett arrangemang som tydliggör klubbens värdegrunder. Det har inget med politiska partier att göra, det handlar om alla människors lika värde. Om sedan någon grupp som är emot HBTQ-reformer etc inte får medverka (hyckleri av dem att ens vilja medverka) spelar ingen som helst roll för AIK då dessa gruppers värdegrunder inte sammanfaller med klubbens.
Fattar verkligen inte problemet.
För att uppfylla AIKs värdegrund att likabehandla alla människor så betyder väl inte det att klubben ska stå bakom alla HBTQ-vänliga reformer som RFSL vill genomföra?
Visst kan man stå för alla människors lika värde utan att lägga sig i om surrogatmödraskap, tillåta barn byta kön och att ta bort informationsplikten för HIV-smittade?
User avatar
Talbot25
Posts: 1077
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Talbot25 »

Lappmössan wrote:Efter lätt googling har du här några av anledningarna till att de inte är välkomna Talbot: http://motargument.se/2014/09/10/sverig ... a-partiet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilket parti som helst hade blivit uteslutet efter något sådant. Att SD i grunden var ett nazistiskt parti gör det väl enklare för dem att dra till sig folk som fortfarande lever på 30/40-talet
En rekommendation att bevara kärnfamiljen och att alla barn har rätt till en mor och en far är väldigt konservativa åsikter men det utesluter väl ingen?

Homoäktenskap var förbjudet fram till 2007 och det kan ju ses som en självklarhet att alla ska få gifta sig i kyrkan. Men i kyrkan är det speciella spelregler för deras värderingar utgår från en påhittad bok. Att då bryta mot en av de reglerna för att tillåta en annan som kan äventyra det ena och det andra är inte allt för konstigt. Svenska kyrkan fick offra mycket efter det steget och de fick sämre kontakt med mer konservativa trossamfund, och att börja samarbeta med islam blev en utopi.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Lappmössan wrote:Efter lätt googling har du här några av anledningarna till att de inte är välkomna Talbot: http://motargument.se/2014/09/10/sverig ... a-partiet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilket parti som helst hade blivit uteslutet efter något sådant. Att SD i grunden var ett nazistiskt parti gör det väl enklare för dem att dra till sig folk som fortfarande lever på 30/40-talet...

King Kong: Tycker du att Snow Pride är politiskt är det dags att vakna upp och inse att AIK redan är politiskt enligt dina kriterier. Själv kallar jag det inte politik, man står helt enkelt upp för mänskliga rättigheter.
Japp, det är politik och det tycker jag AIK ska pyssla med så lite som möjligt.
AIK kan dock uttrycka det man vill få fram på egen hand, då har man också full kontroll.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

King Kong wrote:Ni som är positiva till att AIK ingår ett samarbete med Pride Snow grejen skjuter ju bredvid målet..
Att jag och några till ifrågasätter detta gör varken mig eller dom till homofober, det är ett jävligt pajas resonemang..
För mig handlar Pride om politik, en massa åsikter som jag inte tycker att AIK skall trassla in sig i, oavsett om dom i grunden står för något man kan tycka är bra..
AIK kan gå ut och vara tydlig med vad man tycker om homosexualitet mm på sitt eget vis och där igenom äga sin värdegrund och sin ståndpunkt helt och hållet själv..

Där ligger min åsikt, jag har över huvudtaget inte yttrat mig om homosexualitet..
Men jag kan väl för tydlighetens skull säga att jag skiter fullständigt i vem som ligger med vem, bara alla inblandade är med på det..
Nu har ju varken jag eller nån annan anklagat alla som är emot AIK:s deltagande för homofober. Jag har däremot konstaterat att det uppenbart finns de som är emot av skäl som är betydligt mindre smickrande än föreningens integritet. Det jag däremot anklagar er som slarvigt tycker att "AIK inte ska hålla på med politik" eller "det är ju så självklart så det behövs inte" är att vara likgiltiga inför det reella problemet med diskriminering pga sexuell läggning och identitet och att den likgiltigheten i praktiken skulle innebära att AIK som förening inte skulle kunna verka aktivt för sin värdegrund som institution i samhället.

Och som jag skrev tidigare: Jag tycker inte heller att AIK ska blanda sig i partipolitik eller ens frågor som inte är knutna till idrotten, värdegrunden eller sånt som har med sportens ställning och roll i samhället att göra. Ingen här förespråkar att AIK ska anordna demonstrationer för sänkt fastighetsskatt med Moderaterna eller mer bistånd till Västsahara med Vänsterpartiet. Men att låtsas som att diskriminering och kränkande särbehandling inte finns i ishockeyns värld, såväl på isen som på läktaren är bara löjligt och ganska naivt. Och inser man inte att en del i arbetet med att sprida AIK:s värdegrund är att delta i arrangemang och samarbeten som visar vad värdegrunden går ut på, så kan den ju lika gärna bara vara ett par ord på ett papper. Ord förpliktigar till handling.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Locked