Silly Season 2012/2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Spökplumpen »

Det finns en lag som heter lag (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl. (forsättningsvis kallad A-sink). Enligt 3 § A-sink avses bl.a. den som utövar idrottlig verksamhet. Enligt 9 § samma lag ska skatt tas ut med 15% av den skattepliktiga inkomsten ifall man uppfyller övriga krav i lagen.

Nyckefrågan är om man är utomlands bosatt. Enligt inkomstskattelagen 3 kap 3 § är man obegränsat skattskyldig i Sverige (dvs måste beskatta inom landet) om man är
1. bosatt i Sverige.
2. stadigvarande vistas i Sverige.
3. har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här.

Sexmånadersregeln är en generell beskattningsregel som innebär att man är obegränsat skattskyldig i Sverige. Regeln framgår indirekt av "stadigvarande vistelse" i 3 kap 3 § inkomstskattelagen. Det finns inte heller någon definition av stadigvarande vistelse i IL eller i någon annan lag utan här får man tolka ordets allmänna innebörd. I förarbetena till kommunalskattelagen uttalades att en sammanhängande vistelse på sex månader eller mer bör anses som stadigvarande (prop. 1927:102 bil. 3 s. 46 f.). (Se också prop. 2004/05:19 s. 30.) Vid beräkningen gör man inte något avbrott för att det blir ett nytt år. Bara om vistelsen är sammanhängande, dvs. utan annat än tillfälliga avbrott, räknas den som stadigvarande i Sverige. Det innebär att man inte räknar samman flera kortare perioder, t.ex. tre perioder à två månader, till en vistelse. Om personen däremot gör ett tillfälligt avbrott i en stadigvarande vistelse, bryter det inte vistelsen här. Man räknar inte heller bort tiden för utlandsvistelsen. Skatteverket har i ett ställningstagande (nr 22/05, 2005-11-15, dnr. 131 612166-05/111) och i en skrivelse (2005-02-14, dnr 130 92654-05/111) tagit upp uttrycket stadigvarande vistelse och vad som är tillfälligt avbrott i stadigvarande vistelse.

Det är de faktiska omständigheterna i det enskilda fallet som beaktas och det är de objektivt konstaterbara fakta som ska bedömas, inte personens avsikt. Vid inflyttning till Sverige kan, enligt Skatteverket, en person inte anses bosatt här om han inte uppfyller det tidsmässiga kravet för stadigvarande vistelse.

Självklart är det på samma sätt med person som åker utom Sverige. Alltså, en person som vistas sex månader i landet, anses som stadigvarande vistandes inom landet och är därför obegränsat skattskyldig. En person som anses obegränsat skattskyldig men som vistas utom landet i sex månader (och har "vanligt" boende utom landet) är inte längre stadigvarande bosatt. Bedömningarna sker på samma vis.

Om man vid bedömningen kommer fram till att en idrottsutövare ska beskattas enligt svenska regler kan det vara fråga om en dubbelbeskattning, vilket innebär att utövaren beskattas i både hemland och arbetsland. Sådant justeras dock av dubbelbeskattningsavtal och innebär i.s.f. att utövaren får avräkna den skatt han betalat i hemlandet från den skatt han betalar i Sverige.

Har jag hört. Något sånt där tror jag iaf.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Spökplumpen »

Kan vi bara avvakta och se om det kommer fram något nytt ang. Sevc? Eftersom ingen vet löns det väl knappast spekulera vem det var/om det var någon. Vi får avvakta mer information, kanske?

Vesce kan vistas i landet om det är kortare vistelse. Det är ok.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2012/2013

Post by 374 »

För att klargöra så får man vara i ett annat EU/EES-land i tre månader som "turist" innan man måste registrera sig och visa att man har försörjning.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Spökplumpen »

374 wrote:För att klargöra så får man vara i ett annat EU/EES-land i tre månader som "turist" innan man måste registrera sig och visa att man har försörjning.
Det har inte med det här att göra.
persson82
Posts: 667
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 2012/2013

Post by persson82 »

Vad har detta med silly att göra??

Om jag åker till spanien på semester så inte fan måste jag betala skatt för att vara 1 vecka där!!!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2012/2013

Post by 374 »

Spökplumpen wrote:
374 wrote:För att klargöra så får man vara i ett annat EU/EES-land i tre månader som "turist" innan man måste registrera sig och visa att man har försörjning.
Det har inte med det här att göra.
Det vet jag väl.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2012/2013

Post by svartgulsubkultur »

Spökplumpen wrote:Shitload of text.

...

Har jag hört. Något sånt där tror jag iaf.
Skönt att det finns ordentlig spetskompetens på forumet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rollie
Posts: 2057
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Rollie »

Perli wrote:De har nog rätt bra koll på vilka som vistas i landet ska du se. Ska du som icke eu-medborgare (eller från Norge och kanske nåt fler undagtagsland) vistas i landet en längre period så krävs t.ex. visum där du anger ganska noga varför du vill stanna i landet mer än ett par veckor.
Äsch, det där är nonsens. Skattekontoret är inte någon motsvarighet till Stasi när det gäller folk som passerar våra gränser utan att figurera i några arbetsgivardokument. Men nu lägger jag ned den här -förvisso intressanta-lite OT diskussionen i den här tråden.
fralle73
Posts: 149
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 2012/2013

Post by fralle73 »

Hohohoho det var nog Detroits videocoach nån såg igår med Lasse. :lol:
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Empress »

fralle73 wrote:Hohohoho det var nog Detroits videocoach nån såg igår med Lasse. :lol:
http://www.hourdetroit.com/galleries/51 ... ttrick.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2012/2013

Post by lobo »

Empress wrote:
fralle73 wrote:Hohohoho det var nog Detroits videocoach nån såg igår med Lasse. :lol:
http://www.hourdetroit.com/galleries/51 ... ttrick.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Extremt lik Sevc!!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Zimme »

Har då sett en AIK-bil med nr 55 och Sevc spelade ju med 55 i FBK.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 2012/2013

Post by TS_ »

Zimme wrote:Har då sett en AIK-bil med nr 55 och Sevc spelade ju med 55 i FBK.
Känns lite väl illa att Lasse försöker tysta ner affären, medan Sevc åker omkring och skyltar med sin bil. ;)
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Zimme wrote:Har då sett en AIK-bil med nr 55 och Sevc spelade ju med 55 i FBK.
HAHA, eller så är det JAA som är i farten igen, för han spelade väl oxå i 55? :lol:
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Pavlov
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 19:14
Location: Göteborg

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Pavlov »

Chippen wrote:
Zimme wrote:Har då sett en AIK-bil med nr 55 och Sevc spelade ju med 55 i FBK.
HAHA, eller så är det JAA som är i farten igen, för han spelade väl oxå i 55? :lol:
The big return of Libor !!!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by jokarfo »

fralle73 wrote:Hohohoho det var nog Detroits videocoach nån såg igår med Lasse. :lol:
Du ligger nog inte SÅ långt från sanningen...

http://www.skellefteaaik.se/artikel/29179/" onclick="window.open(this.href);return false;
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
litreb50
Posts: 45
Joined: 15 Jun 2011, 21:50

Re: Silly Season 2012/2013

Post by litreb50 »

doc.Holiday wrote:t.o.m gått sida vid sida längs gågatan från 57;an till Vintergatan
Är man det minsta hockey intresserad bör man väl för faan känna igen Martin Sevc. Det enda "silly" med dehär ryktet är din trovärdighet. Går du överhuvud taget på hockey?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Larzon »

litreb50 wrote:
doc.Holiday wrote:t.o.m gått sida vid sida längs gågatan från 57;an till Vintergatan
Är man det minsta hockey intresserad bör man väl för faan känna igen Martin Sevc. Det enda "silly" med dehär ryktet är din trovärdighet. Går du överhuvud taget på hockey?
Kasta inte sten i glashus.. Doc.Holiday har nog sett överlägset mest matcher LIVE på detta forum.

Åter till topic!!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Silly Season 2012/2013

Post by Poet »

Larzon wrote:
litreb50 wrote:
doc.Holiday wrote:t.o.m gått sida vid sida längs gågatan från 57;an till Vintergatan
Är man det minsta hockey intresserad bör man väl för faan känna igen Martin Sevc. Det enda "silly" med dehär ryktet är din trovärdighet. Går du överhuvud taget på hockey?
Kasta inte sten i glashus.. Doc.Holiday har nog sett överlägset mest matcher LIVE på detta forum.

Åter till topic!!
Och ändå är han så totalt jävla fel ute?
2012-05-19
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

Varför skriva så om Sevc om man inte ens vet hur han ser ut?? Väldigt konstigt må jag säga..
Norsjö
Posts: 125
Joined: 08 Apr 2012, 09:39

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Norsjö »

Ok, jag erkänner att jag kanske betett mig som ett "troll" ibland tidigare. Men den killen som påstår och sprider rykten om att Sevc varit i Skellefteå är nog det största troll som nog någonsin vistats på ett hockeyforum alla kategorier.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Zimme »

Nej, snarare att folk dragit förhastade slutsatser av att man sett Lasse J med en person av uppenbart utländsk härkomst.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Zimme »

Men nog om det, den här tråden är inte till för att diskutera andra forumiters agerande. Har man synpunkter på det tas det förslagsvis via pm.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Norsjö
Posts: 125
Joined: 08 Apr 2012, 09:39

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Norsjö »

Det handlar väl egentligen inte om en personsak och jag anser det hör lika mycket till silly-tråden. Men att skriva att man sett Lasse med en spelare som man inte ens vet hur man ser ut och sluta sig till att det är Sevc är så nära idioti det går att komma. Men nu lägger jag ner. Stenpuckat och ojuste mot övriga forumläsare!!

Detta blir sista inlägget rörande detta ämne i tråden, ytterliga inlägg i samma ämne kommer att raderas. Använd svammeltråden el. liknande om ni vill fortsätta diskussionen. /Moderator - Warder
litreb50
Posts: 45
Joined: 15 Jun 2011, 21:50

Re: Silly Season 2012/2013

Post by litreb50 »

Norsjö wrote:Det handlar väl egentligen inte om en personsak och jag anser det hör lika mycket till silly-tråden. Men att skriva att man sett Lasse med en spelare som man inte ens vet hur man ser ut och sluta sig till att det är Sevc är så nära idioti det går att komma. Men nu lägger jag ner. Stenpuckat och ojuste mot övriga forumläsare!!

Detta blir sista inlägget rörande detta ämne i tråden, ytterliga inlägg i samma ämne kommer att raderas. Använd svammeltråden el. liknande om ni vill fortsätta diskussionen. /Moderator - Warder
Så jävla dåligt visst måste man ändå få ifrågasätta trovärdigheten på vissa inlägg?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Zimme »

Det får man men inte på vilket sätt som helst.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2012/2013

Post by svartgulsubkultur »

litreb50 wrote: Så jävla dåligt visst måste man ändå få ifrågasätta trovärdigheten på vissa inlägg?
Medhåll. Att den gode docen svammlar litegrann ibland vet de flesta med forumrutin.
Att många däremot hugger på betet när han själv inte kan se skillnad på Sevc och Vesce ät ytterst märkligt :roll:

Att däremot skriva ut att man träffat LJ språkandes på utrikiska är helt rätt, men vet man inte vem utlänningen i fråga är kan man ju kolla mugshots först.

Tittar man på valfri playerprofilebild av Sevc så ser man ju att han totalt saknar likheter med Detroits videosnubbe.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

Re: Silly Season 2012/2013

Post by claymore »

Empress wrote:
Micke wrote:Nu säger Lasse att Sevc inte varit i Skellefteå. :roll:
Konspiration Sevc?
Konspiration 58?

Finns Sevc, hade vi fotbolls vm 58?
Exakt! Sevc är som Jesus, ingen har sett honom fast alla pratar om honom.
Har han ens spelat i Färjestad? Fan trot.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly Season 2012/2013

Post by eiderwall »

Äsch det blev ju ändå lite show på forumet! Tempen steg flera grader apropå sett på stan ryktet!

Det inga misstankar att denna videocoach från Detroit egentligen är här för en eventuell roll i skellefteås ledarstab nästa år? Fick just en twin peaksrysning!
doc.Holiday
Posts: 163
Joined: 25 Sep 2011, 20:18

Re: Silly Season 2012/2013

Post by doc.Holiday »

Nu blir jag lite förbannad på alla påhopp,
mitt första inlägg i detta.
Lasse på guidningstur på stchaan,
mitt andra efter att gått sida vid sida med Lasse och som senare var Detroits...
kommer hem och läser ett par inlägg om att Sevc varit synlig på flygplatsen och i ladan, skriver då mitt andra inlägg,

Nog är det skrivet, skulle inte finnas anledning för Lasse att visa honom vart bästa resturangerna finns och vart man handlar mat,det enda som jag reagerade på att han såg ut som en typisk tjeck med några dagars skäggstubb, under tiden i FBK såg jag honom aldrig skäggig

på kvällen när jag kom hem började jag att googla på Sevc hittade en massa bilder och karln hade ju aldrig haft skäggväxt inte ens under slutspel då skrev jag det tredje inlägget där jag trodde det var Vesce men glömde att skriva att personen som var med Lasse på stan var över 1,80 och Vesce är ju bara drygt 1.75, tedje inlägget,

Efter att ha forskat bland bilder kan det inte vara Sevc som var ute med Lasse synd att jag inte fotade dem det måste varit Vesce, blev väldigt tveksam över skäggväxten, hittar inte en bild där Sevc har någon skäggväxt men bilder på Vesce där lyser skägget på nästan varenda bild.
Ett blivande nyförvärv var det ialla fall och engelska snackade dom.

Att jag inte skulle se skillnad på Sevc och Vesce kan förklaras med att även om jag sett Färjestad 5-10 matcher/ år senaste tiden vill jag inte veta hur dessa kaffeburkar ser ut utan utrustning och Vesce hade jag inte sett på bild föränn igårkväll
Locked