Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Matcherna mot Frölunda och Djurgården var otroligt underhållande. Även fullsatt.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Publiken

Post by nishog04 »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ga-langre/" onclick="window.open(this.href);return false;

Underbar krönika! Håller med om väldigt mycket. Anser själv sedan länge att två saker bör förändras: hybridicingen bör tas bort och samtidigt bör anfallszonen göras mindre igen.

Orsaker?

- Hybridicingen är den defensiva ishockeyns lilla älskling. Dumpa puck och åk sedan som satan. Jag ser ingen nytta med den alls, för är det jämnt skägg in i sarghörnet upphävs ändå icingen. Dessutom kan försvarande lags spelare satsa som fan på motståndaren, vilket hybriden alltså sägs hindra (hybridicingen skyddar således endast försvararen). Jobba hellre in ett tänk i spelarna att armbågarna inte behöver riktas mot motståndarhuvudet.

- Den större anfallszonen har förändrat SHL till det sämre (läs: defensivare), då försvarande lag numera ställer sig framför egen kasse, likt dumma kor. Med den gamla storleken på zonen var försvarande lag tvunget att tänka lite också. "Ska jag gå på, ska jag stanna i boxen?" Avståndet till motståndaren krympte något, vilket medförde lockelsen att attackera motståndaren i större utsträckning. Bortgjord av motståndarlaget? Oj, då small det till direkt!
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Plus större mål, mindre målvaktsskydd, mer flexibel tolkning av offside regeln (hur skarp blålinjen är, typ). Dessutom alla grejer vi tagit upp tidigare om sträckstrider.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Publiken

Post by nishog04 »

Glömde dessutom nämna att man återigen kunde få se backar göra mål från blålinjen.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Vilken match var roligare att kolla på? 10-4 mot Mora eller 1-2 mot Djurgården?
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Publiken

Post by nishog04 »

Förmodligen FBK - DIF 1978 när tjugoen mål gjordes, när du nu jämför på det där viset.

Jag tycker överlag att matcher där lag vill göra fler mål än motståndarna är roligare, än matcher där lag vill släppa in mindre antal mål än motståndet.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Jag tycker att AIK - Mora 10-4 var tråkigare att titta på än AIK-Djurgården 1-2, även om det var 5 gånger fler mål. Kvalitén var högre och det var mer känslor, närkamper, intensitet, tempo, offervilja, gruff, tacklingar, dramatik, de ingredienser som gör hockey till världens roligaste sport. Det är jättemycket mål i basket men det är inte en sport i min smak.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Jag är oerhört skeptiskt till att "roligare hockey" leder till "mer publik i arenan".. Folk är på tok för lata!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Det behövs känslor och det var det i Djurgårds matchen.
shaquille
Posts: 1986
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Kollar på Södertälje-Leksand som spelas inför nästan fullt hus fast matchen går på tv, helt övertygad om att om dom möts i SHL så hade det inte alls vart lika mycket folk. Nu vet jag att nån kommer att säga att då hade dom vart i botten på serien, men ingen av dom har ju precis rosat marknaden i år heller.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Publiken

Post by nishog04 »

shaquille wrote:Kollar på Södertälje-Leksand som spelas inför nästan fullt hus fast matchen går på tv, helt övertygad om att om dom möts i SHL så hade det inte alls vart lika mycket folk. Nu vet jag att nån kommer att säga att då hade dom vart i botten på serien, men ingen av dom har ju precis rosat marknaden i år heller.
Sitter också och tittar. Allsvenskan innehåller betydligt mer "pilsnerhockey" ("Äh, jag chansar och skjuter!"). Djävulskt kul att se! Lagen i Allsvenskan har verkligen allt att vinna i sina matcher.

När AIK inte spelar match och jag blir sugen på hockey ser jag gärna på Allsvenskan. Men jag håller med dig, tror inte heller det hade varit fullt hus i SHL.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

I SHL handlar det mycket om positionsspel och att minimera misstagen för annars blir man brutalt straffad. Det är oftare roligare och öppnare hockey i Allsvenskan.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Tycker allsvenskans nya förslag till kval är rätt intressant.

Tror dels att de allsvenska lagen tycker att de har större chans då och dels att det blir grymt spännande och publikdragande matcher. Image
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

ja, då blir det ju möjligt att ta sig upp igen. Fast finalen blir ju spännande...
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Skippa slutspel och inför kvalserien och direkt nedflyttninf för jumbon i SHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Många håller med om det Chippen, men det kommer inte att hända så detta förslag är en rätt ok variant.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

smogz wrote:Många håller med om det Chippen, men det kommer inte att hända så detta förslag är en rätt ok variant.
Jo, så är det nog tyvärr.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Jag håller inte med Chippen om direkt upp/ner flytning, laget som går upp ska vinna mot laget som flyttas ner, men som jag skrev ser jag gärna att vinnarna i AS får extra chans.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Skidrow wrote:Jag håller inte med Chippen om direkt upp/ner flytning, laget som går upp ska vinna mot laget som flyttas ner, men som jag skrev ser jag gärna att vinnarna i AS får extra chans.
Om vi vänder på det:
På 52 omgångar är du det sämsta laget i serien. Varför ska du ha en till chans att spela dig kvar då?

Har du inte lyckats bättre på 52 matcher ska inte upptill 7 st rädda dig.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Chippen wrote: Om vi vänder på det:
På 52 omgångar är du det sämsta laget i serien. Varför ska du ha en till chans att spela dig kvar då?
För de är olika förutsättningar..

52 omg mot dom 13 bästa lagen
50 omg (eller vad det är i AS) mot lag 16-28
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

So?
Är du sämst av de 14 lagen i SHL så bye bye.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
steveperry
Posts: 34
Joined: 15 Jun 2011, 17:01

Re: Publiken

Post by steveperry »

Och om är man bäst bland de 14 lagen HA så ska man belönas med en plats i SHL och stora ”prispengar” i och med tv-avtalet?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Jag tycker bäst av 7 är bra för att gå upp. Tycker överhuvudtaget att allsvenskans förslag är det bästa jag sett på länge.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

smogz wrote:Jag tycker bäst av 7 är bra för att gå upp. Tycker överhuvudtaget att allsvenskans förslag är det bästa jag sett på länge.
Mja, det är nog det så när det aldrig kommer att bli direktnedflytt
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Jag tycker AIK ska bekosta en uppmickning och lite förstärkare så att klacken hörs bättre. Utan att de vet om det helst för då kanske det inte blir lika kul.

Sen tycker jag man ska lägga ner ramsan ni på sittplats är ni klara (andra sidan, eller hur fan den nu går). För det är så töntigt. Kör typ "ni på sittplats får vi ett A, de svarar A, I, de svarar I, K, de svarar K vad blir det osv.."blir mycket bättre och riktar sig mot laget istället för mellan två olika sektioner av publik.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Erwynn
Posts: 2440
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

smogz wrote: Sen tycker jag man ska lägga ner ramsan ni på sittplats är ni klara (andra sidan, eller hur fan den nu går). För det är så töntigt. Kör typ "ni på sittplats får vi ett A, de svarar A, I, de svarar I, K, de svarar K vad blir det osv.."blir mycket bättre och riktar sig mot laget istället för mellan två olika sektioner av publik.
Va? Den enda anledningen att den körs är väl inför ge oss ett A eller vi på västra stå har aldrig tvivlat.
Hata allt.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Ja men varför den första delen?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Erwynn
Posts: 2440
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

smogz wrote:Ja men varför den första delen?
Av samma anledning som man ”startar upp ståplats” innan man drar igång ramsan ibland. Tänk lite så förstår du nog
Hata allt.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Funkar bättre utan. Tro mig. Ni har aldrig försökt. Jag som sitter på sittplats skriker högre om jag slipper skrika jajjamensan fattas bara. Men jag ska sluta diskutera med er i nackdelen som kan och vet allt men snart är utdöda.
Last edited by smogz on 21 Nov 2017, 21:49, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Det har vi faktiskt, av misstag, i slutspelet 16 med en klackledare lite på fyllan. Det blev total kalkon, nästan ingen svarade från sittplats.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply