Tankar inför 2018/2019

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Markman »

Jag skulle vilja se Linus Lindström i en större roll nästa år. Han har talang och spelsinne, men jag tror inte att han utvecklas i en fjärdekedja/extraforward. Andracenter kanske?
Olsson och Wingerli är knappast jättedyra, men stabila BP-spelare. Känns som en given duo till en fjärdekedja!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Tycker både wingerli och Ohlsson ska högre upp. 3e kedjan blir perfekt. Minns även att de höjde sig i slutspelet vilket är en riktigt bra egenskap.

10, 12, 45
4, ny, 9
33, 16, 24
Junior, ny, Berggren.

Tror både Hetta och Olofsson får svårt att få förnyat. Tror 11 ligger närmast till att förlänga om man kommer överens. Men jag skulle gärna se att man provade honom högre upp så han får chansen att visa upp sig.
Inte så mycket nytt men jag tror på lite kontinuitet i laget och att vi satsar på de egna. Om vi lyckas behålla dem vill säga vilket inte är självklart.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

#11 har väl fått chans högre upp? Han blixtrar till emellanåt, men är i regel ganska endimensionell i spelet: Det händer inte så mycket offensivt. Jag tycker man gör #24 en björntjänst om man förlänger. Han skulle utvecklas bättre i Allsvenskan.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Tycker vi ska bygga laget runt ungdomarna nästa år. Söderlund, Sebbe Olsson, Wingerli och L Lindström förtjänar alla större roller, och då blir det ont on platser i kedja 1-3. En ersättare till Pär Lindholm är prio.

Juniorerna som har vart upp bland forwards har imponerat, Berggren, Linus Andersson och Albin Eriksson. Alla dessa bör få chansen.

Bland veteranerna så har Jimmie imponerat stort, medan Petterström är en besvikelse och han bör inte få förlängt. Hoppas Jimmie fortsätter.

Tveksam till Olofsson som har talang men är för ojämn, och än mer tveksam till Hetta som jobbar på bra men är inte ful nog för sitt endimensionella spel. Båda dessa har dock sluttampen på säongen + eventuellt slutspel på sig att bevisa att de är värda ett nytt kontrakt.

På backsidan tycker jag alla är värda en förlängning utom Ellis, men det är såklart en prisfråga. Vi har en riktigt bra backsida.

Vet inte vad Ortio har för lön men Lindvall har vart minst lika bra i år.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Typ:

Möller - NY - Jocke

Holloway - Pettersson - Söderlund

Olsson - Wingerli - Ericsson

Juniorer
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Skidrow »

Som jag ser det är 33, 24, 9 självklara att vi ska behålla, 11 och 92 beror på kostnad och vad som finns annars, behåll 55, skeppa 44, 23 sen samma med 28 som med 11 och 92 beror på kostnad och vad annars som finns om man behåller eller inte, Ortio känns som han är för dyr nu när Lindvall steppat up.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

ossian wrote:Typ:

Möller - NY - Jocke

Holloway - Pettersson - Söderlund

Olsson - Wingerli - Ericsson

Juniorer
Den här uppställningen skulle ge oss exakt samma problem som i år, d v s för lite produktion bakom förstalinan. Lägg därtill ett par skador och du i värsta fall har noll produktion. Förutom något starkt kort till andrakedjan så behöver Lindgren ta in någon forward som kan driva en tredjefemma.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Kanske en till forward men en spelartyp som saknas. Typ gruffig målskytt med kilon. Offensiv playmaker på centern.

Problemen är detsamma ifall ingen av spelarna utvecklas. Men räknar kallt med att flera utvecklas. Vem vet, kanske Berggren går in i topp 3 och gör en massa poäng? Kanske Adam går och blir Tre kronor klass? Kanske Tim blir en av seriens bästa forwards? Så brukar det vara hos oss, 3-4 spelare som tar stora kliv. Problemet i år har vart att för få av forwards har tagit steget samtidigt som ett par av de etablerade svikit (Anderson, Petterström, Holloway, Olofsson och Hetta).
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

ossian wrote:Kanske en till forward men en spelartyp som saknas. Typ gruffig målskytt med kilon. Offensiv playmaker på centern.

Problemen är detsamma ifall ingen av spelarna utvecklas. Men räknar kallt med att flera utvecklas. Vem vet, kanske Berggren går in i topp 3 och gör en massa poäng? Kanske Adam går och blir Tre kronor klass? Kanske Tim blir en av seriens bästa forwards? Så brukar det vara hos oss, 3-4 spelare som tar stora kliv. Problemet i år har vart att för få av forwards har tagit steget samtidigt som ett par av de etablerade svikit (Anderson, Petterström, Holloway, Olofsson och Hetta).
Jag tycker nog att de du räknar upp har producerat ungefär vad man förväntade sig. Anderson är en fantastisk målskytt om han har rätt ytterforwards vid sin sida, vilket han inte har haft hos oss. Lindgren sålde in honom till fansen som något han inte är. Petterström har aldrig producerat offensivt och vi såg redan ifjol att han har tappat fart i skridskoåkningen. Holloway kom bort i slutspelet ifjol och man såg att det kunde bli ett tungt år i år om han inte förbättrade fysiken under sommaren, vilket han inte gjorde. Olofsson är ett utvecklingsprojekt och jag tycker att han är lite på gång. Hetta har aldrig varit någon offensiv kanon och jag tycker att Lindgren även där presenterade honom som något han inte är. Visst kan man tycka att någon av dem skulle ha överraskat positivt beträffande poänggörande, men när spelsystemet har vissa brister och kedjeformationerna inte fungerar så kan det bli så här. Jag tror dock att Anderson kan fungera ihop med Jimmie (kanske i par med Hetta) så det finns fortfarande hopp om att han kan komma igång.
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by marre »

Gillar ditt tänk Ossian! våga satsa rejält på våra egna,Berggren ska ha en offensiv roll sen lägger vi rejält med pengar på ersättaren till Pär och kanske nån till spelande back typ Nisse.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by snorhyveln »

Bryggman.
Nils Andersson.
Båda norrlänningar vars kontrakt går ut med rödgökarna detta år.
Bryggman är ju dessutom uppfostrad av oss å en stor jävel.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by svea_man »

Nils Andersson varför vi har ju pudas!
Andersson kommer nog vara svindyr tar hellre Rundblad tror inte han blir nå dyrare kanske lite men de kan msn ta
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by marre »

Nils Andersson är ruskigt bra men har svårt se han vill lira med oss,
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by bsa »

AIK har tappat för många på tre fyra år, samtidigt som det varit lite tunnare på ungdomssidan något som insiders flaggat för för flera är sedan, anser att detta är fakta. Om det ska värvas spets utifrån så kostar det, även om det blir bom. När ungdomskullarna bara sprutade ut talanger så kompenserade det missarna med råge. AIK kunde ha skador på flera länge, det som hände var att fjärdekedjan fick ett större ansvar tog den. Med följd att vi hade en otrolig bredd till slutspelet. Det bara blåste medvind. Det är andra vindar nu, fortsatt hårt arbete och lite medstutts så kan det vända, men vem har sagt att det är lätt.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

marre wrote:Gillar ditt tänk Ossian! våga satsa rejält på våra egna,Berggren ska ha en offensiv roll sen lägger vi rejält med pengar på ersättaren till Pär och kanske nån till spelande back typ Nisse.
Det är ett stort steg att gå från J20 till att kontinuerligt klara av att producera i en andra- eller tredjekedja i SHL. Väldigt få juniorer klarar av det och det är inget man heller skall räkna med. Det ansvaret skall huvudsakligen läggas på andra och sedan får juniorernas framgång vara en bonus.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Ingen räknar med att spelare ska gå från J-20 till att bli en producerande spelare i andrakedjan. Men vi kan nog hoppas att de klarar att logga 5-10 minuter och bidra med energi, lära sig seniorspel. Däremot kan vi nog hoppas att ungdomarna som spelat flera år i a-laget fortsätter utvecklas och klarar att axla en större roll, Södelund, Olsson, Wingerli och Lindström. Likt som så många innan.

Tycker inte att vår sportchef beskrivit spelartyperna fel?

Holloway är en producerande spelare, men har saknat flås och timing, har ej producerat som tidigare även om insatserna var bättre emot slutet innan skadorna.

Olofsson var värvad som en sniper och avig målskytt, precis som han är. Problemet är att han vart för ojämn, men högstanivån är hög.

Hetta var värvad som den nya Martin Lundberg, fast bättre på rören. En fysiskt stark ledartyp som inte är rädd när det blir lite "hetta" på isen hehehe. Klart sämst plusminus i laget och ingen nämnvärd produktion.

Anderson var värvad som en av två toppcentrar, en skridskoskicklig och mångsidig center som även är bra på att teka vilket vi saknat tidigare. Han är delvis ursäktad pga skador och avstängningar, men prestationen hittills ligger långt ifrån vad han visade vecka in och ut i Djurgården.

Petterström var grymt bra ifjol men har dalat djupt i prestationerna.

Ingen av dessa har presterat bättre än ifjol. Inga superbesvikelser, men ingen överpresterar. Detta är samtliga forwards i andra tredje förutom Adam Pettersson som fick förlängt. Det är ju här skon klämmer. Det här med skridskoåkning passar inte heller riktigt in för dessa då samtliga utom Holloway är riktigt bra på rören.

Vi förväntar oss offensiv produktion av dessa spelare, men tycker inte laget blir nämnvärt sämre ifall en spelare som Jonathan Berggren får spela i PP2 istället. Jämför man då löner tippar jag att det skiljer ganska mycket. Det öppnar istället upp för en eller två stycken kanoner på forwarden.
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by king_louie »

Är det bara jag som vill ha kvar Hetta?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by svea_man »

Det här med Hettas + - ska man inte stira sig blind på säger igentligen mer hur laget presterar.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by kopitar »

king_louie wrote:Är det bara jag som vill ha kvar Hetta?
Jo de är bara du
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by king_louie »

kopitar wrote:
king_louie wrote:Är det bara jag som vill ha kvar Hetta?
Jo de är bara du
Jaha :D
Tycker han gör rätt mycket nytta. Jag gillar honom. Hård i kroppen, bra vid sargerna, kan tacklas, bra i BP, helt ok på skridskorna. Kommer aldrig att bli någon poängspruta men en gedigen SHL-spelare för tredjelinan.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Chippen »

king_louie wrote:Är det bara jag som vill ha kvar Hetta?
Jag vill oxå ha kvar Hetta!
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by snorhyveln »

Bind upp Jonatan Berggren på minimum 5 år.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Kommer ni behöva ändra er gameplan utan förstakedjan?( expressen )
– Det ska vi inte försöka göra. Vi har olika gameplans berodde på vilka vi möter, men vår taktik kommer vara densamma.” Micke Lindgren ” Det är just känslan av att vi ändrar spelet efter motstånd numer och inte som förr dvs litar till vår spelidé och motståndarna får anpassa sig efter oss. Förstår om vi måste anpassa oss litegrann men nu känns det som om vi bara anpassar oss och den egna röda tråden nästan är utraderad. Jag vill se en tydlig röd tråd från tränarna nästa år som vi varit så duktiga på att ha genom hela föreningen. En utveckling av det fina spelet vi hade under glansdagarna och inte bara spela/dumpa efter röda för byte för att undvika check. För så upplever jag det som nu. Vi skulle kunna behålla pucken inom laget många fler gånger och därigenom diktera villkoren i matcherna. Visst måste vi ha spelarmaterialet för det men man måste våga för att lyckas. Hoppas innerligt vi får in nytt blod på coach konstellationen.
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by king_louie »

nr86 wrote:Kommer ni behöva ändra er gameplan utan förstakedjan?( expressen )
– Det ska vi inte försöka göra. Vi har olika gameplans berodde på vilka vi möter, men vår taktik kommer vara densamma.” Micke Lindgren ” Det är just känslan av att vi ändrar spelet efter motstånd numer och inte som förr dvs litar till vår spelidé och motståndarna får anpassa sig efter oss. Förstår om vi måste anpassa oss litegrann men nu känns det som om vi bara anpassar oss och den egna röda tråden nästan är utraderad. Jag vill se en tydlig röd tråd från tränarna nästa år som vi varit så duktiga på att ha genom hela föreningen. En utveckling av det fina spelet vi hade under glansdagarna och inte bara spela/dumpa efter röda för byte för att undvika check. För så upplever jag det som nu. Vi skulle kunna behålla pucken inom laget många fler gånger och därigenom diktera villkoren i matcherna. Visst måste vi ha spelarmaterialet för det men man måste våga för att lyckas. Hoppas innerligt vi får in nytt blod på coach konstellationen.
Det blev ju ett totalt lappkast från tokcheck till backa, backa, backa efter någon katastrofmatch före jul (var det inte mot Färjestad hemma?) när vi släppte till hur många frilägen som helst bakåt.
Kanske var nödvändigt för det såg minst sagt illa ut den gången, men tråkigare blir det, speciellt när man är bortskämd se typ 1 icing per match, nu är det väl minst 10.
Jag har också tappat den röda tråden.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Vi har inte riktigt backsidan för att tokchecka då få är mobila. Till skillnad mot tidigare år.

Hetta började säsongen bra men prestationerna har dalat i nivå. Han har på sig resten av säsongen att bevisa att han är värd nytt kontrakt. Sen angående kontrakt, det beror såklart på lönekrav. Det finns massor av offensivt begränsade spelare som är fysiskt starka, tuffa och hyfsade på rören i AHL. Vad kräver de i lön? Ser hellre att vi pungar ut på offensiv talang istället för till rollspelare.
Balotelli
Posts: 342
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Balotelli »

king_louie wrote:
kopitar wrote:
king_louie wrote:Är det bara jag som vill ha kvar Hetta?
Jo de är bara du
Jaha :D
Tycker han gör rätt mycket nytta. Jag gillar honom. Hård i kroppen, bra vid sargerna, kan tacklas, bra i BP, helt ok på skridskorna. Kommer aldrig att bli någon poängspruta men en gedigen SHL-spelare för tredjelinan.
GIllar också Hetta, men vi får ju inte ut ett skit av honom. Stark javisst, men tacklas ju aldrig. Gällande BP så har han väl ganska begränsad speltid i den spelformen när Petterström är tillgänglig.

de forwards som matchas hårdast i bp bör väl vara
Petterström-Pettersson
Olsson- Wingerli
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by svea_man »

Axel ottoson ser riktigt intressant klart bäst i löven
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Det Lindgren behöver göra till nästa år är att hitta några undervärderade spelare från Allsvenskan, typ en Emil Larsson. Färjestad hittade tre till i år och sådant gör underverk med spelarbudgeten och naturligtvis med djupet i lagbygget.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Det mest nödvändiga som jag ser det är att hitta en coach konstellation som funkar. Någon som får igång drivet i hela laget. Det Robert Ohlsson gjort i Dif är imponerande. På hans andra år har laget förvandlats till ett topplag. Jag tycker vi har materialet för en topp 3 placering men vi har bara haft en kedja som producerat och det är ett stort underbetyg till tränarna. Behåll stommen vi har. Om någon ska bytas ut är det 11, 92, och 28 som jag tycker man kan ta sig en funderare kring. Förläng med 9, 24, 33, 16, och 8. 29 har jag redan räknat bort. Kanske min största besvikelse tillsammans med Ellis.
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by king_louie »

p-play wrote:
marre wrote:Gillar ditt tänk Ossian! våga satsa rejält på våra egna,Berggren ska ha en offensiv roll sen lägger vi rejält med pengar på ersättaren till Pär och kanske nån till spelande back typ Nisse.
Det är ett stort steg att gå från J20 till att kontinuerligt klara av att producera i en andra- eller tredjekedja i SHL. Väldigt få juniorer klarar av det och det är inget man heller skall räkna med. Det ansvaret skall huvudsakligen läggas på andra och sedan får juniorernas framgång vara en bonus.
Jo det är ett stort steg. Silverlaget från JVM skulle lätt komma sist i SHL.
Men man måste våga testa och ge dem en ordentlig chans, dvs speltid, det går ju inte prestera med 5 minuters speltid var 3e match. Supertalanger typ Elias Pettersson och Rasmus Dahlin är givet att de klarar ta steget men i skiktet under går det inte veta utan att de får en riktig chans. Och det har vi flera som borde få.
Post Reply