Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Han var seg på rören men hade ett magnifikt spelsinne, en riktig playmaker. Nästa år behöver vi 2 stycken producerande centrar eftersom Lindholm drar till NHL och Anderson lär ej få förlängt. Scott skulle definitivt kunna vara en av de två. Eller du kanske vill värva in Leif från Pantern och Kent från Tingsryd istället?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Undrar vad Jimmie ska göra efter hockeykarriären?

Blir det nån mer säsong eller lägger han av nu? Han verkar ju vara en ledare av rang, kan han tänkas vara intresserad av en tränarroll?

Skulle gärna se honom som tränar i nått AIK-lag nästa år för att längre fram vara tilltänkt som tränare i A-laget.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Frågan bör istället formuleras som så om det är värt att betala 250' per månad och uppåt plus en gigantisk sign-on/sign-off för en spelare som Scott? Det är antagligen i minst de trakterna vi rör oss. Han kommer säkerligen att betinga ett högre pris än Anderson. Holloway har också ett magiskt spelsinne, men det händer inte så mycket där numera förutom ett par matcher runt OS där han var riktigt engagerad. Scott är säkerligen en bra spelare, men vad jag kommer ihåg så var han som bäst när han spelade med Rödin. Jag hoppas Lindgren försöker hitta prisvärda spelare. Han lyckades ju leta upp Katic och det är lite grann åt det hållet jag hoppas att han går gällande värvningar av utländska spelare.
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

P-play, jag säger inte att vi absolut ska betala 250 papp i månaden + sign-on för Scott, utan att han är ett möjligt nyförvärv. Men allt har sitt pris, och agenter försöker trissa upp lönerna via media. Men det är den spelartypen och den kalibern vi ska värva in 2 stycken centrar till nästa säsong.

Tycker Lindgren har ett bra läge för nästa säsong med kontrakt som går ut på underpresterande spelare, stjärnor under kontrakt, en mängd väldigt duktiga ungdomar både underifrån och i laget. Spets på centersidan ser vi svaga ut på dock.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Lindgren har haft ett ganska bra läge att bygga en trupp i två säsonger då han har haft seriens bästa förstafemma under kontrakt. Det är riktigt svårt att hitta svenska spetsspelare som kan leda ett lag och det fick han som givna kontrakt. Förra säsongen var en tuff säsong gällande skador och det påverkar då det är jämnt mellan lagen i SHL. Vi behöver absolut spets, men jag föredrar att ha åtminstone tre jämna producerande kedjor framför två toppkedjor (och två kedjor som i princip inte producerar alls). Dessutom kommer det alltid att komma skador. Den här säsongen har varit rätt så bra ur skadehänseende, men forwardssidan i årets trupp känns lite för tunn. Det är ganska lätt att säga att man skall värva toppspelare, men lag som Växjö, Färjestad, Frölunda och HV kommer att ha betydligt mer pengar att röra sig med. Om man inte har råd med både två toppkedjor och bra producerande bredd så ser jag hellre att man går på det sistnämnda.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Arvid Lundberg förlänger med Växjö. Ganska väntat då Växjö badar i pengar, dock tråkigt då jag alltid gillat hans spel.
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

P-play, Växköp och Färjestad lånar ut sina JVM forwards till allsvenskan och har väldigt dyra spelare i fjärdefemman. De har helt klart en högre spelarbudget än oss.

Ska vi konkurrera med större lag ur ett längre perspektiv är det viktigt (och roligt) att vi ger ungdomar chansen.

Problemet i år på forwarden är inte att den är tunn på papperet, men andra och tredje jar inte hållt måttet. Många som vart iskalla och många som vart ojämna. Juniorspelarna och ungdomarna har vart bättre tycker jag, till en lägre kostnad.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Borde vara prio för AIK att försöka locka hem Lundbergarna nästa år. Kan bli stomme i AIK under många år framöver.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Pratade med en närstående till Arvid igår på damhockeyn. Det stod mellan AIK och Wäxköp sade hen.
Enligt källan hade AIK gett ett riktigt bra bud, men nu är detta historia. Lakers penningtvätt fortsätter utan att någon ingriper.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

ossian wrote: 16 Mar 2018, 17:51 P-play, Växköp och Färjestad lånar ut sina JVM forwards till allsvenskan och har väldigt dyra spelare i fjärdefemman. De har helt klart en högre spelarbudget än oss.

Ska vi konkurrera med större lag ur ett längre perspektiv är det viktigt (och roligt) att vi ger ungdomar chansen.

Problemet i år på forwarden är inte att den är tunn på papperet, men andra och tredje jar inte hållt måttet. Många som vart iskalla och många som vart ojämna. Juniorspelarna och ungdomarna har vart bättre tycker jag, till en lägre kostnad.
Min kritik är att Lindgren byggt laget med bara två producerande enheter och det fungerar inte. När dessutom andrakedjan inte fungerar har vi knappt någon produktion alls. Sedan kan man diskutera varför den inte fungerar då den åtminstone delvis helt plötsligt började att leverera under OS-uppehållet för att sedan igen slockna lika snabbt. Jag håller med om det mesta, men forwardssidan är definitivt tunn. Vi har knappt några skador alls och spelar i tredje- och fjärdefemman med unga killar som troligtvis inte går in på två kedjor i Allsvenskan. Laget känns definitivt som det är 1-2 man kort på etablerade forwards. Lagbygget hade mått bättre av att man hade fördelat pengar på två spelare istället för att lägga en stor summa på en dyr spelare som Matt Anderson.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 16 Mar 2018, 18:21 Pratade med en närstående till Arvid igår på damhockeyn. Det stod mellan AIK och Wäxköp sade hen.
Enligt källan hade AIK gett ett riktigt bra bud, men nu är detta historia. Lakers penningtvätt fortsätter utan att någon ingriper.
Det är Växjös otroligt fördelaktiga avtal med kommunen (framförallt tidigare år) gällande arenan som har skapat detta. Färjestad har till skillnad från Växjö skapat sin penningstarka position genom långsiktigt arbete och genom att man även lyckats att locka tillbaka publiken så där känns deras position mer befogad. Kan man få loss 5 miljoner extra gentemot de andra klubbarna så kan man bjuda mer än 10% över på varje spelare. Det gör ganska mycket när man skall sätta ihop ett lag då man per definition står överst i hierarkin. Det är dock i slutändan otroligt tråkigt, men inte så mycket att göra åt, att man inte kan få hem en spelare som Arvid. ML får gärna stanna resten av karriären i Växjö, men Arvid hade jag väldigt, väldigt gärna sett i vår dress. Han är otroligt stabil defensivt sett och gör inte många misstag. Jag hade personligen varit villig att betala ganska mycket för hans signatur om jag hade varit sportchef.
Last edited by p-play on 16 Mar 2018, 18:56, edited 1 time in total.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

I Växjö betalar enligt uppgifter jag inhämtat nära kansliet näringslivet lönerna till ett stort antal av spelarna.
Jag kan inte annat se än att det är ren och skär penningtvätt. Så många företag finns inte i Småland som kan gå in som ex tillverkar isterband och samtidigt "anställa" en spelare med lön på 2-300000/månad. Ren maffiaverksamhet i mina ögon.
Enligt andra uppgifter har Lakers en skuld till både Tödde & Mödde i storleksordningen 15-20 mille om inte mer.
Fattar inte att detta kan fortgå år efter år utan att någon synar skiten.
HV som varit stor aktör, rik aktör tittar storögt på men vågar inte haka på/inser att detta kommer att bli en jättebajamaja när allt uppdagas eller att någon skattmas (troligtvis inte i Växjö) synar grejerna.
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

P-play, det är alltid lätt att vara efterklok. Anderson var en på papperet bra center till andrakedjan, han är delvis ursäktad pga skador och avstängningar. Utöver honom var Bud ur slag, en annan bra spelare på papperet. Sen har Jesper Olofsson, Hetta och Petterström inte vart bra nog. Adam har däremot vart bra. Där har du andra tredje.
krysset
Posts: 2025
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2017/2018

Post by krysset »

Patrik Ross flyttar till schtaaan.
krysset
Posts: 2025
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2017/2018

Post by krysset »

Patrik Ross flyttar till schtaaan.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Tittar lite på Södertälje mot grodorna.
Måste säga att det är fan skandal att inte Lindgren lyckas locka Ottosson från tattarna till AIK. Killen kan lätt inom två säsonger vara förstacenter hos de våra.
I mina ögon större talang än vad Forsell var i samma ålder.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Var läser man om Ross?
Vore ju ett toklyft!
krysset
Posts: 2025
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2017/2018

Post by krysset »

Han slutar i Rögle och är den som rekommendera EH att välja lag med fart.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Så du hoppas att han flyttar till Skellefteå?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

p-play wrote: 16 Mar 2018, 18:25
ossian wrote: 16 Mar 2018, 17:51 P-play, Växköp och Färjestad lånar ut sina JVM forwards till allsvenskan och har väldigt dyra spelare i fjärdefemman. De har helt klart en högre spelarbudget än oss.

Ska vi konkurrera med större lag ur ett längre perspektiv är det viktigt (och roligt) att vi ger ungdomar chansen.

Problemet i år på forwarden är inte att den är tunn på papperet, men andra och tredje jar inte hållt måttet. Många som vart iskalla och många som vart ojämna. Juniorspelarna och ungdomarna har vart bättre tycker jag, till en lägre kostnad.
Min kritik är att Lindgren byggt laget med bara två producerande enheter och det fungerar inte. När dessutom andrakedjan inte fungerar har vi knappt någon produktion alls. Sedan kan man diskutera varför den inte fungerar då den åtminstone delvis helt plötsligt började att leverera under OS-uppehållet för att sedan igen slockna lika snabbt. Jag håller med om det mesta, men forwardssidan är definitivt tunn. Vi har knappt några skador alls och spelar i tredje- och fjärdefemman med unga killar som troligtvis inte går in på två kedjor i Allsvenskan. Laget känns definitivt som det är 1-2 man kort på etablerade forwards. Lagbygget hade mått bättre av att man hade fördelat pengar på två spelare istället för att lägga en stor summa på en dyr spelare som Matt Anderson.
p-play,

kolla på Växköps forwardsuppställning.

http://www.eliteprospects.com/team.php?team=339

Riktiga toppspelare i SHL offensivt, "förstafemmansvärvningar":

Calof
Kiiskinen
Miele
Pesonen
Pettersson
Rasmussen

2 stycken förstafemmor och säkerligen har de inte lägre lön än en spelare i förstafemman eftersom de då inte lirat i Växköp.

Lagspelarna, de defensivt skickliga:

Josefsson
Martin Lundberg
Reddox

Sen har vi då "mellanskiktsforwards" i typ:

Shiminin
Linus Förberg
Brodecki

På backsidan hittar vi:

Martinsson
Rahimi
Welsch

100% väldigt högavlönade.

Utöver dem har vi:

Lundberg
Bohm

som etablerade SHL-backar.

Men det har klämt in 2 stycken billiga fynd i

Joel Persson
Högberg

De tokbjuder över oss för Martin Lundberg och Arvid Lundberg, som de stoppar in i fjärdefemman med typ Reddox och Josefsson.

I kassen värvar de hem KHL och landslagsmålvakten Fasth.

Nu tror jag också att vår förstafemma är dyr, Ortio är dyr, våra toppbackar är dyra, Holloway och Anderson har säkert också ganska höga löner. Men vi spelar med halva laget som ligger på en jävligt mycket lägre lön än vad Växköp har i sin budget. Eller tror du att Linus Lindström, Wingerli, Olsson, Berglund, Lindgren, Petterström, Krekula och gänget har likadan lön som Shiminin, Reddox, Arvid Lundberg, Martin Lundberg, Josefsson och gänget som har samma roller i Växköp?

Sättet vi kan konkurrera med ett lag med sedelpress är att vi gör just det vi gör. Vi satsar på en bra juniorverksamhet, utbildar spelare, och hoppas att dessa kan visa lite lojalitet mot föreningen senare. Vi får värva in några toppspelare och spelartyper vi saknar, men vi har inte råd att köpa in dyra storspelare och sätta dem i fjärdefemman. Vi har inte råd att ha ett lika brett lag som Växköp.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

ossian wrote: 17 Mar 2018, 10:25
p-play wrote: 16 Mar 2018, 18:25
ossian wrote: 16 Mar 2018, 17:51 P-play, Växköp och Färjestad lånar ut sina JVM forwards till allsvenskan och har väldigt dyra spelare i fjärdefemman. De har helt klart en högre spelarbudget än oss.

Ska vi konkurrera med större lag ur ett längre perspektiv är det viktigt (och roligt) att vi ger ungdomar chansen.

Problemet i år på forwarden är inte att den är tunn på papperet, men andra och tredje jar inte hållt måttet. Många som vart iskalla och många som vart ojämna. Juniorspelarna och ungdomarna har vart bättre tycker jag, till en lägre kostnad.
Min kritik är att Lindgren byggt laget med bara två producerande enheter och det fungerar inte. När dessutom andrakedjan inte fungerar har vi knappt någon produktion alls. Sedan kan man diskutera varför den inte fungerar då den åtminstone delvis helt plötsligt började att leverera under OS-uppehållet för att sedan igen slockna lika snabbt. Jag håller med om det mesta, men forwardssidan är definitivt tunn. Vi har knappt några skador alls och spelar i tredje- och fjärdefemman med unga killar som troligtvis inte går in på två kedjor i Allsvenskan. Laget känns definitivt som det är 1-2 man kort på etablerade forwards. Lagbygget hade mått bättre av att man hade fördelat pengar på två spelare istället för att lägga en stor summa på en dyr spelare som Matt Anderson.
p-play,

kolla på Växköps forwardsuppställning.

http://www.eliteprospects.com/team.php?team=339

Riktiga toppspelare i SHL offensivt, "förstafemmansvärvningar":

Calof
Kiiskinen
Miele
Pesonen
Pettersson
Rasmussen

2 stycken förstafemmor och säkerligen har de inte lägre lön än en spelare i förstafemman eftersom de då inte lirat i Växköp.

Lagspelarna, de defensivt skickliga:

Josefsson
Martin Lundberg
Reddox

Sen har vi då "mellanskiktsforwards" i typ:

Shiminin
Linus Förberg
Brodecki

På backsidan hittar vi:

Martinsson
Rahimi
Welsch

100% väldigt högavlönade.

Utöver dem har vi:

Lundberg
Bohm

som etablerade SHL-backar.

Men det har klämt in 2 stycken billiga fynd i

Joel Persson
Högberg

De tokbjuder över oss för Martin Lundberg och Arvid Lundberg, som de stoppar in i fjärdefemman med typ Reddox och Josefsson.

I kassen värvar de hem KHL och landslagsmålvakten Fasth.

Nu tror jag också att vår förstafemma är dyr, Ortio är dyr, våra toppbackar är dyra, Holloway och Anderson har säkert också ganska höga löner. Men vi spelar med halva laget som ligger på en jävligt mycket lägre lön än vad Växköp har i sin budget. Eller tror du att Linus Lindström, Wingerli, Olsson, Berglund, Lindgren, Petterström, Krekula och gänget har likadan lön som Shiminin, Reddox, Arvid Lundberg, Martin Lundberg, Josefsson och gänget som har samma roller i Växköp?

Sättet vi kan konkurrera med ett lag med sedelpress är att vi gör just det vi gör. Vi satsar på en bra juniorverksamhet, utbildar spelare, och hoppas att dessa kan visa lite lojalitet mot föreningen senare. Vi får värva in några toppspelare och spelartyper vi saknar, men vi har inte råd att köpa in dyra storspelare och sätta dem i fjärdefemman. Vi har inte råd att ha ett lika brett lag som Växköp.
När har jag sagt att vi skall köpa in dyra storspelare och sätta dem i fjärdefemman? Min position är att man istället för en dyr spelare som Matt Anderson skall satsa på två etablerade spelare som ligger på halva kostnaden. För den kostnadsposten hade man fått åtminstone två toppspelare från Allsvenskan och därmed hade man fått en bättre bredd i truppen.
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Men om Matt inte vart skadad och lika bra som tidigare år, och ifall EN forward i andra tredje spelat nära sin toppförmåga eller över den, då hade vi troligtvis slutat tvåa i tabellen och vart en kandidat till guldet. Att vi slutar femma beror inte på att ungdomarna inte gjort ett bra jobb.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag har följt Matt Anderson i flera år och jag var klart tveksam till den värvningen eller åtminstone till den beskrivning som Lindgren målade upp. Anderson är en spelare som är beroende av sin omgivning för att leverera. I grunden har han varit ungefär lika bra som tidigare år i själva spelet. Skillnaden är att han inte har fått de där passningarna som han behöver för att komma till sin rätt som avslutare.
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Ok. Tänk om Holloway vart lika bra som tidigare, eller ifall Jeppe Olofsson vart bra i varje match istället för var 10e, då hade vi haft 2 st väldigt bra kedjor och slutat tvåa ifall Matt ej var skadad. Då hade det vart ett "bra lagbygge". Vi har många egna produkter som har en lägre lön i tredje-fjärde så att vi kunde värva Anderson och Holloway. Men knappast så att vi hade värvat in Shiminin, Reddox och Martin Lundberg till fjärdefemman med en otrolig bredd genom hela laget likt Växköp har. Det är poängen.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Även om Holloway och Anderson hade lyckats fullt ut så hade vi bara haft två producerande enheter och det är där problemet ligger. Man behöver inte köpa dyra stjärnor för att få producerande bredd. Det finns killar i Allsvenskan som kan bidra med det. Det är de där smarta värvningar som skiljer en bra sportchef från en medioker. Vilken sportchef som helst kan delta i en budgivning om kända, dyra spelare. Det skall bli intressant att se hur Lindgren väljer att bygga nästa års lag.
User avatar
ossian
Posts: 3707
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Vilka lag i år i SHL tycker du har en producerande bredd p-play?
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

I grunden har alla topplagen, kanske t o m alla slutspelslag, en bättre bredd än oss. Man skall även komma ihåg att vissa av de lagen har haft en betydligt jobbigare säsong än oss ur ett skadehänseende.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

Intressant intervju med Herr Växjö https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... felaktigt/
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

Mycket öppen intervju. Rolig läsning. Lät som att han var less på mediaspekulationer också :D

Frågan som dyker upp är dock: Ryms sign-on/off i spelarbudgetar (engångskostnader) eller tar man dessa under något annat konto?
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

"Calof hade knappast ett kanonår i Skellefteå, det förstår alla att han inte skrev sitt livs kontrakt.." var ju brutalt ärligt, där han nästan rent ut säger att Calof har för dåligt kontrakt för hur han spelar i dagsläget...
Locked