Silly Season 2012/2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Norsjö
Posts: 125
Joined: 08 Apr 2012, 09:39

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Norsjö »

En bra försteback kan väl ändå vara bra på att städa framför kassen och flytta på folk. Det behöver väl inte motsäga att han har ett bra skott från blå? Han behöver inte vara extremt passningsskicklig. Finns andra spelare som kan ta den rollen. Det behöver inte vara en Rundbladkopia.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 2012/2013

Post by TS_ »

Har det någonsin presenterats en värvning på en helg?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Lappmössan »

Dags att släppa det som varit och börja tänka på Linkan som den försteback han numera är.
Får vi in någon i hans klass som är lite tyngre och starkare skulle jag vara grymt nöjd med backsidan.
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

Är helt med dig där! Linkan har utvecklats nåt enormt :)
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by jokarfo »

Lappmössan wrote:Dags att släppa det som varit och börja tänka på Linkan som den försteback han numera är.
Får vi in någon i hans klass som är lite tyngre och starkare skulle jag vara grymt nöjd med backsidan.
Håller också med fullständigt. Linkan har vuxit massor säsong för säsong och är i mina ögon och sett till senaste säsongen en självklar kandidat till kaptensämbetet om ett kärnvapenkrig skulle hindra Jimmie. Tycker han klev fram med både fart, kropp och attityd när hi behövde det som mest under finalserien. En yngre back med liknande kvalitéer och mer tyngd, gärna rightare, och jag är tillfreds. Tror dessutom att Bert kunnat drilla de yngre backarna till både ett mer fysiskt OCH mognare spel än tidigare så när det gäller backsidan känner jag mig ändå rätt lugn.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Spökplumpen »

Halford wrote:Antar han menar: http://www.eliteprospects.com/player" onclick="window.open(this.href);return false;. class="inlineAdmedialink" href="#">php</a>?player=8783
Haha! Så klart. Ledsen om jag förvirrade er, ibland är man mänsklig och felar.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Melon »

Detta är inget rykte utan bara mina egna funderingar:

En spelare som borde kunna vara av intresse för AIK och som passar in på den profil som vi letar efter är St. Louis farmarlagscenter T.J Hensick.

Han är 26 år (fyller 27 i december) och är en sådan spelare som är för dålig för att platsa i en 1:a eller 2:a kedja, och dessutom ej passar som checking-forward, är högerfattad, spelskicklig och rätt liten (med NHL-mått), och skulle förmodligen passa ganska bra på Europeiska isar...

Han har varit några år i Blues organisation nu och han har väldigt sällan fått chansen att visa upp sig, och det är tveksamt om något NHL-lag kommer att ge honom någon rejäl chans nästa år heller, vid snart 27 års ålder borde han vara intresserad av att åka över till Europa för att kanske göra sig en karriär här, och (med lite tur) kanske få upp ögonen hos något NHL-lag igen...

Nu med den bredd som Blues förfogar över så lär han vara lååångt ner på listan över call-ups, så Lasse kanske borde höra sig för där..???

Här är vad några Blues-fans tror om hans framtid i NHL:

http://interact.stltoday.com/forums/vie ... 0e1d65d6c8

Här är hans stats:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9410
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p-play »

Melon wrote:Detta är inget rykte utan bara mina egna funderingar:

En spelare som borde kunna vara av intresse för AIK och som passar in på den profil som vi letar efter är St. Louis farmarlagscenter T.J Hensick.

Han är 26 år (fyller 27 i december) och är en sådan spelare som är för dålig för att platsa i en 1:a eller 2:a kedja, och dessutom ej passar som checking-forward, är högerfattad, spelskicklig och rätt liten (med NHL-mått), och skulle förmodligen passa ganska bra på Europeiska isar...

Han har varit några år i Blues organisation nu och han har väldigt sällan fått chansen att visa upp sig, och det är tveksamt om något NHL-lag kommer att ge honom någon rejäl chans nästa år heller, vid snart 27 års ålder borde han vara intresserad av att åka över till Europa för att kanske göra sig en karriär här, och (med lite tur) kanske få upp ögonen hos något NHL-lag igen...

Nu med den bredd som Blues förfogar över så lär han vara lååångt ner på listan över call-ups, så Lasse kanske borde höra sig för där..???

Här är vad några Blues-fans tror om hans framtid i NHL:

http://interact.stltoday.com/forums/vie ... 0e1d65d6c8

Här är hans stats:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9410
Han har varit aktuell tidigare för elitserien.
http://www.sportal.se/ishockey/tj-hensi ... elitserien" onclick="window.open(this.href);return false;

Det känns ändå inte som någon man jagar, men jag kan ha fel.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Melon »

Å fan, det hade jag missat...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2012/2013

Post by VonCheese »

Melon wrote:Detta är inget rykte utan bara mina egna funderingar:

En spelare som borde kunna vara av intresse för AIK och som passar in på den profil som vi letar efter är St. Louis farmarlagscenter T.J Hensick.

Han är 26 år (fyller 27 i december) och är en sådan spelare som är för dålig för att platsa i en 1:a eller 2:a kedja, och dessutom ej passar som checking-forward, är högerfattad, spelskicklig och rätt liten (med NHL-mått), och skulle förmodligen passa ganska bra på Europeiska isar...

Han har varit några år i Blues organisation nu och han har väldigt sällan fått chansen att visa upp sig, och det är tveksamt om något NHL-lag kommer att ge honom någon rejäl chans nästa år heller, vid snart 27 års ålder borde han vara intresserad av att åka över till Europa för att kanske göra sig en karriär här, och (med lite tur) kanske få upp ögonen hos något NHL-lag igen...

Nu med den bredd som Blues förfogar över så lär han vara lååångt ner på listan över call-ups, så Lasse kanske borde höra sig för där..???

Här är vad några Blues-fans tror om hans framtid i NHL:

http://interact.stltoday.com/forums/vie ... 0e1d65d6c8

Här är hans stats:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9410
Fast han har ju kontrakt?
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Melon »

Ja hur hans kontraktsituation riktigt ser ut blir jag inte klok på, jag har också läst att han har 1 år kvar på kontraktet, men dom vibbar jag får när jag läser runt på olika Blues-forum är att han är avskriven inför nästa år, ingen verkar räkna med honom i St. Louis, inte ens som en call-up från Peoria...

Detta (som skrevs i den där tråden) verkar vara en rätt vanlig uppfattning om honom:

honestly, I think that hensick will go to europe for more money than he can get in the AHL, and be a good player in Elitserien or SM-Liiga.
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly Season 2012/2013

Post by sju-t »

Colton wrote:Aucoin skrev nytt med Caps. Wellmans rättigheter bortbytta till florida.
Det stämde tydligen inte. Aucoin verkar ha hamnat med ett "tvåvägs" i Toronto!
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Colton »

sju-t wrote:
Colton wrote:Aucoin skrev nytt med Caps. Wellmans rättigheter bortbytta till florida.
Det stämde tydligen inte. Aucoin verkar ha hamnat med ett "tvåvägs" i Toronto!
Såg att de första rapporterna inte stämde, däremot så är han borta från marknaden.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2012/2013

Post by svartgulsubkultur »

Colton wrote:Wellmans rättigheter bortbytta till florida.
Mot ett jävla draftpick i femterundan om två år?
Rent matematiskt är ju det en kass trejd för Rangers, eller?
Jag gissar att Wellman kräver ett envägs och att NYR då inte alls är intresserade och slumpar bort honom.
Om han inte kommer överens med Florida rätt snabbt så tycker jag att det osar Europa om honom.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Colton »

svartgulsubkultur wrote:
Colton wrote:Wellmans rättigheter bortbytta till florida.
Mot ett jävla draftpick i femterundan om två år?
Rent matematiskt är ju det en kass trejd för Rangers, eller?
Jag gissar att Wellman kräver ett envägs och att NYR då inte alls är intresserade och slumpar bort honom.
Om han inte kommer överens med Florida rätt snabbt så tycker jag att det osar Europa om honom.
Eller så har han redan bestämt sig för Europa, Boston fick väll inte så mycket för Lehtonen heller? Håller med, lutar åt Europa. Däremot har jag ingen koll på han, sett han en match i Minnesota där han var sådär.

Känns ändå som att han lika gärna skulle kunna krita på för Florida, varför annars värva hans rättigheter?:)
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p-play »

svartgulsubkultur wrote:
Colton wrote:Wellmans rättigheter bortbytta till florida.
Mot ett jävla draftpick i femterundan om två år?
Rent matematiskt är ju det en kass trejd för Rangers, eller?
Jag gissar att Wellman kräver ett envägs och att NYR då inte alls är intresserade och slumpar bort honom.
Om han inte kommer överens med Florida rätt snabbt så tycker jag att det osar Europa om honom.
Tveksamt om man får tro denne skribent:
http://sports.yahoo.com/news/panthers-p ... --nhl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2012/2013

Post by svartgulsubkultur »

Vad är det som är tveksamt?
Inget i artikeln säger ju nåt om hur benägen Wellman är att sajna samma QO som tidigare fast med Florida, bara att de trejdat till sig rättigheterna till nåt de har användning för billigt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

Man börjar snart misströsta.. :( Finns det verkligen ingen spelare på marknaden som passar oss?? :shock:
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Lappmössan »

Vi har tjollrat om det lite, men finns det en chans att AIK faktiskt avvaktar och ser om det blir lockout? Om det nu blir vore det ju bra att inte ha bränt hela spelarbudgeten än som några andra lag.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 2012/2013

Post by TS_ »

Lappmössan wrote:Vi har tjollrat om det lite, men finns det en chans att AIK faktiskt avvaktar och ser om det blir lockout? Om det nu blir vore det ju bra att inte ha bränt hela spelarbudgeten än som några andra lag.
Det pratas väl om att lockouten bara blir 3månader isf? :O
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Silly Season 2012/2013

Post by pttr »

Ryan Vesce tillgänglig på marknaden. Något för oss, eller inte tillräcklig för att ta upp icke eu-plats?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4342
Norsjö
Posts: 125
Joined: 08 Apr 2012, 09:39

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Norsjö »

Vansinnigt att chansa på att det blir lockout. Dessutom blir det ju likas inte hela säsongen. Förstår fortfarande inte varför man inte plockade nån av backarna som gick till FBK eller Rögle. Hade gott och väl dugit som försteback i AIK. Är du finsk landslagsback och rutinerad dessutom så hade det varit en höjdare. Nu är det så jävla tunt på marknaden att det blir krig om de få kvalitetsspelare som finns kvar. Och då är Lasse chanslös. Har alltid tyckt att man ska göra klart truppen så snabbt som möjligt och det står jag för. Idiotiskt!
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p-play »

Norsjö wrote:Vansinnigt att chansa på att det blir lockout. Dessutom blir det ju likas inte hela säsongen. Förstår fortfarande inte varför man inte plockade nån av backarna som gick till FBK eller Rögle. Hade gott och väl dugit som försteback i AIK. Är du finsk landslagsback och rutinerad dessutom så hade det varit en höjdare. Nu är det så jävla tunt på marknaden att det blir krig om de få kvalitetsspelare som finns kvar. Och då är Lasse chanslös. Har alltid tyckt att man ska göra klart truppen så snabbt som möjligt och det står jag för. Idiotiskt!
Det finns inte en chans att man chansar på att det blir lockout. Tollefsen ville man väl ha, men han gick till Färjestad. Nära till Norge och antagligen mer i kuvertet. Det är klart att Kukkonen hade varit tillräckligt bra men du måste nog inse att AIK trots allt har en begränsad budget. Man är inget topplag från ett ekonomiskt perspektiv, snarare ett lag på nedre halvan av elitserien. Rögle har för övrigt enligt min mening ingen spelare i nivå med Lindström, Ericsson, Holloway eller Bellemare och man måste som nykomling och förmodat bottenlag helt enkelt "överbetala" för att få in kvalitet.
Om man följt din filosofi att göra klart truppen så snabbt som möjligt hade man varken kunnat värvat Lehtonen eller Holloway. Lehtonen blev väl klar i mitten av augusti och Lasse var väl allt annat än chanslös där?
Norsjö
Posts: 125
Joined: 08 Apr 2012, 09:39

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Norsjö »

Ja, men om man nu inte har ekonomi att "överbetala" som du säger, så är ju risken större att man måste göra just det ju längre in på sommaren man kommer. Ju mer begränsad marknad som det blir, desto dyrare blir ju spelarna som är bra. Det börjar brinna i knutarna...
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

AIK överbetalar ALDRIG! :D
marre
Posts: 3208
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

Är Vesce kvitt sina skador,JA TACK!: :) Men är väl svindyr antagligen :cry:
ajo
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 13:31

Re: Silly Season 2012/2013

Post by ajo »

Norsjö wrote:Ja, men om man nu inte har ekonomi att "överbetala" som du säger, så är ju risken större att man måste göra just det ju längre in på sommaren man kommer. Ju mer begränsad marknad som det blir, desto dyrare blir ju spelarna som är bra. Det börjar brinna i knutarna...
Det där stämmer till viss del. Det roliga är att när det börjar närma sig seriestart så har de flesta lag redan gjort som du förespråkar och använt upp så stor del av budgeten att man inte har råd att värva en stjärna, alternativt att det inte finns plats. Då kan smarta sportchefer, såsom Lasse J, hitta guldkorn som börjar bli lite nervösa och därför säljer sig billigare än vanligt. Det normala är ju att det i slutet på juli och i augusti börjar lossna spelare som hade förhoppningar om bättre villkor/kontrakt i NHL (envägs ex.vis) men inte får detta. Då söker man sig till europa, och där står ett fåtal sportchefer med luft i både budget och lag med öppna armar och handlar på slutrean. Yay säger man då.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p-play »

Norsjö wrote:Ja, men om man nu inte har ekonomi att "överbetala" som du säger, så är ju risken större att man måste göra just det ju längre in på sommaren man kommer. Ju mer begränsad marknad som det blir, desto dyrare blir ju spelarna som är bra. Det börjar brinna i knutarna...
Det du glömmer med ditt resonemang är att trupperna faktiskt fylls på allt efterhand och antalet lediga platser med bra löneutrymme faktiskt minskar. Jag skulle tro att de flesta spelare försöker tillskansa sig ett så bra backupalternativ som möjligt om de inte får ett envägskontrakt, dvs jag tror att man mycket väl kan vara överens med någon eller t o m några spelare om det ekonomiska. Spelarna väntar nu antagligen bara in om de får ett bra envägsontrakt eller möjligvis ett tvåvägskontrakt med hygglig grundlön och en realistisk förutsättning att kunna få visa upp sig i NHL. Det är ett transferpussel som skall läggas och det tar tid.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p-play »

ajo hann före :D
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Markman »

Medhåll ajo och p-play!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Locked