Überstatistiktråden

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14319
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Vilar han inte upp sig ännu och är off-ice?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Lappmössan wrote:Joel bör ha kommit hit runt 9-10års åldern när Pasi tränade AIK.
Hur går det för honom nu förresten? Hade varit kul med en uppdatering. NPR...? ;)
I refrain myself, han kom mycket riktigt hit 2001 med Pasi, men han är i vilket fall som helst en AIK-produkt, då han spelat den absoluta majoriteten av sin karriär i klubben.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14319
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Tänk om någon kunde läsa det som skrivs och inte vara så stolt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:Tänk om någon kunde läsa det som skrivs och inte vara så stolt.
?
Känner att jag har väldigt svårt att förstå dig ibland. :lol:
Chippen
Posts: 14319
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Äsch, glöm det :-)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

En poäng mindre, 14 mål mer gjorda och 4 fler insläppta jömfört med ifjol. Bellemare poängbäst med 16p, Goren, Holloway på 14.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Überstatistiktråden

Post by Rampa »

Sedan Timrå-förlusten har vi på 4 matcher skrapat ihop plus 11 i målskillnad. 18-7 är facit på följande matcher.
Växjö - AIK 1-2
AIF - AIK 0-5
AIK - HV 71 7-3
AIK - LHF 4-3

Dessutom befäster vi positionen som bästa hemmalag.
Seglar upp som effektivaste lag att göra mål . 10,73 %
Trea i pp-effektivitet.
Tvåa i box-play.
Etta i teknings-procent.
Men dessvärre, hamnar vi först på tionde plats i fair-play. Där finns en del att träna på.
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Überstatistiktråden

Post by Poet »

Ett fel där bara.
AIF hade hemmaplan och förlorade med 0-5
2012-05-19
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Überstatistiktråden

Post by Rampa »

Poet wrote:Ett fel där bara.
AIF hade hemmaplan och förlorade med 0-5
Ahh, helt rätt. Ändrar. Tack!

Dessutom missade jag att assistligans top-tio består till hälften av Skellefte-spelare. Den toppas ju för övrigt av Bud Holloway, om nu någon skulle ha missat det.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by JockeL »

Chippen wrote:Ser fanns coolt ut men man blir fan förbannad på hur usel ungdomsverksamhet vi har haft.

Sedan ska man ju betänka att t.ex Forsell och Ericsson är födda i stan men inte spelat i AiK innan seniortid. Detsamma gäller ju Lindström oxå.
Jag har personligen sett Forssell och Lindström i AIK:s pojklag om jag inte minns helt galet. Kanske till och med var b-jun, är inte jättelänge sedan.
Chippen
Posts: 14319
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

JockeL wrote: Sedan ska man ju betänka att t.ex Forsell och Ericsson är födda i stan men inte spelat i AiK innan seniortid. Detsamma gäller ju Lindström oxå.
Jag har personligen sett Forssell och Lindström i AIK:s pojklag om jag inte minns helt galet. Kanske till och med var b-jun, är inte jättelänge sedan.[/quote]

Om du hade bemödat dig att läsa vidare så har jag rättat mig själv vad gäller Forssel, med hjälp av andra, men tack för att du påpekar det igen :lol:
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

En snabb koll visar att vi har 12-3 på 15 senaste matcherna, 34 poäng.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Überstatistiktråden

Post by Rampa »

76 mål på 23 matcher. Förra säsongen hade vi 52 gjorda mål vid samma antal matcher. 3,3 mål i snitt.
41 insläppta på 23 matcher. Förra säs. 49 bakåt.
Ser bra ut detta.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Jag är redan nojjig inför nästa säsong men det tar vi inte nu...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

Ser ändå ganska ljust ut även i famtiden.

Ericsson, Lindström är en riktigt bra stomme, och Karlsson, Arvidsson, Emanuelsson mfl kommer garanterat fortsätta växa.

Men alla guldlag brukar ju ha en mellansäsong året därpå :D
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Überstatistiktråden

Post by TS_ »

Bara en ''Ordinarie'' spelare i AIK som ligger på minus i +/-
http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayersP ... Position=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Adam Pettersson
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Kom in på ämnet spelarstatistik på grund av norrans notis om Skogs +19 och passade då på att kolla på istiden för våra krigare. Man pratar om en bred trupp där man inte ska slita så mycket på toppspelarna, och det ser det ju ut som att det följs sådär spontant, men faktum är att vi har flera spelare som ökat sin speltid markant de senaste åren.
Speltiden är de tre senaste säsongerna i tur och ordning
Lindström - 17.05 - 18.59 - 19.48
Ericsson - 16.52 - 17.45 - 18.38
Bellemare - 15.45 - 17.54 - 15.27 (nyss återkommen från skada)

Skogs - 16.45 - 18.20
Holloway - 16.39 - 18.44
Möller - 15.00 - 17.07

Vi har också fler spelare som ligger över 17 minuter per match - 10 st varav 4 backar i år mot för 8 st varav 4 backar i fjol.
Mellan 15-17 minuter var 3 st varav 1 back i år och 7 st varav 4 backar i fjol. Totalt 13-5 och 15-8.
Mellan 10-15 minuter var 7 st varav 3 backar i år och 8 st varav 2 backar i fjol. Totalt 20-8 och 23-10

Visserligen spelar ju saker som skador in, och att vi haft borta folk från top-2-linorna, men så som jag tolkar statistiken så går vi hårdare åt våra forwards hittills i år än vad vi gjorde under förra säsongen. Hoppas att det kan vända snart, så vi verkligen satsar på att de ska vara hela i slutspelet!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Überstatistiktråden

Post by Rampa »

Ökningen på Lindström, Ericsson, Holloway och Möller kan väl till stor del bero på det förtroende de fått i powerplay.
Chippen
Posts: 14319
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Vi har också fler spelare som ligger över 17 minuter per match - 10 st varav 4 backar i år mot för 8 st varav 4 backar i fjol.
Mellan 15-17 minuter var 3 st varav 1 back i år och 7 st varav 4 backar i fjol. Totalt 13-5 och 15-8.
Mellan 10-15 minuter var 7 st varav 3 backar i år och 8 st varav 2 backar i fjol. Totalt 20-8 och 23-10
Vad fasen hänvisar det som jag har fetmarkerat till?

Att sedan forwards, eller iaf våra toppforwards har mera istid än tidigare år tycker jag är ganska självklart.
Dels på grund av skador naturligtvis, men även tack vare, eller pga, att vi spelar vårt första PP med 5 forwards (iaf fram till för någon match sedan).
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Überstatistiktråden

Post by PackSwede »

Skellefteå har gjort 26 mål på dom senaste 13 perioderna, Luleå har gjort 26 mål på dom senaste 15 matcherna (övertid borträknat)

(enligt hockeybloggen på Norran samt en som kommenterade där)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Chippen wrote:
Vi har också fler spelare som ligger över 17 minuter per match - 10 st varav 4 backar i år mot för 8 st varav 4 backar i fjol.
Mellan 15-17 minuter var 3 st varav 1 back i år och 7 st varav 4 backar i fjol. Totalt 13-5 och 15-8.
Mellan 10-15 minuter var 7 st varav 3 backar i år och 8 st varav 2 backar i fjol. Totalt 20-8 och 23-10
Vad fasen hänvisar det som jag har fetmarkerat till?
Ackumulerade siffror.
Chippen
Posts: 14319
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Tack för tolkningen. Nu fattar jag vad de betyder, men inte vad man ska dra för nytta av dem.

Sedan, om jag inte fattar det fel, så är årets stat baserad på matcher fram till nu medans fjolåret är baserat på 55 omgångar. Det i sig kan ju en rätt skev bild oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Noterat från AIKs lagstatistik - Vi har tagit poäng mot samtliga lag hittills, vilket bara vi, FBK och Luleå har gjort (medveten om att alla spelat mot några lag tre gånger, vilket dock förvränger statistiken lite).

Vi har haft lättast för Gnaget, Frölunda, Modo och givetvis Rögle, där vi i samtliga fall fått med oss alla poäng lagen emellan (Samtliga 6-0 i poängfördelning, utom Rögle där vi har 9-0). Färjestad har vi också haft förvånansvärt lätt för, med 5-1 i vår favör i poängfördelning.

Svårast har vi haft för Timrå (!) och Växjö (!!) där vi bara fått 1 resp. 2 poäng med oss.

Följande målfördelning har vi mot lagen
Gnaget +7 (vi har då alltså gjort 7 mål mer mot Gnaget än vad de gjort på oss)
Brynäs +1
Frölunda +5
Färjestad +2
HV71 +3
Linköping +3 (3 matcher)
Luleå +/-0
Modo +5
Rögle +15 (3 matcher)
Timrå -3
Växjö -1

Plus mot alla lag förutom Luleå, där lagen har var sin uddamålsvinst och de stora poängtappen Timrå och Växjö. Ser ju rätt bra ut, måste jag säga!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Überstatistiktråden

Post by BigGuyJohan »

Markman wrote:Noterat från AIKs lagstatistik - Vi har tagit poäng mot samtliga lag hittills, vilket bara vi, FBK och Luleå har gjort (medveten om att alla spelat mot några lag tre gånger, vilket dock förvränger statistiken lite).

Vi har haft lättast för Gnaget, Frölunda, Modo och givetvis Rögle, där vi i samtliga fall fått med oss alla poäng lagen emellan (Samtliga 6-0 i poängfördelning, utom Rögle där vi har 9-0). Färjestad har vi också haft förvånansvärt lätt för, med 5-1 i vår favör i poängfördelning.

Svårast har vi haft för Timrå (!) och Växjö (!!) där vi bara fått 1 resp. 2 poäng med oss.

Följande målfördelning har vi mot lagen
Gnaget +7 (vi har då alltså gjort 7 mål mer mot Gnaget än vad de gjort på oss)
Brynäs +1
Frölunda +5
Färjestad +2
HV71 +3
Linköping +3 (3 matcher)
Luleå +/-0
Modo +5
Rögle +15 (3 matcher)
Timrå -3
Växjö -3

Plus mot alla lag förutom Luleå, där lagen har var sin uddamålsvinst och de stora poängtappen Timrå och Växjö. Ser ju rätt bra ut, måste jag säga!
Växjö är -1 i målskillnad så här långt.. inte -3 som du skriver. eller har du räknat in försäsongsmatchen i de hela?
sen är växjös seger i första matchen för säsongen lite missvisande då vi hade borta en massa plus tyvärr lite dålig inställning i den matchen

http://estat.hockeyligan.se/c/TCompareT ... 2&TId2=155" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

BigGuyJohan wrote:Växjö är -1 i målskillnad så här långt.. inte -3 som du skriver. eller har du räknat in försäsongsmatchen i de hela?
sen är växjös seger i första matchen för säsongen lite missvisande då vi hade borta en massa plus tyvärr lite dålig inställning i den matchen
Helt rätt, jag måste ha vänt på resultatet i matchen som vi vann och räknat -1 i den istället för +1. Sen får man ju givetvis ta siffrorna med en nypa salt, då det inte säger särskilt mycket om matchbilder eller så. Det jag i huvudsak ville illustrera med exemplet var att då vi förlorat har det handlat om fåtalet mål, medan när vi vunnit har det generellt varit större marginaler. Största förlusten vi har haft den här säsongen är med 2 mål och det har hänt i tre fall, där ett av dem berodde på att vi släppte in ett i öppet mål i slutet av matchen. De fyra övriga förlusterna vi har (OT inkluderat) har varit uddamålssegrar för motståndet.

I jämförelse har vi sju matcher som vi vunnit med åtminstone tre mål, fem ytterligare som vunnits med 2 mål (en av dessa efter att vi gjort mål i öppen kasse).
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Überstatistiktråden

Post by BigGuyJohan »

Markman wrote:
BigGuyJohan wrote:Växjö är -1 i målskillnad så här långt.. inte -3 som du skriver. eller har du räknat in försäsongsmatchen i de hela?
sen är växjös seger i första matchen för säsongen lite missvisande då vi hade borta en massa plus tyvärr lite dålig inställning i den matchen
Helt rätt, jag måste ha vänt på resultatet i matchen som vi vann och räknat -1 i den istället för +1. Sen får man ju givetvis ta siffrorna med en nypa salt, då det inte säger särskilt mycket om matchbilder eller så. Det jag i huvudsak ville illustrera med exemplet var att då vi förlorat har det handlat om fåtalet mål, medan när vi vunnit har det generellt varit större marginaler. Största förlusten vi har haft den här säsongen är med 2 mål och det har hänt i tre fall, där ett av dem berodde på att vi släppte in ett i öppet mål i slutet av matchen. De fyra övriga förlusterna vi har (OT inkluderat) har varit uddamålssegrar för motståndet.

I jämförelse har vi sju matcher som vi vunnit med åtminstone tre mål, fem ytterligare som vunnits med 2 mål (en av dessa efter att vi gjort mål i öppen kasse).
var bara felet i målskillnaden jag ville pika dig på :P
de andra va mest en fotnot i sammanhanget :P men som du säger så har vi en förvånansvärd statistik.
Är rätt säker på att vi är enda lag som bara förlorat med max 2 mål :P Det är imponerande! Inte ens Tråkhockeyns näste har den statistiken. :P vet inte om dom har fler förluster med så många mål som igår. men hur som helst så är vi ensamma med denna statistik
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

BigGuyJohan wrote:var bara felet i målskillnaden jag ville pika dig på :P
de andra va mest en fotnot i sammanhanget :P men som du säger så har vi en förvånansvärd statistik.
Är rätt säker på att vi är enda lag som bara förlorat med max 2 mål :P Det är imponerande! Inte ens Tråkhockeyns näste har den statistiken. :P vet inte om dom har fler förluster med så många mål som igår. men hur som helst så är vi ensamma med denna statistik
Haha, det köper jag! :lol:
Det kan jag för övrigt bekräfta, det är vi ensamma om i hela ES. Faktum är att de två som är närmast oss i den bemärkelsen är FBK och TIK, som båda har förlorat matcher med 3 måls marginal. Övriga lag har förlorat åtminstone någon match med åtminstone fyra mål eller mer.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Überstatistiktråden

Post by BigGuyJohan »

Markman wrote:
BigGuyJohan wrote:var bara felet i målskillnaden jag ville pika dig på :P
de andra va mest en fotnot i sammanhanget :P men som du säger så har vi en förvånansvärd statistik.
Är rätt säker på att vi är enda lag som bara förlorat med max 2 mål :P Det är imponerande! Inte ens Tråkhockeyns näste har den statistiken. :P vet inte om dom har fler förluster med så många mål som igår. men hur som helst så är vi ensamma med denna statistik
Haha, det köper jag! :lol:
Det kan jag för övrigt bekräfta, det är vi ensamma om i hela ES. Faktum är att de två som är närmast oss i den bemärkelsen är FBK och TIK, som båda har förlorat matcher med 3 måls marginal. Övriga lag har förlorat åtminstone någon match med åtminstone fyra mål eller mer.
Awesome! :lol: Hoppas den statisktiken håller i sig 8-)
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Überstatistiktråden

Post by BigGuyJohan »

kan säga så här.. inget lag förra året lyckades förlora med bara 2 mål under hela säsongen. Luleå hade 2st 3 måls försluster. Hv 1st 3 måls å 2st 4 måls förluster. skellefteå delad trea med frölunda. Skell tre 3måls förluster å en 5 måls förlust. frölunda 2st 3 måls å 2st 4måls.

för övrigt så hade skellefteå den säsongens klart största seger! 7 måls vinst (8-1 mot DIF) (gällande grundserien. inte räknat in slutspelet)
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

BigGuyJohan wrote:för övrigt så hade skellefteå den säsongens klart största seger! 7 måls vinst (8-1 mot DIF) (gällande grundserien. inte räknat in slutspelet)
Då ligger vi ju jävligt bra till där också. Hittills har vi både största och näst största segermarginalerna, båda mot Rögle (7 resp 6 mål). Ingen delar någon av platserna, men däremot finns det 4 st. som vunnit med 5 mål (vi är en av dem) och en mängd som vunnit med 4 mål, där vi har åtminstone 2 platser på listan.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply