Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

TJ Brennan, Andy Miele, Will O’Neill, Sean Backman, Mike Sislo och Jeremy Morin är nu borta från marknaden.
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Någon som hört något mer om den "icke svenska" spelaren som uppgavs vara klar? :roll:
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Ripper83 »

Anssi Salmela klar för KHL

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

vonschnauser wrote:Någon som hört något mer om den "icke svenska" spelaren som uppgavs vara klar? :roll:
Verkar som att det bara är Snorhyveln som snappat upp det ryktet än så länge.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

p-play wrote:Frågan är hur bra han kommer att vara på SHL-nivå? SHL har gått mycket framåt de senaste åren och tempot har ökat. Långsamma, lite tröga backar som förut kunde dominera har fått det mycket jobbigare. Han kommer självklart att göra en hel del poäng, men serien skulle kunna bli en obehaglig överraskning för honom. Jag skulle tro att Schweiz är det optimala landet för en nystart för honom och då slipper han även all press.
Jag har sett ett par matcher med honom i NHL för Chicago och det var faktiskt en lite jobbig upplevelse. Man ser ju att han har en talang utöver det vanliga, men allt blir liksom fel. Om han hade tagit till sig av kritiken och ägnat all extra tid som han fått över då han inte spelat på att jobba på sina svagheter hade han nog varit en bra NHL-spelare vid det här laget. Jag har svårt att tänka mig att han får något erbjudande från något NHL-lag. Han slår mig inte heller som någon person som kommer fram till att han måste ändra en hel del och bli en träningsprodukt och köra extra styrke- och skridskopass, allt för att kunna ta steget (vilket skulle vara motivet till att komma hem). Han känns mer som en bohem som kör sina nödvändiga av laget inplanerade pass och spelar på som vanligt, bekymmersfritt, precis som om det vore en landhockeymatch. Man får väl på något sätt säga att han ändå har lyckats: Han har spelat i NHL, kommer att dra in tillräckligt med pengar för att aldrig behöva ta ett vanligt jobb och är dessutom de flesta brudars förstaval. De flesta av oss hade varit överlyckliga och betraktat oss som framgångsrika om bara en av dessa saker hade slagit in. :)
Tack! Man får genast fan om man INTE önskar Rundblad tillbaka till AIK å det snaraste (säger inte att vi nödvändigtvis delar åsikt där), men jag tycker du sammanfattar det på ett väldigt bra vis.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Jag vill bara klarlägga att jag gärna ser han i vår dress, dock så kan man inte så höga förväntningar på honom. SHL har utvecklats och han har inte spelat regelbundet på flera år, så om han skulle välja att återvända får man nog betrakta honom som ett långsiktigt projekt och inte som den frälsare som många målar upp honom som.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Foppas skridskocoach »

Fast hans sejour i NLA ger ju inte intrycket av ett renoveringsobjekt direkt.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Jag kan bara bedöma de matcher i NHL som jag sett och han hade stora problem där. Han hade bra stats på de 11 matcherna han spelade i grundserien i Schweiz, men slutspelet där ser inte ut att ha varit någon höjdare. Det skulle dock vara otroligt kul om han beslutade sig för att komma tillbaka och gå in i hårdträning med Thomson. Han skulle definitivt sälja biljetter för han han kan göra saker med puck och klubba som väldigt få spelare klarar av.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Han gjorde över 50 poäng som ung back. Kanske den mest underhållande back vi haft i SHL någonsin (framåt och ibland med risk för hjärtattack bakåt). Jag kan bara inte förstå hur man inte kan vilja ha honom i laget. Jag blir imponerad om någon hittar en realistisk back jag hellre skulle vilja ha.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Jag tror nog att de flesta vill ha honom, inklusive undertecknad. Problemet är väl att de flesta ser den spelare som lämnade och i den omgivningen och inte den spelare han är idag och i dagens SHL. SHL har utvecklats enormt sista fem åren, medan han har varit borta. Borta är den tid då alla motståndarlag ställde upp i styrspel och tid med pucken var något backar hade i överflöd. Så är det inte längre. Förväntningarna behöver därför vara realistiska. Han skulle dock vara årets mest spännande värvning.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Ja definitivt har hans självförtroende fått en knäck och hans brist på speltid har säkert inneburit rätt bromsad utveckling. Men han har trots allt producerat i AHL och NLA. Dessutom gick det bättre och bättre för två säsonger sedan när han fick ett antal matcher. Hade Q gett honom 10-15 matcher till då så tror jag han hade varit given på tre backpar i Chicago idag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
ante08
Posts: 2605
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2016/2017

Post by ante08 »

När kommer backvärvningen?
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

http://norran.se/hockeybloggen/sportche ... ten-619265" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar vara på g iaf :roll:
Rollie
Posts: 2058
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Rollie »

Alm-hur kommer status vara efter lång skada, när är han i form, håller knäet?
Lindgren-blir inte snabbare och bättre direkt
Djuse, Pettersson, Öhman och Berglund- Mycket OM, MEN, KANSKE och HOPPAS

Ovanstående övertygar då mig att vi borde ta in 2 backar. Och sen skulle jag även vilja ha in ytterligare en fw, men det lär ju inte hända förrän möjligen en bra bit in i serien.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lubbe »

Rollie wrote:Alm-hur kommer status vara efter lång skada, när är han i form, håller knäet?
Lindgren-blir inte snabbare och bättre direkt
Djuse, Pettersson, Öhman och Berglund- Mycket OM, MEN, KANSKE och HOPPAS

Ovanstående övertygar då mig att vi borde ta in 2 backar. Och sen skulle jag även vilja ha in ytterligare en fw, men det lär ju inte hända förrän möjligen en bra bit in i serien.
Tycker väl att Djuse borde klara sig så pass hyggligt att han inte borde stå i samma klunga av frågetecken som de ovanstående. Bortsett från Noah Welch så var Djuse bästa poängplockande back i ett av seriens sämsta offensiva lag ifjol. Ska bli intressant se vad han kan åstadkomma med betydligt vassare medspelare.
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Tog en titt på AHL backar som är "free agent" ännu & som kan var intressanta för AIK:

Marc-André Gragani: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9356" onclick="window.open(this.href);return false;

Connor Carrick: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=90348" onclick="window.open(this.href);return false;

Brenden Kichton: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32763" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefan Elliott: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakub Nakladal: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=22769" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Lubbe wrote:
Rollie wrote:Alm-hur kommer status vara efter lång skada, när är han i form, håller knäet?
Lindgren-blir inte snabbare och bättre direkt
Djuse, Pettersson, Öhman och Berglund- Mycket OM, MEN, KANSKE och HOPPAS

Ovanstående övertygar då mig att vi borde ta in 2 backar. Och sen skulle jag även vilja ha in ytterligare en fw, men det lär ju inte hända förrän möjligen en bra bit in i serien.
Tycker väl att Djuse borde klara sig så pass hyggligt att han inte borde stå i samma klunga av frågetecken som de ovanstående. Bortsett från Noah Welch så var Djuse bästa poängplockande back i ett av seriens sämsta offensiva lag ifjol. Ska bli intressant se vad han kan åstadkomma med betydligt vassare medspelare.
Han har mycket av det som efterfrågas av en modern back, men hans positionsspel i egen zon är ett stort frågetecken. Frågan är därför om det är en sak man kan lära sig eller om det är medfött, lite som spelförståelse? Får han till det kommer han att bli ett bra tillskott, om inte denna så nästa säsong. Får han inte till det så är nog inte sista raden skriven. Jag har fått en del Tobias Viklund-vibbar när jag sett honom i egen zon i Frölunda och Modo. Jag tycker att han är otroligt svårbedömd. Han har definitivt mycket hög potential, men det känns som att det kan gå lite hur som helst. Det var en oväntad värvning, men jag antar att allt är möjligt med tanke på hur positivt Heed utvecklades.
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: Silly Season 2016/2017

Post by zacce »

vonschnauser wrote:Tog en titt på AHL backar som är "free agent" ännu & som kan var intressanta för AIK:

Marc-André Gragani: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9356" onclick="window.open(this.href);return false;

Connor Carrick: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=90348" onclick="window.open(this.href);return false;

Brenden Kichton: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32763" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefan Elliott: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakub Nakladal: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=22769" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan Elliott kan fan va en kandidat! Bra puckhantering å inte nån fysisk spelare.
Rollie
Posts: 2058
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Rollie »

Jo, backen som ska in får ju absolut inte vara fysisk....
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Någon som hört orsakerna till varför vi släppte Urbom och inte förlängde med Arvid L?
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

p-play wrote:Någon som hört orsakerna till varför vi släppte Urbom och inte förlängde med Arvid L?
Gissar att det är så enkelt som att Urbom ville lämna själv då han inte riktigt kom till sin rätt hos oss.

Arvid hade på ett sätt kört fast och får ett behövligt miljöombyte för att utvecklas vidare.
Tror helt enkelt att han inte kommit högre upp i hierarkin oavsett och då gör man honom en björntjänst att förlänga med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: Silly Season 2016/2017

Post by zacce »

Rollie wrote:Jo, backen som ska in får ju absolut inte vara fysisk....
Nä jag menar de...
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2016/2017

Post by lobo »

Har svårt för eliteprospects värvningar men Carric gillar jag! Ser lite elak ut också.. Ja, man vet ju att det kan dröja till augusti innan värvning men jag hoppas på #7 eller nån annan innan första träningen

Skickat från min E6653 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Halford
Posts: 132
Joined: 30 Jul 2011, 05:55

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Halford »

Såg Christian Jaros bil åka ut från vitbergsområdet. Men han har väl kontrakt med Luleå?
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Halford wrote:Såg Christian Jaros bil åka ut från vitbergsområdet. Men han har väl kontrakt med Luleå?
Jo det har han, men kontrakt är ju till för att brytas.
Han kan ju bara åberoåa det populära: "jag vill komma närmare min familj" :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Borde vi inte ha lite mer Löneutrymme kvar för denna säsong?

MÅLVAKTER
Gustaf Lindvall - Markus Svensson = +

BACKAR
Johan Alm - Alexander Uhrbom = +-0
Emil Djuse - Tim Heed = +
Filip Berglund - Arvid Lundberg = +
? - Anton Lindholm = +

FORWARDS
Joakim Lindström - Patrik Zackrisson = +-0
Oscar Möller - Janne Pesonen = +-0
Emil Pettersson - John Norman = +-0
Henrik Hetta - Martin Lundberg = +
Jesper Olofsson - Erik Forsell = +
? - Mattias Ritola = +
? - Terry Broadhurst = +

FÖRLÄNGNINGAR
Erik Hanses - Erik Hanses = +-0
Pontus Petterström - Pontus Petterström = +

Observera att detta är endast spekulationer & ingen fakta. Men borde inte årets trupp vara billigare än den vi startade förra säsongen med?

Har dessutom för mig att PEA sagt att vi ska höja årets spelarbudget. Nu är ju inte årets trupp spikad ännu, men ändå. Det bör väl finnas en del löneutrymme att röra sig med?

:roll: :roll: :roll:
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Gissar att några av våra yngre spelare blir dyrare men i princip tror jag som du.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Andrew Calof fick nog också en löneökning.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Jag har för mig att LJ sagt att Lindström sitter på det dyraste spelarkontrakt som klubben någonsin givit ut så han är nog dyrare än Zackrisson. En signifikant del av Pesonens lön betalades nog ut som signingbonus, d v s Möller är dyrare. Det är desssutom troligt att vi står för en del av Urboms lön (MrMadhawk angav detta). Erik Forsell och Markus Svensson hade riktigt höga löner så där frigavs mycket. Heed höjde nog lönen rejält i sitt andra kontrakt också. Djuse är nog inte speciellt dyr. Jag håller med Vonschnauser om att vi borde ha kvar rejält med pengar i budgeten om man betraktar truppen som helhet, men vem vet?
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2016/2017

Post by StigVig »

Rykte
Kyle Cumiskey till DIF, synd hade gärna sett han i AIK :cry:
Krossa Skiten!!!!!
Locked