Luleå HF

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Luleå HF

Post by Larzon »

Upp med nivån nu grabbar.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Luleå HF

Post by Lubbe »

374 wrote:Och ändå ville som sagt många ha honom till AIK.
Nej, så var aldrig fallet.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Luleå HF

Post by burk »

Larzon wrote:Tror både Lasse och Wallsson skulle göra ett bra arbete på respektives jobb. Hört talas om en röd tråd? Nu handlar just sportchefsrollen oerhört mycket om kontakter men en sådan som Lasse skulle absolut klara av att sköta ett A-lag.
Wallsson skulle nog efter 1-2 år vara en väldigt omtyckt sportchef då han har varit med och tagit fram spelidén vi står för i vår förening.
Jag som Pitebo har tyvärr sett Lasse Johansson styra Piteå Hockey som tränare rakt ner i division 1 och en sak kan jag lova och de är att jag aldrig skulle vilja se han som head coach i AIK
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Luleå HF

Post by Markman »

Retweeted Sanny Lindström (@Sannylindstrom):

Efter Deveaux anmälan av Per Helmersson gnuggar Osten händerna och utbrister: Honom ska vi ha!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Luleå HF

Post by Fdskebo »

Haha, slarvar bort kaptenen och fansen är skogstokiga!

Jag tror Osten räknade med att han skulle skriva på trots att han bara erbjöds ett ettårs. Tuff chansning måste jag säga, Luleås "guldsatsning" är än så länge inte mycket att hänga upp i granen. Jag förstår inte riktigt hur Osten resonerar, men det är det nog få som gör... :?

Kapten, bäste poängplockare, en av SHLs bästa tekare.
Har man inte plats för honom (som 2a eller 3e center) så bör det vara något i hästväg på G, men då borde det å andra sidan knappast finnas plats för exempelvis JFop och Hedman?

Åja, jag ska ringa en enögd Lulebo i em så får vi se vad det resulterar i... :lol:
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Luleå HF

Post by Chippen »

Det komiska i det hela är ju att Luleåfansen även nu börjar klanka ner på Chris och påstå att han har väldigt lite klubbhjärta etc.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

Alltså, kan man göra annat än njuta i smånjugg? Jag har aldrig riktigt gillat Abbotts och helt ärligt så tycker jag att de varit fruktansvärt överskattade även då de producerat poäng men jag förstår förstås varför lulefansen gillat dem. De har aldrig varit rädda trafiken framför mål och spelar med ett grit som är tilltalande. Åtminstone för det egna lagets fans. Det måste man såklart ge dem.

Och det är väl så även i andra klubbar än AIK att ingen är större än klubbmärket men visst blir det lite tragiskt när fansen börjar anklaga den kapten som de hyllat och höjt till skyarna i sex års tid för att sakna klubbhjärta? Det har ju annars varit det man lyft fram med Abbottarna. Hur jävla mycket de älskar lule och bla bla bla. Är ju fantastiskt upplyftande att nu när de lulespelare som varit ute på äventyr inte verkar vilja komma hem ens när de står utan kontrakt - Lex Fransson - så är de småsmå halmstrån Osten kan gripa efter inget han vill ha i försöken att bygga med stark "luleprofil". Abbotts får man ändå säga ha varit ansikten för LHF ett bra tag nu.

Blir intressant att se vad Osten har på kroken istället. Bör rimligen vara av den grövre kalibern med tanke på det ekonomiska utrymme som borde finnas redan efter storstädningen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Luleå HF

Post by Lubbe »

Ja, Osten är komisk. Och korkad.
I sin iver att bräcka Skellefteå så skulle det givetvis basuneras ut omgående att Luleå har en ny sponsor som ger nya miljoner att lägga på spelarbudget. Det var nästan så att Osten sprack av glädje. Problemet är ju att det inte bara är motståndarklubbar, som Osten ville skulle darra av oro, som läser sånt, utan även spelare och spelaragenter. -Aha, tänker dom, Luleå kan man ställa höga lönekrav emot eftersom de kommer öka på sin spelarbudget rejält. En j-a missräkning kan det visa sig, eftersom Luleå nu riskerar att inte få lika mycket för sina extramiljoner.

Jag har sagt det förut. Lika mkt som jag ogillar Osten, lika mkt gillar jag det faktum att han sitter säkert i Luleå.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Luleå HF

Post by burk »

Hoppas osten får vara kvar många år i Luleå för så länge han styr klubben kommer dom aldrig ta ett sm guld
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Luleå HF

Post by Chippen »

Osten har väl superstjärnan Danielsson på G :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

Chippen wrote:Osten har väl superstjärnan Danielsson på G :)
Hahaha. Bortsett från att jag verkligen inte vill ha den muppen i SHL igen - typ på samma nivå som Thörnberg - så vore det ju ytterst underhållande att se honom i LHF. Vore på riktigt nåt av det mest illustrativa i Ostens desperation. Kommer garanterat inte hända för även om Osten är en rättshaverist av grova mått så brukar han ändå vara rätt bra på att hitta en del vassa spelare. Näkyvä och Sigalet är ju tex väldigt bra värvningar, så det får man ge honom. Men herregud vad jag skulle skratta arslet av mig om Danielsson hamnade i lule. Helt sjukt kul.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Luleå HF

Post by Chippen »

Kan bara hålla med.
Jag tycker det vore riktigt roligt om Danielsson hamnade i Luleå :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Luleå HF

Post by Fdskebo »

Nu behöver Luleå värva både en 1a och en 2a center (om nu inte Wallmark är tilltänkt i 2a?)
Med Abbott så hade de haft en helt okej center (bra tekare dessutom) för 2a- eller 3e-line beroende på Wallmarks utveckling. Granström lär centra den 4e.

Har de 2 kanoner på kroken så förstår jag, inte annars.

Men jag måste medge att det känns ganska bra idag, vi spelar final samtidigt som det är "Hela Havet Stormar" i Norrbotten. :D
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Luleå HF

Post by smogz »

Alltså i det här fallet tycker jag nog att Osten gör rätt. Abbott är väl en av de mest överskattade spelarna på länge i SHL. HVs sportchef däremot som ger honom två år är den jag skrattar åt. Typisk HV-värvning senaste åren, spelare på väg utför.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

smogz wrote:Alltså i det här fallet tycker jag nog att Osten gör rätt. Abbott är väl en av de mest överskattade spelarna på länge i SHL. HVs sportchef däremot som ger honom två år är den jag skrattar åt. Typisk HV-värvning senaste åren, spelare på väg utför.
Nä, nog är beslutet att fimpa Abbott rätt i sig. Jag gillar inte ens spelaren så det säger jag inget om. Men håll med om att allt snack om 100% lulehjärta, storsatsning med stark luleprofil och kulturbärare hit och dit får sig en rejäl törn av det här. Det är ju det mest underhållande av allt.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
pajala
Posts: 78
Joined: 22 Aug 2011, 20:28
Location: Norrland

Re: Luleå HF

Post by pajala »

bara några snorungar som gråter ut om Abbotts på sociala medier :mrgreen: speglar väl inte vad majoriteten av Luleåfans, faktum är att dom båda inte tillför något alls till Luleå, finns bättre spelare nu som kommer att bli tillgängliga från KHL.

Att Chris är en bra tekare är väl en bra egenskap men där slutar det också, för seg på rören, fastnar oftast nere i hörnen med sin bror och passar ihjäl sig tills dom tappar pucken och motståndarna spelvänder enkelt.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

pajala wrote:bara några snorungar som gråter ut om Abbotts på sociala medier :mrgreen: speglar väl inte vad majoriteten av Luleåfans, faktum är att dom båda inte tillför något alls till Luleå, finns bättre spelare nu som kommer att bli tillgängliga från KHL.

Att Chris är en bra tekare är väl en bra egenskap men där slutar det också, för seg på rören, fastnar oftast nere i hörnen med sin bror och passar ihjäl sig tills dom tappar pucken och motståndarna spelvänder enkelt.
Ja, ni lulefans känner naturligtvis er egen fåraskara bättre än vi utomstående kräk som endast är betraktare. Så är det förstås. Man slås bara av hur snabbt pendeln svänger med tanke på hur många - i alla fall i min bekantskapskrets av de som håller på lule - den mängd utrop på Twitter mm om hur viktigt det vore att behålla Abbots. Nu däremot är han överflödig och ytterst begränsad... Förefaller vara åtminstone en del vars åsikter skiftat väldigt hastigt i frågan. Men som sagt, det är ju bara ett intryck hos en utomstående betraktare.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
pajala
Posts: 78
Joined: 22 Aug 2011, 20:28
Location: Norrland

Re: Luleå HF

Post by pajala »

jokarfo wrote:
pajala wrote:bara några snorungar som gråter ut om Abbotts på sociala medier :mrgreen: speglar väl inte vad majoriteten av Luleåfans, faktum är att dom båda inte tillför något alls till Luleå, finns bättre spelare nu som kommer att bli tillgängliga från KHL.

Att Chris är en bra tekare är väl en bra egenskap men där slutar det också, för seg på rören, fastnar oftast nere i hörnen med sin bror och passar ihjäl sig tills dom tappar pucken och motståndarna spelvänder enkelt.
Ja, ni lulefans känner naturligtvis er egen fåraskara bättre än vi utomstående kräk som endast är betraktare. Så är det förstås. Man slås bara av hur snabbt pendeln svänger med tanke på hur många - i alla fall i min bekantskapskrets av de som håller på lule - den mängd utrop på Twitter mm om hur viktigt det vore att behålla Abbots. Nu däremot är han överflödig och ytterst begränsad... Förefaller vara åtminstone en del vars åsikter skiftat väldigt hastigt i frågan. Men som sagt, det är ju bara ett intryck hos en utomstående betraktare.
dom riktiga fansen behöver inte spygalla på sociala medier och posta 30 ggr per dag på forum, oftast är det snorungar som tror att ett lag är beroende just av "deras" favorit spelare, den objektiva synen försvinner oftast i en dimma av önsketänkande .... tur att fansen inte har någon som helst påverkan vad en förening/styrelse beslutar.

Ingen spelare är större än laget, fattar inte varför det blev en sådan jävla storm av ingenting, spelare kommer och spelare går, sker ju ideligen i hockeyn.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

pajala wrote:
jokarfo wrote:
pajala wrote:bara några snorungar som gråter ut om Abbotts på sociala medier :mrgreen: speglar väl inte vad majoriteten av Luleåfans, faktum är att dom båda inte tillför något alls till Luleå, finns bättre spelare nu som kommer att bli tillgängliga från KHL.

Att Chris är en bra tekare är väl en bra egenskap men där slutar det också, för seg på rören, fastnar oftast nere i hörnen med sin bror och passar ihjäl sig tills dom tappar pucken och motståndarna spelvänder enkelt.
Ja, ni lulefans känner naturligtvis er egen fåraskara bättre än vi utomstående kräk som endast är betraktare. Så är det förstås. Man slås bara av hur snabbt pendeln svänger med tanke på hur många - i alla fall i min bekantskapskrets av de som håller på lule - den mängd utrop på Twitter mm om hur viktigt det vore att behålla Abbots. Nu däremot är han överflödig och ytterst begränsad... Förefaller vara åtminstone en del vars åsikter skiftat väldigt hastigt i frågan. Men som sagt, det är ju bara ett intryck hos en utomstående betraktare.
dom riktiga fansen behöver inte spygalla på sociala medier och posta 30 ggr per dag på forum, oftast är det snorungar som tror att ett lag är beroende just av "deras" favorit spelare, den objektiva synen försvinner oftast i en dimma av önsketänkande .... tur att fansen inte har någon som helst påverkan vad en förening/styrelse beslutar.

Ingen spelare är större än laget, fattar inte varför det blev en sådan jävla storm av ingenting, spelare kommer och spelare går, sker ju ideligen i hockeyn.
Haha, ja ibland är det en jävla tur att beslut fattas av andra personer än vi som står på läktaren och gapar... Se är det väl så att de som hörs och syns mest är de som får definiera bilden av den grupp de gör anspråk på att eller förutsätts representera. Medielogiken gör det ju knappast mindre gynnsamt att gapa och skrika i ett läge där lagkaptenen försvinner efter vad som förefaller vara en något infekterad relation, i alla fall från nåt håll.

Men sanningen är förstås den, ingen är större än klubbmärket. Och så ska det vara.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Luleå HF

Post by p-play »

12 mille per år skall de plöja ned i ungdomsverksamheten. Utan att veta hur de har räknat (vad de har inkluderat i detta belopp) verkar de dock inte ha några penningaproblem.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Luleå HF

Post by Bilderberg »

Ja inte är dom dumma, hur mycket satsar AIK i juniorverksamheten per år?
Känns på många sätt som att AIK har banat vägen för en fungerande verksamhet med hårt slit. I Luleås fall kan man direkt hoppa över slitet men ändå kopiera (och kanske t.om. förbättra) verksamhetsupplägget med hjälp av Frukthamsters pengar, dessutom kryddat med toppvärvningar på det.

Luleå har något stort pågång.

Vidare skulle man kunna öka sponsringen av föreningar i Norrbotten för att förbättra goodwillen och knyta till sig Norrbottenstalanger i tidig ålder.

Hur mycket tror ni man plockar ut i sparränta om man är god för 4 miljarder?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

Alltså, själv tycker jag att dt vore snudd på kriminellt att inte lägga mångmiljonbelopp på ungdomsverksamheten om man får tillgång till de summor hamstern verkar plöja ner. Så inte vet jag om den satsningen är nåt som säger så extremt mycket om hur smarta man är. Däremot är det nog taktiskt viktigt för LHF som förening att bygga en betydligt starkare ungdomsverksamhet för att minska det man anser som läckage av talanger till framförallt AIK.

Sen skiljer sig ju den resa till toppen som AIK gjort i grunden skiljd från den LHF påbörjat nu. AIK:s väg har ju banats ut med minnet av ett stålbad och överhängande konkurs som ständig påminnelse om att föreningen aldrig får drivas på ett sätt att överlevnaden av föreningen riskeras. AIK:s hela sportsliga organisation, strategier och syn på den lokala förankringen utgår ju ifrån att man aldrig kommer ha obegränsade resurser. Det har ställt krav på ett hantverk av hög rang och där har väldigt få föreningar lyckats med hantverket ens tillnärmelsevis lika bra som AIK. LHF kommer säkerligen kunna värva ihop konkurrenskraftiga lag som utmanar om guldet men vi kan trösta oss med att hantverket och föreningsnyheter är Skellefteå AIK fortsatt i ledande ställning i ensamt majestät i hockeysverige. Kort sagt: pengar löser mycket men inte allt.

Med det sagt så kommer LHF förstås kunna hävda sig i toppkonkurrensen i många år framöver och själv tror jag att det vi ser i storsatsningarna i för nästa säsong är något av början på en ny era i svensk hockey. Det LHF gör nu är försvinnande likt det Växjö lyckats med och det blir intressant att se var FBK:s och HV:s satsningar landar och särskilt när man kan anta att antalet kvalitetsspelare som söker sig från KHL och kan hitta högre löner i SHL än tidigare, sätter större press på en förening som AIK att göra hantverket ännu bättre. Frågan man nog ska ställa sig är hur långt bara det räcker? Hur många miljoner kan AIK "spara in" på spelarbudget med sin ungdomsverksamhet, röda tråd, sätt att träna osv?

Jag hoppas och tror att även LJ inser det nya läget och att man i ledningen räknar med att några riktiga klasspelare måste in i truppen och det helst inte strax före fönstret stänger.

Jag är spänd inför nästa säsong och jag räknar med att AIK för första gången kan bli utmanade på riktkgt sett över en hel säsong, om seriesegern.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Luleå HF

Post by Bilderberg »

jokarfo wrote:LHF kommer säkerligen kunna värva ihop konkurrenskraftiga lag som utmanar om guldet men vi kan trösta oss med att hantverket och föreningsnyheter är Skellefteå AIK fortsatt i ledande ställning i ensamt majestät i hockeysverige. Kort sagt: pengar löser mycket men inte allt.

Med det sagt så kommer LHF förstås kunna hävda sig i toppkonkurrensen i många år framöver och själv tror jag att det vi ser i storsatsningarna i för nästa säsong är något av början på en ny era i svensk hockey.

Frågan man nog ska ställa sig är hur långt bara det räcker? Hur många miljoner kan AIK "spara in" på spelarbudget med sin ungdomsverksamhet, röda tråd, sätt att träna osv?

Mycket fint skrivet! Håller givet med om det mesta, men det jag tror kan komma att hända är att LHF mycket snart kan komma ikapp AIK's juniorsatsning. AIK har förståt betydelsen i att ha tränare längre ner i juniorleden, vilket man därför gladeligen också betalat för. LHF har givetvis också insett värdet i AIK's satsning men prioriterat sina pengar på annat håll. Men nu har man ändå fått möjligheten - att med hjälp av Frukthamsers dataspelspengar - även tillgodose dom behoven. Kan LHF nu anställa heltidspersonal ända ner i Björnligan kommer de pengarna givetvis att lösa juniorproblematiken. Sedan kan man med lätthet avsätta ytterligare pengar i hopp om att förbättra övriga verksamheten gällande träningsupplägg, utveckling mm. Man skulle kunna anställa europa- och amerikascouter på heltid eller vad fan som helst.
User avatar
TigerShark
Posts: 3941
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Luleå HF

Post by TigerShark »

Trodde Osten sa att dom skulle satsa på spelare med rötter i föreningen/norrbotten men av dom 7 senaste spelarna dom tagit in så är det ingen som möter dom kriterierna. Mycket snack :)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Luleå HF

Post by Rampa »

jokarfo wrote:Alltså, själv tycker jag att dt vore snudd på kriminellt att inte lägga mångmiljonbelopp på ungdomsverksamheten om man får tillgång till de summor hamstern verkar plöja ner. Så inte vet jag om den satsningen är nåt som säger så extremt mycket om hur smarta man är. Däremot är det nog taktiskt viktigt för LHF som förening att bygga en betydligt starkare ungdomsverksamhet för att minska det man anser som läckage av talanger till framförallt AIK.
Ja inte lär dom släppa fram så värst mycket egen talang, med den trupp Osten värvar ihop nu.

Dessutom TigerShark, så har vi ju lärt oss att det Osten säger, det har han aldrig sagt. :roll:
ante08
Posts: 2601
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Luleå HF

Post by ante08 »

Fy fan vad mogen han är. Luleås miljardär.
https://twitter.com/frukthamster/status ... 1984019457" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Luleå HF

Post by Special Brew »

En jävla mupp. Precis som de flesta Luleåsupportrar. Tyvärr har han lyckats sälja ett skitspel.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Luleå HF

Post by jokarfo »

Kul att läsa kommentarerna till Porsers tönt-tweet. Framförallt gillar jag lulefansen som skriver att andra lags fansska sluta gnälla och att resten av ligan "måste upp i nivå" för att konkurrera. Så har det inte direkt låtit under AIK:s dominans... Nä, ett lag som dominerar dödar bara intresset för sporten... Vinden vänder snabbt i Luleå :roll:
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Luleå HF

Post by Special Brew »

Lag som absolut inte får vinna Guld. 1: Linköping. 2 Luleå.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Luleå HF

Post by p-play »

Rajala verkar vara klar för Luleå. Det verkar också som de kommer att värva ytterligare en center. De kommer antagligen att ha den dyraste SHL-truppen någonsin. Bland alla ödmjuka personer som når framgång så är det oundvikligt att någon mindre trevlig individ också lyckas. Det är bara en jävla otur att han strösslar miljoner över Luleå på samma sätt som vi andra saltar maten.
Post Reply