Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

pttr wrote:
Skidrow wrote:pttr AIK lägger inte ut pengar intersport gör, jag har antagligen räknat högt på AIK och lågt på intersports del.
Gör alla klubbar i Sverige också så? Tycker det känns väldigt ofördelaktigt och att man borde kunnat skaffa fram en bättre deal.
Om klubben själv tar hand om sovenirerna så får dom ju hela potten men det krävs mycket jobb, då måste du ha säljer, du måste ha inköpare, du måste ta hand om det blir fel på en produkt osv osv så summa summarum är det bättre för klubben att få en mindre del av kakan och någon annan håller i det.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Klubbens ekonomi

Post by Bob Probert »

Har någon en länkning till en sammanställning av alla klubbars resultat förra säsongen? Och även en lista med alla klubbars egna kapital? Har letat men är tydligen kass på leta..
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

Bob Probert wrote:Har någon en länkning till en sammanställning av alla klubbars resultat förra säsongen? Och även en lista med alla klubbars egna kapital? Har letat men är tydligen kass på leta..
Tror ja inte finns som vem som helst kan se, om du far till årsmötet (måste vara medlem i AIK) så får man där en genomgång och papper över allt ekonomiskt.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Länk till Aftonslaskens sammanställning, dock med krav på Plus-medlemskap för att kunna läsa. Ska vara alla ES-klubbar från 2012-06-12
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... easer=true
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Mer siffror från i fjol:
Så mycket skulle lagen tjäna på att gå till final
1. Hur mycket skulle ni tjäna på att gå till final?
2. Vad skulle ni göra för ekonomiskt resultat för säsongen med en final?


AIK Peter Mellqvist, ordförande
1. – Svårt att säga. Men konkret skulle det innebära intäkter på runt 4-5 miljoner till.
2. – Jag kan faktiskt inte svara på det för att jag inte vet. Men att vi gör ett plusresultat är klart, sen är det frågan om hur mycket.
Skellefteå AIK Pär Nordlund
1. – Det beror lite på vilket lag vi möter och hur resorna ser ut. Men i storleksordningen två miljoner netto per nivå och då skiljer det sig inte så mycket mellan kvartsfinal och final.
2. – Vi gjorde runt sex miljoner i vinst i fjol (då man också gick till final), vi kanske kan göra ett något bättre resultat i år.
Färjestad BK Jörgen Kalitzki, presschef
– Det är interna redovisningssiffror som vi inte vill ge ut.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Bob Probert wrote:Har någon en länkning till en sammanställning av alla klubbars resultat förra säsongen? Och även en lista med alla klubbars egna kapital? Har letat men är tydligen kass på leta..
Jag gjorde en egen sammanställning förra sommaren efter boksluten 2012, men jag kan inte lova på heder och samvete om den är 100% korrekt.

EK = eget kapital

Brynäs
Vinst 14
Omsättning 98
EK 25,2

Växjö
Vinst 10
Omsättning 114
EK 6

Linköping
Vinst 0,285
Omsättning 170,2
EK 6,6

HV71
Förlust -1,9
Omsättning 142
EK 36

Förlunda
Förlust -20
Omsättning 124
EK 25

Timrå
Vinst 0,491
Omsättning 106,7
EK 2,37

Luleå
Vinst 6,1
Omsättning 126
EK Ca 15?

Djurgården
Vinst -5
Omsättning 98
EK 1,6

AIK
Vinst 9
Omsättning 110
EK 23,5

Modo
Vinst -2
Omsättning 132
EK 6,5

Solna
Vinst 4,2
Omsättning 111
EK 13

Färjestad
Vinst 2,8
Omsättning 140
EK 74 (!!!!)

Jag hörde någonstans att snittvinsten/förlusten för Elitserieklubbarna 11/12 var typ -3 miljoner (men jag har inte lagt ihop mina egna siffror och sett om det stämmer). Men då står Frölunda för den absolut största delen :) Det var typ AIK, Brynäs, Växjö och Luleå som gjorde någon vinst att tala om.
Last edited by dj_tobias on 24 Apr 2013, 14:16, edited 4 times in total.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Någon med Plus-jävla-skit-abonnemang kanske kan bekräfta eller förkasta mina uppgifter..?

I det flesta fall handlar det om "koncernuppgifter", inte bara själva moderföreningen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Hur ligger AIK till när det gäller spelarbudget? Jag gissar på topp fyra.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by svea_man »

om jag inte minns fel så frågade Fahlman Lasse hur hög spelar budget dom hade då o då låg den på 45 milj o då fråga Fahlman om man jämförde med andras klubbar budjett hur dom låg då svara han i mitten villl säga 5-7 plats.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Hur mycket omsätter de sämsta lagen i NHL och vad har de för spelarbudget? Här skulle jag nog kunna googla själv, men jag gör det enkelt för mig och frågar er istället :)
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Markman »

Skulle tippa att spelarbudgeten har ökat sedan dess, men inte nödvändigtvis så mycket att vi tagit särskilt många placeringar jämförelsevis. Garanterat övre halvan, skulle nog gissa på top 4 numer.

Hv, FBK, LHC tror jag ligger högre, sen är det nog vi, Luleå och Modo som kommer sen.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Klubbens ekonomi

Post by Henke »

dj_tobias wrote:Hur mycket omsätter de sämsta lagen i NHL och vad har de för spelarbudget? Här skulle jag nog kunna googla själv, men jag gör det enkelt för mig och frågar er istället :)
NHL-klubbarnas ekonomi

Ett fåtal ishockeyklubbar i NHL gör mångmiljonvinst. Totalt är det dock 13 av 30 lag som faktiskt gjorde ett ekonomiskt minusresultat säsongen 2011–2012. Det visar en sammanställning som tidskriften Forbes Magazine gjort. Klubbarnas rörelseresultat, alla siffror i dollar:

1) Toronto (81,9 miljoner dollar)

2) New York Rangers (74,0)

3) Montreal Canadiens (51,6)

4) Vancouver Canucks (30,4)

5) Detroit Red Wings (20,8)

6) Chicago Black Hawks (20,5)

7) Edmonton Oilers (16,2)

8) Ottawa Senators (14,5)

9) Boston Bruins (14,2)

10) Winnipeg Jets (13,3)

11) Calgary Flames (11,0)

12) Philadelphia Flyers (10,9)

13) Pittsburgh Penguins (9,1)

14) Colorado Avalanche (4,5)

15) Dallas Stars (3,0)

16) New Jersey Devils (2,8)

17) Los Angeles Kings (1,8)

18) San Jose Sharks (-0,9)

19) Washington Capitals (-1,0)

20) Nashville Predators (-3,4)

21) Minnesota Wild (-3,9)

22) Carolina Hurricanes (-9,4)

23) St Louis Blues (-10,0)

24) Buffalo Sabres (-10,4)

25) Anaheim Ducks (-10,8)

26) Florida Panthers (-12,0)

27) Tampa Bay Lightning (-13,1)

28) New York Islanders (-16,0)

29) Columbus Blue Jackets (-18,7)

30) Phoenix Coyotes (-20,6)

Källa: Forbes Magazine.

The NHL Salary Cap will be $58.5 million during the 2010-11 season.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Henke wrote:
dj_tobias wrote:Hur mycket omsätter de sämsta lagen i NHL och vad har de för spelarbudget? Här skulle jag nog kunna googla själv, men jag gör det enkelt för mig och frågar er istället :)
NHL-klubbarnas ekonomi
----
The NHL Salary Cap will be $58.5 million during the 2010-11 season.
Tack Henke! Ganska häftigt att AIK gör mer vinst än 13 NHL-lag och att vår vinst är jämförbar med Los Angeles Kings 8-)

Vår spelarbudget är dock bara ca 12-13% av deras och jag gissar att omsättningen är i en "helt annan liga"...

En annan sak som är intressant att reflektera över är att 5 av 10 lag med högst vinst är kanadensiska. 10 av 10 av de med störst förlust är amerikanska. Hockeykultur FTW!
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Klubbens ekonomi

Post by PackSwede »

Jag har för mig att det var hårdare tider för dom kanadensiska lagen när den amerikanska dollarn var mycket starkare än den kanadensiska, nu är dom väldigt nära varann.

Kul att Toronto gick till slutspel i år, frågan är om Toronto skulle stå kvar om dom vann Stanley Cup :p
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

En annan fråga är hur stor bonus spelarna fick i.o.m. guldet?
Vi gick nog + denna säsong men knappast lika mycket som ifjol.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Jag tycker att rättvist vore att spelarna fick dela broderligt på millen som spelades in då vi vann serien.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Jag tror dom får det men i form av en Las Vegas-resa. Har du räknat hur lite pengar det handlar om per person om spelare och ledare kring laget ska dela?

Nu har jag inte full koll på exakt hur många som skulle få dela men jag gissar på 30 st. Det blir 33000 kr var, före skatt. Eftersom det är en bonus så blir det för de allra flesta max skatt på dessa pengar, dvs 55%. Alltså. 15000 kvar per person. Waow när man tjänar typ 120 lök i månaden.

Nä bättre att lägga det på tex en resa.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Klubbens ekonomi

Post by svartgulsubkultur »

Lappmössan wrote:En annan fråga är hur stor bonus spelarna fick i.o.m. guldet?
Vi gick nog + denna säsong men knappast lika mycket som ifjol.
Vill minnas en intervju med LJ för två-tre år sen där han förklarade att AIK inte jobbar med prestationsbaserade bonusar.
Förvisso är resan till Vegas lite extravagant men laget åker ju på en avslutningsresa varje år.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Lasse satsar hela spelarbudgeten på rött.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

smogz wrote:Jag tror dom får det men i form av en Las Vegas-resa. Har du räknat hur lite pengar det handlar om per person om spelare och ledare kring laget ska dela?

Nu har jag inte full koll på exakt hur många som skulle få dela men jag gissar på 30 st. Det blir 33000 kr var, före skatt. Eftersom det är en bonus så blir det för de allra flesta max skatt på dessa pengar, dvs 55%. Alltså. 15000 kvar per person. Waow när man tjänar typ 120 lök i månaden.

Nä bättre att lägga det på tex en resa.
Skrev jag något om att det skulle delas i form av pengar?

Du gör som vanligt, antar och gissar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by svartgulsubkultur »

Chippen wrote:Skrev jag något om att det skulle delas i form av pengar?
Ja.
Chippen wrote:Jag tycker att rättvist vore att spelarna fick dela broderligt på millen som spelades in då vi vann serien.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Chippen wrote: Skrev jag något om att det skulle delas i form av pengar?

Du gör som vanligt, antar och gissar.
Är du full eller? Först skriver du att de ska dela broderligt på millen sen att du inte skriver om pengar. Lite Schizo ikväll?

Det är snarare du som gör som vanligt och försöker med en tveksam räddning som slutar med att du gräver ner dig ännu djupare.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Haha, jo jag var mer än lovligt full igår :-)

Fast det blir ju att de delar på millen om den läggs på resan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Klubbens ekonomi

Post by TS_ »

Borde inte finalserien ha inbringat en del pengar i form av billiga resor osv?
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Borde väl ha sparat dryga 240 K per bortamatch när det blev buss ist för charterflyg.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Klubbens ekonomi

Post by skellsupport »

Är det sagt nåt datum när de ska redovisa bokslutet?
Last edited by skellsupport on 10 Jun 2013, 13:31, edited 1 time in total.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Klubbens ekonomi

Post by Fetisov »

Tisdag 25/6 är det årsmöte, då brukar bokslutet redovisas
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Klubbens ekonomi

Post by marre »

Måste ju va en 15-20 milj minus med tanke på nyförvärven..Heja Lasse
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Hugger till med en gissning på 5,5 mille plus.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lappmössan »

Skulle gissa på runt 4, borde som många sagt vara dyrare med guld än silver och dessutom blev det bara 7 hemmamatcher i slutspelet. Ersättningen för Lindberg, Granberg (och kanske någon mer) kommer väl inte med förrän nästa år?
Post Reply