Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
marre
Posts: 3209
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by marre »

Ja du vet väl bäst som vanligt...
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Vet och tror, baserat på känsla, är ju två skilda saker. Fast vad gäller dig så är "vet och tror" ganska synonymt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Med Alms skade historik kanske inte många klubbar vågar satsa på honom ? Ett omtag i AIK kanske vore bra för båda parter men var ska han in? Undrar hur stor sannorligheten är att Lindholm drar?
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by lobo »

Ni har glömt Oscar "helt-inställd-på-att-spela-i-skellefteå" Möller och Jocke "har-kontrakt-med-skellefteå" Lindström
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Skidrow »

Å Rundblad ;)
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by lobo »

David "har-kontrakt-med-chicago" Rundblad menar du.. :shock:
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Skidrow »

lobo wrote:David "har-kontrakt-med-chicago" Rundblad menar du.. :shock:
Precis han, bryter kontraktet med dom och kommer hem :)
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by lobo »

Lidlund wrote:Väldigt orolig för sur-Martin!
Är det nån jag unnar ett par säsonger i NHL så är det Martin! Han skulle kunna vara alldeles fenomenal som rollspelare i en 4e och BP.
Lidlund wrote:Den intervjun sa inte mer än att det förmodligen blir NHL.. Så läser jag det..
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Ska vi tro att FW besättningen är klar för 16/17 nu då?

Jocke Lindström
Oscar Möller
Jimmie Ericsson
Adam Petersson'
Pär Lindholm
Mattias Ritola
Sebastian Olsson
Andreas Wingerli
Jesper Olofsson
Emil Pettersson
Andrew Calof
Henrik Hetta
Axel Holmström ( Vet ej om han tar chansen i NHL )
Tim Söderlund ( Min profetia )

Föryngrat kryddat med spetsig rutin! Ser riktigt bra ut:)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Rampa »

Skulle Holmström åka till Nhl, ja visst kan han lyckas, men efter denna säsong är väl risken att han slutar som en mängdspelare i Ahl. det är nu han ska bygga upp säkerheten till hans talang, vilket vi vet att han har.
Ett år till i Skellefteå tror jag skulle gynna hans karriär väsentligt.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Fdskebo »

nr86 wrote:Ska vi tro att FW besättningen är klar för 16/17 nu då?

Jocke Lindström
Oscar Möller
Jimmie Ericsson
Adam Petersson'
Pär Lindholm
Mattias Ritola
Sebastian Olsson
Andreas Wingerli
Jesper Olofsson
Emil Pettersson
Andrew Calof
Henrik Hetta
Axel Holmström ( Vet ej om han tar chansen i NHL )
Tim Söderlund ( Min profetia )

Föryngrat kryddat med spetsig rutin! Ser riktigt bra ut:)
Nej det tror jag inte, även om alla i ovan lista skulle ansluta så saknas en förstecenter. En ersättare till Zacke måste in.
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by king_louie »

Håller med. Om Axel drar har vi väl bara Pär L och nye Emil som centrar. Så minst en förstecenter måste in.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Hank »

Historiskt har vi klarat oss bra utan rena "förstacentrar".
John
Posts: 264
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by John »

Hank wrote:Historiskt har vi klarat oss bra utan rena "förstacentrar".
Du glömmer Brad Moran!
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Markman »

John wrote:
Hank wrote:Historiskt har vi klarat oss bra utan rena "förstacentrar".
Du glömmer Brad Moran!
Huh? Att vi någon gång har haft en uttalad förstacenter, innebär ju inte att påståendet är felaktigt på något sätt. Förutom Zacke är väl egentligen Moran senaste "rena" förstacentern i laget. Jag tycker iaf inte att varken Warg, Lindberg, Bellemare, Forssell, Karlsson, Holmström eller Lindholm kvalificerar sig till den titeln.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Hank »

Vi var ju lite bättre med omskolade yttrar (som inte ens var playmakers) i Bellemare och Melker som centrar i våra topp 2-lines än vad vi någonsin var med Moran, om man säger så.

Vår spelmodell är väl snarast sådan att klassiska centertyper har svårt att lyckas.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by schteffe »

Instämmer. Bara nån kan teka så löser det sig.
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Musslan »

Ut med zacke och Janne, dom kmr inte vara saknade ! Helt jävla osynliga när de gäller
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nishog04 »

Musslan wrote:Ut med zacke och Janne, dom kmr inte vara saknade ! Helt jävla osynliga när de gäller
Håller med. I synnerhet Pesonen har den där ökända losermentaliteten när det väl börjar dra ihop sig. Zacke är Mr. Silver. En kanonspelare och -kille i nästan alla lägen, men en ständig tvåa.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Pesonen spelade förra slutspelet med ett antal frakturer och i år har han varit långtidsskadad och precis kommit tillbaka. Vi vet ju ännu inte om han är helt fräsch. Man kan knappast säga att han har losermentalitet.
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Musslan »

Ge oss jocke och möller som levererar även när de hettar till !
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Jag tycker nog att Pesonen tagit sin roll riktigt bra i 4:e linan och jobbar hårdare än tidigt över hela isen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nishog04 »

p-play wrote:Pesonen spelade förra slutspelet med ett antal frakturer och i år har han varit långtidsskadad och precis kommit tillbaka. Vi vet ju ännu inte om han är helt fräsch. Man kan knappast säga att han har losermentalitet.
Har man även sett honom spela landslagsmatcher + ett par matcher i KHL och sett samma tendenser där vågar man dra till med en sådan beskrivning. ;)
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Jag tror att forwardssidan i princip är spikad. Med tanke på hur mycket spets som finns i laget har jag svårt att se att det kommer in en särskilt spetsig forward till. Frågan är bara vilka som ska centra våra spetsigaste yttrar Det kommer liksom iår att testas mycket tror jag.

Möller och Jocke känns som ett vasst ytterpar likaså Calof och Ritola

Möjliga Centrar som jag förstår det är:

Emil Petterson - kan han ta rollen i nån av de första två kedjorna. 26 pinnar i Modo tyder på att det finns mycket att hoppas på iallafall. Kan han bygga lite vikt på den långa kroppen kan det bli mycket bra tror jag.

Henrik Hetta är beskriven som en winger med great speed. Men samtidigt är han benämnad som LW/C - nån som vet hur mycket center han spelat i Malmö?? Kan han vara en Melkertyp som går hårt mot mål och därmed bidra med sitt spel till bättre yttrar?

Per Lindholm var kanske bästa utespelare under slutspelet eller åtminstone under finalserien. Kan han vara vår nästa förstacenter mellan Jocke och Möller. Vet inte men tycker definitivt han är värd att testa.

Adam Pettersson har spelat rätt mycket center i yngre år. Tycker han tog ett steg i år. Men han tappar emellanåt rätt mycket puck. Dock tycker jag att ofta när han är inne på plan kan hans femma hålla trycket längre tid i anfallszon. Otroligt intensiv. Kan kanske också vara värd att testa på centerplats, tror han kan bli en ny Melker om han låter yttrarna bära mer puck.

Sebastian Olsson kan nog vara redo att ta steget upp till tredjekedjacenter. Otroligt intensiv. Tycker han och Wingerli var de två som spelade mest som hur jag vill se att AIK ska spela hockey. Oerhört högt tryck.

Wingerli. Kan vara värd att testa som center i fjärde.

Jimmie - bäst som ytter. Kan kanske duga någorlunda som center

Forsell - kanon i slutspelet. Kanske han har varit trasig under säsongen och tar revansch nästa år.

Nä jag tror möjligen nån mer kan komma in. Men ingen bomb.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by LeeGoren »

Sebastian Ohlsson har inte riktigt spelskallen för att spela center. Wingerli är mycket mer en centertyp, medan Ohlsson ska jaga livet ur motståndarna, som checkingytter.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by schteffe »

Jag tycker som sagt det här med teknings-skills möjligen är lite oroande när vi tappar Zacke och förmodligen också Forre, våra två bästa tekare. Eftersom vi bygger hockeyn på puckinnehav är tekningar ett viktigt moment, vi var ju tydligen bäst tekande lag i anfallszon t ex. Lindholm 51.54 och ev. Holmström 49.63 är ju dugliga tekare, och Jimmie kan ju också teka bra 55.67, men övriga potentiella centrar är ju mediokra. Emil P 47.24, Hetta 42.18, Adam P 32.00, Calof 45.95, Wingerli 29.41. En riktigt bra tekare någon gång innan fönstret stänger, gärna C, hade varit det perfekta komplementet till nuvarande i övrigt starka trupp.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Hank »

Nog tror jag vi tar in en till tvåvägscenter om vi tappar Big E.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by päran »

Med utveckling på de unga ser det kanske inte så pjåkigt ut sedan det blev klart med lånen av Axel och Marcus. Målvaktsidan blir en rysare, men om den slår väl ut har vi redan nu ett spelbart lag med förhoppning om någon fler spetsvärvning.

Exempel:

1:a
Möller- E. Petterson - Lindström
Burström - Alm

2:a
Calof - Axel - J. Olofsson
Aho - Petterson

3:e
A. Petterson - Lindholm - Jimmie
Lindgren - Djuse

4:e
Olsson - Wingerli - Hetta
F. Berglund

Extraforward: P.P
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by bsa »

Lindholm i första, han hade det tunga andra året men kom i gång i slutspelet. Tror han blir konge i år.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Måste in en back till. Alm är ju inte i spel på ett bra tag. Sedan jag tyvärr att Pettersson inte får någon skjuts i utvecklingen detta år heller. Däremot lär han väl få spela oavsett vad, om han inte blir skadad.

Ännu en forward till skulle inte skada heller, men där är det ju tydligen stängt vilket för mig är ofattbart.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked