Lagbygge och formationer 14/15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lappmössan »

35p är jävligt mycket för en kille som bara presterat i 12 matcher på seniornivå. Gör han över 20 är då jag nöjd.
Konk wrote:Akerman2: Är inte Kabanov mer av en målskytt? Saknar säkert inte playmakerbegåvning iofs. och kanske så du menade? Har vi redan avskrivit Calof från start? Känns som han kan bli den där förstalinaplaymakern™ efter vad man har hört.
Calof är bättre än jag trodde men han är fortfarande en spelare för fjärdekedjan.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Akerman2 »

Inte höga krav med andra ord lappmössan. Helt stensäker på att Kabanov gör mer än 35p (om han inte blir kickas för att gör Chad Hinz eller nått). Sjukt skicklig spelare.

Om han är mer målskytt än playmaker? Det är möjligt. Tror och tycker ändå att han är den bästa playmakern i truppen. Det lilla man såg av honom och de rapporter jag fått från MoDo håll säger att han kan göra lite vad som med puck. Ser spelet bra och bra på gå på avslut. Uppenbarligen gick det hyfsat med Nyllet i MoDo som är en pucktrollare.
Känslan är att Kabanov och Mikko kan skapa magi.

Calof vet jag fan var man har. Missade Luleåmatchen men vore sjukt kul om han kan ta en stor roll. Det oerhört lilla jag sett så tror jag inte det, men hoppas innerligt att jag såg hans jetlag!

Angående Widing. Värvar vi honom som en målskytt så tycker jag han ska få en ärlig chans. Därför får han en offensiv roll direkt.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by p-play »

Calof känns lite grann som Norman ifjol. Han kommer säkerligen spela i en lägre femma, men kanske får chansen emellanåt i en andrauppställning i pp.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lubbe »

Vet inte om det är rätt tråd men tar det här iaf.
Finns uppdaterade uppgifter om längd/vikt på .com och EP. Med ett så ungt lag är det ju extra intressant.
Flera har verkligen biffat till sig, om man jämför mot siffrorna på Swehockey, som är fjolårets siffror.

A.Lindholm 180/88 (+3)
A.Lundberg 185/87 (+4)
Aho 177/79 (+4)
Sundqvist 191/94 (+5)
M.Pettersson 194/80 (+7)
Norman 180/86 (+6)
P.Lindholm 181/85 (+2)
Burström 178/74 (+4)

Och för att nån inte ska påpeka det. Nä, det är ingen överraskning att unga killar växer. Och kilon är inte allenarådande positivt om de sitter fel eller påverkar rörligheten.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lappmössan »

Anton Öhman har sett bättre ut än MP det lilla man sett av honom, tycker det är konstigt att han inte får chansen mer. Var ju kanske bäste back mot Modo.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Fel agent?? (konspirationsteoretikern i mig vaknar ;-))
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Jag håller inte med (såg iofs inte matchen mot Modo). Av det jag har sett har Pettersson varit klartt bättre.
Tigerränderna går aldrig ur.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by freddus »

Ja jag vet inte riktigt vad man ska tro men nog fan klickar spelet i betydligt bättre än vad jag väntat mig så här tidigt. Visst, det är bara 4 omgångar och vi har mött lag av lite varierande kvalité men sett till det egna spelet känns det lovande.
Heed känns som en annan spelare och Norman har tagit ett kliv till. Två ifrågasatta spelare förra säsongen som verkar ha möjligheten att verkligen slå till i år. Calof var väl inte direkt en hyllad värvning här, och ganska många listade honom utanför sina egna laguppställningar, men även han är ju faktiskt bra och levererar!
Vi har ju även Sörensen, Lehtonen och Sundqvist borta fortfarande och både Widing och Zackrisson ska kunna höja sig en hel del. De är kanske inte dåliga men Widing behöver lite självförtroende och borde komma till nytta i slutspelet. Zackrisson tycker jag inte riktigt har hittat in i spelet och det känns inte som att han är vän med pucken alla gånger. Sen vet jag inte om Holmström och Lindholm har förmågan att hålla sig heta hela säsongen... De har dock levererat rätt okej hittills.

Försvaret levererar i nivå med förväntningarna och Mackan i målet är riktigt stabil. Får hoppas att Hanses kommer leverera så att de är två stycken som man kan förlita sig till. Anfallsmässigt levererar vi bättre än väntat. Speciellt då vi har skador och dessutom lite sparkapital.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Gillar verkligen "give'n'go-linan" så hoppas den får stå fast i fortsättningen!
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

;Ovanligt för mig, men jag har inte riktigt någon åsikt än kring någon kedja alls. En reflektion är att det känns som killar som Pontus Petterström lever på lånad tid i Skellefteå. Han kommer in i fjärdekedjan men han tillför just inget där alls, kedjan är snarare bättre med bara juniorer. Sen är han förstås duktig i BP och förvarszon men är han värd pengarna? Iofs har han varit borta en tid så man måste ju ha tålamod med honom. Överhuvudtaget känns det som tålamod är ett nyckelord den här säsongen.

Calof ser bra ut, men med lite tålamod blir han bättre.

Kabanov är väldigt underhållande, men Jävlar vad vass han blir i full kondition. Tålamod.

När Lehtonen är tillbaka. Tålamod.

Widing. Tålamod.

Adam Pettersson tror jag har det i sig, hoppas det lossnar. Tålamod.

Zackrisson vinner ingen poängliga men kommer att vara en rejäl center när han lärt sig hur AIK ska spela. Tålamod.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by ossian »

Framåt är Kabanov, M Lundberg, P Lindholm, Norman och Calof alla positiva överraskningar enligt mig. På backen är det en sensation att Heed ser så väldigt bra ut, han är given på sex backar. Tycker backparen som spelade senast ser mycket stabila ut med Burström/Lindgren, Sevc/Heed, Andersson/Lindholm, som sjunde har vi många som slåss om en plats, A Lundberg har dock en liten fördel när det gäller att vila någon då han bevisat att han likt Andersson kan spela forward vid skador. Dippar Heed känns Aho som ett bra alternativ bredvid Sevc.

Med fullt lag ser jag ingen anledning att ändra på andra och tredjefemman som har bra kemi.

Kabanov - Forssell - Lundberg känns som en bra komponerad kedja. Kabanov är dålig i hemjobbet och behöver spela med defensivt duktiga spelare som kan täcka upp men även kan peta in ett par kassar.

Norman - Lindholm - Calof tycker jag har vart den bästa kedjan. Tre spelare som i grunden är skridskoskickliga centrar, de åker mycket skridskor och byter platser och kör stenhårt. Svårmarkerade.

Med fullt lag ser jag följande kedjor:

Lehtonen - Zackrisson - Pettersson/Sundqvist
Kabanov - Forssell - Lundberg
Calof - Lindholm - Norman
Sundqvist/Widing/Pettersson - Holmström/Sundqvist - Petterström
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by BubbelVe »

Höstens uppställningar som jag skulle vilja se ...

Säkert fel på något tröjnummer... de sitter inte riktigt ännu ...

7 17 29 Bästa centern just nu, Kabanov skapar skapar åt sig själv och 2 blivande stars .
25 9 13 Axel ges en spännande chans med en kille (13)som troligt kommer leverera, Zacke MÅSTE upp i fart
37 20 27 Eriks skridskoåkning är för dålig för 2 första, hjälper för dåligt i presspel och skapar inte tid. Martin och Norman har å andra sidan visat upp skridskoåkning värdig Pavel Bure' ....
14 12 19 Widing hålls kvar och får ta sig hårt i kragen för att visa att han ska mer speltid

Att Pontus inte kommer med smärtar då jag vill ha honom i BP...
Sörenssen räknar jag egentligen bort ända tills februari

PP1 7 17 25 13 4
PP2 29 9 14 3 55

Äh va fan, det är ju skitsvårt få ihop det .... tur de killarna i båset har betalt för detta... tur att det är dem som tar ut laget och inte jag ;)
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Egentligen tycker jag inte att Sunken har i en producerande kedja att göra. Han är inte den typen av spelare, känner jag iaf.
Däremot kanske han kommer passa bra med Lehtonen då det kommer krävas en riktigt bra tvåvägsspelare med Lehtonen och då är nog Sunken det bästa alternativet ändå.

Pettersson är visserligen bra tvåvägs oxå, men han försöker hitta sin nya roll och egentligen ser jag honom som en mera producerande spelare än Sunken och om vi vill ha ut mera av Pettersson i framtiden bör Sunken spela med Lehtonen ist. Detta för att Pettersson ska få utvecklas till vad vi hoppas han ska bli.

Widing vet jag inte riktigt vart man ska ha ännu. Han behöver få göra mål för att få lite arbetsro, men jag skulle nog vilja köra honom med Calof-Lindholm.

Så typ:
Lehtonen-Zackrisson-Sunken
Kabanov-Forsell-Pettersson
Widing-Calof-Lindholm
Lundberg-Holmström-Petterström
Karlsson

Tyvärr hamnar Lundberg i 4:e och det är han inte förtjänt av just nu men samtidigt så bör det bli en fruktansvärt jobbig och hård lina.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by BigGuyJohan »

Chippen wrote:Egentligen tycker jag inte att Sunken har i en producerande kedja att göra. Han är inte den typen av spelare, känner jag iaf.
Däremot kanske han kommer passa bra med Lehtonen då det kommer krävas en riktigt bra tvåvägsspelare med Lehtonen och då är nog Sunken det bästa alternativet ändå.

Pettersson är visserligen bra tvåvägs oxå, men han försöker hitta sin nya roll och egentligen ser jag honom som en mera producerande spelare än Sunken och om vi vill ha ut mera av Pettersson i framtiden bör Sunken spela med Lehtonen ist. Detta för att Pettersson ska få utvecklas till vad vi hoppas han ska bli.

Widing vet jag inte riktigt vart man ska ha ännu. Han behöver få göra mål för att få lite arbetsro, men jag skulle nog vilja köra honom med Calof-Lindholm.

Så typ:
Lehtonen-Zackrisson-Sunken
Kabanov-Forsell-Pettersson
Widing-Calof-Lindholm
Lundberg-Holmström-Petterström
Karlsson

Tyvärr hamnar Lundberg i 4:e och det är han inte förtjänt av just nu men samtidigt så bör det bli en fruktansvärt jobbig och hård lina.
Hörruuuuuuu. vars har du Norman???? xD

köper din i stort men som sagt. du glömde Total bort Norman. så mitt förslag :P
Lehtonen-Zackrisson-Sunken
Kabanov-Forsell-Pettersson
Widing-Calof-Lindholm
Lundberg-Holmström-Norman
Petterström(spec inriktning på boxplay och defensiva situationer)

och då ha man i stort sett ingen checking line utan 4 livsfarliga kedjor.
Last edited by BigGuyJohan on 21 Sep 2014, 17:50, edited 1 time in total.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by burk »

Jag skulle vilja se dessa formationer när alla är hela förutom Sörensen.

Lehtonen-Zackrisson-Norman
Kabanov-Forsell-Widing
Lundberg-Lindholm-Sundqvist
Petterström-Holmström-Calof
Pettersson-Karlsson

Sundqvist har för dålig skridskoåkning och missar alldeles för mycket lägen för att spela i 1a så där tycker jag Norman passar bra med sin snabbhet och speluppfattning tillsammans med Lehtonen som sniper och Zackrisson som städgumma. Kabanov tillsammans med Widing tror jag kommer producera bra med poäng bara Widing får upp flåset och kommer in mer i spelet och Forre som center med en grym defensiv. 3e femman kommer bli riktigt tung att möta och ska spelas mot de andra lagets 1a femma och trycka ner dom i offensiv zon och dom kommer även producera okej med poäng. Calof passar kanske inte riktigt i 4e femman men just nu är Adam alldeles under isen och då gör Calof ett bättre jobb med sin intensiva skridskoåkning medans Karlsson får varva mellan j20 med att hoppa in vid skador
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

Måste hålla med Smogz här. Med tanke på alla positiva överraskningar bland våra forwards blir det svårt att egentligen ha en riktigt kvalificerad uppfattning om hur kedjorna ska/borde formeras för resten av säsongen. Lägg därtill att flera förväntade topplirare varit/är borta så möjligheten att spela in dem i olika konstellationer varit begränsade. Tror att vi kommer få se en del mixande med kedjorna när Lehtonen och Sunken är tillbaka och jag hoppas att det inte påverkar de killar som kommit upp i tempo och produktion i en viss given omgivning negativt. Finns förstås en risk men man kanske inte ska överdriva den? Vad vet jag, det är bara en tanke.

Jag måste först och främst hissa Heed och hans utveckling. Jag har inte varit superpositiv direkt men det han visat hittills borde räcka gott och väl för att få rejält med speltid. Visst gör han en del missar än men det gör även våra säkraste killar då och då och han visar att han har ett förbannat bra förstapass och en sjuhelvetes bössa. Hade man, som jag, Heed som ett av frågetecknen kring LJ:s fingertoppskänsla i värvningar till och från får man nog fan krypa till korset och erkänna att det måste funnits nåt som var värt att utveckla och bygga på. Kul som fan.

I kedjeväg tycker jag att kedjorna med 37-19-17 är helt fantastiskt jävla bra där alla tre gör väldigt, bra och nyttiga grejer ute på isen. Bra tempo i åkningen och ingen av killarna är särskilt skraj över att kliva in i hetluften framför kassen. Lindholm har förtjänt och fått beröm, Calof verkar ju ha bisarrt mycket hockey i sig och blir spännande att följa men Norman verkar ha bestämt sig för att ta det här minst en nivå till. Han ser starkare, snabbare och hetare ute på isen och jag gillar hans sätt att sätta kollegorna i bra situationer. En kedja som är väl värd att bevara ett tag till. Lämnar den därför orörd tills vidare.

Kedjan med 27-20-7 har ju onekligen gett nya möjligheter att kliva fram för 27 och det måste man ju gilla. Även han ser snabbare och mer "rakt på mål" ut. Kabanovs skicklighet kan man ju inte orda om och jag tycker det ser ut som att han sätter sig i färre och färre stillastående dribblingssituationer nu än hans allra första matcher. Den enda jag upplever inte känns lika farlig offensivt här är ju 20 och det är lite si och så med det. Forre har en hel del poäng i sig men han är ju en så sjukt kompetent tvåvägskille att om hans defensiva sida används för att balansera en i övrigt produktiv kedja kanske det känns värt att göra visst avkall på hans potentiella poängskörd? Samtidigt finns det inget som säger att det är en omöjlighet att han finner sina vägar i den kedjan också och hips vips har vi en jävligt vass andralina.

Så vars ska Sunken och Lehtonen in? Finns väl egentligen inga självklara svar på det. Mikko kommer säkert att gå in i andralinan istället för Martin och nån av killarna i fjärde går som extraforward, då har vi Kabanov som lägger mackor och Mikko som stänker dit poängen och Forre axlar rollen som Warg hade 2010/2011. Sunken då? Tja, jag ser honom som rätt allround och därför användbar i snart sagt alla kedjor. Frågan är i vilken kedja han skulle göra sig bäst.

Här nånstans tror och tycker jag vi borde hamna när alla utom Sörensen är tillbaka. Sen är ju många av killarna vana att vikariera för varann i olika kedjor och många av grabbarna är väldigt mångsidiga så variationerna är i princip oändliga.

Adam - Zacke - Widing

Lehtonen - Forre/Sunken - Kabanov

Norman - Calof - Lindholm

Sunken/Forre - Holmström- Martin

Karlsson - PP

Jaja, det här är nörderi och enbart amatöråsikter. Kul är det i alla fall.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

BigGuyJohan wrote:
Chippen wrote:Egentligen tycker jag inte att Sunken har i en producerande kedja att göra. Han är inte den typen av spelare, känner jag iaf.
Däremot kanske han kommer passa bra med Lehtonen då det kommer krävas en riktigt bra tvåvägsspelare med Lehtonen och då är nog Sunken det bästa alternativet ändå.

Pettersson är visserligen bra tvåvägs oxå, men han försöker hitta sin nya roll och egentligen ser jag honom som en mera producerande spelare än Sunken och om vi vill ha ut mera av Pettersson i framtiden bör Sunken spela med Lehtonen ist. Detta för att Pettersson ska få utvecklas till vad vi hoppas han ska bli.

Widing vet jag inte riktigt vart man ska ha ännu. Han behöver få göra mål för att få lite arbetsro, men jag skulle nog vilja köra honom med Calof-Lindholm.

Så typ:
Lehtonen-Zackrisson-Sunken
Kabanov-Forsell-Pettersson
Widing-Calof-Lindholm
Lundberg-Holmström-Petterström
Karlsson

Tyvärr hamnar Lundberg i 4:e och det är han inte förtjänt av just nu men samtidigt så bör det bli en fruktansvärt jobbig och hård lina.
Hörruuuuuuu. vars har du Norman???? xD

köper din i stort men som sagt. du glömde Total bort Norman. så mitt förslag :P
Lehtonen-Zackrisson-Sunken
Kabanov-Forsell-Pettersson
Widing-Calof-Lindholm
Lundberg-Holmström-Norman
Petterström(spec inriktning på boxplay och defensiva situationer)

och då ha man i stort sett ingen checking line utan 4 livsfarliga kedjor.
Ja helvete! Norman ska ju oxå in.
Där vette fan vart man ska sätta honom. Jag tycker det beror på hur det går för Pettersson. Går det i stå skulle jag vilja sätta ihop

Lehtonen-Zackrisson-Sunken
Kabanov-Forsell-Widing
Norman/Pettersson-Calof-Lindholm
Lundberg-Holmström-Petterström/Pettersson/Norman/Karlsson
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lappmössan »

Tycker inte vi bör ändra på Norman-Lindholm-Calof i första taget...
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Markman »

http://www.youtube.com/watch?v=aPYEXCqo1BM&app=desktop
Av det klippet att döma verkar Schremp även ha en hyfsad bössa, inte bara playmakerskills. Kan nog passa alldeles utmärkt på högerkanten i ett PP (Jockes gamla) med Lehtonen som skytt på andra sidan (Möllers gamla) och Heed på point. Forre i mitten/slottet (Melkers gamla) och Holmström på kassen i "Jimmie/Warg"-position.

Det skulle isf ge ett andra-PP (eller första beroende på hur man vill sätta dem) med Zacke-Burström (alt. Sevc) på backen, Kabanov-Lindholm-Sundqvist kanske? Sundqvist framför mål, Lindholm och Kabanov som speluppläggare, skott från backarna.

Bubblare blir Widing, Calof, Norman och Pettersson

Blir t.ex. Holmström petad från truppen kan jag även tänka mig Lundberg som "gris" på målvakten, även Pettersson och Widing kan jag tänka mig kan göra ett hyfsat jobb där
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Värvningen av Schremp förändrar ju en hel del hur kedjorna kommer se ut framöver och jag är kanske mest oroad över att Norman-Lindholm-Calof inte kommer att bestå.

Men om man antar att den gör det så borde det betyda att Forsell mest troligt glider ner i 4:e. För jag tror ser inte att Zackrisson kliver så långt ner alt blir ytter och detsamma gäller Schremp.

Så görs det så enkelt, och med hänsyn till vilka spelare vi har just nu, så borde det se ut ungefär så här:

Widing-Zackrisson-Pettersson
Kabanov-Schremp-Lundberg
Calof-Lindholm-Norman
Petterström-Forsell-Holmström
Karlsson

Räknar man sedan in Lehtonen och Sunken (tyvärr Sörensen, du är borta för länge) så blir det knepigt. Då betvivlar jag att Calof-Lindholm-Norman består oxå.

Skulle nog sätta ihop enligt följande:
Lethonen-Schremp-Lindholm
Kabanov-Zackrisson-Calof
Widing/Norman-Forsell/Norman-Sunken/Lundberg

Sedan beror det ju på vad man vill ha för typ av 4:e kedja:
Ska den vara fylld av energi så blir den bestå av typ Lundberg/Sunken-Holmström-Karlsson/Widing

Ska det vara en lite producerande kedja bör den bestå av typ Petterström-Forsell/Norman-Pettersson.

Nu känns det iofs som om Forsell inte kommer hamna i en 4:e lina vilket gör att Widing hamnar i 4:e linan.

I vilket fall tycker jag att denna värving "tvingar" Pettersson att börja få ut mera av den potential han ska besitta. Anbars ser jag att det är en rätt stor chans att han kommer återfinnas i en 4:e lina alt som 13:forward.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Värvningen av Schremp förändrar ju en hel del hur kedjorna kommer se ut framöver och jag är kanske mest oroad över att Norman-Lindholm-Calof inte kommer att bestå.

Men om man antar att den gör det så borde det betyda att Forsell mest troligt glider ner i 4:e. För jag tror ser inte att Zackrisson kliver så långt ner alt blir ytter och detsamma gäller Schremp.

Så görs det så enkelt, och med hänsyn till vilka spelare vi har just nu, så borde det se ut ungefär så här:

Widing-Zackrisson-Pettersson
Kabanov-Schremp-Lundberg
Calof-Lindholm-Norman
Petterström-Forsell-Holmström
Karlsson

Räknar man sedan in Lehtonen och Sunken (tyvärr Sörensen, du är borta för länge) så blir det knepigt. Då betvivlar jag att Calof-Lindholm-Norman består oxå.

Skulle nog sätta ihop enligt följande:
Lethonen-Schremp-Lindholm
Kabanov-Zackrisson-Calof
Widing/Norman-Forsell/Norman-Sunken/Lundberg

Sedan beror det ju på vad man vill ha för typ av 4:e kedja:
Ska den vara fylld av energi så blir den bestå av typ Lundberg/Sunken-Holmström-Karlsson/Widing

Ska det vara en lite producerande kedja bör den bestå av typ Petterström-Forsell/Norman-Pettersson.

Nu känns det iofs som om Forsell inte kommer hamna i en 4:e lina vilket gör att Widing hamnar i 4:e linan.

I vilket fall tycker jag att denna värving "tvingar" Pettersson att börja få ut mera av den potential han ska besitta. Anbars ser jag att det är en rätt stor chans att han kommer återfinnas i en 4:e lina alt som 13:forward.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Känns rätt självklart att det blir såhär
Lehtonen - Zackrisson- Schremp
Kabanov- Forsell - Widing/Sunken/Holmström
Calof - Lindholm - Norman
Widing/Sunken-Lundberg-PP
Holmström - Karlsson
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

smogz wrote:Känns rätt självklart att det blir såhär
Lehtonen - Zackrisson- Schremp
Kabanov- Forsell - Widing/Sunken/Holmström
Calof - Lindholm - Norman
Widing/Sunken-Lundberg-PP
Holmström - Karlsson
Så du som värnar om Pettersson och tycks se hans stora potential väljer nu att peta honom?
Intressant kovändning.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by BigGuyJohan »

Lehtonen-Schremp-Lundberg
Kabanov-Forsell-Sunken
Norman-Calof-Lindholm
Widing/Pettersson/Petterström-Zackrisson-Holmström
Pettersson/Petterström/Widing
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by skellsupport »

Lehtonen - Schremp - Sundqvist
Zackrisson - Forsell - Kabanov
Norman - Lindholm - Calouf
Widing/Sörensen/Pettersson - Lundberg - Petterström


PP:
Kabanov - Sundqvist - Schremp
Lehtonen - Heed
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Jävlar, glömde Pettersson.

Lehtonen - Zackrisson- Schremp
Kabanov- Forsell - Pettersson
Calof - Lindholm - Norman
Sunken-Lundberg-PP
Holmström - Karlsson
Widing (pressboxen)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by bsa »

Helt plötsligt är vi inte skadekänsligt. Då blir det andra problem. Vi får utgå från att AIK fortsätter att rehabba med marginal och inte spela halvskadade spelare. Ett par forwards är väl borta nästan hela tiden.
Varför flytta ner trotjänare som utvecklats per automatik. Låt de nya spela in sig och konkurrera om platserna. Widing har väl ingen friplats tex. Om en tjugoårig egen produkt är lite lite sämre än en värvad gubbe så måste man satsa på framtiden. Men det verkar som ledarstaben fattat.
Det blir en intressant säsong. För vad har konkurenterna att komma med (HV71 tex trodde de skulle bli topp lag med de sena förvärven men....) när Walsson får skruva på truppen lite så..... SM GULD 8-)
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Hank »

Tror inte att t.ex. Widing kommer att få speltid bara för att han är äldre. Har väl inte varit direkt så att Vesce, Hynning m.fl. gynnats tidigare år? Viss rotation får vi förstås se, och att Holmström som junior kan få någon match med J20 här och var är väl inte omöjligt, men fortsätter han som han börjat kommer vi definitivt få se en hel del av honom.

Sundqvist tänker man sig nog i en relativt stor roll när han kommer tillbaka (om han nu gör det?).

Schremp verkar ju mest ha gått center, men det rimliga är väl att han i AIK:s spelsystem får gå som ytter. Petterström kan vara värdefull på 13 forwards. Dels för att spela i BP, dels skulle han kunna avlasta framförallt Calof och (kanske) Holmström när deras respektive kedjor ska inleda i defensiv zon. Widing har jag inledningsvis svårt att se gå in i laget på 13 forwards när alla är hela. Hoppas att han har karaktären att tugga på ändå, för han kommer säkert få sina chanser.

Lehtonen - Zacke - Schremp
Kabanov - Forssell - Sundqvist
Norman - Lindholm - Calof
Lundberg - Holmström - Pettersson
Petterström extra

Widing, Karlsson utanför laget. Sörensen får det tufft att ta sig tillbaka alltså.

Oavsett hur man väljer att formera laget och vem som får vila så börjar det se riktigt bra ut. Vår gedigna grund är kvar och med Lehtonen, Kabanov och Schremp har vi mönsterbrytare så det räcker och blir över.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Fdskebo »

Hank wrote:
Lehtonen - Zacke - Schremp
Kabanov - Forssell - Sundqvist
Norman - Lindholm - Calof
Lundberg - Holmström - Pettersson
Petterström extra

Widing, Karlsson utanför laget. Sörensen får det tufft att ta sig tillbaka alltså.
Ett troligt senario senare i vinter, absolut.

_ _ _ _ _

Jag ser Zacke, Lehtonen, Kabanov och Schremp som givna i första eller andra över tid.

Men med tanke på att Zacke, Widing, Kabanov och garanterat Schremp ligger efter i träningen, och att Lehtonen och Sörensen är skadade samt att Sunken inte är tillbaka ännu så hoppas jag att vi kommer att se något liknande under de närmaste matcherna.

Kabanov - Forssell - Holmström
Skulle vara kul att se Holmström i en offensiv roll med Kabanovs mackor.
Kan Lundberg näta så bör Lill-Homer fixa det också.
Norman - Lindholm - Calof
En No-brainer för mig, genomgående vår bästa lina.
Petterström - Lundberg - Pettersson
Pettersson måste få landa med fötterna på jorden, utan press i en checkingline med Lundberg (som förmodligen har självförtroende för dem båda) så kanske det lossnar.
Widing - Zacke - Karlsson
Widing och Zacke ligger efter fysiskt, det syns. Karlsson river och sliter och har gjort det bra när han varit med. Tror att de första två skulle må bra av en duracellkanin för att få igång benen. Begränsad speltid givetvis så att de kan fokusera på träning.
13e Schremp
Han får börja här. Lär ha sådan träningsvärk första månaden att han kommer att vara nöjd med enstaka inhopp, främst i PP och offensiv zon, given straffläggare så klart.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

Slog mig tidigare idag att det finns en jävligt intressant kedja att bilda med Mikko-Sunken-Schremp i ett läge där alla är tillgängliga och någorlunda in time med fys och spelidé. Sunken kan vara en riktig liten gris framför kassen och Mikko är ju... Tja Mikko. Fixar Schremp det han behöver få ordning på kan ha mycket väl bli den som serverar smarriga skogaholmare till Mikko. Bara en tanke som slog mig idag.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Locked