Lagbygget/Formationer 13/14

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Skidrow »

Ignorera 374.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Jag håller inte med 374, men jag tror vi hade vunnit guld även utan Sevc med Alm på plan istället för på läktaren. Därmed skulle jag om jag hårddrog det kunna argumentera för att det var en onödig värvning. Med det sagt, jag hade absolut under inga omständigheter velat vara utan honom
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
gurra
Posts: 77
Joined: 15 Jun 2011, 19:26

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by gurra »

374 wrote:Tror inte alls att Sevc kommer att saknas, han var överflödig redan i fjol och faktiskt lite av en flopp.
Intressant att du säger så, den 19april ville du förlänga med "floppen"...
Vad har sevc gjort för insatser mellan då och nu som jag och vi andra missat som gör att du tycker att han var en flopp?
(Ja, jag sökte upp ditt gamla inlägg, men med tanke på ditt idiotiska inlägg så var det värt det)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by 374 »

Jag kanske har ändrat mig? Det är lättare att se nyanserat på säsongen med lite distans. Då visste jag ju heller inte hur laget skulle se ut.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Akerman2 »

Tycker att Sevc tillsammans med Granberg var bästa back under slutspelet. Spelade mycket under viktiga lägen (BP, slutet av matcher etc.). Spelade alltid med hög aggressivitet utan att allt för många gånger gå bort sig (till skillnad från ex. Skogs). Han var som en maskin med en oerhört hög och jämn nivå. Gjorde viktiga mål (kvittering match 3 mot Luleå). Ingen slump att Sevc hade bäst +/- av samtliga spelare i slutspelet. Likaså ingen slump att han var den i vårt lag som hade mest istid under slutspelet.

Klockren värvning som bidrog mycket till guldet (precis som många andra). Vi hade säkert tagit guld utan honom, vilket vi kanske hade gjort utan Holloway också. Synd att han lämnade, kommer bli saknad. Helt sjukt att man kan tycka att Sevc var en flopp. Går över mitt förstånd.
Majk
Posts: 15
Joined: 05 Aug 2013, 13:07

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Majk »

Fan hur kan ni ifrågasätta Sevc egentligen. Ni var förmodligen så bra att ni skulle vinna guld ändå förra året men Sevc är en back man vill ha i laget! En riktig vinnare! Skulle bli enormt glad att ha han i DIF när vi låg i elitserien. Nu kan man ju bara drömma om sådana spelare.

Tror verkligen ni kommer sakna honom denna säsong!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by svartgulsubkultur »

Majk wrote:Fan hur kan ni ifrågasätta Sevc egentligen. Ni var förmodligen så bra att ni skulle vinna guld ändå förra året men Sevc är en back man vill ha i laget! En riktig vinnare! Skulle bli enormt glad att ha han i DIF när vi låg i elitserien. Nu kan man ju bara drömma om sådana spelare.

Tror verkligen ni kommer sakna honom denna säsong!
Det gör alla, även 374. Men hans uppgift på forumet är att vara oenig med i princip allt och alla.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Majk
Posts: 15
Joined: 05 Aug 2013, 13:07

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Majk »

Ok jag är ny och hör egentligen inte hemma här så vet ju inte allas image än!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by svartgulsubkultur »

Majk wrote:Ok jag är ny och hör egentligen inte hemma här så vet ju inte allas image än!
Just 374 lär du känna rätt fort :mrgreen:
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Skidrow »

Arvidsson-Norman-Emanuelsson känns som det ska kunna bli en riktigt bra och fartfylled kedja som jag hoppas vi får se.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Överhuvudtaget känns det som att det finns gott om centermöjligheter.

Ser gärna att man hinner testa lite mer med Emanuelsson - Petterson - Arvidsson innan man kastar upp Norman i en tredjelina. Tycker Pettersson förtjänar den chansen någon/några matcher till.

Men med möjliga centrar:
- Forsell
- Bellemare
- Melker
- Norman
- Pettersson
- Lundberg
- Petterström
- Jimmie

Så tror jag det går att hitta rätt. Frågan är om man redan bestämt sig eller om man gör massa rokader i träningsmatcherna.

Till exempel så har jag förståelse för att man vill dela Bud och Möller, precis som man började med efter Wallson klev in ifjol.

Tycker dock att det påverkade Bud till det sämre efter bytet, dock var Möller fortsatt het. Det är klart Jocke - Möller är ju ingen dålig kombination.

Att nu testa med Bellemare som ytter med Bud och Jocke med Möller är väl ingen dum idé. Får en right och en left-ytter. Dock kanske inte Bellemare är den typiska spelfördelaren som ska mata Bud med öppnande passningar så det kan öppna för en spelskicklig center mellan dom. Typ Norman om han fortsätter utvecklas.
Last edited by smogz on 15 Aug 2013, 12:32, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by svartgulsubkultur »

smogz wrote:Dock kanske inte Bud är den typiska spelfördelaren som ska mata Bud med öppnande passningar.
Åka solo? ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Ja jävlar, jag ändrar i ordinarie inlägg..

Så blir min tanke kanske lite tydligare
Att nu testa med Bellemare som ytter med Bud och Jocke med Möller är väl ingen dum idé. Får en right och en left-ytter. Dock kanske inte Bellemare är den typiska spelfördelaren som ska mata Bud med öppnande passningar så det kan öppna för en spelskicklig center mellan dom. Typ Norman om han fortsätter utvecklas.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Är det bara jag som tycker att Frögren - Lindgren är ett jävla konstigt backpar? Speciellt med tanke på vilka övriga backar vi har.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by 374 »

Inte så konstigt backpar, en snabb en långsam, känner varandra sedan tidigare, kompletterar varandra bra. Då är ju ett backpar som Edström/Bengtsson konstigare.
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by päran »

Tror inte tränarstaben kommer att köra så mycket med fasta backpar utan rulla på sju backar, men Frögren fungerar förmodligen bäst med en riktigt skridskostark back. Några förslag?
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Markman »

Känner mig rätt tveksam till att Linkan och Frögren kommer att spela ihop när serien väl börjar. Förmodligen vill de testa så många olika formationer som möjligt på försäsongen, plus att de sa att de ville ha en "gammal" med en "ny" i varje backpar för att den nye skulle få lite mer känsla för spelsystemet från någon som redan kan det. Med gammal menar jag då givetvis någon som spelat i AIK de senaste åren, inte levnadsålder, om nu det var någon som kände för att missförstå.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Det tror inte jag heller, men det är för mig lite konstigt att para ihop två backar med defensiv uppsida och låta unga oerfarna spelare som Edström och Bengtsson spela ihop. Deras självförtroende om de gör missar tar nog större stryk när de inte kan lita på en erfaren kille.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Hank »

smogz wrote:Det tror inte jag heller, men det är för mig lite konstigt att para ihop två backar med defensiv uppsida och låta unga oerfarna spelare som Edström och Bengtsson spela ihop. Deras självförtroende om de gör missar tar nog större stryk när de inte kan lita på en erfaren kille.
Nu kan de ju i alla fall skylla på varandra.

:)
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Jo du har en poäng. Tycker inte det främjar. Jag ska våga spela mitt spel tanken. Känns som Edström med värdens just nu sämsta självförtroende skulle våga mer med Lindgren vid sin sida. Om han lyckas med det han vågat så växer självförtroendet. Med Bengtsson kommer han inte ens att våga.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by 374 »

Å andra sidan är det ju träningsmatcher nu så han borde våga oavsett.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by tazman »

374 wrote:Å andra sidan är det ju träningsmatcher nu så han borde våga oavsett.
En match mot Löven är så mycket viktigare än så.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by dovienya »

Jag tror de spelar Edström och Bengtsson i träningsmatchen för att de inte ska kunna falla tillbaka på den andre backen, alltså bli räddade av Linkan eller Nisse eller så.

Helt enkelt för att tvinga in dem i att delta mer i spelet.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by smogz »

Och jag tror det hindrar snarare än hjälper. Jag tror det är dåligt för Edström och även Bengtssons självförtroende att misstag straffas hårdare när de görs för att deras backpartner är lika oerfaren. Men gissar att man byter på måndag så det är nog ingen fara. De känner säkert varandra precis som Linkan och Frögren. Säkert därför de börjat ihop. Ingen annan förklaring makes sense.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Hyland (I'm back) »

Tror både Bengtsson och Edström kommer att få minimalt med speltid. Utlåning?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by 374 »

Samtidigt är det ju konstigt att skriva ettårskontrakt med Bengtsson och sedan låna ut honom.
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Plissken »

smogz wrote:Är det bara jag som tycker att Frögren - Lindgren är ett jävla konstigt backpar? Speciellt med tanke på vilka övriga backar vi har.
Jag kan tycka det också. Frögren skulle ju kunna campa med en mer offensiv back än Linkan, sen kan Linkan ta Bengtsson eller Heed vid sin sida för att täcka upp alla indianare som lär komma i vinter.
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Chippen »

Frögren-EA/Burström hade känts bättre.
En chansning för att få igång Edström har varit att sätta honom med Frögren.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by Skidrow »

Frögren-Heed
Då får Heed spela offensivt.

Lindgren-Edström
Burström-Bengtsson
EA-Aho
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygget/Formationer 13/14

Post by 374 »

Att de parat ihop Lindgren med Frögren kan ju också bero att de vill ha en stabil partner till Lindgren, han var faktiskt ganska svajig under förra säsongen.
Locked