Medicinsk hantering av spelare

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Medicinsk hantering av spelare

Post by Chippen »

Trollet wrote:
Chippen wrote:Snälla, försök inte ens säga hur jag ska tolka saker och ting etc.

Skiter fullständigt i om du anser att det är en öpprn fråga eller inte. För bakom sådan frågan borde det finnas en egen åsikt och det är den jag är ute efter.

Har inget med öppna eller stängda frågor att göra så bespara mig gärna ditt besserwissande.

Sedan så är det nog med offtopic nu, så kan vi återgå till topicen nu?
Det måste inte alls finnas en egen åsikt. Detta just för att 374:s frågor har varit öppna.

"Är det på det sättet, eller är det på något annat sätt?"
"Görs det optimalt, eller görs det inte optimalt?"

Det går alldeles utmärkt att diskutera på det sättet. Man måste inte ha en egen åsikt om allt man tar upp.
Bra, då vet jag din åsikt i det hela Då kan vi släppa det och invänta ett svar på vad 374 tycker i det hela.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2055
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Rollie »

Vad jag tror (observera tror) är att det absolut inte är något fel på den medicinska kompetensen och hanteringen av skador/rehab i AIK. Däremot kanske man behöver se över om det är så att man ligger för nära "gränsen" i träningsmängd och belastning. Dvs att man lägger mer på den proaktiva än den reaktiva rehabiliteringen.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Chippen »

Men om man ser till själva skadorna som uppkommit under denna säsong: Är det någon av dem som kan relateras till träningsmängden/belastningen?
Det är möjligen Vesce som kan ha råkat ut för en chock i kroppen av den ökade träningsdosen som vi har, men annars är väl alla skador sådana som sätts i facket "matchrelaterade skador"?

För om man ser på Möller, Melker, Forssell, Forsberg, Styrman och Petterström så är det skador som inte de medicinska teamet kan belastas på något sätt. De kan ju som inte "skydda" spelarna ute på isen.

Sedan tror jag att man lärde sig något av överbelastningsskadorna på Jimmie ifjol, och kanske i större utsträckning påpekar vikten av individuella träningsprogram.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Rampa »

Samtliga spelare friska och hela. Så här förklarar doktor Granberg.

– Det handlar inte om tur. Det handlar om ett framgångsrikt och medvetet arbetssätt. Jag är verkligen glad att vi har förtroendet från spelare och ledare att de kommer när det är en liten småskavank så vi snabbt kan gå in och åtgärda det.

Till de tvivlare som eventuellt finns kvar.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by dj_tobias »

Rampa wrote:Samtliga spelare friska och hela. Så här förklarar doktor Granberg.

– Det handlar inte om tur. Det handlar om ett framgångsrikt och medvetet arbetssätt. Jag är verkligen glad att vi har förtroendet från spelare och ledare att de kommer när det är en liten småskavank så vi snabbt kan gå in och åtgärda det.

Till de tvivlare som eventuellt finns kvar.
Jag har väldigt svårt att tro att Jimmie och Bud är helt skadefria, oavsett vad Karin säger. Det är nog en definitionsfråga.
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Markman »

Iofs beror det väl på var man lägger gränsen för vad som är en skada. Är ett blåmärke en skada? Är en lårkaka en skada? Är det Lehtonen hade i senaste slutspelet han var med (som jämfördes med ett blåmärke på skelettet) en skada?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Chippen »

Allt som gör att du fysiskt förhindras, av din egen kropps signaler, från att göra/ge 100 % i alla situationer bör benämnas som skada.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Zimme »

Självklart finns småskavanker men jag är ganska säker på att jämfört med övriga lag har vi det bra ställt på skadefronten, har ju varit relativt lätt ur den synvinkeln hittills, LHC spelar ju inte fult i nån extrem utsträckning.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Foppas skridskocoach »

Så här med facit i hand kan man lugnt konstatera att spelartruppen hanterats på ett briljant sätt av det medicinska teamet. Frånsett Bellemare hade vi väl inte en enda spelare borta ur en enda match pga skada under slutspelet?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Medicinsk hantering av spelare

Post by Bilderberg »

Elit
Post Reply