Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Wikiz47
Posts: 848
Joined: 02 Aug 2011, 15:22

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Wikiz47 »

Det känns lite darrigt .....
Det är inte farten som dödar. Det är smällen.
User avatar
Jathy
Posts: 375
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Jathy »

Wikiz47 wrote:Ska detta hålla?
första 8-9 min såg bra ut tyckte jag men verkar som luleå fått sig lite extra energi nu, tror eller hoppas i alla fall att vi kan ta de...
Bara tanken att slå ut Luleå med 4-0 i matcher i Finalen får mig att le som aldrig förr ;)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by 374 »

Wikiz47 wrote:Det känns lite darrigt .....
Alltid darrigt när det bara är ett mål som skiljer.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Special Brew »

JAAAAA!!! SKÖNT!!!!
Wikiz47
Posts: 848
Joined: 02 Aug 2011, 15:22

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Wikiz47 »

Jaaaaaaaaa!
Det är inte farten som dödar. Det är smällen.
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Fredrik »

Fan, man blir ju nästan kåt.
User avatar
Jathy
Posts: 375
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Jathy »

3-0 i matcher + 2 hemma matcher framöver, detta kan vi väl ändå inte tappa ?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Special Brew »

VILKEN JÄVLA STÄMNING!!!!!!!! :D :D :D
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by barrskog »

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES 3-0.
User avatar
Jathy
Posts: 375
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Jathy »

Special Brew wrote:VILKEN JÄVLA STÄMNING!!!!!!!! :D :D :D

Japp, 6001 guldmedaljer borde delas ut till publiken, ok kan kanske ge en silverpeng till luleåfansen :twisted:
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Rampa »

HALLELUJA!
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Henke »

yiiiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaa :D
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Zimme »

Skapligt läge nu.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Rollie »

Kanske svagaste matchen, men SKÖNASTE SEGERN!! Nu jävlar är det nära...
User avatar
TigerShark
Posts: 3908
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by TigerShark »

Jag förstår inte alls vad det är för fel på så kallade "experter" som påstår att Luleå dominerade? Jävla skitsnack. Kanske så är jag enögd men i varje situation som kommentatorerna sagt att det borde varit utvisning på en aik-spelare så har jag inte hållt med många gånger. Vill dom så gärna att det går till sju matcher? Får dom betalt per match dom kommenterar? Får dom jättebra betalt per match?
Norrlands hjälpte mig skriva detta..
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Lappmössan »

Snacka om bastu på västra! Sittplats snodde nog all luft. ;)

HAN ÄR SÅ JÄVLA BRA, VIKTOR ARVIDSSON! (Och JockeE förtjänar en ordentlig ramsa!)
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by don_tomassso »

Tycker faktiskt vi spelade lite luleå hockey stil i kväll.Fast vi gör det lite snyggare.Och sen vilket BP spel.domarna var ju på luleås sida efter deras gnäll.Fast va gör det då vi vinner.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Chippen »

Bulan är inte riktigt frisk. Intervjun med honom i AF efter matchen känns inte på riktigt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by lurch »

Fy fan vilken pärs!! Å jag förtjänar nog inte min lön på jobbet i kväll.. :oops:
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by addebeck »

Hemmvinsten mot Luleå ger AIK fyra matchbollar till guldet

Det är 35 år sen AIK vann SM-guld, och ingen i dagens spelartrupp var ens född när Lasse Nyström avgjorde SM-finalen i Scandinavium. Nu står laget halvvägs där igen. Två segrar till och bucklan, medaljerna, och äran kommer att bli Skellefteå AIK:s. Med en perfekt mix av unga lovande och äldre mer rutinerande spelare har AIK vunnit tio av elva matcher i slutspelet, och om inte Luleå lyckas rubba Klockares manskap ikväll talar allt för att Skellefteå får fira ett obeskrivligt efterlängtat guld innan veckans slut.


Ställningskrig i första perioden

Första perioden känns i mångt och mycket som ett ställningskrig mellan två lag som vid det här laget kan varandra utan och innan. Båda lagen vet att tålamod är nyckelordet för framgång. AIK vet att Luleå spelar kompakt och att de knappast kommer att låta AIK gå ifrån perioden med en tvåmålsledning igen. Periodens bästa chans ur hemmasynvinkel har Melker Karlsson som får en skottretur som studsar rakt ut mot hans blad med Gustafsson på fel stolpe. Melker missar dock det trekvartsöppna målet. I situationen därefter drabbas Bellemare av en utvisning. Luleå behöver inte mer än fem sekunder på sig att göra 1-0 på ett direktskott signerat Daniel Gunnarsson när fransmannen sitter på botbänken. Skotten går till AIK med 13-9 men Luleå får med sig en ettmålsledning till första pausvilan.

Ingen logisk andraperiod

Om idrottsvärlden skulle vara uppbyggd på någon kardinalrättvisa och rationell logik skulle Luleå ha vunnit andra perioden. För i andraperioden tar de upp sitt spel till en högre nivå. Men andraperioden börjar med att Martin Sevc får en studspuck till sig och resolut direktskjuter in en kvittering efter 32 sekunder spelade av andraperioden. Efter kvitteringsmålet har Luleå en stark period som gör att AIK får spela boxplay upprepade gånger. Luleås powerplay blir uddlöst, och i slutet av perioden får AIK sin chans att göra ett ledningsmål. Som så många gånger förr detta slutspel är det Viktor Arvidsson som stiger fram och krutar in 2-1 högt upp i nättaket. Sett till verkningsgraden i förhållande till speltid och storlek på lönekuveret är han slutspelets absolut värdefullaste spelare. Han lär knappast förbli odraftad denna sommar. De svartgulas ledning med 2-1 känns inte helt logisk, men känns lika skönt som sommarens första grillning med en kall pilsner i högernäven.

Otroligt uppoffrande spel i tredje perioden

I tredje perioden måste Luleå jaga ett kvitteringsmål och det är inte lätt att hitta luckor i den defensiv som AIK har. Alla spelare ser ut att kunna offra allt och mer därtill för att hindra pucken från att hitta sig in bakom Ericsson i hemmamålet. Även om Luleå har mycket puck i den sista perioden blir det sällan farligt. AIK pressar och backcheckar otroligt bra, och det mod som spelarna täcker skott med har jag aldrig beskådat maken till. Luleå har bara en eller två vassa chanser på hela perioden, och närmare än ett skott av Anton Hedman i stolpens utkant kommer aldrig Luleå. AIK kan knyta ihop säcken och gå vinnande ur striden med 2-1. Därmed har AIK skaffat sig fyra matchbollar till SM-GULDET. En 35 års lång väntan kan snart vara över. Endast en total mental och fysisk kollaps, eller ett nytt akut cryptosporidumutbrott kan hindra laget från att förvalta denna guldsists och försätta staden i guldyra.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
En kollektiv segerinsats

Ikväll var det inte en sprudlande offensiv som avgjorde, eller en målvakt och försvar som tillsammans bärgade en seger. Ikväll var det ett hårt lagarbete av samtliga aktörer i AIK. Det var en kollektiv seger. Luleå gjorde en mycket stark match och vann skotten och hade mer tid i utvisningsbåset, men Luleå var ändå för tama mot hemmalagets lagmaskineri. Inramningen på kvällens match var också en kollektiv insats av 6001 personer som hoppade skrek och klappade fram laget till ytterligare en seger. Stefan Klockare kommenterar med saken med “magiskt – vilken inramning – jag började nästan hoppa själv”, och jag kan bara instämma. På vägen ner till omklädningsrummet ser jag Fredrik Warg och Anders Söderberg stå med något drömskt i blicken. Den sistnämnda hade jag verkligen unnat en guldmedalj, då han har lika många silvermedaljer som Skelleftebon har fingrar enligt vissa Luleåfans.

Martin Sevc

Beskriv matchen ur din synvinke l


- Den var väldigt bra, och oerhört skönt att vinna. Jag tycker att Luleå kommer ut mycket starkt och gör en mycket bra match. Vi har många killar som jobbar oerhört hårt idag för att vi ska vinna denna match. Se bara på spelet i boxplay – det var många som fick känna lite smärta, men det måste göra ont, och det är det som gör att vi kan vinna matcher och som ger oss energi i längden.

Kommer ni att stängas finalserien på torsdag

- Jag hoppas det. Det kommer en ny match, och vi kommer att komma väl förberedda. Så helst vill jag naturligtvis vinna redan nu på torsdag. Även om det är fantastiskt att spela för en sådan här publik som vi har här hemma i arenan. “It´s good support, and everything is great”. Det är mycket bättre tryck här hemma än var det var i Luleå senast.

Vad säger du om erat boxplay ikväll ?

- Ja det var mycket bra, men det har det varit hela säsongen. Det finns ingen hemlighet med det. Det är bara att ge 200 %, och vi lyckades bra ikväll, det kostar mycket energi men ger också mycket energi. Jag gillar att få speltid och mycket ansvar i den spelformen och i slutet av matcherna- det får mig att spela med ökat självförtroende.

Jag såg din son på vägen ner hit, han såg glad ut och hade en siffran#55 målad på kinderna, blir han hockeyspelare?

- Ja han älskar verkligen hockey. Vi tränar hela tiden tillsammans, men fortfarande är han ganska liten så vi får väl se om även han blir hockeyspelare.

Martin Lundberg

Martin hur glad är du och hur ont har du, du såg ut att offra allt och lite till i sista perioden?

- Jag har inte ont alls (….han sitter med en ispåse runt ena fotleden). Jag var beredd att offra allt för att vinna denna match, till och med att täcka pucken med ansiktet om det så krävdes. Så just nu känns det bra att vi har fyra matchbollar.

Vad säger du om matchen – det känns som att Luleå gjorde sin bästa match hittils i finalserien

- Ja det kan jag hålla med om. Dom kommer ut riktigt starkt tycker jag, men vi kommer tillbaka och får en kvittering och sedan hjälper publiken oss att vinna denna match. Publiken var verkligen sjukt bra ikväll också. Svårt att hitta rätt ord för att beskriva hur bra tryck dom skapade, men jag fick rysningar.

Vad skulle det betyda för dig att vinna guld med AIK – du som är born and raised i stan och bara spelat här ?

– Det skulle betyda oerhört mycket. Dom silver jag har vunnit svider verkligen, och jag är verkligen sugen på att vinna guldet. Jag har svårt att hitta orden på hur mycket det skulle betyda för mig….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

addebeck

redaktionen@northpower.nu
User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by vonschnauser »

Så grymt skönt!!! :D :D :D :D Nu tar vi detta på Torsdag. (Hoppas jag)
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Zimme »

Är det här en dröm så vill jag aldrig vakna.

Inser ni vad som är på väg att hända??
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Zimme »

116 decibell uppmättes visst i arenan ikväll...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
petterrr_ddd
Posts: 50
Joined: 08 Aug 2011, 23:54

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by petterrr_ddd »

Zimme wrote:Är det här en dröm så vill jag aldrig vakna.

Inser ni vad som är på väg att hända??

Haha tänk att vakna upp också har vi inte ens spelat första matchen :O

Om det som är påväg att hända, händer! Då kan jag sommna in i en stillsam död! ;)

Kämpa nu! En match i taget!
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Rampa »

Jag förstår vad som är på väg att hända. Annat var det 1978. Då tror jag inte jag fattade vidden av vad som var på gång förrän lagen stod inför nedsläpp i Skandinavium.
Idag känner jag ett enormt lugn. Har gjort det innan och under hittillsvarande finalmatcher. Allting tycker jag har pekat mot samma sak hela säsongen.
Jag vet, det fattas en seger till. Den kommer, den kommer. Vad som än krävs.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by Melon »

Mitt i den andra periodens sjungande fick jag en hemsk insikt...att jag hade glömt ställa i boxen på inspelning... :cry: :cry:

Så visst faaaaan finns det nånstans att ladda hem dessa matcher, så att man kan sitta och njuta hela sommaren lång..???

Annars blir jag lite ledsen i ögat... :|
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by lurch »

-78.... Då va man 13 år. Säjer som Rampa,förstod ingenting.Nu,efter i kväll, är vi en match från ett guld! Å ändå,så oerhört långt bort de är!!! Mobilisera alla de inre krafter som finns inom oss å skicka me de till våra krigare på torsdag! Jag har tagit ledigt från jobbet då å ska göra allt i min mentala makt att skapa bra mojo!
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by shaquille »

Hemma igen efter en oförglömlig kväll tack Skellefteå
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by King Kong »

Zimme wrote:116 decibell uppmättes visst i arenan ikväll...
Jupp, vi slog visst någon form av rekord med det..! :)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Final 3: Skellefteå AIK - Luleå HF 16 april 19:00

Post by freddus »

Fy fan vilket tryck i arenan!
Hade en orolig känsla inför men den försvann i första pausen. Sen tog det en halvminut innan festen startade, och vilken fest det blev :D
Locked