Omg 3 - 22/9 19:00 - Linköping HC - Skellefteå AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Omg 3 - 22/9 19:00 - Linköping HC - Skellefteå AIK

Post by schteffe »

Inför match, torsdag 22 september 19.00: Linköping väntar i AIK:s tredje match för säsongen. Fortfarande jagandes första segern för säsongen möter Skellefteås stolthet en av favoriterna till seriesegern på bortaplan. Det kommer krävas större skärpa från de svargula för att kunna bärga första trepoängaren.

Tabellen
________GP GD P
1 Frölunda 3 6 9
2 AIK 2 5 5
3 Linköping 2 3 5
4 Brynäs 2 1 4
5 MODO 2 0 3
6 Färjestad 2 0 3
7 Djurgården 2 -2 3
8 Skellefteå 2 -2 2
9 Växjö 3 -3 2
10 Timrå 2 -3 2
11 Luleå 2 -2 1
12 HV71 2 -3 0

Linköping har på två match skrapat ihop fem poäng, 2 efter straffar hemma mot Brynäs samt 3 efter vinst på bortaplan mot Växjö. Man hinner även drabba samman med HV71 innan det är dags att möte Skellefteå. Man har, på dessa två hittills spelade matcher, gjort 7 mål och släppt in 4. Mest produktiv har nestorn och elitseriens bästa back, Magnus J, varit, med fem poäng fördelat på två mål och tre målgivande passningar. Efter honom är det två nykomlingar i laget som infriat förväntningarna – Calle Söderberg och Arlbrandt har gjort tre poäng var och spelar också i samma formation. Fredrik Norrena har föga förvånande getts förtroendet i mål, och har svarat upp med 92 % i räddningsstatistiken.

Föregående säsong
Under grundserien spelade lagen jämnt. Skellefteå vann tre av mötena, men hade samtidigt hemmafavör i tre av fem matcher. En av matcherna slutade med förlängning (AIK-vinst) och en annan med straffar (LHC-vinst). I slutspelet vet vi alla hur det slutade – Skellefteå AIK kunde vinna sjunde och avgörande matchen på hemmaplan.

Förväntningar
Skellefteå har visat att man som väntat är ett lag som tycker om att hålla pucken och dominera spelet. Det har man lyckats med både mot förväntat starkt motstånd (FBK) som förväntat svagt motstånd (TIK). Matcher vinns dock som bekant inte baserat på vem som håller pucken längst utan vem som producerar flest mål. Hittills har AIK inte lyckats med det sistnämnda. Skotten har varit för tama och missriktade, spelet förlagt för långt från mål och spelet med en man mer på isen har varit under all kritik, sånär som på ett powerplay mot TIK när förstauppställningen lyckades få till ett bra uppställt spel. För att kunna matcha ett namnkunnigt och mycket kompetent LHC kommer en större uppoffring, fler vunna närkamper och ett vassare anfallsspel krävas. I LHC ska det bli intressant att se vad Åkerman håller för, samt att få se duon Söderberg-Arlbrandt in action. Vidare har LHC alla möjligheter att skapa ett fruktat powerplay, återstår att se om man lyckas organisera sig så att spelarnas spetskompetens kommer till sin rätt.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by 374 »

Jocke får antagligen chansen i mål.

Linköping har inte imponerat så här långt så AIK har stor chans att vinna. Blir nog ingen målfest.

LHC möter HV på Tisdag, återstår att se hur det påverkar matchen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Var det dom berömda "hemma-premiär-nerverna" som spökade senast. Får hoppas på det åtminstone, för något jämfört med matchen i Karlstad fanns då inte senast.
Går laget ut lika starkt mot Cloettas Praliner så får hemmalaget det jobbigt i Stångebro.
Efter tre omgångar förra säsongen hade vi 3 poäng. Vi håller tummarna för att det är 5 stycken på torsdagskväll.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

4-2 till LHC.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Zimme »

Special Brew wrote:4-2 till LHC.
Förrädare. :evil:

( ;) )
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

Zimme wrote:
Special Brew wrote:4-2 till LHC.
Förrädare. :evil:

( ;) )
Brukar gå åt helvete i cloetta center när jag går dit. Funderar på att se på TV. :(
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Special Brew wrote:

Brukar gå åt helvete i cloetta center när jag går dit. Funderar på att se på TV. :(
Gå för faan inte dit! Se tv. Se tv. Se tv. Se t................
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by rock »

Intressant match. Var står Linköping? Hur studsar Skellefteå tillbaka från två raka förluster?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

Usch, man hinner bli lite off när AIK står över en omgång så här. Särskilt när det är en skitförlust som man måste älta i fem dagar...
Hoppas ödmjukheten återinfunnit sig i truppen och att veckans PP-nötning ger oss ett litet uppsving i spelformen.
Mot FBK fanns det lite tendenser men det gav ingen utdelning, mot TIK senast var kraftspelet under all kritik men renderade i vart fall i ett mål framåt då vi mot slutet i alla fall visade lite desperation.
Hoppas Oscar hunnit komma igång ordentligt och att Gorens kliv ut på kanten och neråt i kedjehierarkin medför att vi får fler formationer som utgör ett konstant hot mot motståndarkassen.
Att Linkan börjar visa fjolårsform och stabil defensiv är såklart önskvärt.
Pikkarainen måste sluta kladda med pucken och i stället visa lite mer pondus, både med och utan puck.
Jaja, mycket som kan bli bättre och det tror jag också att det blir.
Fart under rören och precision i passningarna så går det vägen, jag tippar 1-3.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

rock wrote: Var står Linköping?
Nu följer jag bara kvällens omgång på gamesonline, men ynka 15 skott och noll i mål på hemmaplan efter två och en halv period skvallrar om tillfällig offensiv impotens.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

LCH(F) känns inte riktigt som att de har kuggat i faktiskt.. Har inte följt matchen slaviskt, men HV har inte haft så fruktansvärt stora problem att hålla kråkorna på utsidan.. Dumt av HV att ta så mycket utvisningar nu i tredje, för där kvitterar LHC..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

Fem minuter kvar, för övrigt..

Säckens favoritövning skridskoåkning har lyst med sin frånvaro i period 1 o 2, men jävlar vad hårtorken måste ha dragit igång mellan andra och tredje..

Ledning LHC nu, ännu ett PP-mål
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

Intressant f.ö att båda lagen vädrar sina backupmålvakter.
Larsson öppnar inte ens HVs båsdörr. Är han skadad?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

LHC vinner till slut, curtesy of Engstrand i målet..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

Ojdå, fullbordad vändning.
Återstår att se om det ger dem svullhuvve eller råg i ryggen inför torsdag.
Söderberg/Ahlbrandt verkar då glödheta iaf...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

Nja, glödheta vill jag inte påstå.. Första målet var en lös puck som ramlade ner framför Arlbrandt med helt öppet mål när Andersson låg på rygg en bit ut.. Den hade till och med du satt SGSK!
Andra missade jag själva målet..
Första 30 var LHC riktigt dåliga, ingen skridskoåkning och inget spel..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Sketch »

Lär bli tufft. LHC är guldfavoriterna nr 1 om ni frågar mig och själv tycker jag då att de kuggat bra redan i inledningen. Norrena är väl det enda frågetecknet egentligen.
Vill som sgsk se ett fungerande PP och framförallt en fungerande Alavaara.. Lindgren och Pikkarainen får gärna också kliva upp ett steg..
Ska bli intressant att se Jocke "in action". För visst är det sagt att han ska stå?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Trollet »

Sketch wrote:Ska bli intressant att se Jocke "in action". För visst är det sagt att han ska stå?
Det tror jag inte är sagt. Skulle förvåna mig mycket, nog för att det mesta talar för att Jocke står men Forsberg berättar ju aldrig sånt i förväg.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

http://www.folkbladet.nu/268040/2011/09 ... rafjagarna
Fahlman wrote: Efter Skellefteå AIK:s onsdagsträning hade inte tränaren Anders Forsberg någon matchtrupp att lämna inför Linköping i morgon:

- Alla är friska och spelbara. Men vi ska ta oss en rejäl funderare före vi flyger ner (09.50, torsdag). För dem som blir över är det bättre att vara hemma och träna, eller spela med juniorerna.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by smogz »

Jag hoppas förståss att AIK vinner imorron men om man nu skulle förlora så vill jag iallafall se följande:

- bättre inställning än i Timråmatchen
- Att man gör jobbet i försvarsspelet, inge jävla halvpress på halvdistans, det lär straffa sig hårt.
- Att backarna släpper puckan snabbt - snabba förstapass, bättre ett snabbt väntat till spelare i fart än vänta vänta på rätt läge vilker resulterar i forwards som hinner stanna.
- Intentioner i PP - kanske inte är livsviktigt att PP börjar funka klockers i match 3 men jag vill börja se liite iallafall.
- tempo och skridskoåkning
- försvarsspelet ska börja redan i anfallszon - titta på hur man bet fast färjestads backar i sin egen försvarszon i första matchens första och tredjeperiod...

Klarar vi att leverera detta även om vi inte lyckas vinna så är jag ändå rätt lugn inför framtiden. Förlorar vi för att vi är usla som mot Timrå då blir jag mer stressad.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

Jag tror att Chrippe får stanna hemma med anledning av nedkomsten i huvudsak, och sedan står det väl mellan AGE.. Jag tror att Edström får chansen att följa med och att man således kör 7+13 med Edström och Mustonen som extraback/forward..
Kedjor enligt dagens träningsuppställning..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

smogz wrote: - Att man gör jobbet i försvarsspelet, inge jävla halvpress på halvdistans, det lär straffa sig hårt.
- Att backarna släpper puckan snabbt - snabba förstapass, bättre ett snabbt väntat till spelare i fart än vänta vänta på rätt läge vilker resulterar i forwards som hinner stanna.
- tempo och skridskoåkning
- försvarsspelet ska börja redan i anfallszon - titta på hur man bet fast färjestads backar i sin egen försvarszon i första matchens första och tredjeperiod...
Alla dina grundspelsmässiga önskemål grundar sig i den punkt som jag fetmarkerat.
När vi håller inne pucken i väntan på en passningsmöjlighet som aldrig kommer så tappar forwards mycket riktigt fart och anfallet kommer av sig.
Men när forwards väl tappat farten blir det också svårare att ställa om till försvar när motståndarna brutit vårat misslyckade uppspel. När de då spelvänder på oss hänger två gubbar på offensiva blå som om den vore en tvättlina.

Så jag är helt på din linje, hellre ett enkelt men snabbt förstapass än att allt för ofta söka en friställande tvåzonspassning. När man sen fått det enkla att funka kan man variera uppspelen mer.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

Kvällens laguppställning:
#30 Joacim Ericsson
(#1 Andreas Hadelöv)

#26 Anders Söderberg
#41 Pierre Édouard Bellemare
#19 Johan Forsberg
#3 Niclas Burström
#61 Fredrik Lindgren

#21 Jimmie Ericsson
#20 Erik Forssell
#37 Lee Goren
#51 Fredrik Styrman
#23 Tomas Skogs

#45 Oscar Möller
#24 Oscar Lindberg
#11 Bud Holloway
#48 Hannu Pikkarainen
#55 Jan–Axel Alavaara

#9 Fredrik Hynning
#27 Martin Lundberg
#15 Melker Karlsson
#82 Christian Söderström
#6 Rasmus Edström
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
tazman
Posts: 2047
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by tazman »

Helt rätt att sära på Lindgren och Pikkarinen, lite oväntat att Söderström åkte med till Lindköping. Ikväll är det dags för det offensiva spelet får utdelning och att vi får se några fler mål.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by marre »

Skogs-Styrman..huvva..
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Trollet »

marre wrote:Skogs-Styrman..huvva..
Funkar nog. Men Alavaara - Pikkarainen kan bli illa om inte båda lyfter sig en bit från de två första matcherna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by don_tomassso »

Alavaara och skogs seriens sämsta backar. är lika orolig varje gång dom är inne. blir stortorsk 5-1 till Lhc.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Trollet »

don_tomassso wrote:Alavaara och skogs seriens sämsta backar. är lika orolig varje gång dom är inne. blir stortorsk 5-1 till Lhc.
Positiv som vanligt ser jag :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by Markman »

Håller mer Trollet - Skogs-Styrman känner jag mig rätt lugn med, men Alavaara-Pikkarainen känns betydligt skakigare baserat på vad de visat hittills i Svart-Gult!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: 22/9 19:00 Linköping - Skellefteå AIK

Post by don_tomassso »

Trollet wrote:
don_tomassso wrote:Alavaara och skogs seriens sämsta backar. är lika orolig varje gång dom är inne. blir stortorsk 5-1 till Lhc.
Positiv som vanligt ser jag :)
Japp e realist.visst hoppas man på seger.men det sker inte.
Locked