TV-Pucken 2011

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Lubbe wrote:
Lappmössan wrote:Öj! Finns mången som håller på rätt lag på andra sidan "gränsen"! 8-)
Stort av grabbarna. Bör inte detta uppmärksammas av AIK på lördag?
Det vore på sin plats tycker jag, före match eller i nån av periodpauserna.
Gärna så att man läser upp killarnas namn också, så att var och en får applåder.
...och sjunga "Guldet ska heeeeeeeeeeem...."
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: TV-Pucken 2011

Post by BubbelVe »

Trodde det var en sverigehändelse TV-pucken.... tänkte läsa lite på kvällspressen.......hm ... inte ens en notis.

Fy fan så bra hockey POJKARNA spelade. Det kastades ingenting i stress, det fanns nästan alltid understöd, fart i mittzon BÄGGE vägarna, etc etc... ledare för dessa grabbar bör få en eloge för att få så bra taktiska spelare som följer förutbestämda mönster till punkt och pricka som dessa unga män har man inte sett ofta i junissammanhang. Visst fanns ett och annat pass som gick efter en linje lite farligt men det kändes verkligen kassaskåpssäkert.
BRA MATCH OCH GRATTIS
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

BubbelVe wrote:Trodde det var en sverigehändelse TV-pucken.... tänkte läsa lite på kvällspressen.......hm ... inte ens en notis.

Fy fan så bra hockey POJKARNA spelade. Det kastades ingenting i stress, det fanns nästan alltid understöd, fart i mittzon BÄGGE vägarna, etc etc... ledare för dessa grabbar bör få en eloge för att få så bra taktiska spelare som följer förutbestämda mönster till punkt och pricka som dessa unga män har man inte sett ofta i junissammanhang. Visst fanns ett och annat pass som gick efter en linje lite farligt men det kändes verkligen kassaskåpssäkert.
BRA MATCH OCH GRATTIS
Pierre Holmgren, Urban Wikberg & Andreas Berglund hör till TV-pucksledarna. Kredd till dom. Vet att dom börjar ganska tidigt med varje kull. Dom har verkligen lyckats.

Jag kommer inte skriva någon matchrapport. Det har redan skrivits så mycket redan på nätet om matchen.

Kommentatorerna pratade om att det var en del klubbfolk från Skellefteå AIK på plats. Bl.a. var Lasse Johansson där. Antagligen scoutas det en del på andra lag, även om 96-kullen skulle kunna vara den starkaste kull vi haft nånsin(jag vet, väl stora ord så tidigt) men det är så många av talanger som redan finns i klubben, innan vi ens börjat ta in talanger från utanför kommungränsen(Aho kom till oss tidigare än "normalt"). På det sättet är 96orna unika och helt fantastiska. Kommentatorerna nämnde också att Modos klubbfolk var på plats. Där har vi en klubb som jag känner rätt väl då jag bor i Övik, och de verkar tappa sin tv-puckspoängkung Adrian Kempe(bror till Mario) till Djurgården. Redan ifjol knep dom Västerbottens målvakt Silfwerfeldt-Öhman. Kan tänka mig att de vill fortsätta vara med och hugga på umetalangerna. Frågan är vilka umetalanger som vi borde försöka jobba in. Kanske Joar Moilanen. Stor och tung, har potential att bli en powerforward. Kanske Isak Stenlund-Ädelgran, som funkade väldigt bra ihop med Mäkitalo/Holmström.
Det här var en av de bästa hockeyhelgerna i år. Så viktigt att återväxten fortsätter och nu har vi fått ett kvitto på det. Jag har sett 96orna spela förut, men de överträffade mina förväntningar i TV-pucken. De är fantastiskt bra. Nu ser jag fram emot att se Skellefteå AIKs J16-lag i Modocupen under mellandagarna.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: TV-Pucken 2011

Post by Hank »

Målvakten Vennström (stavning?) känns väl som det givna namnet att hugga på, i mitt tycke lagets MVP i slutspelet (de matcher jag såg) i konkurrens med Mäkitalo.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Vill också hissa Marcus Petterssons gedigna insats i semin.
När SRöd pressade oss hårt var det förutom keepern Pettersson som med sin kyla och 2waysmartness höll VB levande.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: TV-Pucken 2011

Post by Hank »

svartgulsubkultur wrote:Vill också hissa Marcus Petterssons gedigna insats i semin.
När SRöd pressade oss hårt var det förutom keepern Pettersson som med sin kyla och 2waysmartness höll VB levande.
Helt klart. Tycker Pettersson är den som ser allra mest spännande ut inför framtiden, utan att han för den skull hade lika "direkt" matchavgörande insatser som till exempel Mäkitalo och Vennström.

Verkligen fascinerande i hur lik han är DP, både på isen (skottpassningen mot Småland!) och till utseendet, och det känns extremt roligt. DP blir ofta bortglömd, eller hågkommen som en representant för ett risigt lag, och när andra generationer kommer upp såhär känns det som att även deras fäder får en kreddrevival. DP var ju inte bara en klen center i ett hopplöst AIK, utan som en grymt skicklig passningsspelare och alltid classy lagkapten var han en av dem som höll facklan brinnande även under de mörka åren.

Tycker ändå att Marcus ser ut att kunna spela ett mer fysiskt spel än DP, om det nu är möjligt att dra några sådana slutsatser med tanke på att motståndet är pojkspelare och att Marcus dessutom är ganska välväxt redan (åtminstone på längden)? Minns också DP som ganska lång (gänglig), men EP har honom som 1,80. Jag skulle ha gisast på 1,85 och 80 kg. Någon med gamla matchprogram som kan kontrollera?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lidlund »

DP? :O
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: TV-Pucken 2011

Post by Hank »

lidlund wrote:DP? :O
Daniel Pettersson.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Denne P är inte längre än så.
Men att hans grymma täckapuckkvaliteer gått i arv syns tydligt och en smartness och mognad i spelet som imponerar.
Som jag nyss skrev på HK:
När Marcus når A-laget ska jag genast beställa en matchtröja med hans nummer (hoppas så klart på 15) och efternamnet Petterssonsson.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
John
Posts: 262
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: TV-Pucken 2011

Post by John »

180cm 75kg på Danne P, om jag minns mitt hockeyalbum från 86/87, vilket jag nog gör.
marre
Posts: 3200
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: TV-Pucken 2011

Post by marre »

Fan om inte NHL eller KHL fanns skulle vi aldrig behöva värva spelare=) satan så kul titta på grabbarna=)
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: TV-Pucken 2011

Post by lazerkrobbe »

Lite mera Boliden (uppgifter från en kollega):
"Ossi och Irja har 4 grabbar; Markku -66, Kari -68, Tommi -72 och Janne -76. Så här tror jag att det var, Markku spelade i någon form av länslag året före TV-pucken, men fick inte spela TV-pucken. Tommi var med i TV-pucken, men inte Janne. Har inte hört om någon koppling till Jarmo, vilket jag borde ha gjort under hans storhetstid. Tror att Mäkitalo är ett ganska vanligt finskt namn. Kari är mycket riktigt Petters pappa och Kari spelade TV-puck 2 år.
Lite kuriosa, under flera av dessa år slog Boliden AIK i pojklagsmatcherna, såg en match när -67orna vann med 8-1, men Boliden fick aldrig med mer än 1 spelare i TV-pucken. Du kan ju gissa hur många AIK fick med, även om jag tror att Umeå hade fler spelare i länslagen än Ske-å under den här perioden."
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: TV-Pucken 2011

Post by Zimme »

Intressant grej: Två senaste åren har en AIK:are från B-löven blivit utsedd till mest värdefulla spelare.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
perra
Posts: 32
Joined: 16 Jun 2011, 00:20

Re: TV-Pucken 2011

Post by perra »

Image

Detta är från matchen i söndags när AIKs J16 förlorade mot Luleås J16 med 7-5. Mäkitalo gjorde 1 mål och 1 ass. Han, Andreas Söderberg, Johan Forsell och Axel Holmström var dom bästa AIKarna.
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: TV-Pucken 2011

Post by Markman »

En hockeyläkare vill förbjuda tacklingar i TV-pucken.. Motiveringen är att det skiljer för mycket i storlek mellan killarna.. "50 cm och 40 kg".. Hmm, Majesky 196/110 mot Antos 169/72.. Inte direkt 50 cm, men 40 kg skillnad.. Ska man förbjuda tacklingar på små seniorer då också?

Dock verkar ju Boustedt ha koll på läget - "– Vi tyckte att det var bättre att pojkarna fick lära sig att tacklas när de fortfarande var ganska jämnstora. Vid 13 år har de flesta inte kommit in i puberteten, säger Tommy Boustedt, utvecklings- och landslagschef på hockeyförbundet.

– Vid 16 års ålder är det för sent att lära sig tacklas.

Enligt Boustedt har inte antalet skador, på grund av för hårt närkampsspel, ökat sedan åldersgränsen för tacklingar sänktes.
"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3667219.ab
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Locked