#27 Martin Lundberg

Moderator: Styrelsen

kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #27 Martin Lundberg

Post by kurtivar »

namninsamling emot detta?
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

kurtivar wrote:namninsamling emot detta?
Menar du en som ställer sig bakom SGSKs skrivelse då antar jag?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svartgulsubkultur »

svartgulsubkultur wrote: https://www.facebook.com/Elitserien/pos ... tif_t=like" onclick="window.open(this.href);return false;
Tusen likes innan dan är slut?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Talbot25
Posts: 1084
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Talbot25 »

Daniel Nordström på VF som vanligtvis brukar vara tröttsamt korrekt skriver nyanserat om slagsmålet.
http://blogg.folkbladet.nu/nordstroms-b ... ore-291771" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen är det roligt att läsa kommentarerna från de som alltid annars ger redaktören ryggdunkningar för hans åsikter.
"Måste ifrågasätta ditt omdöme om hockey, att rättfärdiga slagsmål är otroligt oansvarigt, framförallt av en chefredaktör."
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #27 Martin Lundberg

Post by BigGuyJohan »

Talbot25 wrote:Daniel Nordström på VF som vanligtvis brukar vara tröttsamt korrekt skriver nyanserat om slagsmålet.
http://blogg.folkbladet.nu/nordstroms-b ... ore-291771" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen är det roligt att läsa kommentarerna från de som alltid annars ger redaktören ryggdunkningar för hans åsikter.
"Måste ifrågasätta ditt omdöme om hockey, att rättfärdiga slagsmål är otroligt oansvarigt, framförallt av en chefredaktör."
Känns ju som inte folk i allmänhet har nån hjärna tyvärr.
Hockeyn i sig är ju fysisk. Och såna här fighter som Martin och Marcus gick är enligt min mening helt okej.
Värre är det nästan med såna attacker som man bland annat ser spelare som Ledin och Jämtin gör.
Att hoppa på någon vare sig framifrån eller bakifrån med armarna högt upp, med risk för att armbågar kommer i ansiktet eller att de i själva attackfasen tar i nacken och slänger ner en spelare på isen. Risken för whiplase(ursäkta stavningen) eller andra nack och ryggskador. Sånt är ett fegt tilltag. Och givetvis även fula ryggtacklingar och armbågstacklingar..
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: #27 Martin Lundberg

Post by PackSwede »

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... lagsmalet/" onclick="window.open(this.href);return false;

3 matcher, en omvandlas till böter
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Så skriver nämnden i domen

Martin Lundbergs dom:

”Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Martin Lundberg samt filmsekvenser från händelsen.

Av anmälan följer att ett Marcus Nilson, HV 71 vid den andra periodens slut sökte upp Skellefteå AIK:s målvakt. Ett gruff uppstod då inledningsvis mellan Marcus Nilson och nummer 3 i Skellefteå AIK. Martin Lundberg slöt då upp och tog över fighten med Marcus Nilson. Båda spelarna delade ut flera slag utan handskar mot huvud och kropp och blodvite uppstod.

Martin Lundberg har anfört att han kände sig tvingad att fråga vad Marcus Nilsson höll på med. Han och Marcus Nilson tog då tag i varandra varpå Marcus Nilson släppte sin högra handske och slog honom hårt på ena kinden. Därefter var slagsmålet igång.

Filmsekvenserna ger stöd för uppgifterna i anmälan och det är, enligt nämndens bedömning utrett att händelsen gått till på det sätt som där anges. Knytnävsslagsmål ingår inte i spelet och är inte ett acceptabelt beteende inom svensk ishockey. Det ska enligt den praxis som nämnden sedan länge tillämpat föranleda en avstängning. Av anmälan följer att båda spelarna varit lika delaktiga i skeendet. Med hänsyn till detta och med beaktande av slagsmålets intensitet finner nämnden att avstängningens längd bör motsvarar tre matcher, inklusive den automatiska avstängning som följer vid ett match penalty. En av dessa matcher omvandlas till böter.”



Marcus Nilsons dom:

”Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Marcus Nilson samt filmsekvenser från händelsen.

Av anmälan följer att ett Marcus Nilson, vid den andra periodens slut, sökte upp Skellefteå AIK:s målvakt. Ett gruff uppstod då inledningsvis mellan Marcus Nilson och nummer 3 i Skellefteå AIK. Martin Lundberg, Skellefteå AIK, slöt då upp och tog över fighten med Marcus Nilson. Båda spelarna delade ut flera slag utan handskar mot huvud och kropp och blodvite uppstod.

Marcus Nilson har anfört att han inte har något att tillägga till domarens redogörelse.

Filmsekvenserna ger stöd för uppgifterna i anmälan och det är, enligt nämndens bedömning utrett att händelsen gått till på det sätt som där anges. Knytnävsslagsmål ingår inte i spelet och är inte ett acceptabelt beteende inom svensk ishockey. Det ska enligt den praxis som nämnden sedan länge tillämpat föranleda en avstängning. Av anmälan följer att båda spelarna varit lika delaktiga i skeendet. Med hänsyn till detta och med beaktande av slagsmålets intensitet finner nämnden att avstängningens längd bör motsvarar tre matcher, inklusive den automatiska avstängning som följer vid ett match penalty. En av dessa matcher omvandlas till böter.”
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #27 Martin Lundberg

Post by TS_ »

Vafan, jag som såg framemot att se honom spela mot Luleå...
Tyckte att Nilson borde ha fått längre straff då han började fighten.

Edit: Någon som kan räkna ut vad Lundberg och Nilson har för lön?
Bötessumman, som baseras på inkomst, är 5 000 på Lundberg, 20 000 på Nilson.
bluesman
Posts: 32
Joined: 22 Jun 2011, 20:55

Re: #27 Martin Lundberg

Post by bluesman »

Hur är det med böterna, kommer klubben att betala dessa? Om det är Martin privat som ska betala dessa så tycker jag det är dags för en insamling av bötesbeloppet.
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Special Brew »

bluesman wrote:Hur är det med böterna, kommer klubben att betala dessa? Om det är Martin privat som ska betala dessa så tycker jag det är dags för en insamling av bötesbeloppet.
Gissar att han får betala själv. Insamling är helt ok eftersom han stod upp för vårat AIK!
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

Insamling mot Luleå?
Jag lägger lätt en slant!

Vad gäller avstängningen i övrigt är det väl inte så mycket att säga, nämnden har ju sina riktlinjer att följa..
Däremot kan man ju fundera på hur detta regelverka och alla bedömningar är uppstyrda..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #27 Martin Lundberg

Post by jokarfo »

Det är väl alltid spelaren som pröjsar böter som DN utfärdar, eller har jag dålig koll? Hur som, jag är helt för en insamling. 5000 borde ju gå fort att få ihop och eventuellt överskott kan ju gå till typ Tifon eller nåt, vad vet jag.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Special Brew »

jokarfo wrote:Det är väl alltid spelaren som pröjsar böter som DN utfärdar, eller har jag dålig koll? Hur som, jag är helt för en insamling. 5000 borde ju gå fort att få ihop och eventuellt överskott kan ju gå till typ Tifon eller nåt, vad vet jag.
Eller spara till en liknande händelse. Ge mig ett kontonummer så ska jag bidra.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Hank »

jokarfo wrote:Det är väl alltid spelaren som pröjsar böter som DN utfärdar, eller har jag dålig koll? Hur som, jag är helt för en insamling. 5000 borde ju gå fort att få ihop och eventuellt överskott kan ju gå till typ Tifon eller nåt, vad vet jag.
Lundberg kan betala sina böter själv, tycker jag. Även om han inte hör till lagets mer välbetalda har han garanterat råd med 5000 kr som etablerad Elitseriespelare. Det kommer knappast som en överraskning för honom heller.

Hellre en insamling där hela beloppet går till ett riktigt fett #27-tifo när han kommer tillbaka (och överskott till senare tifon).
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Special Brew »

Hank wrote:
jokarfo wrote:Det är väl alltid spelaren som pröjsar böter som DN utfärdar, eller har jag dålig koll? Hur som, jag är helt för en insamling. 5000 borde ju gå fort att få ihop och eventuellt överskott kan ju gå till typ Tifon eller nåt, vad vet jag.
Lundberg kan betala sina böter själv, tycker jag. Även om han inte hör till lagets mer välbetalda har han garanterat råd med 5000 kr som etablerad Elitseriespelare. Det kommer knappast som en överraskning för honom heller.

Hellre en insamling där hela beloppet går till ett riktigt fett #27-tifo när han kommer tillbaka (och överskott till senare tifon).
Du lär nog inte tvingas att betala om det blir en insamling. ;)
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Här är bötestrappan:
Månadslön upp till 5 000 kr = 500 kr/för en matchs avstängning
5 001 - 10 000 kr = 1 000 kr/för en matchs avstängning
10 001 -25 000 kr = 2 500 kr/för en matchs avstängning
25 001-35 000 kr = 3 500 kr/för en matchs avstängning
35 001- 50 000 kr = 5 000 kr/för en matchs avstängning
50 001 - 70 000 kr = 7 000 kr/för en matchs avstängning
70 001 -90 000 kr = 9 000 kr/för en matchs avstängning
90 001 - 110 000 kr = 11 000 kr/för en matchs avstängning
110 001 -130 000 kr = 13 000 kr/för en matchs avstängning
130 001 - 150 000 kr = 15 000 kr/för en matchs avstängning
150 001 - 170 000 kr = 17 000 kr/för en matchs avstängning
från 170 001 kr och uppåt = 20 000 kr/för en matchs avstängning
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Akerman2 »

Insamling känns givet. Martin stod upp för de svartgula och det ska enligt mig inte röra hans ekonomi. Även om han har säkerligen har det bra ekonomiskt ändå.

500st hundralappar bör vi kunna greja mot Luleå en fredagsmatch!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lappmössan »

Kan bara hålla med, starta en insamling nu! Inte fan ska man behöva böta för att ha gjort ett Gordie Howe.
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Special Brew »

Akerman2 wrote:Insamling känns givet. Martin stod upp för de svartgula och det ska enligt mig inte röra hans ekonomi. Även om han har säkerligen har det bra ekonomiskt ändå.

500st hundralappar bör vi kunna greja mot Luleå en fredagsmatch!
Det blir 50 000 Kr det.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

TS_ wrote:Edit: Någon som kan räkna ut vad Lundberg och Nilson har för lön?
Bötessumman, som baseras på inkomst, är 5 000 på Lundberg, 20 000 på Nilson.
Enligt en skrivelse från Svenska Ishockeyförbundet från 2007 är det följande nivåer som gäller:
Nivå 1 (månadsinkomst <5 000 kr) 500 kr/för en matchs avstängning
Nivå 2 (mån.ink. 5 001 – 10 000) 1 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 3 (mån.ink. 10 001 – 25 000) 2 500 kr/för en matchs avstängning
Nivå 4 (mån.ink. 25 001 – 35 000) 3 500 kr/för en matchs avstängning
Nivå 5 (mån.ink. 35 001 – 50 000) 5 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 6 (mån.ink. 50 001 – 70 000) 7 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 7 (mån.ink. 70 001 – 90 000) 9 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 8 (mån.ink. 90 001 – 110 000) 11 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 9 (mån.ink. 110 001 – 130 000) 13 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 10 (mån.ink. 130 001 – 150 000) 15 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 11 (mån.ink. 150 001 – 170 000) 17 000 kr/för en matchs avstängning
Nivå 12 (mån.ink. 170 001 <) 20 000 kr/för en matchs avstängning
Dock vet jag inte om det är den senaste/gällande, men det ger ju en fingervisning om det i alla fall.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

Tycker för övrigt inte alls om att det blir avstängning från första början, men jag är glad att det inte blev mer än vad det blev till slut, med disciplinnämnden vet man ju aldrig!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: #27 Martin Lundberg

Post by Poet »

Special Brew wrote:
Akerman2 wrote:Insamling känns givet. Martin stod upp för de svartgula och det ska enligt mig inte röra hans ekonomi. Även om han har säkerligen har det bra ekonomiskt ändå.

500st hundralappar bör vi kunna greja mot Luleå en fredagsmatch!
Det blir 50 000 Kr det.
Då får han ett rejält tifo på det också. ;)
2012-05-19
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

Akerman2 wrote:Insamling känns givet. Martin stod upp för de svartgula och det ska enligt mig inte röra hans ekonomi. Även om han har säkerligen har det bra ekonomiskt ändå.

500st hundralappar bör vi kunna greja mot Luleå en fredagsmatch!
Visst var det 5 tusen han skulle böta, inte 50?
De räcker med att 500 pers skänker en 10:a så är vi i hamn..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Hank »

Special Brew wrote:
Hank wrote:
jokarfo wrote:Det är väl alltid spelaren som pröjsar böter som DN utfärdar, eller har jag dålig koll? Hur som, jag är helt för en insamling. 5000 borde ju gå fort att få ihop och eventuellt överskott kan ju gå till typ Tifon eller nåt, vad vet jag.
Lundberg kan betala sina böter själv, tycker jag. Även om han inte hör till lagets mer välbetalda har han garanterat råd med 5000 kr som etablerad Elitseriespelare. Det kommer knappast som en överraskning för honom heller.

Hellre en insamling där hela beloppet går till ett riktigt fett #27-tifo när han kommer tillbaka (och överskott till senare tifon).
Du lär nog inte tvingas att betala om det blir en insamling. ;)
Jag kan väl tycka att det är principiellt tapigt för det?
bluesman
Posts: 32
Joined: 22 Jun 2011, 20:55

Re: #27 Martin Lundberg

Post by bluesman »

Kan man styra upp insamling i morgon med skrammelhinkar eller liknande? Jag tror det blir lättast så, då kan vi som vill lägga en slant göra det och de som inte vill slipper. Det finns även en viss risk att det blir bara en massa snack och ingen verkstad om allt sker via forumet.
Last edited by bluesman on 24 Jan 2013, 13:17, edited 1 time in total.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svea_man »

insamling att betala hans böter helt klar tycker jag!! 8-)
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: #27 Martin Lundberg

Post by PackSwede »

Jag vill inte verka tråkig då jag tycker att det är en god ide och gärning men är det inte olagligt eller iallafall mot reglerna att skramla pengar till någon annans böter ? Laget får ju iallafall inte betala hans böter då det är ett personligt straff och inte ett lagstraff, om vi skramlar pengar finns det inte risk för att skattmasen lägger sig i ?
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Akerman2 »

Bra uppmärksammat på min matematiska miss! :oops:

Poängen att vi bör nå 5 000 med råge iallafall!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #27 Martin Lundberg

Post by jokarfo »

PackSwede wrote:Jag vill inte verka tråkig då jag tycker att det är en god ide och gärning men är det inte olagligt eller iallafall mot reglerna att skramla pengar till någon annans böter ? Laget får ju iallafall inte betala hans böter då det är ett personligt straff och inte ett lagstraff, om vi skramlar pengar finns det inte risk för att skattmasen lägger sig i ?
Jag är ju verkligen inte bevandrad i alla dessa lagar och bestämmelser men kan det verkligen finnas en risk att Skatteverket lägger sig i? Om folk frivilligt samlar in pengar och ger till spelaren när spelaren ändå är den som pröjsar bötern?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lappmössan »

Inga problem. Vi betalar ju inte hans böter, vi ger honom 5000 för hans GH hat-trick. ;)
Behövs bara att NP ställer fram en hink och meddelar om insamlingen via facebook.
Post Reply