Hur slutar elitserien 2011-12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

buu
Posts: 4
Joined: 22 Jun 2011, 10:02

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by buu »

Markman wrote:buu - Ett av de huvudsakliga syftena med detta forum är att diskutera saker, vilket är precis vad jag gör.. Det gäller även denna tråd, även om just den här är lite mindre diskussionsinriktad än andra trådar.. Jag är fullt medveten om att det är ditt tips, men på vilket sätt hindrar det mig från att ha åsikter om det?

Hlavac slutar ju inte vara en målskytt bara för att han har ett dåligt år, eller för den delen - flera dåliga år på rad, om så skulle vara fallet.. Hlavac har många mål kvar i bössan än..
det är jag helt klar över också! men som du skrev det är ju en lite mindre diskussionsinriktad tråd men det hindrar dej inte alls, absolut inte. Åsikter ska man ha! Var mest menat att tippa du också så får vi se i slutändan vem som har tippat bäst helt enkelt!=)

Jaa hlavac har säkert flera mål kvar i bössan, helt klart. men han föll så mycket i rang hos mej förra säsongen, just därför tycker jag inte linköping har en riktig super målskytt, men ja kan ha fel. upp till bevis då allt drar igång!=)
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Markman »

Jag avvaktar nog ett tag till, det kan trots allt vara ett par nyförvärv kvar i röret innan säsongen drar igång..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Miklosoft »

Ska testa mig på att tippa också. Lag 6-12 är svårast. :)

1. Färjestad (Grym trupp, ser dom som favoriter men orosmolner är Niklas Czarnecki, gissar att han sitter löst efter varje förlust)
2. Linköping (PP kommer att vara sjukt bra, Åkerman, Johansson, Pär "Ramlar alltid" Albrandt)
3. Skellefteå (Ser AIK som starkare än i fjol. Dock kommer produktionen att spridas ut mer)
4. HV71 (HV är svåra i år tycker jag. Råttan borta som producerade bra. Voutilainen såg ut som en köttbulle i fjol och Davidsson skadad. Bremberg i truppen.Kan vara överlägsna men likagärna ett nytt Frölunda)
5. Lulää (Bättre trupp än i fjol)
6. Brynäs (Precis som skeå satsar man på eget. Ett år äldre fjunisar)
7. Djurgården (Borde nog ligga högre)
8. Modo (Rensning i truppen. Känns som ett mellanår på gång. dvs bättre än i fjol)
9. Växjö (Bra forwards men backsidan skrämmer nog ingen)
10. Frölunda (Samma som alla andra år)
11. Solna (Ser svagare ut är i fjol men det kommer säkert några artistare senare)
12. Timrå (Tycker Timrås trupp ser svagast ut än. Gissar att dom tar in någon spets senare)
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Colton »

Tycker inte alls färjestad har så bra lag i år. Tappade sin förstamålis och den som visade lite stabilt spel förra säsongen lämnade ju. Backsidan är bra men offensivt är dom begränsade.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Markman »

Å andra sidan var väl backsidan hyfsat "offensivt begränsade" i fjol också, och det funkade ju rätt bra för dem.. Det är väl egentligen bara Junland som lämnat på backsidan, och där tror jag att Nygren och i viss mån Brodin kommer att ta över en hel del av poängmakandet.. Hela laget i sig är väl vad man skulle kunna kalla "offensivt begränsade", men man håller ändå så pass hög nivå på bredden, så de klarar av att inte ha någon egentlig spets..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Chippen »

Markman wrote:Å andra sidan var väl backsidan hyfsat "offensivt begränsade" i fjol också, och det funkade ju rätt bra för dem.. Det är väl egentligen bara Junland som lämnat på backsidan, och där tror jag att Nygren och i viss mån Brodin kommer att ta över en hel del av poängmakandet.. Hela laget i sig är väl vad man skulle kunna kalla "offensivt begränsade", men man håller ändå så pass hög nivå på bredden, så de klarar av att inte ha någon egentlig spets..
Om jag inte fattar Colton helt fel så syftar han nog på att forwardssidan är offensivt begränsad, eller jag hoppas att han syftade på det iaf. För om han menar att tappet av just Junland gör deras backsida offensivt försvagad så vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Brodin och Klefbom lär fortsätta att ta kliv framåt och jag tror precis som du att Nygren kan utvecklas betydligt mera.

Så jag hoppas på att han syftar på att Prestberg, Axelsson och Sjögren har ersatt med Hillding, Sjöström och Wennerström och där ligger de fruktansvärt mycket minus måste jag säga.
Sedan måste man även räkna in Kåberg som en stor förlust.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Colton »

Jo självklart menade jag att man är offensivt begränsade som lag iom tappet av bla Dick Axelsson och Prestberg.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Markman »

Ok, då förstår jag.. Läste kanske lite för snabbt.. Prestberg och Axelsson är ju faktiskt två rätt hyfsade tapp poängmässigt.. Tror dock att FBK kommer att vara med i toppen och slåss i alla fall, men lite svårare kommer de nog att få offensivt..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Humlannitton »

1. Färjestad
2. Luleå
3. DIF
4. LHC
5. Skellefteå AIK
6. Frölunda
7. HV71
8. Brynäs

9. AIK
10. MoDo

11. Växjö
12. Timrå
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Så slutar Elitserien 2011/12

Post by schteffe »

1. Linköping
2. Luleå
3. Skellefteå AIK
4. Färjestad
5. HV71
6. Djurgården
7. Modo
8. Brynäs
9. Frölunda
10. Växjö
11. Gnaget
12. Timrå

Läs hela artikeln här: http://northpower.nu/wordpress/?p=2063
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by don_tomassso »

Expressens Mattias ek går ut o säger att vi vinner serien!!http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... r-slutspel
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Spökplumpen »

Lakers Lakejer må ha ett töntroligt namn men dom har ett ganska vettigt forum. Sånt får andra lag att växa i mina ögon.

Har faktiskt gillar SAIK ända sedan dom tog steget upp Lika så Lindköping,
Saik har tagit små steg hela tiden och är nu ett TOPPLAG av rang! klockrent förening, satsar på mycket egna produkter och ger verkligen killarna med talang chansen! riktigt roligt lag.
Last edited by Spökplumpen on 16 Aug 2011, 23:29, edited 1 time in total.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Lappmössan »

Första gången vi tippas alltifrån etta till kvalserien.. Det ÄR verkligen som om Elitserien blir jämnare och jämnare för varje år.
För mig är allt från tredje till åttondeplats rimligt just nu, allt annat känns överdrivet (därmed inte sagt omöjligt..).
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Spökplumpen »

Vem har tippat Skellefteå i kvalserien?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Lappmössan »

Ingen värd att nämnas.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Spökplumpen »

Så sant
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by anton95uppsala »

Verkar som att nästan alla, dvs typ 99 % av alla tippare, tippar Timrå sist. Undrar ifall dom "lever upp till förväntningarna", eller om dom sluter sig samman och skräller sig till ingenmansland? Eller kanske rent av slutspel? Själv väntar jag med tipset till just innan sässongen drar igång.
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Toktobbe »

1. Skellefteå
2. Hv 71
3. Luleå
4. Färjestad
5. Djurgården
6. Linköping
7. Växjö
8. Modo
9. Frölunda
10. Brynäs
11. AIK
12. Timrå
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Ante »

Tror vi sluttabellen blir nåt åt det här hållet. Orkar inte skiva några länge motiveringar men har grunnat rejält på detta i vart fall. Tror förbaske detta blir den jämnaste serien på länge.

1 Färjestad
2 Linköping
3 Djurgården
4 Luleå
5 HV-71
6 Skellefteå
7 Modo
8 Växjö
9 Frölunda
10 Brynäs
11 Timrå
12 Gnaget
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Draper »

Ante wrote:Tror vi sluttabellen blir nåt åt det här hållet. Orkar inte skiva några länge motiveringar men har grunnat rejält på detta i vart fall. Tror förbaske detta blir den jämnaste serien på länge.
Placering 7-12 tycker jag är i princip omöjliga att sia om. Växjö till exempel känns som ett slutspelslag men något säger mig att dom kan åka ur Elitserien redan efter en säsong. Både Frölunda och Modo känns som slutspelslag på papperet men deras senaste säsonger och mycket nytt i lagen gör att man börjar tveka. Gnaget gick till slutspel ifjol men deras lag känns inte speciellt hett, förutom på målvakten. Brynäs tror jag inte på. Timrå brukar, av outgrundlig anledning, klara sig varje år.

Jag håller med, det känns som om att det kommer att bli otäckt jämnt i vinter.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Ante »

Draper wrote:
Ante wrote:Tror vi sluttabellen blir nåt åt det här hållet. Orkar inte skiva några länge motiveringar men har grunnat rejält på detta i vart fall. Tror förbaske detta blir den jämnaste serien på länge.
Placering 7-12 tycker jag är i princip omöjliga att sia om. Växjö till exempel känns som ett slutspelslag men något säger mig att dom kan åka ur Elitserien redan efter en säsong. Både Frölunda och Modo känns som slutspelslag på papperet men deras senaste säsonger och mycket nytt i lagen gör att man börjar tveka. Gnaget gick till slutspel ifjol men deras lag känns inte speciellt hett, förutom på målvakten. Brynäs tror jag inte på. Timrå brukar, av outgrundlig anledning, klara sig varje år.

Jag håller med, det känns som om att det kommer att bli otäckt jämnt i vinter.
Jag blir allvarligt orolig när man försöker tippa. Vad händer om lag som Brynäs o Frölunda gör riktiga kanonsäsonger? Då tror jag plats åtta kan komma otäckt nära för oss! Det känns som vi är överhypande här på forumet och i media och jag tycker vi känns lika svårtippade som många andra lag. Får vi ihop exakt alla prylar kan vi lika gärna sluta topp fyra men...
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by groenahulken »

1. Skellefteå AIK
2. Linköping
3. Färjestad
4. HV71
5. Luleå
6. Djurgården
7. Modo
8. Växjö

9. Frölunda
10. Brynäs

11. AIK
12. Timrå
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Skidrow »

Min slutgiltiga gissning:

01. Färjestad
02. AIK
03. Linköping
04. Luleå
05. HV71
06. DIF
07. Frölunda
08. Modo

09. Solna
10. Växjö

11. Brynäs
12. Timrå

Sen imorgon afton får ni låsa den här tråden och öppna i början av Mars :)
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by King Kong »

Gjorde en liten betygsättning rörande målvakter, backar, forwards, tränare och moral och summan av kardemumman blev detta. Alltså mitt tips på hur tabellen ser ut efter 55 omgångar med dagens trupper.


1. Skellefteå (22p)
2. Luleå (22p)
3. Färjestad (20p)
4. Djurgården (20p)
5. HV71 (20p)
6. Linköping (20p)
7. Frölunda (19p)
8. Brynäs (19p)
9. MODO (18p)
10. Växjö (18p)
11. Solna (17p)
12. Timrå (15p)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Sketch »

1. Linköping HC
2. Färjestads BK
3. HV71
4. Luleå HF
5. Skellefteå AIK
6. Djurgårdens IF
7. Brynäs IF
8. Frölunda HC
9. Modo
10. AIK IF
11. Växjö Lakers
12. Timrå IK
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by marre »

Härligt att se hur positiva alla är.. :shock: Själv tror jag denna usla backsida lägger oss på som bäst på en tionde plats.. :cry: Men pengar finns ju att ändra på det..
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Trollet »

marre wrote:Härligt att se hur positiva alla är.. :shock: Själv tror jag denna usla backsida lägger oss på som bäst på en tionde plats.. :cry: Men pengar finns ju att ändra på det..
Visst var det du som skrev att vi skulle spela i Allsvenskan nästa år?
Upp med din tabell nu så vi får håna dig till våren 8-)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by smogz »

Ok, jag ändrar mitt tips något såhär dan innan premiären

1. Skellefteå - vi spelar den modernaste hockeyn och Möller-Lindberg-Holloway ersätter förra året förstakedja med bravur.
2. HV71 - tror Dahlen får ordning på laget och lyckas få Linkan att prestera.
3. Djurgården - ser vassa ut iår.
4. Linköping - Säckens strikta defensiva tråkspel i kombination med ett gäng lirare kommer att innebära krockar i filosofi iår. Tror inte det funkar riktigt så bra som alla andra verkar tro.
5. Färjestad - har förlorat för mycket offensiv kraft, ny tränare och lite mätthet..
6. Frölunda - intressant satsat iår, lite yngre snitt - får Lill-Kenta ihop det kan det gå riktigt bra.
7. Luleå - Ett lag är sällan bättre än sina målvakter. Luleås målvakter är antaligen på papperet sämst i elitserien. Har seriens bästa backuppsättning. Men har bara egentligen en bra forwardskedja..Räcker just så pass till slutspel. Ett aggresivt försvarsspel är bra, men det håller inte hela vägen iår. Motståndarna har lärt sig att tackla Luleås överbelastande aggressiva tråkspel.
8. Modo - Tror att Samuelssons lite amerikanska stil kan passa det lite äldre gardet i Modo bra, få dom att ta tag i grejerna igen och inte lira på gamla meriter. Detta tillsammans med rätt offensiva värvningar från herrar Foppa och Näslund lyfter Modo till slutspel.
9. Brynäs - mycket unga egna talanger i laget som tar ytterligare steg. Men för dåliga målvakter och lite för svag trupp.
10. Timrå - detta tips är mer med Hjärtat än med Hjärnan. Vill gärna se elitseriehockey här i Sundsvall även nästa år. Några intressanta nyförvärv. Får förhoppningsvis mindre skador iår.
11. AIK - ok Viktor Fasth, ok några bra nyförvärv men förra året gick på inspiration och självförtroende. Nu kommer det svåra andraåret.
12. Växjö - har värvat intressant, tror dom klarar sig kvar via kvalserien. Men backsidan är för svag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by marre »

orkar inte ens kommentera Trollet,,har mest ångest för ES i år..blir ett jobbigt år...Ni som inte ser bristerna tycker jag synd om..Ni kommer få en otrevlig överraskning..
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Hur slutar elitserien 2011-12

Post by Trollet »

marre wrote:orkar inte ens kommentera Trollet,,har mest ångest för ES i år..blir ett jobbigt år...Ni som inte ser bristerna tycker jag synd om..Ni kommer få en otrevlig överraskning..
OK. Men ditt tips är alltså att vi hamnar i kvalserien? Du skrev ju det häromdan. Det har jag lite svårt att se motiveringen till men du har naturligtvis rätt till din åsikt. Vore dock kul att höra varför!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Locked