Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Skidrow »

Det som stör mej mest är att domarna kvittar oberoende vad som hände, diving ska alltid ge 2min extra så det är ett straff att filma inte en fördel, toffeln borde ha fått minst 2min extra när han slog på Bud osv.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Chippen »

Skidrow wrote:Det som stör mej mest är att domarna kvittar oberoende vad som hände, diving ska alltid ge 2min extra så det är ett straff att filma inte en fördel, toffeln borde ha fått minst 2min extra när han slog på Bud osv.
Håller med om diving.
Det ska vara 2+2, för annars så får man inte bort det jävulskapet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Rampa »

Skidrow wrote:Det som stör mej mest är att domarna kvittar oberoende vad som hände, diving ska alltid ge 2min extra så det är ett straff att filma inte en fördel, toffeln borde ha fått minst 2min extra när han slog på Bud osv.
Ja att Bud fick samma straff som Stolle-lufsen är även för mig obegripligt. Men jag har slutat försöka begripa mig på domarna.
Tyckte även Martins tvåa för crossch. är en klar tavla av domaren. Han "puffar" till Berglund och så dålig balans har inte en normal skridskoåkare att han inte klarar den "smekningen".
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Trollet »

Det ÄR ju ett straff att filma. Domarna säger att Lundberg begått regelbrottet, därmed ska han visas ut. De säger också att Berglund förstärker situationen och därmed ska han också visas ut. Det kan man aldrig få till att det är en fördel. Utan filmningen hade Lundberg åkt ut ändå, men inte Berglund.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Skidrow »

Trollet wrote:Det ÄR ju ett straff att filma. Domarna säger att Lundberg begått regelbrottet, därmed ska han visas ut. De säger också att Berglund förstärker situationen och därmed ska han också visas ut. Det kan man aldrig få till att det är en fördel. Utan filmningen hade Lundberg åkt ut ändå, men inte Berglund.
Inte en chans Lundberg åkt ut om han inte tagit Berglund för filmning.
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Trollet »

Skidrow wrote:
Trollet wrote:Det ÄR ju ett straff att filma. Domarna säger att Lundberg begått regelbrottet, därmed ska han visas ut. De säger också att Berglund förstärker situationen och därmed ska han också visas ut. Det kan man aldrig få till att det är en fördel. Utan filmningen hade Lundberg åkt ut ändå, men inte Berglund.
Inte en chans Lundberg åkt ut om han inte tagit Berglund för filmning.
Men det är ju ett rent teoretiskt resonemang, ett påstående från din sida utan annan grund än att du tror det. Du inledde med att säga att man borde få 2+2 för diving "så att det är ett straff att filma inte en fördel". På vilket sätt hade Berglund fördel av att själv hamna i båset menar du?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Rampa »

Skidrow wrote:
Trollet wrote:Det ÄR ju ett straff att filma. Domarna säger att Lundberg begått regelbrottet, därmed ska han visas ut. De säger också att Berglund förstärker situationen och därmed ska han också visas ut. Det kan man aldrig få till att det är en fördel. Utan filmningen hade Lundberg åkt ut ändå, men inte Berglund.
Inte en chans Lundberg åkt ut om han inte tagit Berglund för filmning.
Hade inte Berglund filmat, så hade inte heller Martin åkt ut. Garanterat. Har väl sett mycket värre knuffar som inte fått en enda domare att lyfta ögonbrynen ens.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Skidrow »

Trollet wrote:
Skidrow wrote:
Trollet wrote:Det ÄR ju ett straff att filma. Domarna säger att Lundberg begått regelbrottet, därmed ska han visas ut. De säger också att Berglund förstärker situationen och därmed ska han också visas ut. Det kan man aldrig få till att det är en fördel. Utan filmningen hade Lundberg åkt ut ändå, men inte Berglund.
Inte en chans Lundberg åkt ut om han inte tagit Berglund för filmning.
Men det är ju ett rent teoretiskt resonemang, ett påstående från din sida utan annan grund än att du tror det. Du inledde med att säga att man borde få 2+2 för diving "så att det är ett straff att filma inte en fördel". På vilket sätt hade Berglund fördel av att själv hamna i båset menar du?
Nej trollet jag skrev filmaren ska få 2min mer, så åker en bara ut för filmning 2min, men ofta känner domarna sej tvingade att ta en annan så då 2+2min.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Chippen »

En filmning ska vara jämställt med misconduct, och rendera i 2+10 min om jag fick bestämma.
2 min dör diving och 10 min för olämpligt uppträdande. På sätt straffas både spelare och laget, sedan ska det fan införas Diving-lista som de har i NHL (om de nu inte tagit bort den) och den som ligger i topp varje månad ska betala böter.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by PackSwede »

Diving borde absolut straffas hårdare det håller jag med om men har det någonsin funnits en "diving lista" i NHL, har för mig att jag bara läste att det var någon spelare där som tyckte att det borde införas ?
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Chippen »

Det kanske inte kom längre än ett förslag:
http://www.svenskafans.com/nhl/Meningsl ... 53417.aspx
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Forceman »

Trollet wrote:
Skidrow wrote:
Trollet wrote:Det ÄR ju ett straff att filma. Domarna säger att Lundberg begått regelbrottet, därmed ska han visas ut. De säger också att Berglund förstärker situationen och därmed ska han också visas ut. Det kan man aldrig få till att det är en fördel. Utan filmningen hade Lundberg åkt ut ändå, men inte Berglund.
Inte en chans Lundberg åkt ut om han inte tagit Berglund för filmning.
Men det är ju ett rent teoretiskt resonemang, ett påstående från din sida utan annan grund än att du tror det. Du inledde med att säga att man borde få 2+2 för diving "så att det är ett straff att filma inte en fördel". På vilket sätt hade Berglund fördel av att själv hamna i båset menar du?
Du glömmer att man inte KAN åka ut för diving ifall inte motståndaren åker han med... I princip så kan du åka in i motståndarnas bästa spelare och slänga dig som fan ifall han skyddar sig. I värsta fall hamnar du efter i backchecking i bästa fall så åker du och han ut 2 min var..Regelverket måste skrivas om. Diving bör kunna tas solo annars måste det ges 2+2 eller 2+10 för det..
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by PackSwede »

Du glömmer att man inte KAN åka ut för diving ifall inte motståndaren åker han med...
Är det verkligen så, det verkar ju precis hur korkat som helst!

Chippen: menade inte att märka ord, var bara nyfiken på om det verkligen varit verklighet
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by 374 »

Forceman wrote:
Du glömmer att man inte KAN åka ut för diving ifall inte motståndaren åker han med... I princip så kan du åka in i motståndarnas bästa spelare och slänga dig som fan ifall han skyddar sig. I värsta fall hamnar du efter i backchecking i bästa fall så åker du och han ut 2 min var..Regelverket måste skrivas om. Diving bör kunna tas solo annars måste det ges 2+2 eller 2+10 för det..
Är det verkligen så att diving inte kan dömas solo?
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Trollet »

Forceman wrote: Du glömmer att man inte KAN åka ut för diving ifall inte motståndaren åker han med... I princip så kan du åka in i motståndarnas bästa spelare och slänga dig som fan ifall han skyddar sig. I värsta fall hamnar du efter i backchecking i bästa fall så åker du och han ut 2 min var..Regelverket måste skrivas om. Diving bör kunna tas solo annars måste det ges 2+2 eller 2+10 för det..
Var i regelboken står det? Det enda jag någonsin har läst om diving är det här. Där står ingenting om att en motståndare också måste åka.
576 – DYKNING - diving
En spelare eller målvakt som enligt domarens bedömning uppenbart överdriver att
falla, eller uppenbart överdriver en situation i syfte att få en motståndare utvisad, eller
fejkar en skada, ska ådömas:
- Mindre straffet (2)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Tim
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 21:50

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Tim »

Diving kan visst dömas solo.

http://www.domarna.se/post/2011/03/20/F ... iving.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by PackSwede »

Tack för förtydliganden, jag tyckte det lät konstigt annars !

Den där artikeln på domarna.se har jag läst förut, intressant läsning för den som inte sett den förut. Helt klart borde det oftare dömas bara för "divingen" och inget annat !
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Chippen »

PackSwede wrote: Chippen: menade inte att märka ord, var bara nyfiken på om det verkligen varit verklighet
Hehe, det är lugnt. Jag blev osäker själv så jag tackar dig :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Ztikkan
Posts: 67
Joined: 17 Jun 2011, 16:42

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Ztikkan »

Tim wrote:Diving kan visst dömas solo.

http://www.domarna.se/post/2011/03/20/F ... iving.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Vafan! Om man nu kan ta solo varför gör de inte det oftare?
De skulle ju minska filmningarna markant!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Skidrow »

Enkelt, domarna tanke är om han nu kastade sej är det nog för jag just missade en grej som den andra spelaren gjorde, jag tar ut båda.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Larzon »

Skidrow wrote:Enkelt, domarna tanke är om han nu kastade sej är det nog för jag just missade en grej som den andra spelaren gjorde, jag tar ut båda.
.......
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestad

Post by fwd »

Larzon wrote:
Skidrow wrote:Enkelt, domarna tanke är om han nu kastade sej är det nog för jag just missade en grej som den andra spelaren gjorde, jag tar ut båda.
.......
+1
Charter Division
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Omg 32 - 8/12 kl. 16.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by JockeL »

Rampa wrote:
TS_ wrote:Nån aning när reprisen går?
Den sändes även söndag kväll/natt 0:00. Satt uppe och såg matchen i sin helhet då, eftersom jag missade merparten av direktsändningen pga jobbet.
Måste plussa för Petterström. Vilken otrolig arbetsmyra som dessutom ger mig välbehagsrysningar varje gång jag tänker på hur han stångar sig in framför en vilt slitande och hakande Stollufsen, då Adam slår in returen. Inget annat än HIGH VOLTAGE!
Har vi någon bättre forward än Oscar Lindberg? Lindström och Holloway i all ära, men Oscars repertoar innehåller en sådan mängd delikatesser. Eller som Blomsten faktiskt berömde; "-den grabben har verktygslådan full"
En mycket bra match. Och man ser en klar skillnad hos AIK:s unga garde jämfört med förra säsongen. Nu kliver dom inte undan. Jag såg till och med Burström dela ut någon tackling.
Och så Jocke L. Tyckte han var ganska anonym under stor del av matchen. Men så har ju förmågan att ta fram den där vinnarskallen när det som bäst behövs. Jag hade faktiskt, vilket jag förmodar många med mig också hade, hunnit ställa in mig på förlängning.
Som det såg ut i lördags, tror jag laget är bättre förberett på slutspel till våren än senast. För visst hade matchen alla ingredienser man ser i ett slutspel?
Oscar Lindberg lyser så jävla mycket NHL att inte ens en strålkastare kunde göra det tydligare.

Det här genombrottet förväntade jag mig redan ifjol av Lindberg. Besvikelsen var stor. Ska vi jämföra med en väldigt jämförbar talang Joakim Lindström vid samma ålder (playmakersnipers, tekniker, draftade både nån gång i mitten av andrarunan va?) så kan man säg detta. Oscar har i princip samma skott, teknik och playmakingabilities som Jocke hade vid samma ålder. Nu var det synd om Jocke med lockout vid den åldern men... Oscar har inte refinierat sina defensiva skills, men han har betydligt mer förståelse för den delen av det hela än Jocke ens har nu, så då han anordnar tänket till att han faktiskt spelar i världseliten (finns det 500-100 bättre spelare i världen just nu kanske) och slutar med J-20 "jag är van att dominera"-naiviteten som ofta är det som gör honom "halvdålig" defensivt så ser jag all potential i världen att han kan bli 3:e eller 4:ecenter om inte toppline ger framtida utslag i NHL.

För Jocke-jämförelsen kan fortsättas med att han är en bättre närkampsspelare, en waaaay bättre skridskoåkare, ett bättre rörelsemönster. Han har också en toppfart som gör att han kan åka genom, som Jocke totalt saknar. Accelerationen är också bättre.

Att Jocke är så pass mycket bättre handlar om att han hunnit lära sig hur man gör. Då Oscar sakta men säkert slutar flippa då han har halva målet öppet, kroppsfint på egen blå och jaga ner en spelare i hörnet då det står en sniper i slottet finns knappt ett tak.

Men sen kan det ju komma en skada eller bekvämlighet och hela skiten går åt helvete. Carl Söderberg var en spelre som lyste ultraviolett NHL-material i den åldern (1pts/match i skitmalmö under lockouten den Elitseriesäsongen va? Inget skämt där inte).

Blir intressant att se vad det blir av Oscar till sist, nu är han en envägsspelare men jag ser all potential för en defensiv klart värdig en NHL-center då han fått utvecklas ett tag till. Sen kan det gå jack fuck shit i karriären också, blir spännande. Förra säsongen satt ändå ett gryn av tvekan i min uppfattning om blivande 82gp/säsong (alltid ordinarie), men kan ha varit en sophomore slump. För mig lyser Lindberg mer NHL än vad Larsson,, Rundblad och Erixon gjorde.
Locked