Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Att inte enbart nämna Jocke Lindström är ett hån mot hockeyn! Har aldrig varit med om en spelare som är så överlägsen i elitserien som honom just nu. Finns ingen i AIK som ens är i närheten av lika viktig om han skulle bli skadad!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Bilderberg »

pttr wrote:Att inte enbart nämna Jocke Lindström är ett hån mot hockeyn! Har aldrig varit med om en spelare som är så överlägsen i elitserien som honom just nu. Finns ingen i AIK som ens är i närheten av lika viktig om han skulle bli skadad!
Jimmie Ericsson?
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

pttr wrote:Att inte enbart nämna Jocke Lindström är ett hån mot hockeyn! Har aldrig varit med om en spelare som är så överlägsen i elitserien som honom just nu. Finns ingen i AIK som ens är i närheten av lika viktig om han skulle bli skadad!
"Jocke, Skogs, Jimmie och Forssell." Vem nämnde inte Jocke?
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Nu kommer jag traska ut på hal is, men jag skulle vilja att kedjorna görs om lite för att försöka få se vad Vesce kan gå för.

Arvidsson-Bellemare-Holloway
(Arvidsson är ruskigt lik Möller i sin spelstil, och visst skulle kanske kedjan tappa lite i offensiv kraft om man byter ut Karlsson mot Arvidsson men jag tror på något sätt att man får ut mera av Arvidsson här än där han är nu oxå)

Lindström-Forssell-Ericsson
(Tappar kanske lite offensivt, men Forssell har enligt mig en underskattad offensiv och jag tycker att denna kedja funkat bra även den då de spelat ihop. Det vi vinner på bytet Oscar-Forssell är att vi får en starkade defensiv i denna kedja)

Vesce-Oscar-Karlsson
(Här tror jag/hoppas att den stora förändringen ska ske. Vesce får en kedja som kan spela pucken mellan varandra på ett bättre sätt än där han är nu. Vesce har inte samma fart som de övriga två, men jag tror att vi kan få en Vesce med mera puck och då förhoppningsvis få se hans kunnande på ett bättre sätt)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Poet »

Skulle passa bra nu när vi åker och möter bottenlag också.
2012-05-19
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Jag börjar med att knacka lite i trä, och rita ett stort kors i taket chippen för att vi tycker likadant, men inser snart att du läst mitt inlägg från Vescitråden ;-)
Spela Forsell med Jocke och Jimmie som på slutet idag och Låt Vesce centra med Lindberg och Melker så lovar jag att det händer grejer. Arvidsson är inte helt olik Möller i spelstil och borde funka med Bellemare och Bud.
Men det är är exakt de kedjor jag föreslår just nu. Möjligen om det är tänkt att Vesci ska in mellan Jocke och Jimmie att han får prova där lite också. Men tycker den där uppställningen ser bra ut.
Last edited by smogz on 14 Nov 2012, 14:29, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

smogz: hehe..faktiskt inte, men ser ju de slående likheterna faktiskt :)

Vad gäller Arvidsson så har jag tidigt dragit paralleller med Möller och det skulle ju sitta mumma om han tar samma utveckling oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Bilderberg wrote:Jimmie Ericsson?
Visst, han har hög kapacitet när han väl kommer igång, men lika viktigt som Jocke Lindström... No way!
Lindström har typ endast en match då han inte varit top 3 i laget och det var igår, trots hans avgörande mål.
Forceman wrote:"Jocke, Skogs, Jimmie och Forssell." Vem nämnde inte Jocke?
Är medveten om att han nämnts av alla, men på frågan vem som bidragit mest åt laget så skulle det räcka med att skriva den som varit överlägsen i år.
Chippen wrote:Lindström-Forssell-Ericsson
(Tappar kanske lite offensivt, men Forssell har enligt mig en underskattad offensiv och jag tycker att denna kedja funkat bra även den då de spelat ihop. Det vi vinner på bytet Oscar-Forssell är att vi får en starkade defensiv i denna kedja)
Håller absolut inte med om att han har underskattad offensiv. Han har bland de sämsta skotten i laget och enda anledningen att han skulle gå in där är isf för att Oscar är så otroligt mycket vassare offensivt och kan lyfta en annan kedja, vilket jag antar att du menar. Tycker dock att den kedjan är alldeles för stark för att man ska splitta upp den just nu. Mixtra med övriga istället.
Chippen wrote:Arvidsson-Bellemare-Holloway
(Arvidsson är ruskigt lik Möller i sin spelstil, och visst skulle kanske kedjan tappa lite i offensiv kraft om man byter ut Karlsson mot Arvidsson men jag tror på något sätt att man får ut mera av Arvidsson här än där han är nu oxå)
Håller med om att de är väldigt lik på planen, men man får ha i åtanke att de 2-3 matcher han spelat ihop med Bud i år har varit total pannkaka och inte fått ut ett skvatt, snarare att båda blev sämre. Kanske skulle vara annorlunda nu med Bellemare som center?
Rollie
Posts: 2059
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rollie »

I slutspel är Jimmie den klart viktigaste spelaren och jag skulle inte byta honom mot någon annan spelare i hela elitserien.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

pttr wrote:
Chippen wrote:Lindström-Forssell-Ericsson
(Tappar kanske lite offensivt, men Forssell har enligt mig en underskattad offensiv och jag tycker att denna kedja funkat bra även den då de spelat ihop. Det vi vinner på bytet Oscar-Forssell är att vi får en starkade defensiv i denna kedja)
Håller absolut inte med om att han har underskattad offensiv. Han har bland de sämsta skotten i laget och enda anledningen att han skulle gå in där är isf för att Oscar är så otroligt mycket vassare offensivt och kan lyfta en annan kedja, vilket jag antar att du menar. Tycker dock att den kedjan är alldeles för stark för att man ska splitta upp den just nu. Mixtra med övriga istället.
Chippen wrote:Arvidsson-Bellemare-Holloway
(Arvidsson är ruskigt lik Möller i sin spelstil, och visst skulle kanske kedjan tappa lite i offensiv kraft om man byter ut Karlsson mot Arvidsson men jag tror på något sätt att man får ut mera av Arvidsson här än där han är nu oxå)
Håller med om att de är väldigt lik på planen, men man får ha i åtanke att de 2-3 matcher han spelat ihop med Bud i år har varit total pannkaka och inte fått ut ett skvatt, snarare att båda blev sämre. Kanske skulle vara annorlunda nu med Bellemare som center?
Vad gäller Forssell vs Oscar så var väl inte första tanken att Oscar kunde lyfta en annan kedja, men när du säger det så har du ju helt rätt i det.
Dock vidhåller jag att Forssell är bättre defensivt, och det är väl därför som han fått gå in i den kedjan i slutet av matcherna.

Visst så gick det lite galet då Arvidsson spelade med Holloway tidigare, men som du säger så tror mera på den kedjan med Bellemare än med Melker som center.
Även om Melker varit ruskigt bra hittills så är ju Bellemare en komplett spelare som kan hålla ihop kedjan betydligt bättre.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Rollie wrote:I slutspel är Jimmie den klart viktigaste spelaren och jag skulle inte byta honom mot någon annan spelare i hela elitserien.
Håller med, där är Jimmie sjukt viktig. Tänkte dock mest hitills hur säsongen varit. Jimmie var kass idag igen, likaså Jocke Lindström i 50 minuter (hoppas jag inte jinxat bort hans form :? )

Chippen wrote:Visst så gick det lite galet då Arvidsson spelade med Holloway tidigare, men som du säger så tror mera på den kedjan med Bellemare än med Melker som center.
Även om Melker varit ruskigt bra hittills så är ju Bellemare en komplett spelare som kan hålla ihop kedjan betydligt bättre.
Fick man månne svaret på frågan idag? Då Melker försvann så blev kedjan nästintill osynlig från att ha varit bästa kedjan. Melker kanske är viktigare där än man tror, eller åtminstone så räcker inte Arvidsson till för att lyfta den.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

pttr wrote:
Chippen wrote:Visst så gick det lite galet då Arvidsson spelade med Holloway tidigare, men som du säger så tror mera på den kedjan med Bellemare än med Melker som center.
Även om Melker varit ruskigt bra hittills så är ju Bellemare en komplett spelare som kan hålla ihop kedjan betydligt bättre.
Fick man månne svaret på frågan idag? Då Melker försvann så blev kedjan nästintill osynlig från att ha varit bästa kedjan. Melker kanske är viktigare där än man tror, eller åtminstone så räcker inte Arvidsson till för att lyfta den.
Mja, Jag hoppades på bättring och visst såg det lite bättre ut än sist Arvidsson spelade där men helt klart blev kedjan mycket sämre utan Melker.
Nu tror jag dock att Forsberg kommer att fortsätta att köra Arvidsson där, även om det ger en öppning till att testa Vesce i kanske sin rätta omgivning.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

Jaha, Melker borta ett par veckor så nu lär väl Vesce få sin chans.

Hoppas på följande till nästa match.

Jimmie-Ogge-Jocke
Bud-PEB-Vesce
Arvidsson-Forre-Emanuelsson
PP-Martin-Pettersson

13e: Foppa (men han lär väl spela med Martin och PP i 4e)
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Vesce bör få chansen med Bud och Bellemare, de bör kunna få ihop det nog så bra som när Arvidsson spelar där.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Att döma av dagens träning så verkar det som att Vesce blir direkt ersättare till Melker i andrakedjan. Vesce och Holloway spelade tillsammans, medan Forre flankerades av Arvidsson och Emanuelsson. I övrigt såg kedjorna ut som de har gjort den senaste tiden.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
AWA
Posts: 31
Joined: 16 Jun 2011, 00:03

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by AWA »

Helt rätt att ge Ryan chansen med Bud och Bellemare, nu har han fått träna och spela in sig med laget. Misslyckas han i andra formationen nu så finns det inget att skylla på. Bara att hoppas att han tar chansen nu för annars vet jag inte vad Lasse/Forsberg ska göra med Ryan. Ger vi han sparken så måste vi först hitta en annan klubb som tar över kontraktet, och jag tvivlar på att vi gör det, speciellt om NHL lockouten fortsätter.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Det hade varit nästintill tjänstefel att inte låta Vesce spela i en producerande kedja.

Ska bli intressant att se hur det går och jag hoppas att Vesce växer med detta.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre
Posts: 3209
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by marre »

Jäklar vad man kommer saknar Melkin :cry: Har verkligen vuxit fram till en av lagets viktigaste spelare! :)
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Trollet wrote:
Rampa wrote:Hur det hade kunnat se ut i tabellen om vi inte haft den breda trupp som Forsberg förfogar över, vågar jag då inte fundera över.
Antagligen ingen skillnad alls. Har skrivit det förut några gånger, det AIK har presterat mot t.ex. Rögle och HV71 är nog väldigt nära maxnivå. Det hade inte lyft ytterligare av ännu fler spelare friska.
Jag börjar fan fundera på om vi inte skulle bli svagare. Om man utgår från forwardsuppställningarna på dagens matchvärmning, och ska slänga in Möller och Melker torde vi hamna någonstans här:

Ericsson-Lindberg-Lindström
Vesce/Möller-Bellemare-Holloway
Vesce/Möller-Forssell-Melker
Petterström-Lundberg-Arvidsson/Emanuelsson/Pettersson/Forsberg
13e: Arvidsson/Emanuelsson/Pettersson/Forsberg

Jag personligen skulle nog placera Foppa och Pettersson på läktaren, köra Manne i fjärde och Arvidsson som extra, men det lär knappast bli aktuellt om jag känner A-Fop rätt.

Det jag känner att vi tappar är lite "grit", att nöta ner motståndarna så som tredje- och fjärdekedjan har gjort den senaste tiden. Därigenom har de tröttat ut motståndarna, så första och andra har kunnat "move in for the kill", så att säga. Visst är det en förenkling av det hela, men det är för att förklara hur jag tänker.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Måste nog hålla med i det stora hela på de du säger Markman..
Men när Melker och Möller är tillbaka så vet jag inte om jag tycker vesce platsar överhuvudtaget?!? Visst, han har fått ett litet uppsving i och med att han fått spela med bud å bellemare.. Men i dagsläget petar han varken Melker lr Möller.. Och lär nog aldrig göra det.. Möjligen att de går att köra med Melker, forre å vesce i en tredjelina när Möller är tillbaka(visserligen långt bort men) men det känns ändå som om han tar upp onödig plats..
Visst, jag kan ha fel men magkänslan säger att vi nog klara oss bra utan honom..
Emanuelsson är mer användbar i mina ögon.. Då han både kan köras i tredje å fjärde. Arvidsson är väl mest bara användbar i tredjelinan men har visar iaf mer jävlaranamma..
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by King Kong »

Vi hade varit starkare med full trupp helt klart..
Om nu laget spelats rätt och formerats rätt..

Jocke-Lindberg-Ericsson
Holloway-Bellemare-Möller
Melkin-Forre-Arvidsson
Petterström-Lundberg-Emanuelsson

Vilket lag orkar stå emot oss?
Vilken lina vi än slänger in lär pumpa musten ur motståndet..!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

King Kong wrote:Vi hade varit starkare med full trupp helt klart..
Om nu laget spelats rätt och formerats rätt..

Jocke-Lindberg-Ericsson
Holloway-Bellemare-Möller
Melkin-Forre-Arvidsson
Petterström-Lundberg-Emanuelsson
Bänkar du Vesce? Tungt.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Visst har vi ett något bättre lag med Melkin och Möller tillbaka, men inte så jäkla mycket bättre som vissa kan tro, speciellt inte när spelare som Emanuelsson och Arvidsson lirar så bra som de gjort senaste matcherna, det är ju killar som riskerar ryka eller åtminstone degraderas vid fullt lag. Men visst är t ex Möller lite vassare på att sätta dit puckarna än Arvidsson, visst är Melker en något mer komplett spelare än Emanuelsson, men som sagt - skillnaden är inte så himla stor.

Jag hoppas Vesce får fortsätta med nuvarande omgivning, Belle och Bud klarar att parkera i anfallzon nästan helt på egen hand med den form de visar upp nu, vilket gör att Vesce inte behöver vara någon puckvinnare, utan får träna på att ligga rätt i banan och lägga sina fina kvicka passningar och förhoppningsvis sätta ytterligare puckar själv.

Med det lag vi sitter på nu är jag inte orolig för något egentligen, sånär som på att A-fop ska skicka sin namne Johan och bryta sönder den kanske bäst presterande fjärdelinan vi haft på jag vet inte hur länge. Parkerar i anfallszon mest hela tiden, och både Lundberg och Pettersson lirar bättre än på länge (Petterström är alltid stabil). Att ha en fjärdelina med sådan defensiv stabilitet och ändå förmåga att checka hårt, spela fysiskt och försätta spelet till anfallszon är en riktig ynnest, och det är dessutom riktigt bra speltidsmässigt att samtliga tre kan logga tid i boxplay.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

+1 på Schteffe
Tigerränderna går aldrig ur.
Rollie
Posts: 2059
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rollie »

Ja så bra som fjärdelinan spelade igår mot ett lag som Linköping är egentligen overkligt från en "avlastningslina".
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by King Kong »

Markman wrote:
King Kong wrote:Vi hade varit starkare med full trupp helt klart..
Om nu laget spelats rätt och formerats rätt..

Jocke-Lindberg-Ericsson
Holloway-Bellemare-Möller
Melkin-Forre-Arvidsson
Petterström-Lundberg-Emanuelsson
Bänkar du Vesce? Tungt.
Om jag idag med alla friska skulle spela bästa laget ja, då platsar han inte hos mig.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by kriwi »

King Kong wrote:
Markman wrote:
King Kong wrote:Vi hade varit starkare med full trupp helt klart..
Om nu laget spelats rätt och formerats rätt..

Jocke-Lindberg-Ericsson
Holloway-Bellemare-Möller
Melkin-Forre-Arvidsson
Petterström-Lundberg-Emanuelsson
Bänkar du Vesce? Tungt.
Om jag idag med alla friska skulle spela bästa laget ja, då platsar han inte hos mig.
Märkligt kan jag tycka. Jag skulle spela Vesce med Holloway och Bellman som nu.
För att få upp självförtroendet och formen hos honom, för att så småningom få ut det bästa av LAGET som bara går. Det är inte mot Växjö i omgång 24 jag räknade med att Vesce skulle vara som bäst. Precis som jag vill ge Edström speltid även fast han kanske inte förtjänar det i dagsläget.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

kriwi wrote:
Märkligt kan jag tycka. Jag skulle spela Vesce med Holloway och Bellman som nu.
För att få upp självförtroendet och formen hos honom, för att så småningom få ut det bästa av LAGET som bara går. Det är inte mot Växjö i omgång 24 jag räknade med att Vesce skulle vara som bäst. Precis som jag vill ge Edström speltid även fast han kanske inte förtjänar det i dagsläget.
Visst är det så att han ska vara som bäst i slutspelet.. men nu är de ju rätt länge kvar innan möller kommer tillbaka.. Och Melkin kan ta att spela i 3:e linan när han kommer tillbaka om nån vecka..

Men om man ser på det långsiktigt så kommer inte Vesce platsa bland top 8 spelarna. Han får i det läget då melker, men kanske framförallt möller kommer tillbaka få stå åt sidan.. Å då är det mot Arvidsson och emanuelsson hans kamp kommer vara om att ta en plats och det vete fan om han har gått fram så pass mycke tills dess att han slår ut båda dom?!?! det är frågeställningen man får ta sig en funderar på.. Det är en sak att klara sig Någorlunda i kedjan med Bellemare å Bud.. Men han är i stort sett osynlig i den kedjan poängen gjorda till trots..
Visst, han bör få mer tid.. men han känns för dålig faktiskt
User avatar
GroovyEd
Posts: 1882
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by GroovyEd »

Äh, Vesce imponerar mycket mer än t.ex. Linus Klasen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Bilderberg »

Precis, hockey går ju förfan ut på att göra mål!

Hur tror ni en lina med: Karlsson - Forsell - Möller hade stått sig?

Ser faktiskt både speed, smartness och bra avslut i den. i mina ögon helt klart intressant, åtminstone Möller och Forsell verkar ju ha riktigt bra kemi sinsemellan.

Äh jag tror stenhårt på den!
Locked