Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Oliman wrote:Jimmy - OskarL - Lindström
Holloway - Melkin - Möller
Vessi - Bellemare - Hackspetten
Pettersström - Forsell - SUR-Martin
Det är ju onekligen en fantastisk miljö för ungtupparna Oscar, Melker och Viktor att utvecklas i. Melker får bara gå i Forres tekningsskola som Belle gjorde, så han hamnar över 50 %-gränsen han med!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

men alltså, det har gnällts tidigare om att vi inte haft någon riktigt center som kan gå in och ta tag i det jobbet.
Nu när vi har värvat in en som jag förstår gör sig bäst som center så vill man placera honom som ytter. Förstår inte det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Bilderberg »

Oliman wrote: Vessi - Bellemare - Hackspetten
Citerar från intervjun:

- "Ryan Vesce har ju spelat center, går han in mellan Möller och Holloway?"


-"Jag är tveksam till det, den linan kan bli lite för liten då. Vesce är 175 cm så det är en liten spelare vi får in. Om vi ska spela de tre ihop så måste Bud spela som idag, med mycket energi och tackla precis allt. Det är egentligen inte det vi vill ha honom till, inte bara det i alla fall."

175 cm + 182 cm + 176 cm = Ännu mindre än Möller-Vesce-Bud!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Jag kan tänka mej:
Jimmy - Vesce - Lindström
Vesce ska ha riktigt bra spelare runt sej och minst en som är duktig med Svenskt defensivt spel vilket blir Jimmie.

Holloway - Melkin - Möller
Dom har funkat bra sen känns det som Bellmare gör 3kedjan mer stabil.

OskarL - Bellemare - Hackspetten
Om Oskar eller Bellmare ska gå center känns som man kan slå en träning om.

Pontus P - Forsell - SUR-Martin
Sen Emanulsson/Foppa som 13 forward.
Last edited by Skidrow on 25 Oct 2012, 13:43, edited 1 time in total.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Tar det här med:
Norran uppger följande uppställning på träningen:
Målvakter
Svensson, Steen och Eriksson.

Svarta
Lindgren, Burström – Lindström, Vesce, Ericsson, Sundqvist.
Skogs, Styrman, Lindholm – Möller, Bellemare, Holloway.

Vita
Andersson, Alm – Karlsson, Lindberg, Emanuelsson.
Edström, Pudas – Pettersson, Lundberg, Petterström.

Röd
Klingberg.

Saknas
Arvidsson, Sevc, Forsberg, Granberg.
Det lutar alltså mot att det blir två ordentligt toppade kedjor och en ungdomskedja bland de första tre, och sedan en riktig shut-down som fjärde. Arvidsson lär ju ta plats i tredje om han ska spela, annars hamnar han utanför laget, för i en fjärde ska han inte vara.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Tycker inte det lutar år något håll.
Ser inte Forssell i någon kedja och han ska in, fast det har väl iofs bara en betydelse att vi får en mera kanske välspelande 3:e kedja.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Anti Allo
Posts: 650
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Anti Allo »

Jag gillar de kedjeformationerna som tränarna satt ihop. Karlsson, Lindberg och Emanuelsson, fungerade bra tillsammans i slutspelet och jag tror inte den trion är sämre nu. Hoppas Bellemare kan vara med i nästa match. Tror att Timrå kan få det riktigt jobbigt på lördag.
User avatar
Oliman
Posts: 368
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Oliman »

Bilderberg wrote:
Oliman wrote: Vessi - Bellemare - Hackspetten
Citerar från intervjun:

- "Ryan Vesce har ju spelat center, går han in mellan Möller och Holloway?"


-"Jag är tveksam till det, den linan kan bli lite för liten då. Vesce är 175 cm så det är en liten spelare vi får in. Om vi ska spela de tre ihop så måste Bud spela som idag, med mycket energi och tackla precis allt. Det är egentligen inte det vi vill ha honom till, inte bara det i alla fall."

175 cm + 182 cm + 176 cm = Ännu mindre än Möller-Vesce-Bud!
Ja? notera att han säger att "den" linan blir för tunn, han har aldrig talat om att denna linan skulle bli det, bellemare är en helt annan spelare, med en helt annan energi än Bud, inte blanda ihop päron och äpplen nu Herr Bilderberg. . .

Jag vet att det sticker i ögonen på folk att jag och King Kong vet bäst, men nu är det så. ;)
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by skellsupport »

För mig är det givet. Vesce är en förstacenter som gjorde fler mål än Jagr i KHL. Han ska in i förstalinen!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Bilderberg »

Oliman wrote:
Bilderberg wrote:
Oliman wrote: Vessi - Bellemare - Hackspetten
Citerar från intervjun:

- "Ryan Vesce har ju spelat center, går han in mellan Möller och Holloway?"


-"Jag är tveksam till det, den linan kan bli lite för liten då. Vesce är 175 cm så det är en liten spelare vi får in. Om vi ska spela de tre ihop så måste Bud spela som idag, med mycket energi och tackla precis allt. Det är egentligen inte det vi vill ha honom till, inte bara det i alla fall."

175 cm + 182 cm + 176 cm = Ännu mindre än Möller-Vesce-Bud!
Ja? notera att han säger att "den" linan blir för tunn, han har aldrig talat om att denna linan skulle bli det, bellemare är en helt annan spelare, med en helt annan energi än Bud, inte blanda ihop päron och äpplen nu Herr Bilderberg. . .

Jag vet att det sticker i ögonen på folk att jag och King Kong vet bäst, men nu är det så. ;)
Men Forsberg sa ju att 45-17-11 blir för "liten". Sen vill du slänga in en dvärglina? får inte ihop tränare Forsbergs tankar och idéer med din dvärglina riktigt...

Men menar inget illa, alla som vill AIK väl!


Edit: 17 ska det givetvis vara!
Last edited by Bilderberg on 25 Oct 2012, 16:02, edited 2 times in total.
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

30 i mitten kan bli lite långsamt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Trollet wrote:30 i mitten kan bli lite långsamt.
Äh, vi har ju inte sett 30 utan de stora benskydden, så vad vet vi? :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote:men alltså, det har gnällts tidigare om att vi inte haft någon riktigt center som kan gå in och ta tag i det jobbet.
Nu när vi har värvat in en som jag förstår gör sig bäst som center så vill man placera honom som ytter. Förstår inte det.
Det beror förmodligen på att vi har ett spelsystem som inte gör så stor skillnad på centrar och yttrar. Då är det mer intressant att fundera över vilka tre spelare som passar väl ihop och sedan välja ut en av dessa som center i stället för att sätta ihop en mindre lyckad trio bara för att en viss spelare nödvändigtvis ska ha centerrollen.

Därmed inte sagt att Holloway-Vesce-Möller vore "en mindre lyckad trio", men tränarna verkar i alla fall tro att laget fungerar bättre med andra kedjekompositioner - och man motiverar det med att det blir Holloway som får stå för fysiken i kedjan om Vesce centrar. Alltså har man tänkt använda en mer fysisk tredjelänk till monarkerna. Rimligtvis Melkin eller Bellemare med Jimmie som lite mer långsökt bubblare.
Tigerränderna går aldrig ur.
king_louie
Posts: 598
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by king_louie »

Bellemare tränar ju redan nu som center mellan Möller/Bud (Belle såg förresten grymt pigg ut på den träningen jag såg, måste vara väldigt nära comeback).

Det blir Jocke-Vesce-Jimmie och Möller-Bellemare-Holloway i de två första kedjorna om inget oväntat händer.

Men sen blir det knepigare att gissa...
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

phasse wrote:
king_louie wrote:Bellemare tränar ju redan nu som center mellan Möller/Bud (Belle såg förresten grymt pigg ut på den träningen jag såg, måste vara väldigt nära comeback).

Det blir Jocke-Vesce-Jimmie och Möller-Bellemare-Holloway i de två första kedjorna om inget oväntat händer.

Men sen blir det knepigare att gissa...
Jag kan nästan garantera dig att Bellemare inte kommer peta Oscar Lindberg direkt han kommer tillbaka.
Å andra sidan så har Forsberg försökt kräma ner Lindberg i tredjekedjan typ de senaste 10 omgångarna...
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Skidrow wrote:Jag kan tänka mej:
Jimmy - Vesce - Lindström
Vesce ska ha riktigt bra spelare runt sej och minst en som är duktig med Svenskt defensivt spel vilket blir Jimmie.

Holloway - Melkin - Möller
Dom har funkat bra sen känns det som Bellmare gör 3kedjan mer stabil.

OskarL - Bellemare - Hackspetten
Om Oskar eller Bellmare ska gå center känns som man kan slå en träning om.

Pontus P - Forsell - SUR-Martin
Sen Emanulsson/Foppa som 13 forward.
Tycker generellt att de vore fel att inte göra 3 jämnstarka femmor. men ditt förslag här tycker jag är en riktigt okej uppställning. Då det gör att Ogge slipper stå för rutinen i kedjan.

Men generellt så känns det som att detta skulle förstöra Ogges chanser att hänga på i toppen av poängligan..
Visst.. man kan testa Vesce mellan jimmie å jocke ett par matcher.. men någonstans så måste man värna om Framtidens stjärnor..

Att sätta Arvidsson, Ogge, Melkin i var sin kedja med de rutinerade spelarna skulle i mitt tycke ge dessa 3 störst möjlighet att utvecklas på bästa sätt..
Och för övrigt så skulle Vilken av de 3 kedjor som de skulle bli då kunna kallas 1:a lr 2:a kedja..
Och ett sånt alternativ skulle ge oss 3 hyperfarliga, fruktade kedjor!

jag skulle hellre slänga in Vesce med Holloway och låta melkin vara kvar i den femman. Och Ogge kvar med Jimmie å Jocke L. och sen när Bellemare är tillbaka så får man en femma med Bellan, möller å arvidsson..
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Lindberg har ju används i tredjelinan för att undvika att den blir för svag, inte för att peta honom.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
GroovyEd
Posts: 1882
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by GroovyEd »

Tror nog inte man ska fästa för stor vikt vid begreppen "Första- andra- tredjekedja", vi har ju typ spelat med 2 förstakedjor, en andrakedja och en tredjekedja senaste matcherna om man ska se till spelarmaterialet.
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Zimme wrote:Lindberg har ju används i tredjelinan för att undvika att den blir för svag, inte för att peta honom.
Menar bara att han försöker etablera en bra tredjekedja. Andra verkar vara spikad och han vill att Vesce ska spela i första...
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

phasse wrote:Men att sätta Melkin mellan Möller och Bud känns lite konstigt ändå. Melkin tekar runt 40% eller vad det nu är. I tredje har vi Oscar och Force-Hell som ligger 6 respektive 8 i hela ES.
Fick en känsla av att Lindberg och Melker skulle kunna byta plats.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by King Kong »

Jag gillar Forsberg och hoppas att vi förlänger med honom, men jag tycker att ledartrojkan gjorde fel ikväll när man petar in Ryan direkt mellan Jocke och Jimmie samtidigt som man petar ner Oscar i en 3:e kedja...
Jag tycker att man skickar dåliga signaler där..
Skellefteå AIKs modell är att satsa på ungt och låta ungtupparna ta den plats dom är värd..
Oscar har varit en av våra absolut bästa spelare den här säsongen och att åsidosätta honom så här, för att en tilltänkt stjärnspelare har kommit, som dock inte bevisat något ännu tycker jag var ett riktigt klavertramp..

Nä, jag tycker att både Oscar och Melker spelat till sig sina centerpositioner i de 2 första formationerna..
Den som petar dom skall ta platsen ifrån dom baserat på prestationer på isen, inget annat..

Detsamma gäller när Bellemare kommer tillbaka..
Det är enklare för spelarna att släppa sin plats till någon som bevisat varit riktigt bra, än att släppa den pga vad som står på tröjan..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

phasse wrote:
TS_ wrote:
phasse wrote:Men att sätta Melkin mellan Möller och Bud känns lite konstigt ändå. Melkin tekar runt 40% eller vad det nu är. I tredje har vi Oscar och Force-Hell som ligger 6 respektive 8 i hela ES.
Fick en känsla av att Lindberg och Melker skulle kunna byta plats.
Jo det känns som att varenda coach i universum skulle göra så i stället. Men vi får lita på AFop helt enkelt.
Lindberg hade grymt svårt att smälta in mellan monarkerna ifjol, men det kanske bara är jag och A-fopp som minns det idag.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Lindberg spelade ju med monarkerna större delen av matchen. Att Vesce startade där var ju för att få in honom i lineupen.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

phasse wrote:
svartgulsubkultur wrote: Lindberg hade grymt svårt att smälta in mellan monarkerna ifjol, men det kanske bara är jag och A-fopp som minns det idag.
Då borde ändå Jocke-Lindberg-Jimmie och Möller-Vesce-Holloway vara en mer logisk lösning.
Absolut. Om det står mellan 24 och 15 om vem som inte längre ryms i toppsex så är det farbror Melker som borde ryka.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

Zimme wrote:Lindberg spelade ju med monarkerna större delen av matchen. Att Vesce startade där var ju för att få in honom i lineupen.
Vesce startade väl med Jimmie och Jocke. Åtminstone i line-upen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Sant men han flyttades därifrån iaf, Forre tog den platsen och Melker bytte med Lindberg.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

Det snackas nog inte så mycket om topp 6 eller 1, 2, 3 kedjor internt.
Jag tror det snarare är topp 9, där istiden bestäms av prestation, och en shut-down lina som avlastar och spelar mycket BP. Jag tycker att Vesce & Bellemare har sina givna platser. Vesce med Jocke & Jimmie, PEB med Monarkerna. Sen kan de gått få börja med mindre istid.

"1-3e".
Melker - Ogge - Emanuelsson/Arvidsson
Melkin är för kass på att teka, gör jobbet i övrigt riktigt bra.
Ogge har varit grym och han och Melker har spelat mycket med varandra genom åren.
Emanuelsson & Arvidsson alternerar.
ES bästa ungdomskedja.
Istid bestäms av prestation.

"1-3e".
Bud - PEB - Möller
Klart som korvspad att PEB ska in här, så det är lika bra att han börjar där direkt.
Istid bestäms av prestation.

"1-3e".
Jimmie - Ryan - Jocke
Ryan är givetvis värvad för att spela mellan dessa 2. Så varför skulle han inte göra det?
Istid bestäms av prestation.

4e.
PP - Forre - Martin/Foppa
En defensivt grym kedja. Producerar garanterat lite mer poäng om Foppa spelar istället för Martin men jag vill ha in Martin pga hans BP-skills. Dessutom tror jag att han skulle tillföra mer på en kant, speciellt om han hittar tillbaka till sitt gris-spel.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

kanske upprepar mig hela tiden om detta..
Men Tycker att det bästa för laget och för de yngre spelarna är att sätta in Ogge, Melkin och Arvidsson med 2 rutinerade spelare..
Att Ogge passar in mellan Ericsson och Lindström kan ju inte ha undgått någon.
Melkin tycker jag gärna får vara kvar med holloway, fast då som ytter. Sen om man sätter in bellemare eller Vesce i slutändan låter jag vara osagt.
Arvidsson tror jag skulle passa med Möller med antingen bellemare lr Vesce som center..
PP uppställningarna ska vi nog inte röra så¨mycket i..
Vesce har en del att bevisa.. Och jag tycker inte att han automatiskt ska ta Ogges plats. Ogge har visat att detta är hans år.. och att slita han från den kedjan han lyckats bäst i vore inte rättvist mot honom..

Tror man får ut mer av alla spelare om man gör på de viset..
Och att vi skulle få sämre spets om vi inte kör me "top 6" spelarna i de 2 först kedjorna är ren bullshit..
den skillnaden i offensiv spets är försumbar i mina ögon.. och jag tror till och med att vi får Bättre spets på att spela Ogge, Melkin å Arvidsson i var sin kedja..
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Anders Forsberg wrote:– Det kommer att ta ett antal matcher för honom då han inte spelat match på så pass länge. Det var samma sak med Bud (Holloway) när han kom hit. Det är ett helt annat spel. De blir överrumplade över hur fort det går och hur fort man får press på sig. Det är ett helt annat spel i Ryssland där det är mer defensivt taktiskt och i Schweiz som är en ojämn liga, säger Forsberg.

Ryan Vesce kommer mest troligt att spelas in i laget som ytterforward.

– Han kommer fortare in i spelet på det sätter. Då kan man spela in honom som center senare då det är enklare både offensivt och defensivt att komma in som ytter. Det blir så oerhört långa åkningar som center.
Det torde innebära något i stil med:
Jocke-Oscar-Jimmie
Möller-Melker/Bellemare-Holloway
Vesce-Forssell-Arvidsson/Melker
Petterström-Lundberg-Emanuelsson

Melkin tar centerplatsen mellan monarkerna till dess Bellemare är fit for fight och kan gå 100 %, då tar Melker Arvidssons plats och Arvidsson blir 13:e forward.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

Markman wrote:
Anders Forsberg wrote:
Ryan Vesce kommer mest troligt att spelas in i laget som ytterforward.

– Han kommer fortare in i spelet på det sätter. Då kan man spela in honom som center senare då det är enklare både offensivt och defensivt att komma in som ytter. Det blir så oerhört långa åkningar som center.
Det torde innebära något i stil med:
Jocke-Oscar-Jimmie
Möller-Melker/Bellemare-Holloway
Vesce-Forssell-Arvidsson/Melker
Petterström-Lundberg-Emanuelsson

Melkin tar centerplatsen mellan monarkerna till dess Bellemare är fit for fight och kan gå 100 %, då tar Melker Arvidssons plats och Arvidsson blir 13:e forward.
Forsberg läser för mycket på forumet...
svartgulsubkultur wrote:Skulle tro att Vesce får börja på en kant tills han är varm i kläderna. Han är ju heller ingen renodlad center utan har ju spelat mycket på kanten också, framför allt de senaste två åren i KHL.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Locked