Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by lobo »

Alt 2 tror jag är det mest realistiska alternativet, lär ju vara så att Belle inte spelar 100% alla matcher heller och detta skulle ju ge honom lite mjukare start med mindre speltid också. Vesce är väl inte rahabbad, men inte matchtränad heller, så samma sak där. Sen kommer det alltid skador sjukdom etc..
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

Ahh, en gammal hederlig SWOT-analys. Sånt värmer i hjärtat. :)

Svagheterna i alternativ två är ju egentligen bara relaterade till att vi inte får ut max av vissa spelare eller att de inte får exakt den roll de värvats för. Inga större problem i mina ögon, lagets totala prestation är det centrala.

Edit: Sedan måste man ju verkligen betona det du skriver om ang alternativ 2, att vilken kedja som benämns som "förstakedja", "andrakedja" respektive "tredjekedja" i det scenariot endast är en pappersprodukt och av rent akademiskt intresse. I ett sådant scenario är dessa kedjor jämbördiga i den laginterna rangordningen och det finns ingen anledning att tro att någon skulle bli missnöjd med att bli petad ner till en "tredjekedja".
Last edited by Foppas skridskocoach on 10 Oct 2012, 16:41, edited 1 time in total.
Tigerränderna går aldrig ur.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

Inte för att jag vet, eller kan kalla mig expert på området, men ditt alt.2 Smogz, känns mest realistiskt. (inte bara för att det liknar mitt) Åtminstone till en början, just därför att ett par tre man troligen behöver aklimatiseras av olika orsaker.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by groenahulken »

Lindberg visade ju igår att han kan producera i en lite "sämre" kedja. Jag tycker dom ska använda Vesce för det han är värvad för och Bellemare måste ju bara spela center.

Jocke - Vesce - Jimmie
Möller - Belle - Holloway
Melkin/Ogge - Melkin/Ogge - Arvidsson

och då får vi elitseriens bästa 4:e formation
Petterström - Forsell - Emanuelsson.

Melker och Oscar får sin utveckling/förtroende/poängskörd (glädje/dom blir nöjda) av att spela powerplay.
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by vonschnauser »

Efter gårdagen tycker jag fan att Lindberg var den piggaste framåt vi hade. Tycker det går väldigt trögt för Bud nu på sistone... Brist på självförtroende?
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by skellsupport »

groenahulken wrote:Lindberg visade ju igår att han kan producera i en lite "sämre" kedja. Jag tycker dom ska använda Vesce för det han är värvad för och Bellemare måste ju bara spela center.

Jocke - Vesce - Jimmie
Möller - Belle - Holloway
Melkin/Ogge - Melkin/Ogge - Arvidsson

och då får vi elitseriens bästa 4:e formation
Petterström - Forsell - Emanuelsson.

Melker och Oscar får sin utveckling/förtroende/poängskörd (glädje/dom blir nöjda) av att spela powerplay.
Ser bra ut. Skulle även sätta ett /Selin på Arvidsson. Tycker att Selin gjort sig förtjänt av istid.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

groenahulken wrote:Lindberg visade ju igår att han kan producera i en lite "sämre" kedja. Jag tycker dom ska använda Vesce för det han är värvad för och Bellemare måste ju bara spela center.

Jocke - Vesce - Jimmie
Möller - Belle - Holloway
Melkin/Ogge - Melkin/Ogge - Arvidsson

och då får vi elitseriens bästa 4:e formation
Petterström - Forsell - Emanuelsson.

Melker och Oscar får sin utveckling/förtroende/poängskörd (glädje/dom blir nöjda) av att spela powerplay.
Visserligen.. Men tror inte det är rätt väg att gå..
Ska verkligen Melkin å Ogge bära upp den kedjan själv? visst, dom har varit med ett tag.. men vore det inte bättre att blanda Riktigt rutin med ungdomarna? Man får ut mer av dom på de sättet!
Både Melkin och Ogge ligger högt både i interna poängligan och i elitseriens poängliga..
Sammantaget så tror jag man förstör framförallt Ogges chans att komma väldigt högt i poängligan om man ställer upp som du föreslår. men oxå melkins chanser minskar. Märk väl att Både våra mål igår var på spelvändningar.. inte på spel i anfallszon. därför ska man inte dra för många växlar av att ogge lyckades producera..
Tror att om man inte tar vara på Ogge å Melkins framfart som dom haft så kommer dom stanna vid kanske 25-35 poäng.. vilket iofs är väldigt bra.. men Dom båda har Potential till betydligt högre poängskörd. om dom får spåela med lite mer rutinerade spelare.. Ogge har chansen och potential att utmana och hålla sig på topp 10 kanske till och med topp 5 om han får spela med t.ex jimmie å jocke.. Vilket jag inte tror han kommer kunna göra om han förpassas till 3:e lina med Melkin och arvidsson.. visst kommer dom att göra poäng men dom sammantaget väger för lätt..
Rutin Är faktiskt en viktig faktor att ta i beaktning. På de hela taget så är de iaf i mina ögon Bättre att dela upp de 6 "stora" namnen (Ericsson, Lindström, Holloway, Möller, Vesce och Bellemare) i 3 olika kedjor..

Kör man Melkin, Ogge å Arvidsson så får man mer en checking-kedja med viss farlighet.

Men delar man in de tre ungdomarna med 2 av "toppspelarna" så får man 3 st Hyperfarliga Kedjor som varenda lag i elitserien bävar för..
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Bilderberg »

Så länge laget vinner sina matcher ska man inte ändra just någonting.
User avatar
Oliman
Posts: 368
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Oliman »

Min drömuppställning, som jag ser det:

Jimmy - OscarL - Lindström
Möller - Melkin - Holloway
Bellan - Forre - Vessi
Pettersson - SUR-Martin - Emanuelsson

Arvidsson förstareserv på första 3 kedjorna, adam p på sista.

3 flygande magiska kedjor och en jobbig kedja.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

Oliman wrote:Min drömuppställning, som jag ser det:

Jimmy - OscarL - Lindström
Möller - Melkin - Holloway
Bellan - Forre - Vessi
Pettersson - SUR-Martin - Emanuelsson

Arvidsson förstareserv på första 3 kedjorna, adam p på sista.

3 flygande magiska kedjor och en jobbig kedja.
Tycker det borde stå Petterström där.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by jokarfo »

TS_ wrote:
Oliman wrote:Min drömuppställning, som jag ser det:

Jimmy - OscarL - Lindström
Möller - Melkin - Holloway
Bellan - Forre - Vessi
Pettersson - SUR-Martin - Emanuelsson

Arvidsson förstareserv på första 3 kedjorna, adam p på sista.

3 flygande magiska kedjor och en jobbig kedja.
Tycker det borde stå Petterström där.
Instämmer. Men jag utgick ifrån att det var tanken, särskilt som det på raden precis nedanför skrivs om den Pettersson det hade kunnat handla om, Adam.

Apropå själva kedjorna tyckar jag att Olimans funderingar ser bra ut. Tror att vi blir Jävlat unstoppable med tre kedjor som var och en är en fullgod förstakedja och en köttar-/brunnar-/whateverkedja.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Tror Melkin tekar för dåligt för att ersätta Belle som center, så de lär byta plats. Sen skulle jag kunna tänka mig byta plats på Möller/Vesce också.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Melkin måste ju ut på kanten direkt vi kan stoppa in någon av Bellemare/Vesce. Melkin är suverän i BP och PP och i största allmänhet den här säsongen - men inte i centerrollen.
User avatar
tazman
Posts: 2069
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

Hank wrote:Melkin måste ju ut på kanten direkt vi kan stoppa in någon av Bellemare/Vesce. Melkin är suverän i BP och PP och i största allmänhet den här säsongen - men inte i centerrollen.
Skriver under på det, Karlsson gör ett bra jobb centralt men passar förmodlingen bättre på en kant. Skulle vara intressant att se honom fortsatt centralt i PP.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Jag blir inte förvånad om man börjar med Bellemare på en kant när han är tillbaka.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
persson82
Posts: 667
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by persson82 »

Granberg har tagit av sig Röda tröjan!!
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Förstod det efter att ha sett slutet av träningen igår.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2069
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

Intressant att se Forssell mellan Jimmie och Lindström, detta skulle kunna innebära att Bellmare kliver in mellan Lindberg och Karlsson.

Vilken tredje-kedja vi skulle få, elitseriens bästa?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

När alla är tillbaka så vill jag se ett PP2 med Lindgren-Skogs som backar samt Vesce-Melker-Bellemare. Då får Holloway-Lindström, Möller-Jimmie-Lindberg köra på i PP1. PP1 styrs ju mest från högerkanten av Lindberg och Lindström medan PP2 torde styras av ffa Vesce från vänster. Vill man extremtoppa så får Vesce ta Möllers plats i PP1.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
marre
Posts: 3209
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by marre »

Varför inte Skogs-Edström?
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

Vem ska bänkas när alla är friska?
Burström-skogs
Granberg-Edström
Sevc-Klingberg
Alm, Styrman?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Klingberg lär nog behöva tid på sig att komma igång och lär få kämpa för en plats. Edström har inte nått fjolårets nivå och måste höja sig om han vill spela. Styrman är väl nr 3 i Farozonen men han har ju börjat komma igång och sköter defensiven bättre.

Edit: rent praktisk så betyder ju inte ett byte EA-> Sevc någonting eftersom Sevc tar EA:s plats utan det blir ju Granberg och Klingberg som ska in och slåss om platser.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Jag tror att det kommer bli rotarion på 7:e backen och likt målvaktssidan. För idag är det svårt att säga vem av Alm/Styrman som är bättre och nyttigare för laget.

Sedan tror jag det ganska långt borta innan Klingberg är i matchspel. Han skulle väl på is i nov och jag tror det dröjer 2-3 veckor innan är konkurrerar om en plats på 7 backar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Känns som Edström och EA ryker snart. Tycker att både Alm och Styrman varit bättre än Edström på slutet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by arsenal »

Varför har inte Sevc fått en tråd i spelartruppen?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

För att han inte är officiell än
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

hillbilly skrev:
Om NHL drar igång så är vi plötsligt favoriter till guldet iom Sevc. Satan så skönt! Enda akilleshälen hos aik var ilskan o det fysiska spelet ansåg jag. Nu när Sevc är klar så verkar även The circle of trust ha insett det. Snälla pojkar får inte kyssa vackra pokaler..
Vilket även tränarna verkar ha insett och fått spelarna att ändra på.
Starten på denna säsong ser helt annorlunda ut i det fysiska spelet och just att vara elak framför egen kasse. Kanske inte lika bra som t.ex. Modo eller Färjestad var ifjol, men klart bättre än förra säsongen.
Och klart är väl att det kommer att tillföras lite till med en som Sevc. Men även spelskicklighet.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Bilderberg »

Hade varit kul att se Lindström på sin gamla PP-position igen, känns inte alls som att han kommit till rätta med sitt redan bevisade fina skott på väldigt länge, så varför inte bara testa att skifta lite i PP-formationerna? Utdelningen har ju ändå inte varit lika strålande som förra året så ser då ingen direkt nackdel med att testa "nygamla" spelmöjligheter..?
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Bilderberg wrote:Hade varit kul att se Lindström på sin gamla PP-position igen, känns inte alls som att han kommit till rätta med sitt redan bevisade fina skott på väldigt länge, så varför inte bara testa att skifta lite i PP-formationerna? Utdelningen har ju ändå inte varit lika strålande som förra året så ser då ingen direkt nackdel med att testa "nygamla" spelmöjligheter..?
Holloway ligger etta i pp-poäng i Elitserien. Lindström ligger femma.. Vem som gör målen är mindre viktigt..
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Trollet wrote:
Forceman wrote:Tror folk på riktigt att Jimmie kommer vilas var tredje match hela säsongen?? Det är ju nu i början för att trappa upp belastningen på ljumsken... Två till fyra matcher totalt kommer han att vilas.. Helt övertygad om detta.
En till tre matcher till alltså. Jag synar den, är helt säker på att han står över fler än så. Fast vi lär ju aldrig få veta med säkerhet om han ställs över pga "strategisk vila" eller någon ny skada :)
Win
Locked