Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by bsa »

Chippen : Helt rätt 8-)
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lappmössan »

Forssell ser inte ut att spela imorgon.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Hm..vad fan felas honom? Ser inte att det står något på bloggen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:Hm..vad fan felas honom? Ser inte att det står något på bloggen.
Från hemsidan:
Fortfarande saknas Petter Granberg, Pierre-Édouard Bellemare, John Klingberg och Ryan Vesce. Och även Erik Forssell, som saknades senast, ser lite tveksam ut för spel.
- Forssell tränade inte idag, vi får se om han kan spela. Burström utgick visserligen senast, men var med och tränade så det bör inte vara någon fara med honom, bedömer Klockare.
Vet inte vad, men när någon av våra tränare säger rakt ut att det är osäkert känns det som att man inte borde ha för höga förhoppningar.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by don_tomassso »

Jävlar va vi har skador redan nu.Det är inte bra.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Lappmössan wrote:Vet inte vad, men när någon av våra tränare säger rakt ut att det är osäkert känns det som att man inte borde ha för höga förhoppningar.
Det har du ju förvisso rätt i.
Fan fan fan
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Jag tycker att både Alm och Styrman har gått framåt och spelat betydligt bättre de senaste matcherna, men de ska INTE bilda ett backpar. De blir lite stirrigt och knasigt när motståndet får tryck på oss i vår zon.

Skulle nästan vilja se
Skogs-Styrman
Alm-Linkan
Burström-EA
Edström

Jag vet att jag gnällt på EA, men Edström är fan mera under isen nu och bör därför gå som 7:e back.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Chippen wrote:Jag tycker att både Alm och Styrman har gått framåt och spelat betydligt bättre de senaste matcherna, men de ska INTE bilda ett backpar. De blir lite stirrigt och knasigt när motståndet får tryck på oss i vår zon.
Äsch, jag tror att de utvecklas bra med lite mer ansvar...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by King Kong »

Lätt att han får plats i en bra lina:

Jimmie - Lindberg - Lindström
Möller - Melker - Holloway
Vesce - Bellemare - Arvidsson
Forsberg - Forssell - Emanuelsson
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by Jablonic »

Nog ska väl Vesce få gå som center ändå...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by King Kong »

Han och Bellemare får väl skifta bäst dom vill..
Min poäng var dock att Arvidsson lätt kan spela i en 3:e lina..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by smogz »

Såhär tror jag att det blir:

Jimmie- Vesce - Jocke
Möller- Bellemare - Bud
Lindberg - Melkin - Arvidsson (den som passar bäst av Lindberg och Melkin som center, just nu är jag lur på att Melker passar bättre där i just den kedjan)
Emanuelsson - Forsell - Pontus P
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by King Kong »

Nu hamnar vi snett i debatten här i Arvidssons tråd, men varför splitta på förstalinan med Oscar som center när den gått så bra?
Melker har ju dessutom gått riktigt bra mellan Monarkerna..
Bellemare och Ryan är på väg in, varför inte testa dom 2 då med en 3:e länk innan man splittar dom ovan nämnda, bara för att..
Fan va hemska vi kommer att bli när alla är här och hela..
Nästan 3 förstalinor om dom ställer upp typ som jag gjort..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Sportis
Posts: 704
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by Sportis »

smogz wrote:Såhär tror jag att det blir:

Jimmie- Vesce - Jocke
Möller- Bellemare - Bud
Lindberg - Melkin - Arvidsson (den som passar bäst av Lindberg och Melkin som center, just nu är jag lur på att Melker passar bättre där i just den kedjan)
Emanuelsson - Forsell - Pontus P
Tror att du sitter på facit här!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #9 Viktor Arvidsson

Post by Bilderberg »

Problemet med den förstakedjan vad jag ser blir pucktransporten in i anfallszon, där endast Jimmie duger till det = lättläst för motståndarna...
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Vore det inte härligt ironiskt att sätta Vesce på kanten, nu när vi för första gången på åtskilliga år värvat vår "förstacenter"?
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Tror ni inte det blev en ren transatlantline då? Möller - Vesce - Bud?

Det tror nog jag.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Micke »

Vad säger ni om backformationerna med Sevc i då? :)
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

phasse wrote:
Trollet wrote:Tror ni inte det blev en ren transatlantline då? Möller - Vesce - Bud?

Det tror nog jag.
Ligger Stockholm på andra sidan Atlanten nuförtiden? ;)
Nu skrev jag ju inte "födda på andra sidan Atlanten". Och med tanke på att Möller lirat sex år på andra sidan och stack över som 16-åring så ser jag honom som transatlant spelmässigt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
tazman
Posts: 2068
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

Trollet wrote:Tror ni inte det blev en ren transatlantline då? Möller - Vesce - Bud?

Det tror nog jag.
Är tämligen övertygad om det, Forsberg var tidigare rätt tydlig med att spelare som "känner" varandra och pratar samma språk ska i möjligast mån spela med varandra, detta tillsammans med andra variabler tyder på att det blir en en rak trans(atlant)lina.

Lindberg växer i varje match och han kommer att gå en hård kamp mot Bellmare. Inget ont om Melker Karlsson men den kedjan han centrar får inte samma tryck som när exempelvis Bellmare stiger fram. Melker som en hårt jobbande center eller en vägvinnande ytterforward i en tredjedkedjan som ljuv musik i mina öron.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

tror inte man splittrar Ericsson - Lindberg - Lindström kedjan..
hur man sen formerar de 2 närmasta kedjorna (lägger ingen benämning som 1:a, 2:a lr 3:a kedja)
finns många alternativ att spela.
Möller - Vesce - Holloway
Bellemare - Melker - arvidsson (ev byta plats på Melker å bellan)
dock förespråkar jag inte dessa.
tror mer på
t.ex:
Vesce - Melker - Holloway
Möller - Bellemare - Arvidsson
Eller
Vesce - Bellemare - Holloway
Möller - Forsell/Melker - Melker/Arvidsson

Jag hoppas och tror att tränarteamet kommer försöka göra 3 kedjor som man i princip har lika god offensiv kapacitet.. Med dom förutsättningar vi har vore det ett tjänstefel att inte åtminstone testa det några matcher och se vad man får för utfall
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by bsa »

Arvidsson in på 3 vid full trupp? :shock:
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by bsa »

Arvidsson 1 - 3 reserv i de tre första, ja. Och inte i fjärde. Om han vickar vid frånvaro och spelar j20 derimellan.
Det borde göra honom till given på ett till tvåors sikt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

BigGuyJohan wrote:Jag hoppas och tror att tränarteamet kommer försöka göra 3 kedjor som man i princip har lika god offensiv kapacitet.. Med dom förutsättningar vi har vore det ett tjänstefel att inte åtminstone testa det några matcher och se vad man får för utfall
Jag håller med. Om vi toppar de första två kedjorna blir tredjekedjan för svag. Sprider vi ut våra toppar kan vi skapa tre ruggigt vassa kedjor. Laget som helhet blir starkare även om den absoluta toppen blir något svagare.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

bsa wrote:Arvidsson in på 3 vid full trupp? :shock:
Kanske.. beroende på vars man väljer att sätta forsell. annars blir han första reserv som du säger vid frånvaro i toppkedjorna
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Foppas skridskocoach wrote:
BigGuyJohan wrote:Jag hoppas och tror att tränarteamet kommer försöka göra 3 kedjor som man i princip har lika god offensiv kapacitet.. Med dom förutsättningar vi har vore det ett tjänstefel att inte åtminstone testa det några matcher och se vad man får för utfall
Jag håller med. Om vi toppar de första två kedjorna blir tredjekedjan för svag. Sprider vi ut våra toppar kan vi skapa tre ruggigt vassa kedjor. Laget som helhet blir starkare även om den absoluta toppen blir något svagare.
Jo precis! Men Jag tror inte man tappar så mycke i absoluta spetsen.. kanske till en början. men melker och kanske framförallt Oscar kommer nog går fram enormt denna säsong om de får spela i rutinerat sällskap- bara se på Oscar just nu.. har ligger väl typ 4-5:a i poängligan
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lidlund »

BigGuyJohan wrote:
bsa wrote:Arvidsson in på 3 vid full trupp? :shock:
Kanske.. beroende på vars man väljer att sätta forsell. annars blir han första reserv som du säger vid frånvaro i toppkedjorna
Första reserv i topp-kedjorna bör vara Oscar, sen Melker.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Lidlund wrote:
BigGuyJohan wrote:
bsa wrote:Arvidsson in på 3 vid full trupp? :shock:
Kanske.. beroende på vars man väljer att sätta forsell. annars blir han första reserv som du säger vid frånvaro i toppkedjorna
Första reserv i topp-kedjorna bör vara Oscar, sen Melker.
JA. givetvis. men jag tror inte dom toppar upp laget.. om du läser mina tidigare inlägg i ämnet så förstår du att utifrån de premisser jag tänker så är han första reserv då redan Ogge å Melkin spelar i en topp-lina
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

När samtliga i laget är spelklara och förhoppningsvis nått match-form, har tränarna ett helsikes arbete med att sätta ihop laget. Klart är att minst två tre bör lånas ut. Hur blir det på backsidan när "Klingan" och Petter G återvänt och man värvar Sevc? Kommer vi att ha nio backar? Bra vid ev. skador.
På forwardsidan har vi 16 st. (räknar inte Mustonen) Blir svårt för Pettersson och Selin att klämma sig in annat än vid skador. Utlåning?
Kommer Arvidsson att behålla en plats bland de ordinarie? Var ska Pierre-Eduard in?
Jag tycker för övrigt att Oscar L bör få fortsätta där han är nu. Han har startat säsongen lysande och borde kunna bli ännu bättre. jag skulle fortsätta med Jockel, Oscar L och Jimmie.
Melker! stort utropstecken. Borde åtminstone få fortsätta tills Bellemare spelat sig varm i laget. Tillsammans med Oscar M och Bud H.
Vesce då? Hur har han producerat som center respektive ytter? Kanske han ska gå vinge tills man utvärderat hans egenskaper. Kanske till höger om Forsell och med Petter E eller Viktor A till vänster. Eller ska Belle in här istället?
Fjärde linan med Pontus P, Martin l och Johan F.
Ja, som ni ser, inga lätta ekvationer att lösa. De flesta menar nog att, "jamen P-E ska väl in där han var senast". Jo, troligen, men kanske inte genast och inte helt glasklart. Och att Vesce, "men han ska väl vara förstecenter". Också kanske troligt, men jag menar att han får visa kvaliteterna först.
En sak vet jag dock. Jag vill inte vara coach. Och säkert är, fick jag prova så vill ni det inte heller. :D
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Omöjligt att veta dessutom om man får ut max ur laget.

Som jag ser det så finns två alternativ.

1. Spetsa till så mycket som möjligt
På papperet ser det då ut som att man ska köra Jimmie, Jocke, Bud, Möller, Vesce och Bellemare i topp två kedjorna. Gör vi en swot på det så får vi
Styrkor: Två extremt starka förstakedjor som i princip kan avgöra vilka matcher som helst.
Svagheter: Tredje och fjärdekedjorna blir ganska mycket svagare än 1a-2a.
Möjligheter: En tredjedkedja med Melker-Forre-Oskar L kan ju helt plötsligt vara överjävligt stark och göra att vi lika förbannat får tre mycket vassa kedjor. Melker är ju trots allt skyttekung just nu. FOrre har 8 pinnar och Oskar L jävligt produktiv.
Hot: Om man har kemi i de nuvarnade kedjorna och börjar bryta upp dom för att toppa. Riskerar man då inte att orsaka mer skada än nytta. Backar laget och tvingas börja om i en försäsongsfas där de ska lära känna varandra under längre tid.

2. Köra med 3 väldigt starka offensiva kedjor, ändra så lite som möjligt.
En sån lösning skulle kunna hålla 1a och 2a-kedjan intakta och Göra en tredjekedja med Vesce - Forre - Bellemare.
Styrkor: Vi får tre extremt starka kedjor som dag för dag kan fungera som förstakedja beroende på vilken av dom som är bäst för dagen. Dessutom behöver ingen förändring göras i första två kedjorna.
Svagheter: Våra topp-2 kedjor kanske inte blir lika starka som i alternativ 1. Dessutom så har vi värvat in en förstacenter, ska han gå ytter, ska förra årets bästa center gå ytter?
Möjligheter: Melker och Oskar L får fortsätta att producera i en produktiv miljö och kan därmed troligen fortsätta att utvecklas mer än i alt 1 fram till slutspelet.
Hot: Vi har värvat in en förstacenter, ska han gå ytter? Ska förra årets bästa center gå ytter? FInns det risk för missnöje bland spelare att vara tredjekedja eller ytter när man värvats in som första och center? (iofs det är ju en pappersprodukt vilken som är förstakedja).

Tittar jag på dessa båda korta enkla på en minut skapade SWOT-analyser så skulle jag välja alternativ 2 - Tre starka kedjor och låta Oskar L och Melkin utvecklas så mycket som möjligt fram till slutspelet. Åtminstone vill jag gärna att man prövar detta ett tag.
Last edited by smogz on 10 Oct 2012, 16:56, edited 2 times in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Locked