Pyroteknik

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Sv: Pyroteknik

Post by Erwynn »

Poet wrote:Dagens derby.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/154 ... .49.45.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott om rök på andra sidan.
Hata allt.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Pyroteknik

Post by skellsupport »

Markman wrote:Utrymning av Gränbyhallen, då Västerås-klacken tänt bengaler precis innan match. Brandlarm, evakuering och visitation av VIK-fansen innan matchen kunde börja blev det omedelbara resultatet.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5447202.ab" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=Yrm5I_kZ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;" Snyggt! Pyro börjar vid 2.45. Dramatisk film så känsliga tittare bör inte titta.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Pyroteknik

Post by Erwynn »

skellsupport wrote:
http://www.youtube.com/watch?v=Yrm5I_kZ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;" Snyggt! Pyro börjar vid 2.45. Dramatisk film så känsliga tittare bör inte titta.
den där var dock från förra året!
Image
Image
Hata allt.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Pyroteknik

Post by skellsupport »

Erwyn wrote:
skellsupport wrote:
http://www.youtube.com/watch?v=Yrm5I_kZ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" Snyggt! Pyro börjar vid 2.45. Dramatisk film så känsliga tittare bör inte titta.
den där var dock från förra året!
Image
Image
Fortfarande dramatiskt då det är inomhus och allt:)
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Pyroteknik

Post by Erwynn »

Spelarnas egna ord om röken signerad Västerås
Image
Hata allt.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Pyroteknik

Post by Melon »

Jag vet inte vad det är för någon typ av Pyro eller rök som har börjat kännas av uppe på Västra i början av matcherna denna säsong, men det här var 3:e matchen i rad som fenomenet inträffat så någon typ av medvetenhet måste det ju vara bakom, antingen från AIK (tveksamt) eller från någon uppe i klacken...

Efter ca 2 minuter in i första perioden börjar det lukta (eller stinka kanske är rätt ord) en väldigt väldigt stark röklukt som påminner om det man känner när en Pyropjäs brunnit av, och doften har väl oftast hunnit lägga sig efter ca 8-9 minuter in i första perioden. Detta är som sagt 3:e matchen detta inträffat, och detta är även 3:e gången jag var tvungen att avbryta min sånginsats i AIK VISA HJÄRTA pga att halsen/luftvägarna kändes som ett sugrör, och jag fick börja svälja och försöka skölja bort det som gick med den Cola som jag hade med mig och försöka att ta så små andetag som möjligt tills att röken hade hunnit skingra sig tillräckligt (för att inte förvärra tillståndet).

(Jag har nämligen någon typ av Astma, inte någon extrem variant utan mer så att jag har problem att andas in cigarettrök och kan ha problem när det är fuktigt ute, under våren osv, som sagt inget jättebekymmer men jag vet att just rök har jag rätt stora problem med.)

I dom 2 första matcherna fick jag stå tyst till ca 11-12 minuter in i första perioden så att jag kunde börja svälja normalt igen, och därefter kändes det som om lungorna inte hade samma kraft i sig som normalt när jag sjöng med i ramsorna. Denna gång (den 3:e matchen) kände jag att nu får det fan vara nog, så jag gick helt enkelt ut till bilen och åkte hem, jag beslöt mig för att upplevelsen och känslan (som jag älskar) av att stå uppe på Västra och sjunga inte var värt att behöva känna mig som en KOL-patient hela aftonen pga att någon tycker det är häftigt att tända på någon rökpjäs för att spela rebell.

Jag kommer säkert att komma igen under någon match här i höst och göra ett nytt försök, men om nu detta visar sig vara någon typ av ny tradition som kommer att inträffa under varje hemmamatch framöver så är det ett faktum att Västra har tappat en sångvillig medsupporter och det blir att välja TV:n för mig fortsättningsvis, sen om det är något rökälskaren bryr sig om är väl rätt tveksamt men ett faktum likafullt.

Tack för mig
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Pyroteknik

Post by Erwynn »

Kort svar på lång fråga, det är pyrotekniken på isen som används vid introt som sedan drar in över västra.
Hata allt.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Pyroteknik

Post by fwd »

Jösses...
Klart det inte kan vara aik som ligger bakom det. Måste ju vara nån snorunge i klacken...?
Charter Division
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Pyroteknik

Post by Bobby »

Melon wrote: En massa text.
Skämmes tamefan!
Du är så jävla fel ute denna gången att det inte går dit en till. Det är AIK som tänder någon form av pjäser när spelarna kommer in på isen. Förstår inte hur du inte kan lägga ihop ett plus ett eftersom jag förmodar att du måste sett elden som sprutar upp vid intåget?
Ta kontakt med säkerhetschefen Christer så kan ni nog arbeta fram en anmälan till hockeyligan.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Pyroteknik

Post by Jokard »

Skjut inte ett osäkert skott Melon :|
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Pyroteknik

Post by Jablonic »

Melon: Måste ändå vara en väldigt extrem astma du lider av i så fall? Den extrema röken du pratar om är ju i själva verket mer bara att man känner en viss röklukt en liten stund efter introt. Eller så kanske du har jordens bästa luktsinne. Något av det är det men det lär vara jobbigt vilket som.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Pyroteknik

Post by Melon »

Orsaken jag skrev (tveksamt) angående om det var AIK som var skyldiga var pga att jag var rätt säker på att dom körde med rökintro även förra säsongen och då kändes det aldrig ett endaste dugg uppe på läktaren.

Men efter att ha läst svaren så ska jag definitivt ta och höra av mig till kansliet om det, och om någon kände sig illa påhoppad ber jag om ursäkt för det.

Jag vet inte om vilken typ av rök dom använder sig av men den måste vara gode stark eftersom den (enligt mig) blir så himla intensiv och frän uppe på Västra (andra sidan av hallen) under flera minuter.

>>Jablonic, Ja jag är nog väldigt känslig då det gäller just rök, ibland mer ibland mindre (cigarettrök mm) och det blir defintivt som ett sugrör i halsen under större delen av första perioden när den där röken kommer upp på läktaren...om AIK har bytt ut röken till den här säsongen så tycker jag det är bedrövligt att dom inte klarar av att använda sig av en mildare variant...

Som sagt, tydligen var jag fel ute och då ber jag om ursäkt till dom som kände sig träffade...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Pyroteknik

Post by Lappmössan »

Introt har faktiskt blivit mycket bättre i år. Måste vara första året på länge som det inte klagats nå jävulskt mycket på det här på forumet?
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Pyroteknik

Post by robzon »

Jag ringer dej i morgon Melon.
Vi använder "lukt & rökfria" fontäner vid introt. (Självklart finns det inget som är "lukt & rökfria" när det handlar om fyrverkeripjäser men ändå...)
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Sv: Pyroteknik

Post by skellsupport »

fwd wrote:Jösses...
Klart det inte kan vara aik som ligger bakom det. Måste ju vara nån snorunge i klacken...?
+1
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Pyroteknik

Post by Skidrow »

Skulle inte skada med ett utsug typ som Löven hade ovanför intro elden för det luktar riktigt illa, samma ovanför Västra just före perioden ska starta när StorJohan lr vem det nu är skricker ställer upp (så många som skiter på sej) =)
User avatar
Poet
Posts: 2480
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Pyroteknik

Post by Poet »

Bara jag som gillar lukten?
2012-05-19
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Sv: Pyroteknik

Post by svartgulsubkultur »

Poet wrote:Bara jag som gillar lukten?
Nej, jag också.
Men då gillar jag även doften av bensin och t-doja.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Sv: Pyroteknik

Post by Bobby »

svartgulsubkultur wrote:
Poet wrote:Bara jag som gillar lukten?
Nej, jag också.
Men då gillar jag även doften av bensin och t-doja.
Samma här. En härlig doft.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Poet
Posts: 2480
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Pyroteknik

Post by Poet »

Haha du är inte ensam då
2012-05-19
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Pyroteknik

Post by Melon »

Ok, så jag kände att jag ville kolla upp detta med lite fler folk eftersom jag började fundera om jag hade (som nån sa) "Världens bästa luktsinne" eller om det var så att detta var något hjärnspöke man fått upp i skallen (läs hypokondri)...så jag hade en SMS-konversation med en gammal arbetspolare, och sen snackade jag med en arbetspolare i omklädningsrummet också...detta blev resultatet:


(Platsen som denna person sitter på är i det Nord-Västra hörnet, alltså till Vänster om klacken och så långt från AIK:s entré som möjligt.)

Jag:
En fråga...brukar du känna av introröken som AIK använder sig av när spelarna kommer in..?? Jag blir nästan tät i halsen ca 2 minuter in i matcherna när röken letat sig över isen och ligger som ett täcke på Västra i 5-6 minuter...men jag vet inte, kanske jag är det enda..??
Svar:
Jo det gör jag extra kul om man har astma...!

Jag:
Ok...jag blev så förbannad igår att jag drog hem efter 7 minuter...trodde det var någon som tänt uppe i klacken, reflekterade aldrig över att det kanske var nån rök borta vid entren...så då fick jag göra en pudel... :) ...men Robban, som är publikansvarig för AIK läste det jag skrev och sa att han skulle ringa mig idag...han sa att dom kör med rök/luktfria Pyropjäser...men det betvivlar jag starkt, kände att jag ville höra någon annans åsikt, jag minns ju att även du kände av röken från balkongen i lysenköket... :|
Svar:
Luktfri knappast...!!

Sen snackade jag även med en ståplatsbesökare som normalt brukar ha stått med sitt gäng på bortasektionen när det ej varit några bortasupportrar där, men som nu har blivit "tvingade" att stå på Västra, och han står till Vänster om klacken alltså även han befinner sig i det Nord-Västra hörnet (så långt bort från AIK:s entré som möjligt)


Jag:
Du, jag tänkte höra med dig om du brukar känna av den där röken som AIK kör med vid spelarnas entré..??
Svar:
Jo, vi snackade om det sist, vi var helt säkra på att det kom från klacken, vi tänkte aldrig på att det kom från andra sidan av isen.
Jag:
Hur upplever ni röken då..??
Svar:
Ja inte är det skön i alla fall, det är många som stör sig på den!
Jag:
Jag fick höra av Robban som jobbar med publikfrågor för AIK, och han sa att den tydligen ska vara rök/luktfri..??
Svar:
Haha, när inte är den då luktfri, det känns ju som om det är svavel i den, i så fall måste det ha blivit något fel på aggregatet, den är ju rätt frän och den ligger kvar rätt länge.
Jag:
Det jag tänkte på när han sa lukt/rökfri var att den kanske är av en sån sort att den inte får brandlarmet att reagera, men människor känner av den i alla fall..??
Svar:
Ja kanske det är så, men det känns som en väldigt kraftig Svavellukt i den där röken, och det är många runt om mig som reagerar på den!

Så det var vad två pers tycker, det är ju självfallet inget jätteunderlag, men jag måste ändå säga att det är skönt att det inte bara var jag som kände av den, hade det varit det så hade jag blivit hyfsat orolig... :? ...ska väl också tillägga att jag först hörde med en som sitter i det Syd-Östra hörnet, alltså borta vid hörnet där röken skickas ut, och hans känsla vara att röken bara känns i 1-2 minuter, sen var den borta...alltså verkar det ju som om den så att säga "fastnar" borta vid Västra sidan av arenan när den väl letat sig över dit..??
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Pyroteknik

Post by svartgulsubkultur »

Märker av det är nog många som gör men de symptom du nämnde kan nog bara drabba enskilda astmatiker eller dylikt.
Vore det utbrett skulle ju CHOCKATTACKASTMAKRISEN-rubriken på ABs löpsedel redan ha varit ett faktum 8-)

Synd som fan att såna där omständigheter ska hålla nån borta från hockeyn, men jag räknar då med dig där även i fortsättningen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Jeloin
Posts: 561
Joined: 16 Jul 2011, 16:00

Re: Pyroteknik

Post by Jeloin »

fan vad ni grinar
Framåt kamrater!
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Pyroteknik

Post by Jablonic »

Ja, är det astmatiker du har frågat? Jag kollade lite snabbt med 3-4 pers jag känner som står utplacerade på olika delar av Västra och svaret var entydigt. Man känner lite lukt i nån minut men inget man reagerar särskilt mycket på. Men om du reagerar på detta nu så måste du ju ha haft ett helvete under alla år när pyro inte var förbjudet? Hur är det att dra på macken och tanka bilen t ex? Eller om en skoter passerar? Eller när du kör genom Piteå...? :)

Hoppas det här inte får dig att stanna hemma framöver iaf.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Pyroteknik

Post by Larzon »

Fan vad jag älskar lukten av pyroteknik :)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
LT-Eken
Posts: 10
Joined: 31 Jul 2011, 11:47

Re: Pyroteknik

Post by LT-Eken »

Måste bara kolla en grej här! Fick höra av vår säkansvarige att 3st från er blev tagna och leggade direkt ni klev av bussen här på premiären eftersom att någon kastat ut en blink mot vakterna utanför typ? Hänt något mer kring det eller? Avstängningar?
Och har det varit något snack om avstängningar hos er efter er premiärmarsch? Antar att det var en del pyro då hos er också? Många frågor så hoppas på nåt seriöst svar i alla fall!

Skönt initiativ med antiklapporloggan förresten, verkar sprida sig en hel del!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Pyroteknik

Post by Trollet »

Varför skulle någon bli avstängd för något som händer i premiärtåget? Det är inte kopplat till klubben på något sätt. Finns inget man kan stängas av för där såvida man inte eldar vid arenan, vilket ingen gjorde.

Ingen avstängd för något i Luleå heller.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Pyroteknik

Post by robzon »

Hade glömt bort att jag hade andra uppdrag under fredagen vilket gjorde att jag dissade dej Melon!

Dom marknadsförs som luktfria vilket jag självklart fattar att dom inte är. Har själv kännt lukten av dom från Västra och även rådfrågat andra som står på Västra & dom känner att det luktar under en minut eller så men inget mer än det. Undrar lite över ventilationen också när det luktar mer 50m bort än det gör där pjäserna brinner?

På tisdag står jag med dej på Västra i första perioden så tar vi det vidare därifrån!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Pyroteknik

Post by Trollet »

Trollet wrote:Varför skulle någon bli avstängd för något som händer i premiärtåget? Det är inte kopplat till klubben på något sätt. Finns inget man kan stängas av för där såvida man inte eldar vid arenan, vilket ingen gjorde.

Ingen avstängd för något i Luleå heller.
Citerar mig själv. Lät möjligen otrevligare än det var tänkt men ingen är alltså avstängd eller så.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Pyroteknik

Post by Erwynn »

Trollet wrote:Varför skulle någon bli avstängd för något som händer i premiärtåget? Det är inte kopplat till klubben på något sätt. Finns inget man kan stängas av för där såvida man inte eldar vid arenan, vilket ingen gjorde.

Ingen avstängd för något i Luleå heller.
Avstängd för att elda utomhus är inte ovanligt. Vanligt inom allsvenskan bland annat. Även ni, Luleå, fick väl någon skit efter tåget?
Hata allt.
Post Reply