Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Trollet wrote:
Forceman wrote:Tror folk på riktigt att Jimmie kommer vilas var tredje match hela säsongen?? Det är ju nu i början för att trappa upp belastningen på ljumsken... Två till fyra matcher totalt kommer han att vilas.. Helt övertygad om detta.
En till tre matcher till alltså. Jag synar den, är helt säker på att han står över fler än så. Fast vi lär ju aldrig få veta med säkerhet om han ställs över pga "strategisk vila" eller någon ny skada :)
Ja, enligt Karin på bloggen idag så gäller utvärderingen 2 veckor framåt.. Så jäkla många matcher kan han inte vila på dessa.. Eventuellt att han vilar var fjärde match i 2-3 vändor efter dessa veckor också men jag hoppas att det inte ska behövas..
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Trollet wrote:
Forceman wrote:Tror folk på riktigt att Jimmie kommer vilas var tredje match hela säsongen?? Det är ju nu i början för att trappa upp belastningen på ljumsken... Två till fyra matcher totalt kommer han att vilas.. Helt övertygad om detta.
En till tre matcher till alltså. Jag synar den, är helt säker på att han står över fler än så. Fast vi lär ju aldrig få veta med säkerhet om han ställs över pga "strategisk vila" eller någon ny skada :)
Ja, enligt Karin på bloggen idag så gäller utvärderingen 2 veckor framåt.. Så jäkla många matcher kan han inte vila på dessa.. Eventuellt att han vilar var fjärde match i 2-3 vändor efter dessa veckor också men jag hoppas att det inte ska behövas..
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Såg det, väldigt positivt i så fall.

Hänger förstås på att han inte får nya känningar av skadan över huvud taget. Tyvärr är det där med "Jimmie och ljumskarna" nåt man tänkt i samma tanke lite för länge.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Min reflektion från matchen är att när Jimmie åkte och bytte och mellan avblåsningar så tyckte jag mig se att han inte rörde sig riktigt normalt. Vet inte om han ändå har lite ont. Ni som ser nästa match live kan väl spana in om ni ser samma sak eller om jag bara projicerar oro.

I övrigt så skulle jag vilja se kedja 3 och 4 såhär till Vesce kommer:

Petterström - Forsell - Emanuelsson
Selin - Lundberg - Sam Marklund eller annan hårt jobbande forward.

Arvidsson behöver speltid i sämre lag i producerande kedja. Forsberg får acceptera att han får sitta mycket på läktaren. Oklart om Adam Pettersson är tillräckligt mycket 4e-kedjeforward eller borde lånas ut.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

Hans höftrörelser har väl alltid varit lite robotaktiga.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Sportis
Posts: 704
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Sportis »

Pettersson-Lundberg-Forsberg. Måste ha varit länge sen vi hade en så uddlös fjärdeformation. Händer ju absolut ingenting där. Får knappt iväg ett skott per match. Skulle tro att stor del av problemet ligger i Lundbergs obefintliga offensiv.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Sportis wrote:Pettersson-Lundberg-Forsberg. Måste ha varit länge sen vi hade en så uddlös fjärdeformation. Händer ju absolut ingenting där. Får knappt iväg ett skott per match. Skulle tro att stor del av problemet ligger i Lundbergs obefintliga offensiv.
Totalt jäkla medhåll på den. Permafrost.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Är en 0-0 kedja så att dom inte gör mål är helt okej.
Sportis
Posts: 704
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Sportis »

Skidrow wrote:Är en 0-0 kedja så att dom inte gör mål är helt okej.
Defensivt kan man inte klaga med tanke på att dom knappt varit inne på några mål. Men tycker ändå man kan ha lite högre krav. En fjärdeformation ska jaga livet ur sina motståndare varje gång dom är på isen. In och PUMPA, PUMPA, PUMPA byte efter byte. Göra det jobbigt för motståndarna. Trötta ut dom osv. Tycker inte dom bidrar med dom sakerna alls. Forsberg åker runt och ramlar. Pettersson tyvärr alldeles för vek och Lundberg åker runt och visar upp sin dåliga teknik och dåliga spelsinne.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Jag tror att man jämför lite för mycket mot förra året då vi hade Melker-Lundberg-Oscar som 4:e kedja. Då var den precis som du beskriver.
Nu är det lite andra spelare där, och som sagt var, tyvärr är den inte lika intensiv.

Pettersson lär få flytta på sig då vi får spela med fullt manskap, men tyvärr så tror jag fan att J.Forsberg återigen kommer att hänga kvar. Hur han gör vette fan, men det är på ett sätt imponerande och på ett sätt helt jävla fel.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Alltså jag börjar fundera i dessa banor. Sätt Adam Pettersson, Victor Arvidsson, Johan Forsberg och Martin Lundberg på läktaren.

Vad har vi då för möjligheter att få ihop en bra tredje och fjärdekedja?

Tredje:
Petterström - Forsell - Selin

Fjärde:
Emanuelsson - ? - ?

Finns det några centerämnen i Juniorled som har bättre skills än Lundberg offensivt utan att för den skull vara kassa defensivt? Är Selin center? Är Sam Marklund center? Känns inte som Wallmark är en fjärdecenter?

Svårt svårt. Det är klart att när man från ifjol förlorat ett helt gäng spelare och inte ersatt dom fullt ut så blir truppen tunnare. Det är ju helt tydligt nu.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Selin gick ju center igår, så jag utgår från att det är hans naturliga position.
Då borde faktiskt Emauelsson ta den platsen i 3:e.

Selin går center i 4:e, med Marklund och Lundberg på kanterna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by groenahulken »

Oscar Sundqvist är center.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lappmössan »

Varför Selin över Arvidsson? Varför Selin före någon öht?
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Varför Arvidsson? Vad gör han på matcherna som ska ge honom istid?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Selin var bättre än åtminstone #19, 27 och 12 igår och kanske även 9. Sen behöver inte det betyda att samma gäller på lång sikt, men som jag ser det skadar det inte att pröva något nytt.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Skulle inte ha något emot att testa utan Foppa och med Lundberg som 13:e och boxplay only och köra följande, som nämnts:
3. PP - Forre - Selin
4. Emme - Sundqvist - Marklund

Men eftersom det knappast kommer hända så vore det åtminstone kul om Selin fick betalt för bra prestation och hamnade före Foppa i rangordningen.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

schteffe wrote: Men eftersom det knappast kommer hända så vore det åtminstone kul om Selin fick betalt för bra prestation och hamnade före Foppa i rangordningen.
Det är nog fan det sista som kommer hända skulle jag tro.
Kommer Selin in så är det Pettersson plats, och det säger jag inget om.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Baserat på matchen igår (timrå borta om ni läser detta sent) så var Selin bättre än Arvidsson, Pettersson, Forsberg och Lundberg - därför Selin
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:Varför Arvidsson? Vad gör han på matcherna som ska ge honom istid?
Jobbar hårdare än de flesta i laget, kan spela sig in i offensiv zon, kan hålla i puck i offensiv zon, kan skapa målchanser ur ingenting, är oftast först hem vid kontringar, täcker skott, tacklas t.o.m. trots sin storlek. Ska jag fortsätta?

Selin hade sin bästa match i a-lagströjan igår. Det bra bestod av ett byte där han var snabb på grillorna och höll på att skaffa sig ett friläge. Han sköt två skott på mål vilket var dubbelt så många som han gjort före matchen. Det är ungefär vad han gjort offensivt i A-lagströjan förutom det vanliga gnuggandet som vi även ser hos Lundberg, Pettersson, Forsberg och flera junisar som varit uppe.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Lappmössan wrote: Jobbar hårdare än de flesta i laget, kan spela sig in i offensiv zon, kan hålla i puck i offensiv zon, kan skapa målchanser ur ingenting, är oftast först hem vid kontringar, täcker skott, tacklas t.o.m. trots sin storlek. Ska jag fortsätta?
Ja, fortsätt gärna, för det där låter ju ungefär som vad man ser att #19 gör oxå och honom vill jag helst inte se på isen.

Arvidsson har fått spela med Holloway, hände inte mycket framåt för den formationen då.
Arvidsson har fått spela med Jocke L-Oscar. Hände inte mycket då heller utan kedjan blev ganska kraftlös, för passar du pucken till Arvidsson, åker dig i läge för att kanske få tillbaka den eller bara för att skapa en yta åt honom så lika fullt trampar han på efter sin kant och skjuter på närmaste ben. Försöker inte ens driva på mål eller lyfta blicken för att se om någon annan har ett bättre läge än han själv, som ofta är ganska uselt då han väl skjuter.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:
Lappmössan wrote: Jobbar hårdare än de flesta i laget, kan spela sig in i offensiv zon, kan hålla i puck i offensiv zon, kan skapa målchanser ur ingenting, är oftast först hem vid kontringar, täcker skott, tacklas t.o.m. trots sin storlek. Ska jag fortsätta?
Ja, fortsätt gärna, för det där låter ju ungefär som vad man ser att #19 gör oxå och honom vill jag helst inte se på isen.

Arvidsson har fått spela med Holloway, hände inte mycket framåt för den formationen då.
Arvidsson har fått spela med Jocke L-Oscar. Hände inte mycket då heller utan kedjan blev ganska kraftlös, för passar du pucken till Arvidsson, åker dig i läge för att kanske få tillbaka den eller bara för att skapa en yta åt honom så lika fullt trampar han på efter sin kant och skjuter på närmaste ben. Försöker inte ens driva på mål eller lyfta blicken för att se om någon annan har ett bättre läge än han själv, som ofta är ganska uselt då han väl skjuter.
När fan ser du Johan Forsberg göra annat i offensiv zon än dumpa puck/jaga en dumpad puck, fastna i sarghörnen och om han mot förmodan vinner duellen passa bort den?
Holloway-Melker-Arvidsson skapade då mer än vad Holloway-Melker-Möller gjorde igår. Tycker även ni överdriver Arvidssons egoism, visst skjuter han oftast men på er låter det ju fan som han aldrig passar. Det där om att han inte försöker hitta ytor utan trampar på efter sin kant får mig att undra om du inte förväxlar #9 med #45.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

De gånger jag sett Arvidsson passa pucken är typ i uppspelsfasen och han kör fast och måste lämna över till en back eller liknande.
Tror faktiskt inte att jag sett något pass i anfallszon från hans klubba till en spelare som är i bättre position än han själv, utan han går ju direkt på avslut.

Näe, jag har inte förväxlat dem alls utan det är väl snarare så att Arvidsson är ganska exakt likadan som Möller var ifjol med den skillnaden att Arvidsson enbart åker på sin kant och tar skott från den. Letar sig inte in mot mål eller försöker ens hålla i pucken en stund i anfallszonen och eventuellt dra bort sin back. Det gjorde åtminstone Möller.
Så fort han kommer innanför offensiva blå så ska han ju skjuta. Vad hände med att hålla i pucken, gå på skottfint, försöka utmana sin back?

Sedan visst, skjut för fan, men träffa målet någongång och inte enbart på första täckande ben eller i skyddsnätet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Han har ett ass hur har han fått det utan att ha passat pucken?
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Skott i sargen som studsat till medspelare? :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Det var en andraassist på Melker 2-1 mot Brynäs. Bud fick första.
Arvidsson sköt, Bud var på returen och sedan kom Melker och la in den.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:De gånger jag sett Arvidsson passa pucken är typ i uppspelsfasen och han kör fast och måste lämna över till en back eller liknande.
Tror faktiskt inte att jag sett något pass i anfallszon från hans klubba till en spelare som är i bättre position än han själv, utan han går ju direkt på avslut.

Näe, jag har inte förväxlat dem alls utan det är väl snarare så att Arvidsson är ganska exakt likadan som Möller var ifjol med den skillnaden att Arvidsson enbart åker på sin kant och tar skott från den. Letar sig inte in mot mål eller försöker ens hålla i pucken en stund i anfallszonen och eventuellt dra bort sin back. Det gjorde åtminstone Möller.
Så fort han kommer innanför offensiva blå så ska han ju skjuta. Vad hände med att hålla i pucken, gå på skottfint, försöka utmana sin back?

Sedan visst, skjut för fan, men träffa målet någongång och inte enbart på första täckande ben eller i skyddsnätet.
Själv har jag sett Arvidsson passa många gånger per match och själv har jag sett Arvidsson fler gånger göra bort sin gubbe genom att just ta ett steg in i banan istället för att åka på kanten.
Så istället för att vara otrevlig säger jag bara att vi verkar ha sett olika matcher.

Assisten han fick var när Melker åkte in i offensiv zon, passade till Arvidsson på andra sidan som i sin tur passade till Holloway som fick ett grymt läge men missade och sedan satte Melker returen högt.

Edit: Äh skitsamma, bara att kolla på highlightsen.
http://www.svtplay.se/klipp/319732/skel ... -i-ledning" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Lappmössan on 03 Oct 2012, 14:05, edited 3 times in total.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Trollet wrote:Det var en andraassist på Melker 2-1 mot Brynäs. Bud fick första.
Arvidsson sköt, Bud var på returen och sedan kom Melker och la in den.
Nej Arvidsson passade Bud som med tom bur sköt i stolpen, sen slog Melker in returen.
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Aha, så kanske det var. Minns iaf Arvidsson på vänsterhanden.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Jag gillar verkligen Arvidsson stil vilket gör att jag förlåter honom mer, men när en liten en spelare skiter i det och hoppar på Toffeln osv och lyckas reta upp spelare i motståndarlaget så dom åker och jagar honom i flera byten då blir jag glad, se bara på Larsson i Timrå igår, vet inte hur många gånger han var på Viktor efter utvisningen Viktor och Larsson fick när dom små brottades framför mål 8-)
Locked