Silly Season 2012/2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

elmato
Posts: 5
Joined: 20 Jun 2011, 23:01

Re: Silly Season 2012/2013

Post by elmato »

Om Butler nu kommer, hur formeras laget? Känns som att det nästan blir för mkt av det goda med tanke på att han inte är center?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Foppas skridskocoach »

elmato wrote:Om Butler nu kommer, hur formeras laget? Känns som att det nästan blir för mkt av det goda med tanke på att han inte är center?
Både Jocke och Jimmie kan gå center. Det är ett icke-problem.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Plissken »

Tempen har stigit markant nu ... duschballen har övergått till Bastusvaj ...
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
böna
Posts: 17
Joined: 21 Jun 2011, 09:27

Re: Silly Season 2012/2013

Post by böna »

Plissken wrote:Tempen har stigit markant nu ... duschballen har övergått till Bastusvaj ...
sevc + butler mmmm enligt mrmad.... smguld
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Humlannitton »

Kan det inte vara lite rundgång på Sevc-ryktet? Någon drar igång ett rykte om en inkommande tjeckback, Sevc gissas fram här, ryktet börjar gå och når MrMadhawk, återpresenteras här...
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

Känns väl inte helt otroligt :?
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 2012/2013

Post by tazman »

Humlannitton wrote:Kan det inte vara lite rundgång på Sevc-ryktet? Någon drar igång ett rykte om en inkommande tjeckback, Sevc gissas fram här, ryktet börjar gå och når MrMadhawk, återpresenteras här...
Välkommen till internet... ;)

Helt rätt det du skriver, i fotboll är det åt det extrema hållet. Där ett rykten tas från luften och återberättas i nästan samtliga tidningar, forum och diverse andra arenor. Aftonbladets "källor" i England är allt som oftas The S*n och News of the world.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Melon »

Markman wrote:
Melon wrote:
Fdskebo wrote:Känns lite för bra för att vara sant!
Hoppas, hoppas.
Varför känns det för bra för att vara sant..?? Vem tror du Lasse jagar, nån medelmåtta i Allsvenskan..??

Killen verkar definitivt bra, men han passar väl ganska exakt in på den typen av spelare som borde vara aktuell för AIK, en spelare i rätt ålder, med NHL-potential...men som av någon anledning har hamnat i ett läge att han ser Europa som ett alternativ för att utvecklas..???

Skulle vara kul om det blev en presentation i afton dock... :D
Förmodligen det faktum att han har varit ordinarie i NHL den senaste säsongen och är 25 år gammal, hur många ES-klubbar har landat såna spelare de senaste åren?
Han spelade 56 matcher...beroende på skador eller inte låter jag vara osagt

Han blev sedan under sommaren satt på Waiver-listan utan att ett enda NHL-lag plockade honom (mer eller mindre gratis), förmodligen pga av att han gick från 21 poäng på 36 matcher året innan till 16 poäng på 56 matcher...det finns en uppsjö med sådana spelare som vid 25-27 års ålder blir har en nedåtgående formkurva och blir "kickade" från NHL för att dom inte riktigt lyckats ta det där sista steget och lagen viker deras platser till nya (yngre) spelare istället, skillnaden är att förut hamnade dom där spelarna i AHL där dom troligtvis fick avsluta sin karriär efter ca 10 år...

Spelarna såg inte Europa som ett alternativ förut, det är förmodligen därför inga "sådana" spelare kommit hit tidigare...nog för att jag tycker det finns ett par som passar in på den beskrivningen, Jesse Joensuu var inte långt ifrån att vara i samma sits när han kom från Islanders bl.a...

Som sagt, killen verkar bra och jag hoppas verkligen att han kommer...men en del verkar ju tro att han är Mario Lemieux...alternativt att Lasse kollar in Sundsvalls trupp för att hitta förstärkningar...får det inte riktigt att gå ihop... :?
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
elmato
Posts: 5
Joined: 20 Jun 2011, 23:01

Re: Silly Season 2012/2013

Post by elmato »

Foppas skridskocoach wrote:
elmato wrote:Om Butler nu kommer, hur formeras laget? Känns som att det nästan blir för mkt av det goda med tanke på att han inte är center?
Både Jocke och Jimmie kan gå center. Det är ett icke-problem.
Men icke problem vet jag väll inte? Jocke och Jimmie föredrar båda att spela ytter. Att använda 10/11 år poängkung som center känns lite "bortkastat".. Möjlitvis Jimmie då men han har väll som redan nämts uttalat att han föredrar att vara winger, är väll det spelet som gett han chansen i Tre kronor?
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2012/2013

Post by marre »

Jimmie skadefri är en av ES kraftfullaste yttrar så inte är det helt optimalt att han ska centra helt plötsligt..
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Colton »

Melon wrote:

Han spelade 56 matcher...beroende på skador eller inte låter jag vara osagt

Han blev sedan under sommaren satt på Waiver-listan utan att ett enda NHL-lag plockade honom (mer eller mindre gratis), förmodligen pga av att han gick från 21 poäng på 36 matcher året innan till 16 poäng på 56 matcher...det finns en uppsjö med sådana spelare som vid 25-27 års ålder blir har en nedåtgående formkurva och blir "kickade" från NHL för att dom inte riktigt lyckats ta det där sista steget och lagen viker deras platser till nya (yngre) spelare istället, skillnaden är att förut hamnade dom där spelarna i AHL där dom troligtvis fick avsluta sin karriär efter ca 10 år...

Spelarna såg inte Europa som ett alternativ förut, det är förmodligen därför inga "sådana" spelare kommit hit tidigare...nog för att jag tycker det finns ett par som passar in på den beskrivningen, Jesse Joensuu var inte långt ifrån att vara i samma sits när han kom från Islanders bl.a...

Som sagt, killen verkar bra och jag hoppas verkligen att han kommer...men en del verkar ju tro att han är Mario Lemieux...alternativt att Lasse kollar in Sundsvalls trupp för att hitta förstärkningar...får det inte riktigt att gå ihop... :?
Det stora problemet han haft är att han helt enkelt varit för dålig för en topplina i Ottawa. Butler är riktigt bra men det finns flera spelare som, precis som Butler, ligger på gränsen till en offensivare roll och varit bättre än honom som tex Colin Greening, Foligno, Condra till exempel.

Anledningen till att han blivit utköpt från kontraktet är helt enkelt att man har för många spelare i organisationen, men det har ändå funnit flera intresserade NHL-klubbar. Butler har hamnat i det klassiska facket som tex Weinhandl hamnade i, för bra för AHL men håller inte i NHL.

Förstår inte vad du vill komma med ditt resonemang att han skulle ha en sån nedåtgående kurva. Visst hade han inte en drömsäsong men du får det ju låta som att han haft motsvarande siffror i ECHL under fjolåret.
Last edited by Colton on 07 Aug 2012, 23:10, edited 1 time in total.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Det blir ju faktiskt ett problem om den sista spelaren på forwardssidan INTE är center, för vem ska bort från de två första linorna och vem ska gå center?

Varken Jimmie eller Jocke vill spela center egentligen och även om tränaren bestämmer så ska det ju vara i samförstånd och det tror jag inte att det kommer att bli. Sedan är det inte riktigt optimalt att sätta någon av de två som center heller, då de gör sig bäst på ytterkanterna.

Så är det en renodlad ytter på väg in så kvarstår inte bara problemet med center utan det blir även ett till problem med för mycket yttrar.

Jag är väl benägen att säga att om det inte är en W/C som kommer utan en enbart W så är det nästan lika bra att låta bli för att inte skapa för mycket oreda i truppen och sätta spelare på positioner som de inte vill spela på och även på positioner där vi inte kommer få ut max av dem.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Colton »

Håller med om att det absolut kan bli problem men trots allt så ser jag hellre en superspelare som Butler än att man tar in en dussinspelare bara för att han är center.

Butler-Bellemare-Lindström
Möller-Lindberg-Holloway
Ericsson-Forssell-Petterström
Karlsson-Lundberg-Emanuelsson

Kan tänka mig att är bara jag på detta forum som inte kommer sova på mage ikväll...
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p-play »

Man kanske struntar i backförvärvet och värvar en center istället? Erik A kanske ändå ryms i budgeten. Det är svårt att veta hur mycket pengar man har kvar?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2012/2013

Post by 374 »

Det är aldrig ett problem att ha bra spelare i truppen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Colton wrote:Håller med om att det absolut kan bli problem men trots allt så ser jag hellre en superspelare som Butler än att man tar in en dussinspelare bara för att han är center.

Butler-Bellemare-Lindström
Möller-Lindberg-Holloway
Ericsson-Forssell-Petterström
Karlsson-Lundberg-Emanuelsson

Kan tänka mig att är bara jag på detta forum som inte kommer sova på mage ikväll...
De där kedjorna kan jag tänka mig, och du har nog rätt i att Jimmie skulle ta en plats i 3:e linan och det skulle i sig göra att glappet mellan topplinorna och de två övriga inte blir så stort, som jag annars kan tycka.

Är Oscar mera redo för centerrollen mellan Möller-Holloway nu än förra året?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

374 wrote:Det är aldrig ett problem att ha bra spelare i truppen.
Jo, jag kan se ett problem att ha för många bra spelare (läs: stjärnor) i ett lag. Alla lag behöver grovjobbare, rollspelare och artister. Går inte att bygga ett lag på enbart en typ av spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
hillbilly
Posts: 857
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Silly Season 2012/2013

Post by hillbilly »

Ottowa-Montreal nu på Viasat hockey. Vad hade Butler för nummer?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Larzon »

Chippen wrote:
374 wrote:Det är aldrig ett problem att ha bra spelare i truppen.
Jo, jag kan se ett problem att ha för många bra spelare (läs: stjärnor) i ett lag. Alla lag behöver grovjobbare, rollspelare och artister. Går inte att bygga ett lag på enbart en typ av spelare.
kolla bara på tex LHC vad som händer om man bara har "stjärnor". roller blir oklara, spelare surar över speltid etc etc.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Silly Season 2012/2013

Post by smogz »

Vad en spelare egentligen vill vet du troligen inte ett skit om Chippen, men i detta fallet kanske du har rätt. Men det är inte säkert att det stämmer på det sättet Skellefteå spelar. Inte lika tydlig centerroll hos oss.

Har för mig att jag läst flera kommentarer om att Möller gjorde sig bäst som center när han fick spela med kings. Han kan man väl också prövas. Om nu Albert Pennywise kommer.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
UpNorth
Posts: 11
Joined: 09 Jun 2012, 15:02

Re: Silly Season 2012/2013

Post by UpNorth »

hillbilly wrote:Ottowa-Montreal nu på Viasat hockey. Vad hade Butler för nummer?
Han hade nummer 16.
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Forceman »

Colton wrote:Håller med om att det absolut kan bli problem men trots allt så ser jag hellre en superspelare som Butler än att man tar in en dussinspelare bara för att han är center.

Butler-Bellemare-Lindström
Möller-Lindberg-Holloway
Ericsson-Forssell-Petterström
Karlsson-Lundberg-Emanuelsson

Kan tänka mig att är bara jag på detta forum som inte kommer sova på mage ikväll...
Utgå ifrån en tredjelina med Möller-Forssell-Petterström som ingen vill möta, då har vi Butler-Bellemare-Bud och Jocke-Oscar-Jimmie.. Mums :)
Möller som C skulle va intressant också men då måste Lindberg eller Forssell gå fjärdeC
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Markman »

Melon wrote:Han spelade 56 matcher...beroende på skador eller inte låter jag vara osagt

Han blev sedan under sommaren satt på Waiver-listan utan att ett enda NHL-lag plockade honom (mer eller mindre gratis), förmodligen pga av att han gick från 21 poäng på 36 matcher året innan till 16 poäng på 56 matcher...det finns en uppsjö med sådana spelare som vid 25-27 års ålder blir har en nedåtgående formkurva och blir "kickade" från NHL för att dom inte riktigt lyckats ta det där sista steget och lagen viker deras platser till nya (yngre) spelare istället, skillnaden är att förut hamnade dom där spelarna i AHL där dom troligtvis fick avsluta sin karriär efter ca 10 år...

Spelarna såg inte Europa som ett alternativ förut, det är förmodligen därför inga "sådana" spelare kommit hit tidigare...nog för att jag tycker det finns ett par som passar in på den beskrivningen, Jesse Joensuu var inte långt ifrån att vara i samma sits när han kom från Islanders bl.a...
Första säsongen i Sens fick Butler spela en del med bland annat Spezza, vilket ju inte kan ses som annat än rätt vasst, vilket också hjälper produktionen. Utan att veta säkert skulle jag gissa att Butler fick lira i typ tredje under sin andra säsong.

Joensuu är ju åt samma håll, men han åkte lite mer jojo upp och ner mellan AHL och NHL, medan Butler aldrig blev nerskickad till AHL. I mina ögon smäller då Butler snäppet högre än Joensuu. Butler hade lite problem med "Tweaked groin" i mitten av oktober 2011, dock vet jag inte hur länge det varade, inledningsvis var det "day-to-day" i alla fall. *edit* Enligt Fox Sports var det enda skadan han hade under 2011-2012
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

smogz wrote:Vad en spelare egentligen vill vet du troligen inte ett skit om Chippen, men i detta fallet kanske du har rätt. Men det är inte säkert att det stämmer på det sättet Skellefteå spelar. Inte lika tydlig centerroll hos oss.

Har för mig att jag läst flera kommentarer om att Möller gjorde sig bäst som center när han fick spela med kings. Han kan man väl också prövas. Om nu Albert Pennywise kommer.
Kul att du måste ta varje chans till att vara otrevlig, när du samtidigt anser att jag kanske har rätt.

Är väl ingen hemlighet att Jocke inte vill spela center alls, och detsamma gäller ju även Jimmie men som du säger så har vi inte lika tydlig rollfördelning mellan center-ytter som i många andra lag. Dock så kan du inte komma ifrån att spelet blir annorlunda för den ytter som blir satt som center.

Vad gäller Möller så gick han väl center i unga år och gjorde riktigt bra, men spelade JVM som ytter med P.Berglund(?) som center.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Forceman wrote:
Colton wrote:Håller med om att det absolut kan bli problem men trots allt så ser jag hellre en superspelare som Butler än att man tar in en dussinspelare bara för att han är center.

Butler-Bellemare-Lindström
Möller-Lindberg-Holloway
Ericsson-Forssell-Petterström
Karlsson-Lundberg-Emanuelsson

Kan tänka mig att är bara jag på detta forum som inte kommer sova på mage ikväll...
Utgå ifrån en tredjelina med Möller-Forssell-Petterström som ingen vill möta, då har vi Butler-Bellemare-Bud och Jocke-Oscar-Jimmie.. Mums :)
Möller som C skulle va intressant också men då måste Lindberg eller Forssell gå fjärdeC
Varför inte?
Butler-Möller-Holloway
Jimmie-Bellemare-Jocke
Oscar-Forsell-Petterström
Karlsson-Lundberg-Emanuelsson
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Melon »

Colton wrote: Förstår inte vad du vill komma med ditt resonemang att han skulle ha en sån nedåtgående kurva. Visst hade han inte en drömsäsong men du får det ju låta som att han haft motsvarande siffror i ECHL under fjolåret.
Resonemanget med "nedåtgående" kurva var ur NHL-klubbarnas synvinkel, vid 25-27 års ålder så är det mängder med spelare som blir kapade från NHL av olika anledningar, nya yngre spelare kommer in och i dom ser klubbarna potentialen till en spelare som på sikt kanske lyckas ta sig upp i en topp-6 position, något klubbarna även hoppades Butler skulle göra för några år sedan, och då ger tar dom yngre spelarna deras platser istället...

Med "Nedåtgående kurva" menade jag att i en NHL-GM:s tycke är en 25-årig spelare som efter 3 år inte riktigt lyckats slå sig in i ligan på allvar, och som dessutom har "gått bakåt" rent statistikt från året innan en sådan spelare som kanske får stå åt sidan när dom ska bygga sitt nya lag...som sagt, han var satt på Waiver och INGEN plockade honom...kanske ett litet tecken..??

Orsaken att jag reagerade från början var att det nästan lät som om det var något HEELT SJUUUUKT som skulle hända om Lasse skulle landa Butler..??? Jag menar, AIK är i dagsläget ett av Europas bästa lag (plats 6 var det väl?) och om en sådan spelare som Butler skulle välja att ta vägen via Europa istället för AHL för att ta sig tillbaka till NHL så känner jag det som helt normalt att AIK skulle vara ett väldigt logiskt val...framförallt pga Foppa-kontakten...

Är väl egentligen ingen nyhet men jag irriterar mig på att en del verkar tro att vi fortfarande är ett Allsvenskt lag som måste slåss om brödsmulorna hela tiden...även om vi inte rent penningmässigt kan konkurrera med dom stora fiskarna så ÄR vi i dagsläget en toppklubb i Europa...så varför "låter det för bra för att vara sant" att vi skulle kunna landa en spelare som Bobby Butler..???

Ta nu inte det som om jag dissar honom, för det gör jag definitivt inte... :!:
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Fdskebo »

Chippen wrote: Varför inte?
Butler-Möller-Holloway
Jimmie-Bellemare-Jocke
Oscar-Forsell-Petterström
Karlsson-Lundberg-Emanuelsson
Absolut ett alternativ.
Kastar man om lite så funkar det nog även med:

Butler-Bellemare-Holloway
Jimmie-Möller-Jocke
Karlsson-Oscar L-Emanuelsson
Lundberg-Forsell-Petterström


Shit, vilka uppställningar man kan göra... Och då sitter vi på en 5e kedja som ingalunda skulle göra bort sig som 3e eller 4e.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Lappmössan »

I denna artikel som gjordes den första augusti lät det dock som att ett tvåvägs i NHL var mer aktuellt än Europa för Butler.
http://www.metrowestdailynews.com/wkdMe ... d=6NnHgNhH" onclick="window.open(this.href);return false;
Sheehy is searching for teams that need an extra forward, preferably one on a top-three line. That would rule out the Bruins.

"You have to look at teams that are looking for extra forwards and where he fits," Sheehy said. "The team has to have a vision. We might believe the team has the right fit, but the team might not have the vision."

The preference is to get Butler a one-way deal, but there’s a strong chance he’ll have to settle for a two-way contract. And with the potential for an NHL lockout, there’s also the option of pursuing a European team.

"The priority is to stay in the NHL," John Butler said. "He’s confident enough that if he can get a two-way deal, that he’ll make the team. He’ll get an opportunity. He’s going to be in the right place with the right group of guys."
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Kan ju vara som Holloway, att han inte vågar sig på ett tvåvägs med tanke på en ev. Lockout och börjar titta på Europa för att inte få ett förlorat år.

Skulle det t.ex bli lockout är nog inte en spelare som Butler högvilt för t.ex KHL och därför tror jag att han nu tittar mera på alternativ.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Jablonic »

Alltså vem som helst som följde förra säsongen måste ju inse att Oscar Möller är så långt från en center man kommer. Jimmie och Jocke är knappast heller några alternativ.
Locked