Lagbygget/Formationer 11/12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Kraxxe
Posts: 140
Joined: 15 Jun 2011, 19:51

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Kraxxe »

Tommy och Annika wrote:Hur har det gått för Mattias LIndström i Carolina? Det är väl inte helt osannolikt att han till hösten också kommer att ingå i våran redan överbefolkade forwarduppsättning? AHL verkar i alla fall uteslutet enligt: http://www.hockeysverige.se/article/118 ... r-carolina
Vill han ha speltid så bör han nog ta vägen över Atlanten...lär nog bli dåligt med detta i AIK
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Chippen »

Lindström borde inte ta vägen till AHL. Han borde åka komma hem, ta ett år som utlånad i t.ex Västerås och sedan över. Jag tror inte att han utvecklas mera i NHL än vad han skulle göra i Västerås.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Colton »

Jag kan inte förstå av min värld varför han sagt att han inte ska spela AHL. AHL skulle passa Mattias riktigt riktigt bra tror jag, det är också en liga som är lika bra som elitserien.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by svea_man »

Holloway Möller J Ericsson
2 genombrots starka uttrar o möller o puckfördelare samt avslut, sen i pp Ericsson framför mål det har han ju gjort bra förut Möller på jockes plats o Bud på mikkos plats.

Hynning Lindberg Goren
Jävlig bra andra kedja fysisk snabb o målfarlig

Bellemar Forre Söderström
Mycket åkstark kedja med finnes

Antos lundberg Forsberg
Bra 4e kedja fysisk o kan även göra en del mål.
13 mustonen för han är center o han ska vell spella mest i j20
Sörensen Melker o Emanuelson o Adam P tror jag skule må bar om dom fick ett år i AS o få mycke spel tid o utveklas!

Backpar
Lindgren -hannu
JAA -Burström
skogs - styrman
Granberg

ja vad tros om den här uppställningen?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Foppas skridskocoach »

Den får godkänt av mig i alla fall.

Känns som att vi kommer att ha hur många kedjealternativ som helst som kommer att fungera bra. Problemet ligger bland backparen där jag tycker att det är svårt att hitta tre bra backpar.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Chippen »

Kanske helt ute och cyklar, men jag vill ha det så här:
Möller-Forsell-Bud
Jimmie-Oscar-Hynning
Bellemare-Goren-Söderberg/Crippe
Melker/Sörensen-Lundberg-Crippe/Söderberg
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Colton »

Chippen wrote:Kanske helt ute och cyklar, men jag vill ha det så här:
Möller-Forsell-Bud
Jimmie-Oscar-Hynning
Bellemare-Goren-Söderberg/Crippe
Melker/Sörensen-Lundberg-Crippe/Söderberg
Goren har ju i princip aldrig lirat center, till skillnad från Möller.
User avatar
MrBlack
Posts: 9
Joined: 16 Jul 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by MrBlack »

svea_man: Dagens felskrivning! " starka uttrar" :-)
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by svea_man »

hehe det har du rätt i vart lite fel! :lol:
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Fdskebo »

Så här skulle jag vilja att vi AFop ställde upp laget...

Holloway – Möller - Ericsson
Söderberg – Lindberg – Goren
Bellemare – Forssell - Hynning
Forsberg – Lundberg – Söderström
Extra: Sörensen - Karlsson

Pikkarainen – Lindgren
Alavaara – Burström
Styrman – Skogs

Extra: Granberg

Men så här tror jag att han kommer att ställa upp...

Holloway – Möller - Goren
Ericsson - Forssell - Söderström
Bellemare – Lindberg – Hynning
Söderberg – Lundberg - Forsberg

Extra: Sörensen - Karlsson

Pikkarainen – Alavaara
Lindgren – Burström
Styrman – Skogs

Extra: Granberg
gurraking

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by gurraking »

Tror inte att han spelar Goren Bud o Möller ihop då alla 3 är rightare.
Bara en tanke. Men allt är möjligt. :)
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by bsa »

Vild grej på ett förfalskat reportage. :roll:

Backpar
Lindgren - Pikkarainen
JAA - Styrman
Burström - Skogs

Centrar
Forsell
Lindberg
Lundberg

Ytterpar
Möller- Bud
Södergberg - Goren
Jimmy - Hynning
Foppa - Bellamare
Karlsson - Söderström

Avlastande Center Mustonen eller Avlastande back Granberg
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by BubbelVe »

Holloway – Möller - Ericsson
Bellemare – Lindberg – Goren
Söderström – Forssell - Hynning
Forsberg – Lundberg – Söderberg
Bellemare vill jag ha upp högt i kedjorna och ge en ordentlig chans till att, Tja faktiskt bli en målspruta av klass. Tar han inte chansen så backar vi ner honom till en sådan där JOBBIG kedja han spelade sist. Fysiken är inget problem. Kanske även sätta ihop transatlanterna tillsammans med Oscar L skulle kunna vara ett lyckokast då du får en enorm spridning på; elakhet och kraft (Goren) ungdomlig lust och teknik (Oscar) med fart och en bössa av klass (Bud) .Framförallt vill jag egentligen inte låsa fast NÅGON i en förstakedja eller andra utan låta försäsongen och träningarna styra. Jag menar gör Hynning två mål varje match ska han ju spela så mycket det går, inte säga att NÄ på den platsen hade vi tänkt Bud. Chrippe har jag faktiskt ganska höga förväntningar på denna säsong då jag tycker mig se en VÄLDIGT väl utförd försäsong....... jag har på känn att han vill visa att han kan följa buskompisen Jimmie upp i hierarkin ..... kanske centrad av Möller ??
Äsch nu ropar familjen , fast jag vet ändå inte var jag ville komma ......

Pikkarainen – Burström
Alavaara – Lindgren
Styrman – Skogs
User avatar
nr86
Posts: 5379
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by nr86 »

Tycker inte man ska splitta på slutspelets bästa kedja!!!
Jimmie.Forssell,Söderström
rubzz
Posts: 102
Joined: 15 Jun 2011, 17:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by rubzz »

nr86 wrote:Tycker inte man ska splitta på slutspelets bästa kedja!!!
Jimmie.Forssell,Söderström
Håller med. Det var ju inte många gånger foppa ändrade i den förra året så tror inte han gör det i år heller.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by King Kong »

Efter att ha bevittnat brännbollen mellan NP och AIK så kan jag iaf meddela samtliga att vi har ett grymt vältränat lag där ingen verkar ha fuskat under försäsongen..
Petter Granberg ser tex. ut som en gorilla och han har iaf förutsättningarna rent fysiskt att bli en otroligt jobbig defensiv back i vinter..
Forres bringa gick inte av för hackor heller, han såg ut som en stubbe..
Lundberg såg ut som en stenhård kloss..
Osv.

Vi blir grymma i år, i can feel it!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by JockeL »

Seriöst, ni som påstår att DEL är lika bra som Elitserien sånär som på att de har sämre bottenlag, säger ni det för att ni någonsin sett en DEL-match (tror jag knappast) eller säger ni det för att J-A Alaavaara sa det? Lite som då Marcus Högström påstod Ryska andraligan hålla ungefär den klassen i snitt som topplagen i allsvenskan och bottenlagen i Elitserien, medan faktumet är att Ryska andraligan är sämre än allsvenskan. Jag känner mig ganska tvärsäker på att ni säger "DEL håller hög klass" baserat på det Alaavaara sagt, eftersom ni till och med använder exakt samma (tomma) argument "Ett DEL-lag vann EP Trophy". Självklart säger spelare som kommer från en för gemene man totalt okänd liga att deras liga är bättre än vad den är.

Okej visst, "skitliga" kanske var att överdriva, men jag vill nästan påstå att den är mer jämförbar med allsvenskan än Elitserien vad gäller tempo och spel, medan det absolut är så att de bästa spelarna i Tyskland (AHL-importerna) är bättre än de bästa i Allsvenskan. Men om DEL kan man väl lite mer ärligt än Högströms kommentar om Ryssland säga att den är som en "blandning mellan topplagen i allsvenskan och bottenlagen i Elitserien". Kolla bara på spelare som gått från ES till DEL eller vice versa, som inte är tyskar eller svenskar (då man förstås presterar bättre på hemmaplan i de allra flesta fall).

Sen han som hade väldigt hård kritik mot Majesky, om du pratar om säsongsavslutningen håller jag med, och han var aldrig särskilt bra på att utnyttja sina kilon, jag påpekade bara att han var bättre efter sargen och framför kassen än "de andra" (vilka är Lindgren, Rundblad, Erixon, Burström/Koistinen och Larsson som alla har spelet framför mål som en mer eller mindre direkt svaghet). Sett över hela säsongen tycker jag han tillsammans med Lindgren var en viktig stabilitetsspelare för våra unga ändå. Att jag precis som du inte heller hade velat förlänga med honom för att han inte var "tillräckligt" bra på sin spelstil gör inte att jag inte tycker han tillförde. Jag menar jag tror bara inte automatiskt på Alaavaaras offensiv för att han gjorde 30 poäng i DEL, för det kommer han inte nära i ES. Samma med Goren som ju snittade över en poäng per match i DEL.

Jag har ändå streamat en hel del DEL (no pun intended), och det är en liga som i sig känns aningen sämre än finska ligan, som i sig är rätt mycket sämre än NLA (inte i tempo men i individuell skicklighet), som i sig är rätt mycket sämre än Elitserien. Nu är det inte så lätt att argumentera DEL's relativa dålighet genom att säga "jag såg att det var så", men som ett exempel, poängtvåan i DEL ifjol var en spelare som under 7 års tid fram till 27 års ålder försökte slå sig in som ordinarie i AHL utan att ens vara nära att lyckas. Om man sätter sig och kollar DEL:s poängliga så hittar man framförallt (nästan endast) äldre före detta AHL-spelare av varierande kvalitet som är där för att casha in, och inhemska tyska spelare. Jag tycker nästan att det är irriterande att jag dumförklaras för att jag säger att en liga som är så väldigt mycket sämre än Elitserien är sämre än Elitserien, särskilt då jag gissar att jag sett mer av ligan än den som dumförklarar mig. Okej erkänningsvis har jag bara tittat en säsong. Men tempot då man streamar en DEL-match eller en allsvensk match är identisk, men visst det kan ju bero på "att det är fler lag" (haha, tillåt mig skratta åt det argumentet, det är 14 lag i DEL. Visst att man kan använda samma argument om RSL2 som har 30 lag och kanske ganska bra topplag, men DEL har 2 lag mer än ES). Det finns några riktigt bra ex-AHL spelare där, men 3:e och 4:e-kedjorna är direkt risiga eftersom de består uteslutande av 4:e-kedjetyskar. Tror DEL har en utlänningsregel? Att de bästa spelarna är jämförbara med de bästa spelarna i ett mittenlag i ES gör ju inte att lagen totalt sett är jämförbara. Precis samma med NLA, förstakedjorna är jämförbara med ES men totalt sett är det klart sämre. En ärlig uppskattning av DEL är att det är som botten2-6 i ES till topp8-12 i AS. Ja, jag skulle säga, efter att ha sett Eisbären Berlin i fjol, att MoDo hade haft en väldigt ärlig chans att ha tagit guldet om de hade spelat i DEL 2010/2011.

Sen vet jag inte var kritiken som några verkar anse att jag gett forwardsidan och centersidan kommer ifrån, för jag påpekade ganska tydligt att jag inte hade någon kritik om än jag skulle blivit glad för en tidigare centervärvning. Sade väl snarare att jag kände mig trygg med centersidan oavsett vem som lirar förstacenter och att jag uppfattar våra yttrar som seriens kanske bästa. Och du som tyckte jag var "ute och cyklar som tror att Goren kommer lira center eftersom Möller kommer göra det", Anders Forsberg har ju själv sagt efter båda våra inlägg att han ser Goren, Holloway och Jimmie som eventuella centrar, han räknar inte ens upp Möller som ett alternativ.
Last edited by JockeL on 09 Aug 2011, 04:11, edited 2 times in total.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by JockeL »

Och vissa verkade missuppfatta mitt prat om Styrman och Burström. Det jag säger är att BÅDA dom MÅSTE vara KLART bättre än vad de var ifjol. Burström tyckte jag balanserade som 6:e-back mest men ibland var han nere på 7:e-platsen. Styrman precis samma sak i Luleå. Jag anser ju att TVÅ 6:e/7:e-backar som 5:e och 6:e känns lite riskabelt. Det betyder inte att jag inte tror på Burström, för han kommer bli en framträdande Elitserieback, bara det att det tar mycket längre tid att anpassa sig då man är så pass liten som han. Går det att förstå att min oro över backsidan inte är någon kritik mot en enskild spelare? Jag gillar alla backar vi har, t.o.m. Styrman baserat på JVM, men jag hade önskat en till så vi hade haft en backsida som var bland de bästa.

Och sen allt jag säger är ju utifrån att vi ska vinna SM-guld. Vi har fått en till chans, jag trodde förra säsongen var vår sista chans till SM-guld men vi hade kunna ha en till chans i år. Så det här med "det funkade ju bra ifjol", då vår centersida var vad som höll oss från guldet, håller jag inte riktigt med om. Särskilt då vi förlorat Warg och Hagos utan att värva en enda center, då vi redan ifjol hade ES svagaste centerlinje. Det krävs stora steg från Lundberg, Lindberg och att Goren/annan tar förstaplatsen för att vi ska hålla jämt med fjolåret, då vi ändå slutade tvåa som utspelade i finalen. Grejen är bara att jag är rätt så säker på att Lindberg, Lundberg och Goren gör det så jag oroar mig inte så mycket, jag tror vår centerlinje håller samma klass som ifjol. Om än jag gärna önskat mig en center i stället för Holloway eller Goren så är det ju för sent nu då vi har 50 forwards.

För att återgå till backsidan, jag har större tilltro för Burström än för Styrman. Värvar vi en till back så räcker det med att en av dom höjer sig rejält från ifjol, vilket jag tror att Burström kommer göra och kanske Styrman. Och då har vi också råd med att Skogs inte höjer sig. Men i dagsläget är det i princip ett krav att Styrman, Skogs och Burström höjer sig REJÄLT för att vi ska ha en chans på guldet.
Jag menar visst att andra är nöjda med semi men jag önskar gärna ett guld nu under klubbens bästa period genom tiderna (delat med åren runt 79), eftersom vi i längden med bland de sämsta publiksnitten absolut inte kommer stanna där uppe.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by JockeL »

Angående DEL, kanske blev lite överdrivet skarp ton. Det är inte som att jag skulle irritera mig på att någon tror att DEL:s topp10 är som Elitseriens topp10, men däremot irriterade jag mig lite då man blev dumförklarad för att man inte höll med om det. Om du som sade det har sett en massa DEL så ber jag om ursäkt, men jag tycker nästan det är omöjligt att ha följt både DEL och Elitserien och sedan komma och påstå att de är jämbördiga. Jag tror att ni tog Alaavaara på orden men självklart är han (som Högström) färgad av att det är ligan han spelat i. Hade jag inte fått så skarp ton då jag menade på att DEL var dålig tror jag inte jag varit så skarp tillbaka. Men liksom Goren som inte ens kom upp i 0,5 poäng i NLA och inte ens 0,33 i ES snittade bra över 1pts/match. Just lite bättre än han gjorde i Finland. Ganska bra (om än slumpmässig) visning på rankingen vad gäller Europeiska ligor KHL > ES > NLA > SM-Liiga > DEL. Jämt mellan DEL och finska dock, ger lite edge till Finnarna för tempot och bredden, medan toppspelarna nog är bättre i DEL. Sen efter DEL är det väl ganska hård kamp mellan Norska, Allsvenskan, Österrikiska och Italienska?

Schteffe, jo jag kände kanske lite också att man var snål. Och du har rätt att jag nog jämförde alla spelare från ifjol under sin bästa period, Majesky i början (var dålig slutet) och Tim och Adam i slutet (var mer eller mindre värdelösa i början). Jag tror verkligen att Hannu kommer hålla sin klass medan Skogs, Burström och Styrman toppar sitt fjolår. Men jag ville bara inte vara Luleå/Löven och vara "världsmästare på försäsongen" och liksom ta för givet att Skogs helt plötsligt ska spela som i sina landslagsdagar för 4 år sen och ersätta Tim, ta för givet att Lindberg dyker upp som en 40-poängsspelare, ta för givet att Burström och Styrman är habila, ordinarie backar då de inte var det ifjol osv. Och sen vill jag absolut inte ta för givet att spelare som jag inte har sett, som JAA, ska vara bättre än spelare jag vet håller måttet (som Majesky) bara för att den har bra stats från en sämre liga, liksom det är ju en klassisk lövare att tro att varje nyförvärv är 100 gånger bättre än den som den ersatte utan att alls ha sett den spelaren spela. Jag ser också det faktumet att JAA fyller 37 år under säsongen, och vad talar emot att han, precis som 90 % av 36-åriga hockeyspelare, kan "ta slut" (alltså få en stor skjuts bakåt i spelkvalitet) från en säsong till en annan? Den risken finns alltid med spelare som är så pass gamla. Jag bedömde JAA på då jag sist såg honom, då var han aningen sämre i Frölunda än vad Majesky var i AIK. Innerst inne tror jag förstås ändå att JAA kommer vara klart bättre med tanke på att han spelar tuffare, har bättre balans och (?) bättre lir numera.

Markman -> "Lindberg har potential att bli förstacenter i Elitserien"? Tycker du inte det är lite snålt? Känns som att det är ganska solklart att han kommer bli av förstacenterkvalitet, om inte bättre, frågan är bara hur länge det tar. Kanske tar det 2-3 år, och är man 22-23 och förstacenter i ES, då hamnar man i NHL säsongen efter. Så risken finns ju att han blir "för bra". Den risken känns stor. Att Lindberg kommer bli förstacentermaterial för Elitserien under sin karriär ser jag nästan som givet. Vad som kanske känns lite mindre troligt, är att han tar samma väg som en spelare som blev draftad runt samma nummer som honom - Joakim Lindström. Han sticker till NHL innan han är förstacentermaterial, försöker slå sig in där under lång tid, kommer tillbaka då han är närmare 30, och är då en solklar förstacenter. Men Oscar Lindberg känns som en framtida Johan Davidsson för AIK, så pass överlägsen tekniskt, skridskomässigt och spelsinnemässigt motför alla andra ES-centrar att han ligger i poängligatoppen varje år. Frågan är hur lång tid det tar, kanske 2 år, kanske 10 år. Problemet är bara att Oscar är relativt tuff och elak, så blir han lika bra som Davidsson tekniskt och spelmässigt så kommer det ju tyvärr bli envägs i NHL... Om det händer före han är 25.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Hank »

JockeL wrote:Men liksom Goren som inte ens kom upp i 0,5 poäng i NLA och inte ens 0,33 i ES snittade bra över 1pts/match. Just lite bättre än han gjorde i Finland.
Fascinerande godtyckligt urval av statistik.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by smogz »

Jocke - vem ska vi lita på mer i bedömningen av hur bra en liga är Allavvara som spelat i både DEL och Elitserien eller du som är självutnämnd expert och mig veterligt inte har spelat i nån av dom?

Jag kan inte neka till att du argumenterar bra, om än lite omständigt för din sak. Men trots allt så litar jag mer på vad någon som spelat i båda ligorna säger. Deras trovärdighet är bra mycket högre. Med din logik så borde Alavaara vara en riskvärvning som var bra i en liga som knappt är bättre än allsvenskan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
vonschnauser
Posts: 1003
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by vonschnauser »

@JockeL
Tänkte bara säga en sak angående vad du säger om backarna Burström/Styrman. Du säger du velat värva en back till så det räcker med att en av dom tar ett stort kliv i år.. Tror du glömmer att om vi inte satsar på dom kommer dom inte heller ta något stort kliv.. Menar att har vi för många etablerade backar som tar deras istid så kommer dom att stanna upp i utvecklingen och så är vi i samma sits nästa år..
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Mange »

Blir ändå lite förvånad över det faktum att DEL-lagen körde över topplagen i ES när de ju faktiskt fick chansen att mötas i ET spelar så liten roll för JockeL? Såg du de matcherna? Håller med att de inte är "bevis" för att DEL skulle vara mycket bättre men att påstå att ligan håller Allsvensk klass när deras topplag stundtals körde över våra känns minst sagt märkligt...
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Colton »

Fantastiska inlägg JockeL, kul med nån som vågar skapa debatt. Tycker du ska försöka stycka upp texterna lite och försöka hålla ner längden lite om det går då det blir väldigt mycket råtext och det är svårt att urskilja dina åsikter.

Visst har du en poäng med att DEL inte håller exakt samma nivå som elitserien, men du slaktade ju den totalt i ditt förra inlägg och så dålig är den inte. Har sett lite matcher på Eurosport och av de matcher jag sett så finns det ju väldigt bra spelare. Spelet är lite annorlunda mot elitserien men det finns bra spelare där också.

Möller har spelat center tidigare och det har inte Goren, vad jag vet. Det brukar funka väldigt dåligt att skola om yttrar till centrar ( Lex Söderström) och jag tror att när vi drar igång säsongen så är antingen Jimmie eller Möller förstacenter. Förutom Anders dagdrömmar så finns det inget annat som talar för att Goren skulle spela center.

Tycker du ska överväga att köpa en ny miniräknare för du kan ju inte på allvar mena att Goren snittat mindre än 0,33 i elitserien? Om du inte bara räknat hans 16 matcher sista säsongen han gjorde i elitserien, men skulle du använda dig av den säsongen så blir det bara patetiskt rent ärligt. har han gjort 85 matcher med bra poäng kan du inte använda dig av hans sista 15 matcher bara för att försöka visa din poäng. Annars kan man ju tänka att han snittade ju 1 p/match i den enda matchen han spelade senaste säsongen i NLA.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

1. Jag gillar vår backsida, även om jag inte alls hade varit främmande för en värvning av en Timander-typ. Jag tycker Burström förtjänar bättre omdöme än en "balanserande sjätteback". Nog för att han var det men det var pga hård konkurrens och vissa stunder under säsongen petade han ned Erixon bl.a. Han gjorde en i stort sett prickfri säsong, även om han inte tog stora risker... Jag har enorma förväntningar på Burström i år. Styrman är som Burström, med sämre defensiv. Båda har stor utvecklingspotential dock.

2. Topplagen i DEL är jäkligt bra, och bredden i DEL är sämre än SEL, så långt är jag övertygad. Är bredden i DEL sämre än bredden i NLA? Jag har ingen aning, och jag vet inte heller vilka instrument man ska använda för att vara säker på en sådan jämförelse. Jag vet inte heller vad det har för betydelse. Vad man kan konstatera är att Alavaara under lång tid hållit elitserieklass, även om han försämrades successivt under åren i FHC. Han har dock uppenbarligen hittat en ny sträng på sin lyra i DEL oaktat hur den kommer att användas i SEL (inte alls tippar jag, han får defensiv roll rakt igenom... ev pp-tid) så är det en back som med sin rutin och med sitt självförtroende kommer att bli nyttig för Skellefteå, som inte direkt sprutar av rutin på backplats.

3. Statistiken är som många andra påpekat gjord med en miniräknare du genast måste kasta i soporna, JockeL. Resonemanget påverkas dock inte, men jag känner att jag vill ge Goren en upprättelse; i DEL har killen snittat 1,1 ppg, i SM-liiga 0,91, Under grundserien i NLA har Goren snittat 0,84ppg, lägg till slutspelet så får du 0,77ppg. Och slutligen, i SEL ligger snittet på 0,72ppg.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lidlund »

Colton wrote:Möller har spelat center tidigare och det har inte Goren, vad jag vet. Det brukar funka väldigt dåligt att skola om yttrar till centrar ( Lex Söderström) och jag tror att när vi drar igång säsongen så är antingen Jimmie eller Möller förstacenter. Förutom Anders dagdrömmar så finns det inget annat som talar för att Goren skulle spela center.
Det som talar för Goren som center är A, hans duktiga tekaregenskaper. B, hans spelstil C, Hans roll i laget och D, han vilja att våga vara framför mål.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Hank »

lidlund wrote:
Colton wrote:Möller har spelat center tidigare och det har inte Goren, vad jag vet. Det brukar funka väldigt dåligt att skola om yttrar till centrar ( Lex Söderström) och jag tror att när vi drar igång säsongen så är antingen Jimmie eller Möller förstacenter. Förutom Anders dagdrömmar så finns det inget annat som talar för att Goren skulle spela center.
Det som talar för Goren som center är A, hans duktiga tekaregenskaper. B, hans spelstil C, Hans roll i laget och D, han vilja att våga vara framför mål.
Jag tycker Gorens spelstil passar bättre på en kant. Visst är det sant att en ytter kan ha bättre användning av fart på grickerna, vilket skulle kunna motivera att sätta Goren i mitten, eftersom han inte är så snabb, men i sådana fall måste man kompensera det med ett snabbt passningsspel. Goren är vad en mer vulgär och mindre skolad man än jag skulle kalla puck-kåt och jag är rädd att han drar ner tempot i sin kedja om man ska bygga spelet via honom. Hans egenskaper att hålla pucken är ju dock extremt värdefulla när man sätter tryck i motståndarnas zon eller i boxplay. Skulle gärna se en kvickare, inte nödvändigtvis i fötterna utan också i passningarna, spelare som center. Tills motsatsen är bevisad hoppas jag på Möller.

Om Möller visar sig oduglig på att teka kan man ju låta någon av hans yttrar, Jimmie, Bud, Goren eller vem det nu blir, att testa lyckan i tekningscirkeln istället, men låta Möller centra i övrigt.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by King Kong »

JockeL>
Du har i dessa inlägg benämnt vår centerlinje som ”den sämsta i ES” och vår backsida som ”helt enkelt svagare än alla lag vi konkurrerar mot”..
Samtidigt säger du dig inte vara missnöjd över spelarna eller laget..bara våra chanser till guld..

Om du nu tycker att vår centersida suger, vår backlinje är svagast av dom vi konkurrerar mot och att våra chanser till guld är usla, hur kan du då inte missnöjd?

Eller döljer sig svaret kanske i dina mängder med text som jag ärligt inte orkade lusläsa..? :oops:
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Oliman
Posts: 368
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Oliman »

Jag hävdar fortfarande att JockeL och voncheese är samma person. ;)
jensaw
Posts: 31
Joined: 27 Jun 2011, 17:43

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by jensaw »

Jag tror att vi kommer att ställa upp så här.

Holloway – Goren - Möller
Ericsson - Forssell - Hynning
Bellemare – Lindberg – Söderström
Karlsson – Lundberg - Forsberg
Extra: Sörensen - Söderberg
Jag ser inte att Söderberg kommer att ta en plats bland de fyra formationerna i år. Konkurensen är stenfutt och många av de yngre vill visa vad de går för. Mustonen, Petterson kommer inte att slänga in hadduken utan vill säker ge 120% för att kunna ta en plats i laget..

Pikkarainen – Lindgren
Alavaara – Burström
Styrman – Skogs
Extra: Granberg
Alm, Edström kommer säkert att här villja vara med och slåss om den 5-6 backplatsen.
Locked