Silly season övriga lag 11/12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Hank »

Fransson borde väl i bästa fall vara likvärdig med Niinimaas fjolårssäsong, tror inte han är bättre. Däremot borde Wallin och Kilström vara klara uppgraderingar mot Johnssons och Styrmans fjolårssäsonger. Får se om Fälth klarar att upprepa sitt career year samt hur han repar sig från skadan.

Framåt har ju LHF fått in extremt mycket mer spelskicklighet, både i spetsvärvningen Harju som i breddspelarna. Frågan där blir ju om de nya spelarna är lika väl anpassade för deras spelsystem som de tidigare gnuggarna. Det är inte säkert. Å andra sidan kan det bli läskigt om de lyckas vara disciplinerade som i fjol men med mer talang framåt.

Målvaktssidan är såklart klart sämre. Framförallt i slutspelet var det ju Nilsson som var deras enskilt viktigaste pjäs.

Överlag känner jag att LHF kan bli lite vad som helst. Överpresterade de förra året eller är det dags att revidera sin syn på dem och skriva upp det som deras normala nivå? Nu är det upp till bevis.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Lidlund »

Hv och SSK har fortfarande inte kommit överens om vem som äger Patrik Carlssons .

Går nu i skiljedomstol.

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... v71-i-host
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Markman »

Pesonen går av allt att döma till NHL.. Verkar vara i långt gångna förhandlingar med ett ännu okänt NHL-lag:
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=6771
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Spökplumpen »

micktålbot wrote:
Spökplumpen wrote:Backsidan ser stark ut, målvaktssidan är försvagad, forwardssidan likvärdig. Luleå ställer ett likvärdigt lag på isen i år och plats 4-6 är fullt rimlig.
Kan du verkligen hitta fem lag som på papperet ser starkare ut än Luleå? De ledde trots allt serien förra säsongen och låg i toppen väldigt längre. Jag skulle säga absolut Top 4 lag i år. Tycker inte så många lag känns starkare inför denna säsong, kanske LHC och Luleå.
Skrev iofs 4-6 men förstår vad du menar. FBK, Skellefteå, LHC, HV71 tycker jag har bättre trupper överlag. Djurgården har en ganska likvärdig trupp med en stark backsida.

Hank; jag kan ge dig att dom har fått bättre bredd men var ser du den bättre spetsen? Arlbrandt lämnar och han gjorde trots allt 40p förra säsongen. OK, Harju kanske är kapabel till 45p och lite mer allround, å andra sidan är Arlbrandt bättre med puck.

För övrigt, det ska bli kul att se LHC spela powerplay i år. Åkerman och Arlbrandt känns lite som Åkerman och Näsvall på tiden när det begav sig. Lägg till tjeckerna och Calle så har man ett gäng alternativa uppställningar.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Lidlund »

Spökplumpen wrote:För övrigt, det ska bli kul att se LHC spela powerplay i år. Åkerman och Arlbrandt känns lite som Åkerman och Näsvall på tiden när det begav sig. Lägg till tjeckerna och Calle så har man ett gäng alternativa uppställningar.

Du glömmer en sak... Dom har säcken som tränare..
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Spökplumpen »

Inte ens han kan misslyckas med Johansson och Åkerman på backplats... Två av europas bästa powerplaybackar.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Colton »

Spökplumpen wrote:Inte ens han kan misslyckas med Johansson och Åkerman på backplats... Två av europas bästa powerplaybackar.
Åkerman, en av europas bästa PP-backar? Nu lugnar vi ner oss lite ;)
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Hank »

Spökplumpen: Harju är ju rent objektivt en spetsvärvning, oavsett hur han står sig gentemot Albrandt (jag skulle dock ta Harju till mitt lag tio gånger av tio framför Arlbrandt). Sammantaget gör dock spetsvärningen av Harju tillsammans med (förmodat) skillade breddspelare som Sandell, Persson och Fleury samt rutinerade Viitaluoma att LHF går rejält plus på spelskicklighet, då förlusterna utöver Arlbrandt är gnuggare som Lavander, Burström och Fabricius.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Spökplumpen »

Absolut, men tills motsatsen bevisats kommer jag inte att anse att såna värvningar är spetsvärvningar. Det är breddvärvningar med en potential.. men det är mycket som ska falla på plats innan dom levererar liknande siffror i es som i allsvenskan.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Hank »

Spökplumpen wrote:Absolut, men tills motsatsen bevisats kommer jag inte att anse att såna värvningar är spetsvärvningar. Det är breddvärvningar med en potential.. men det är mycket som ska falla på plats innan dom levererar liknande siffror i es som i allsvenskan.
Jag har heller aldrig kallat någon annan än Harju spetsvärvning. Däremot att de övriga är mer spelskickliga än spelarna de ersätter, liksom att det både kan bli bra och problematiskt.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Spökplumpen »

Så, din poäng är att Luleå har bättre spets dels eftersom Harju är bättre är Arlbrandt och dels eftersom bredden har mer spets...?

Isf så är det fullt möjligt, men långt ifrån säkert. Tycker Luleå har värvat samma typ av spelare man har sedan tidigare i forwardsleden. Lägg till att man gjort sig av med brunkarna i laget. Vilka ska gå ut och spela 0-0? Vilka ska hänga i egen zon? Många av spelarna är snabba, spelskickliga killar som är jobbiga att möta men som knappast känns optimerade i en tredje/fjärdeformation.. Det kan komma att bli problem i rollfördelningen och spelare med spelskickligheten som uppsida tvingas till ett spel där andra sidor premieras. Eller så fungerar robothockeyn optimalt när alla är likformade... jag vet inte.. men det verkar märkligt
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Hank »

Jag vet inte vad du menar med spets. Jag har endast kallat Harju spetsvärving. Annars är det väl främst breddspelarna som kan förväntas ha mer talang än tidigare. Tycker ditt resonemang ungefär motsvarar mitt inlägg från i onsdags. Att de fått in mer spelskicklighet ser jag som självklart. Är detta endast positivt? Inte lika självklart.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Spökplumpen »

Jodå, vi har ganska lika resonemang. Jag ser nu att jag glömt bort hur ditt ursprungliga inlägg såg ut....
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Hank »

Vet egentligen inte om det här är rätt tråd, men med allt snack om Luleå roade jag mig med att göra en sammanställning lagdel för lagdel, utifrån möjliga formationer. Sedan lär de väl inte spela såsom jag formerat dem, men det är ett sätt att få en överblick av lagets styrkor och jag tycker det är rimliga uppställningar.

Så här ser det ut:

Förstakedja
Harju - Olausson - Fleury
vs.
Hynning - Möller - Holloway

Fleury och Hynning har placerats i respektive förstakedjor för balans, inte för att de nödvändigtvis hör till lagets toppspelare. Båda får också ses som något av chansningar, Hynning hur hans kropp håller ihop och Fleury om han håller i Elitserien. Av de två väljer jag Hynning med ganska klar marginal. Harju och Möller får ses som prestigevärvningarna och där får det tills vidare ses som ganska jämnt skägg, tycker jag. Holloway mot Olausson blir kanske lite snedvridet eftersom de spelar olika positioner och är olika spelstilar, men får ändå ställas mot varandra. Olausson är en av seriens bättre playmakers, men är ganska seg, mjuk och skadebenägen. Sylvass i PP, kan brista något i spelet i övrigt. Holloway är en chansning såtillvida att han aldrig spelat i Europa, men har lett sitt AHL-lag två säsonger i rad och verkar vara en grym karaktär. Av de två väljer jag nog Bud, måhända att jag är partisk. Jag ger Skellefteå övertaget förstakedjemässigt.



Andrakedja
Abbott - Abbott - Hjalmarsson
vs.
Shelter - Force Hell – Crips

Jimmie Shelter är den solklart bästa av de förevarande sex spelarna. Bröderna Abbott måste få det att stämma över en hel säsong, vilket inkluderar att de håller sig hela. Som andrakedjespelare håller de emellertid bra klass, när de inte förväntas leda laget offensivt, inget snack om den saken. Force Hell är deras raka motsats i uppträdande och ett under av stabilitet, men får nog rankas snäppet under Chris som center ändå, som har några fler strängar på sin lyra och är mer dynamisk offensivt. Avgörande för vem som vinner kampen om andrakedjorna är vilken nivå Crips levererar på. Högstanivån är grym, men han är alldeles för ojämn. Når han klassen han hade i slutspelet i fjol, i slutskedet av säsongen 09/10 och i princip hela 08/09 så är AIK:s kedja bättre; spelar Crips igen med hängskalle en stor del av grundserien så tror jag att Hjalmarsson, något av en smygare men som etablerat sig som en duktig ES-spelare, kommer svänga över pendeln till LHF:s fördel.


Tredjekedja
Karlsson - Viitaluoma – Vihko
vs.
Bellemare - Lindberg – Goren

Fastän Viitaluomas siffror ser bra ut (från den i och för sig vanskliga SM-liiga) tycker jag att AIK vinner den här kampen på knockout. Jag väljer Bellemare före Karlsson, Lindberg före Viitaluoma och Goren före Vihko.


Fjärdekedja
Persson - Enterfeldt - Sandell
vs.
Antos - Marty - Foppa

Det medges att jag inte har någon större koll på varken Persson eller Sandell. Båda verkar emellertid vara spelskickliga forwards som producerat bra i allsvenskan. Men det är stor skillnad på att ha en ledande roll i ett risigt allsvenskt lag som Troja och att ta en mindre roll i ett elitserielag. Tvivlar på att någon av dem är bättre än Antos offensivt, men är de bättre anpassade att spela i en fjärdekedja? Vem vet. Enterfeldt överraskade stort i fjol och känns klockren som fjärdecenter. Det gör också Martin Lundberg, som är bättre i det fysiska spelet men sämre med puck än Enterfeldt. Jag bedömer dom två som jämna. AIK har också Pite-Foppa som producerat bra/skapligt under sina första två säsonger i AIK samtidigt som han inte känns malplacerad i en fjärdekedja. Jag tycker AIK har en edge här i och med att både Marty och Foppa känns välanpassade för spel i fjärde och att AIK har en bättre rollfördelning i fjärdekedjan, samtidigt som jag tror att Pite-Foppa och Antos kommer producera så pass bra (i relativa termer utifrån den speltid en fjärdekedja får) att kedjorna i alla fall är jämbördiga offensivt. Jag tycker därför AIK vinner även här. Båda lagen har för övrigt spännande att jokrar att slänga in, i LHF knackar slutspelssensationen Komarek på dörren (och kanske tar en ordinarie tröja) och AIK har ju främst Melker och Sörensen.


AIK vinner alltså samtliga kedjeformationer enligt min bedömning. Vi går vidare till backarna:


Topp 4-backar
Fransson, Jaakola, Wallin, Fälth
vs.
Pikkarainen, Lindgren, Alavaara, Burström

Tror visserligen att Pikkarainen kommer göra fler poäng än Fransson, men LHF:s topp 4 ser totalt klart starkare ut än AIK:s på förhand. Om Fransson och Pikkarainen är någotsånär lika, liksom Jaakola och Lindgren som båda är duktiga, defensiva backar, så är ju Wallin och Fälth på papperet några klasser över Alavaara och Burström. Att jag sedan tror mycket på båda de två sistnämnda förändrar inte det, här rankas lagen på papperet. Och Alavaara och Burström kan ju för all del göra jättefina säsonger och ändå hamna efter Wallin och Fälth.


Botten 4-backar
Jonsson, Kilström, Sandström, Gunnarsson
vs.
Skogs, Styrman, Granberg, Edström (Alm)

Jonsson och Skogs påminner lite om varandra, då båda är före detta landslagsbackar som varit besvikelser i Timrå (fastän det var där Jonsson fick sina landskamper). Jonsson har dock hittat en funktionell roll efter det, vilket Skogs fortfarande har att bevisa. Fördel Jonsson. Kilström var bättre än Styrman i fjol, även om det är möjligt att Styrman kommer att ha en bättre karriär på sikt. Fördel Kilström. Lägg där till att LHF:s balans mellan offensiva och defensiva backar ser bättre ut, egentligen för båda backkategorierna, och de har ett klart övertag. Då spelar det ingen roll att Janne Sandström verkar slut och att jag hellre tar Granberg före honom, eller att Edström och Alm tills vidare får hållas något före Gunnarsson på rena pappersmeriter.

Så. Det var väl inga överraskningar egentligen. AIK har på förhand bättre anfall, LHF bättre försvar. Målvakterna orkar jag inte ens ranka eftersom det är självklart att AIK på förhand ser klart starkare ut i och med Hadelöv. Däremot kan säkert någon av de tre övriga (Jocke, Rautio och Gustafsson) överraska positivt.

Eftersom valet till slut handlar om anfall kontra försvar, så väljer jag anfall och AIK.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Colton »

Hank: Applåd! Klockrent.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Sketch »

Har verkligen Djurgården och Brynäs tänkt invänta Zibanejad och Ekholm? De känns ju ganska förlorade båda två, speciellt Ekholm.
Jag hade nämligen tänkt sätta Brynäs så högt som 4:a på min tippning men de måste nog fylla igen det där hålet lite mer innan jag vågar..
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by TS_ »

Måste säga att Luleås nya logga är rätt cool, tycker iaf att den är snyggare än den gamla, som jag aldrig gillat.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=6311239
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Sketch »

Åh jösses.. Visst skämtar du TS_? :?
Känns som om någon försökt sig på stilen på den andra Buffalo Sabers loggan men misslyckats totalt. ..Och den gula randen runt om? Vem har gjort designen och hur fan tänkte de? Barnprogram! :lol:
Funkar iof med bumbibjörn-temat.
User avatar
Pavlov
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 19:14
Location: Göteborg

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Pavlov »

TS_ wrote:Måste säga att Luleås nya logga är rätt cool, tycker iaf att den är snyggare än den gamla, som jag aldrig gillat.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=6311239
Har personligen mycket svårt för detta med dribblande med olika figurer på matchställ mm på "NHL-manér...."
Kan ju inte heller påstå att Luleås nya ställ är snyggt .
Minns med fasa när var tvingade att ha tröjor med annat än KLUBBMÄRKET AIK på matchställen.
Hoppas att detta inte händer igen i vår klubb. Inväntar med spänning vårt släpp av årets tröjor ...
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Lappmössan »

HAHAHAHAHA!! Platt fall!
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Hank »

Niclas Wallin ser ut som en nedgången Don Draper!

Ronny Olovsson, är det förre Aftonbladet(nöje)-skribenten?

Hysteriskt rolig logga!
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Spökplumpen »

Pavlov wrote:Inväntar med spänning vårt släpp av årets tröjor ...
Som ser likadana ut som förra året. Det är i huvudsak bara passformen som är ny.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Sketch »

Spökplumpen wrote:
Pavlov wrote:Inväntar med spänning vårt släpp av årets tröjor ...
Som ser likadana ut som förra året. Det är i huvudsak bara passformen som är ny.
Du har sett dem alltså? Smalnar ränderna av lite längst upp som på ottawa 67's eller ser man ingen skillnad från förra årets?
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Rollie »

Hank wrote:Niclas Wallin ser ut som en nedgången Don Draper!

Ronny Olovsson, är det förre Aftonbladet(nöje)-skribenten?

Hysteriskt rolig logga!
Japp, det är förre Slaskonbladskribenten. Frågar du mig så är mitt intryck av honom och de som anställt honom en övertro på någon som inte åstadkommit mer än några artiklar i en fruktansvärt oseriös kvällspress. Känns som resultatet med nya loggan visar allt....
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by barrskog »

Luleås nya logga, + nya tröjan, ser riktigt risigt ut imo. Känns tryggt att vi har en klubb som inte går ut och ändrar loggan helt plötsligt.

Tycker det var lite humor när man läst reklambyrån tänk med nya loggan. Man ville bli lite "tydligare" i sin kommunikation. Problemet är väl att man nu har tre mer eller mindre officiellt loggor.. bra jobbat!
jensaw
Posts: 31
Joined: 27 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by jensaw »

Luleå fansen är inte alls nöjda över den nya loggan.. :lol:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3429976.ab
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by Chippen »

Jonte Hedström verkar inte ge sig ännu..utan nu ska ha tydligen förhandla om Try-out för Timrå igen..
Är inte så förvånad då Nubben är tillbaka i klubben om jag ska vara ärlig, men jag förstår inte vad Timrå ska med honom till och jag förstår inte varför Jonte ens ska försöka igen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by don_tomassso »

Chippen wrote:Jonte Hedström verkar inte ge sig ännu..utan nu ska ha tydligen förhandla om Try-out för Timrå igen..
Är inte så förvånad då Nubben är tillbaka i klubben om jag ska vara ärlig, men jag förstår inte vad Timrå ska med honom till och jag förstår inte varför Jonte ens ska försöka igen.
Har dom blivit så desperata??? jonte e ju slut.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by smogz »

Jonte är en profil så jag hoppas som fan att ni har fel.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly season övriga lag 11/12

Post by smogz »

Syvret klar för Blues
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Locked