#55 Jan-Axel Alavaara

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Självdistans tack.
Varför inte säga som det är? "jag var helt enkelt inte beredd på uppgiften som jag ställdes inför och kunde inte leva på gamla meriter"

bara inse: svenska hockey har gått framåt medans JAA har gått bakåt. Inte så konstigt att han funkar i en miljö som inte utvecklat sin hockey i samma takt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Jaha, då ställer han upp på en intervju i Norran, och vad fan är det med karln? Han kan ju inte vara riktigt klok, fast en sak har rätt i. Det blir inte spel på svensk mark för honom något mera, men jag tycker nog att han insett det på helt felaktiga grunder.

Ta detta som ett exempel:
– Jag tyckte inte att hockey var roligt i Skellefteå. Jag var ensam där och hade familjen i Övik. Sedan är det defensiv hockey, det är inte roligt att spela i Sverige.
Hade han spelat i Luleå så hade jag förstått det, men inte då han spelade i Skellefteå. Jag bara begriper inte hur han kan säga att det är defensiv hockey, då offensiven är ett signum numera för just Skellefteå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Zimme »

Han pratar ju om ligan generellt, jag ser inget i artikeln som är riktat specifikt mot AIK annat än att han tyckte han fick mycket skit av fans och media (vilket är sant)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

Zimme wrote:Han pratar ju om ligan generellt, jag ser inget i artikeln som är riktat specifikt mot AIK annat än att han tyckte han fick mycket skit av fans och media (vilket är sant)
Jo, fast tyckte han alltså att det var så tråkigt att spela offensiv hockey mot defensiva lag att han fann det för gott att lämna landet? Förstår om man spelar i ett defensivt lag (LHF) och tycker det är tråkigt. Men Alavaara nöjer sig alltså inte med att spela i en offensiv klubb, han vill dessutom bara spela mot lag som inte bryr sig om att försvara sig. Då är korpen ett bra alternativ annars...

Hela texten är ju fylld med tveksamma argument. Det där att ett snyggt mål hyllas utomlands medan vi i Sverige analyserar misstagen i försvaret t.ex, vad märker Alavaara av det? Är det några som verkligen inte behöver tänka på den saken så är det ju spelarna själva. På honom låter det t.ex. som att spelarna efter matchen i förrgår skulle vara griniga för att TV enbart klagar på Gnagets försvarsspel.

Men kul att han vann sitt guld. Sen att Elitserien är ungefär 800 gånger mer prestigefylld att vinna än österrikiska ligan, det är en annan sak.

Undrar förresten hur slovenska ligan ser ut. De kanske kör med fyra forwards och inte gnäller så mycket...
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Rollie »

Trollet wrote:Men Alavaara nöjer sig alltså inte med att spela i en offensiv klubb, han vill dessutom bara spela mot lag som inte bryr sig om att försvara sig. Då är korpen ett bra alternativ annars...
:lol:
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

Undrar hur han ser på det faktum att han var PP-back från början och totalt misslyckades där. PP brukar ju annars vara ett skapligt tillfälle att göra mål.

Eller nej, det undrar jag nog inte alls. Det är ju tråkigt att spela PP. Motståndarna bara försvarar sig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Zimme wrote:Han pratar ju om ligan generellt, jag ser inget i artikeln som är riktat specifikt mot AIK annat än att han tyckte han fick mycket skit av fans och media (vilket är sant)
Men om det inte är riktat mot Skellefteå så är det ju ännu mera oförståeligt. Han spelade i ett lag som spelade offensivt, och det måste ju betyda att det är ett spel som passar hans filosofi. Att sedan motståndarna kanske är defensiva vad gör det? För han ska ju fokusera på sitt spel och sitt lags spel, och som Skellefteå spelar så är det ju offensivt och det borde han ju tycka är kul.

Att han sedan kanske fick spela mera defensivt beror väl på att han inte hade de kvalitéer som behövdes för att få spela PP, vilket han var värvad för, och inte heller hade tempot och spelsinnet för att kunna vara en bidragande spelare offensivt. Vilket i sig då ledde till att han hamnade efter, slarvade med uppspel och tvingade hela den femma som han spelade med att ägna sig åt defensivt arbete.

Så, nej..hela artikeln med JAA är för mig oförståelig och låter enbart som en riktigt dålig förklaring och en bunt bortförklaringar till varför han fick sparken.
Han höll inte måttet och gick från ett lag där han var högt skattad till lägst på rankingen och fick skit. Att han sedan ska vara för gammal för att få skit, som han själv tyckte. Jaha, lev med det...man får det man förtjänar, och spelar man inte bättre än han så kan man ju inte berömma honom för att han försöker.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by lazerkrobbe »

Kanske hela problemet med JAA i AIK bottnar i den här meningen, och är orsaken till att han fick gå:
Jan Allan wrote:Sedan är det defensiv hockey, det är inte roligt att spela i Sverige.
Han förstod nog aldrig AIKs spelsystem, att vi spelar offensivt...
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by smogz »

Vem bryr sig? Jag Bra för båda parter att han flyttade.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Markman »

Alavaara går in som J20-tränare i Modo?!
http://www.modohockey.se/artikel/23099/" onclick="window.open(this.href);return false;
En bit ner i artikeln står det om det.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Lubbe »

Markman wrote:Alavaara går in som J20-tränare i Modo?!
http://www.modohockey.se/artikel/23099/" onclick="window.open(this.href);return false;
En bit ner i artikeln står det om det.
Känns lite hawaii-mässigt över ordningen i Modo, folk åker runt på olika positioner i klubben och ex-spelare tycks ha förtur på alla posiioner. Jag menar, att kasta in en spelare utan tränarrutin (eller tränarutb?) som ansvarig för J20-laget. Inget ont om Alavaara, han verkar som en sympatisk kille utanför isen, men jaja...inte vårt bekymmer.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by BubbelVe »

Och på vilket sätt gynnar det modos juniorer att lära sig stå still och slå lösa passningar till avlastning som blir söndertacklade.....?????

Lycka till Jan Axel ..
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

BubbelVe wrote:Och på vilket sätt gynnar det modos juniorer att lära sig stå still och slå lösa passningar till avlastning som blir söndertacklade.....?????

Lycka till Jan Axel ..
Bara för att Alavaara inte kunde exekvera snabbt spel så betyder ju inte det att han inte kan lära ut det.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by nomercy »

BubbelVe wrote:Och på vilket sätt gynnar det modos juniorer att lära sig stå still och slå lösa passningar till avlastning som blir söndertacklade.....?????

Lycka till Jan Axel ..
Lasse Marklund var väl som spelare allt annat än en kille som försökte lösa situationerna på ett allt igenom konstruktivt sätt.....och han har ju minst sagt lyckats.... ;)
Post Reply