Silly Season 2012/2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Sketch wrote:Varför är vi så intresserade av Warg egentligen? Rolig snubbe från bygden men vad jag minns var den stora massans expertutlåtande när han drog: "lika bra, nu kan vi lägga pengar på en riktig förstacenter". På centerdjupet hamnar han bakom Forssell i min bok.
Ska man gå tillbaka till när han värvades hit förra gången så värvades han väl inte ens som center, utan som ytter eller mins jag helt fel? Att han sedan hamnade som center var ju som ett test och för att han spelat center historiskt.

Det enda jag kan se om han nu värvas hit som center igen, är att han är direkt ersättare för Goren. Något annan position kan jag inte se, och jag vet inte om jag är så pigg på bytet Goren-Warg.

Att vi får en kille som gör jobbet riktigt bra framför mål i offensiv zon är ju positivt, men finns det egentligen mera uppsidor som gör att han skulle vara ett bättre alternativ än Goren? OM nu Warg är en ersättare för Goren, vilket allt detta bygger på.

Om det inte är som ersättare för Goren, vart ska Warg in? För jag tror inte att man skickar ut Bellemare på en kant igen. Forsell ska INTE gå ytter och att skicka ut Lundberg känns inte inte alls aktuellt och det är inte för en 4:e line som vi plockar in Warg.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Silly Season 2012/2013

Post by barrskog »

Tycker också att en eventuell Warg-värvning känns lite sådär.. Hellre Goren än Warg!
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Silly Season 2012/2013

Post by barrskog »

YNWA wrote:Warg väljer nog mellan Modo och oss.
Tror Warg hellre spelare med oss än med Modo, frågan är bara om vi vill ha wargen och hur mkt mer Modo eventuellt betalar. Efter att han var på besök här skrev han ju ett twitterinlägg i stil med "man vet vilka man verkligen trivs med". Han fick också frågan av Allehanda under slutspelet om vem han hejade på, och då sa han Aikå ;)
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2012/2013

Post by StigVig »

Trollet wrote:
Jimmie & Warg får väl alternera i formationen med Jokke & Lehtonen
Ska du ha två profilspelare alternerande? Vad har du tänkt att den andre ska göra när den ene spelar?

Är det nånting som är viktigt så är det att få till fungerande, fasta kedjor. Och då har jag inte ens nämnt vilket enormt slöseri det vore, rent ekonomiskt.
Lehtonen sägs vara på G till Sverige och Warg sägs vara klar.
Lehtonen kommer inte tillbaka till AIK, det har jag svårt att se. Vi fick en enormt bra deal med honom förra säsongen och så billig blir han aldrig igen.
Vill ha kvar Goren men det känns som slöseri att ha han i en 3:e formation och skulle han acceptera det?
Tror inte Goren stannar, han borde redan ha fått ett kontrakt i så fall.
Hade jag varit LJ så hade jag gått i stort sett all in för denna lösning
Jag är glad att du inte är sportchef. Jag vill inte se någon all-in och jag vill verkligen inte ha din Jimmie/Warg-alternerar-kombination.
Det finns några exempel på hur all-in i sport brukar sluta. Några exempel på senare år: Malmö, Linköping, Löven. Och inte ens om det blir ett guld så räddar det ekonomin till nästa år. Vi har haft ett helvete ekonomiskt förr och ska vara glada att vi har en klubbledning som har vett till att hålla i slantarna.
Och vi behöver en 1:e målis för Jokke kommer tyvärr aldrig bli den matchvinnare i en Finalserie som varje lag behöver för att kunna lyfta Le Mat.
Alltså, Jocke är 22 år. TJUGOTVÅ. Han hade ett GAA på 1.82 i serien (tredje bäst) och 93.21 % räddade skott (näst bäst).
I slutspelet GAA på 2.20 (fyra) och 91.82 % (femma). Han blev ingen matchvinnare i slutspelet i år men han var fanimej inte dålig. Jocke förlorade inget guld för oss, vi gjorde för lite mål. Två gånger blev vi nollade av Brynäs, en gång av Modo.

Det är ingenting mindre än okunnigt att påstå att Jocke aldrig kommer att bli en matchvinnare. Han har kanske 15 år kvar av karriären och lär inte bli sämre.
Alternera menar jag att beroende på skador och form mm så spelar dom i 2:a eller 3:e formationen, varför skall nån av dom vara på läktaren?
Siktar vi på Guld nästa säsong så måste vi i in med liknande spets och Lehtonen funkade väldigt bra ihop med Jokke och Warg så varför skall inte LJ försöka få hit Lehtonen igen?
Sägs att han har kontrakt med KHL även nästa säsong men kontrakt är väl till för att brytas, speciellt i KHL.
Med All IN menar jag att vi verkligen satsar på att få dessa formationer och det är ju då med tanke på att vi måste satsa ännu hårdare för att ta Guldet. Med inkomster från Slutspelet och NHL exporterna så bör vi ha en slant för att kunna spetsa laget ännu mera.

Angående Jokke så kan varken du eller jag med säkerhet påstå hur hans framtid ser ut.
Min uppfattning gällande Jokke i målet är att all jävla nötning med han angående positionsspelet t.ex. har inte gett full utdelning, han missar ganska ofta rätt placering i målet.
Visst har han gjort framsteg sen förra säsongen men jag uppfattar honom inte som en game winning goalie i en Finalserie. Jag vill ha en 1:e målis som spelar bra i serielunken och som snäppar upp flera klasser när Slutspelet kommer igång, i mina ögon är inte Jokke det och jag tror heller aldrig att han blir det och det är min åsikt.
Men självklart vill AIK fortsätta satsa på han så får vi väl hoppas att jag har fel ;)
Krossa Skiten!!!!!
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Hank »

Den enda plats där jag kan tänka mig Warg är som ytter i tredjekedjan. Sedan får han stå framför mål i någon av PP-formationerna.

Harju/valfri sniper - Bellemare - Möller

Jimmie - Goren/ny center - Jocke

Melker - Big E - Warg

Lundberg - Lindberg - Forsberg/Pettersson/Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Rampa »

Nu är jag ingen särskild anhängare av Johan Harju, kanske mest för att han spelat i LHF, och mao fått lite Lule-mentalitet i sig. Och jag har inga särskilda önskningar att han skulle lira med oss till hösten.
Men när jag läser en del inlägg som, "Harju är kraftigt överskattad" och "han är hyfsad" vill jag ta killen i försvar.
Han gör alltså poängsnittet 0,84 i Norfolk i sin första Nhl/Ahl säsong. 23+30 på 63 matcher.
Jämför gärna det med Holloways 0,79 p-snitt, samma säsong i Monarchs. Som inte var hans första. 28+33 på 78 matcher. Jag tycker nog bådas är lite över "hyfsat".
Nu behåller jag hellre Bud alla gånger, men om Lasse skulle visa intresse för Harju så kommer jag inte att protestera.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Rampa »

Tomas Zaborsky skulle kunna vara den poängmakare vi skulle behöva nästa säsong. Ung och utvecklingspotential. Tyvärr ligger han väl allt för bra till för NHL eller KHL för Lasses plånbok. Men intressant utvecklingskurva i Ässät.

http://www.eliteprospects.com/player.ph ... 0&lang=swe" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HårdMarkareIKrysset
Posts: 3
Joined: 23 Apr 2012, 14:06
Location: Umeå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by HårdMarkareIKrysset »

Målvakts Jocke borde ju kunna utvecklas ännu mer, eller hur? Vore ju märkligt annars. Han är 22 år och har en lysande framtid.
"I min värld är det fyra matcher kvar"
Tompa
Posts: 528
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Tompa »

Försvinner Goren så måste hans "intimidation" ersättas. Visst, Goren har ej varit i någon fight i år, men bara #37 blotta närvaro gör att våra spelare växer några cm och allra viktigast, motståndarna känner sig mindre och risken för överfall och spel över gränsen blir betydligt mindre.
Winning isn't everything, it's the only thing
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p.north »

skulle behöva 2 Goren typer i laget, iallafall en på backplatsen.
Balkomhems farsa
Posts: 21
Joined: 20 Apr 2012, 19:53

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Balkomhems farsa »

Nicklas Danielsson..
User avatar
HårdMarkareIKrysset
Posts: 3
Joined: 23 Apr 2012, 14:06
Location: Umeå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by HårdMarkareIKrysset »

Balkomhems farsa wrote:Nicklas Danielsson..
Han lämnar MoDO men knappast för att komma hit i alla fall.
"I min värld är det fyra matcher kvar"
User avatar
Talbot25
Posts: 1077
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Talbot25 »

Balkomhems farsa wrote:Nicklas Danielsson..
Spelar bara för sig själv och vill ha pengar så KHL passar nog honom bättre.
User avatar
Miklosoft
Posts: 295
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Miklosoft »

Svårt att säga än då vi inte vet vilka som ska försöka slå sig in via AHL etc..
Oscar Lindberg kan vara en sån..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by vonschnauser »

Bytet Goren mot Warg om det nu blir så öppnar ju en extra transatlant plats också. Det kan komma behövligt till backsidan..
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2012/2013

Post by phx70 »

Största frågan just nu är om det blir nhl lockout eller inte i höst. Det skulle ju kunna öppna upp för fina nyförvärv. Men troligtvis löser dom det så det inte blir lockout.
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Talbot25 wrote:
Balkomhems farsa wrote:Nicklas Danielsson..
Spelar bara för sig själv och vill ha pengar så KHL passar nog honom bättre.
..och det gjorde inte Mikko Lethonen och till viss del även Oscar Möller denna säsong.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Ante »

phx70 wrote:Största frågan just nu är om det blir nhl lockout eller inte i höst. Det skulle ju kunna öppna upp för fina nyförvärv. Men troligtvis löser dom det så det inte blir lockout.
Är väl ingen stor fråga alls. Det gäller ju att bygga laget utan att tänka det i vilket fall som helst.
gurraking

Re: Silly Season 2012/2013

Post by gurraking »

Chippen wrote:
Talbot25 wrote:
Balkomhems farsa wrote:Nicklas Danielsson..
Spelar bara för sig själv och vill ha pengar så KHL passar nog honom bättre.
..och det gjorde inte Mikko Lethonen och till viss del även Oscar Möller denna säsong.

Menar du att Möller spelade för sig själv? Där håller jag nog inte riktigt med. Eller hur menar du med det så jag inte missförstår?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Zimme »

De flesta spelare som Holloway, möller mfl spelar för sig själv i första hand, i deras fall för att de har som mål att slå sig in i NHL och AIK är en bra språngbräda dit. Det betyder dock inte att de per automatik är dryga och skiter i hur det går för laget. (sen att vi är så fruktansvärt trevliga att de lämnar med känslan att "hit vill jag komma tillbaka" är en bonus)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by PackSwede »

I dagens elitserie (och dom flesta andra ligor i dom flesta andra sporter) så spelar väl spelare rätt mycket för sig själva, den spelare som växt upp i en klubb och spelat hela sin karriär för samma lag blir allt ovanligare. Därför är det fantastiskt roligt att AIK har lyckats skapa ett lag som spelare vill spela för eftersom det anses vara ett bra sätt att ta ett steg till och komma (tillbaka till) NHL.

Att sedan spelare (som exempelvis Möller) spelar i AIK för "sig själv" är väl att ta i en aning kan man tycka, jag tycker det verkar som om han trivts bra i laget och verkligen gett allt för att göra laget bättre. Jag tror det finns andra spelare i andra lag som är betydligt mer legosoldat än Möller !

Edit: Jag hade inte läst Zimmes inlägg när jag skrev mitt, vi verkar vara av ungefär samma åsikt 8-)
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Vad jag menade med "spelar för sig själv" är de är spelare som egentligen har ett stort eget syfte med säsongen.
Mikko, Holloway, Möller och i viss grad Jocke L (förra säsongen) spelade med stora mål om att ta sig tillbaka till NHL.

Nu är ju förvisso både Möller och Jocke L även bra lagspelare oxå, och det tror jag beror på att de trots allt har den svenska skolan i ryggraden trots att det varit utomlands och spelat ett bra tag.

För att nämna spelare i laget som jag anser inte spelare som "spelar för sig sig själv" så skulle jag kunna säga Bellemare, Jimmie, Linkan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2012/2013

Post by schteffe »

Kan det vara så att Lasse inte skrivit fast Goren (än) på grund av att han både har kvar ett visst hopp om Bud samt att han gärna vill ha möjligheten att plocka en transatlantisk quarterback fram emot sensommaren. Om det lyckas känns Goren lättare att ersätta rent spelmässigt, då han inte varit samma utpräglade puckhållare vid sargen som tidigare, utan ännu mer varit en snajdig passningsläggare. Även om Warg vore ett nerköp kanske men får ta det om det ger oss ovanstående.
YNWA
Posts: 81
Joined: 02 Feb 2012, 09:52
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by YNWA »

Warg kostar nog lite mer än Goren faktiskt.
gurraking

Re: Silly Season 2012/2013

Post by gurraking »

Chippen wrote:Vad jag menade med "spelar för sig själv" är de är spelare som egentligen har ett stort eget syfte med säsongen.
Mikko, Holloway, Möller och i viss grad Jocke L (förra säsongen) spelade med stora mål om att ta sig tillbaka till NHL.

Nu är ju förvisso både Möller och Jocke L även bra lagspelare oxå, och det tror jag beror på att de trots allt har den svenska skolan i ryggraden trots att det varit utomlands och spelat ett bra tag.

För att nämna spelare i laget som jag anser inte spelare som "spelar för sig sig själv" så skulle jag kunna säga Bellemare, Jimmie, Linkan.
Okej då förstår jag :)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2012/2013

Post by 374 »

YNWA wrote:Warg kostar nog lite mer än Goren faktiskt.
Det tror inte jag.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Silly Season 2012/2013

Post by p.north »

nu får väl fan lasse j ta kontakt med johan backlund!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Lappmössan »

Känns dock som att Goren är mer värd sin lön än vad Warg lär bli...
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Ante »

374 wrote:
YNWA wrote:Warg kostar nog lite mer än Goren faktiskt.
Det tror inte jag.
Goren har spelat på ett riktigt "billigt" kontrakt den här säsogen!
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2012/2013

Post by päran »

Ante wrote:
Goren har spelat på ett riktigt "billigt" kontrakt den här säsogen!
Självklart borde det vara så. Jag har dock inga problem att öka hans lön från, låt säga 130 k i månaden till, 230 k. Så pass bra och viktig är han.
Locked