Musiken i arenan

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Musiken i arenan

Post by Erwynn »

Lubbe wrote:
din mamma wrote:Kan nån, snälla, beskriva i ord vad ni inte gillar med låten?
Jag förstår helt enkelt inte vad det är förutom att ni "inte gillar låten"? Saken är ju den att pro-lägret har vunnit debatten med argument.
Ge melodijäveln en chans, sjung med alla 6001 (eller bara NP?) och bestäm er sedan. Kan man be om det? Känn in den.
Hörde att det var ett visst motstånd mot Joel Almes - Snart Skiner Poseidon också och den funkar alla tiders nu.
Kan det vara så att en hymn inte är en hymn ända tills man gjort den till en hymn?
Är det inte väldigt patetiskt att be klacken sjunga en låt? Ungefär lika patetiskt som att speakern uppmanar publiken att klappa i händerna.

Klacken sjunger vad som klacken vill sjunga. Sen om nån vill att klacken ska sjunga nånting annat, det är deras problem, inte klackens.
tyvärr är det uppmaningar som behövs för att någon på sitt ens ska sjunga med. Så dålig sitt har vi.. och gott folk, lycka till med eran nya hymn, var patetiska, var mentala..
Last edited by Erwynn on 06 Apr 2012, 12:25, edited 1 time in total.
Hata allt.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Musiken i arenan

Post by Humlannitton »

Kan inte låta bli att få intrycket att det finns några personer som känner sig försmådda och svikna. Personer som är viktiga för klacken, som står i "kärnan" och som verkligen brinner för både läktarkultur och Skellefteå AIK. Här hade de chansen att odödliggöras genom att få vara med och skriva in några egna ord i det som skulle bli en 100-årig hymn som alla skulle sjunga tillsammans. "Jag var med och skrev den", liksom. Allt är frid och fröjd, förutom några detaljer så verkar det här bli skitbra!

Sen visar det sig att artisten man anlitat har viss integritet och står på sig i sina egna ordval, och då blir det knas. Plötsligt känner man sig inte så delaktig och viktig som man från början trott, och då vänder man i ilska på klacken och vägrar befatta sig med den. Nu är den plötslig ren SKIT, den suger, ingen ska sjunga den, klacken ska då definitivt inte befatta sig med den, det är usel läktarkultur att sjunga den, det är ingen hymn osv.

Det handlar alltså inte om vad som är bra för Skellefteå AIK. Det handlar inte om låtens kvalitet och relevans i sig. Det handlar om att man känner sig sviken och försmådd. Stoltheten är sårad. Jag kan förstå den känslan, men jag tycker samtidigt att det är synd om den ska få stå i vägen för en jättefin AIK-låt som definitivt har potential att bli en riktig hymn.

Att folk verkar gilla den och faktiskt ser det som en bra låt blir bara extra salt i såren, för nu har det gått så mycket prestige i saken att det känns som om det aldrig kommer att gå ändra sig.

Vi som INTE varit med hela vägen, vi som från början INTE kände till låtens bakgrund hade andra förutsättningar för att lyssna på låten med öppet sinne. Och de flesta av oss verkar faktiskt gilla låten... kan inte ni som varit med hela vägen och känner er arga över ordval eller liknande, åtminstone ge låten en chans?

För att jämföra så kan man väl säga att vi normala dödliga aldrig vet vilka konflikter som kan ligga bakom valfri jättehit från valfritt band. Det man bedömer är det färdiga resultatet, den färdiga produkten. Även om en sparkad bandmedlem går ut och säger att sångaren är en idiotisk despot som själv vill bestämma allt och att han tycker att låten kunnat bli ännu bättre om han själv fått vara med och skriva mer, så är det ändå den färdiga produkten som bedöms. Är det en hit, så är det en hit. Tycker ofta man kan se i olika "Rockumentarys" eller om man läser biografier av rockstjärnor att det sällan är en mysig och gullig process att föda fram en klassiker.

Kan det inte vara samma sak här?
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Musiken i arenan

Post by Ante »

erwyn wrote:
Lubbe wrote:
din mamma wrote:Kan nån, snälla, beskriva i ord vad ni inte gillar med låten?
Jag förstår helt enkelt inte vad det är förutom att ni "inte gillar låten"? Saken är ju den att pro-lägret har vunnit debatten med argument.
Ge melodijäveln en chans, sjung med alla 6001 (eller bara NP?) och bestäm er sedan. Kan man be om det? Känn in den.
Hörde att det var ett visst motstånd mot Joel Almes - Snart Skiner Poseidon också och den funkar alla tiders nu.
Kan det vara så att en hymn inte är en hymn ända tills man gjort den till en hymn?
Är det inte väldigt patetiskt att be klacken sjunga en låt? Ungefär lika patetiskt som att speakern uppmanar publiken att klappa i händerna.

Klacken sjunger vad som klacken vill sjunga. Sen om nån vill att klacken ska sjunga nånting annat, det är deras problem, inte klackens.
tyvärr är det uppmaningar som behövs för att någon på sitt ens ska sjunga med. Så dålig sitt har vi.. och gott folk, lycka till med eran nya hymn, var patetiska, var mentala.. SPU!
Seriöst, vem är du? Tagga ner rejält!
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Musiken i arenan

Post by Erwynn »

Ante wrote: Seriöst, vem är du? Tagga ner rejält!
Haha, tydligen ett litet forumtroll under gårkvällen. Men det har sina anledningar. :lol:
Hata allt.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Musiken i arenan

Post by Ante »

Att låten är populär utanför NP-kretsen råder det då inget tvivel om.

"Den lades upp på youtube i onsdags. Två dygn senare har ”Hela Sveriges AIK” visats över 17 000 gånger"
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Musiken i arenan

Post by fwd »

Ante wrote:Att låten är populär utanför NP-kretsen råder det då inget tvivel om.

"Den lades upp på youtube i onsdags. Två dygn senare har ”Hela Sveriges AIK” visats över 17 000 gånger"

16500 gånger av dessa har jag hört, försöker hitta det som är bra i låten.
Charter Division
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Musiken i arenan

Post by Ante »

fwd wrote:
Ante wrote:Att låten är populär utanför NP-kretsen råder det då inget tvivel om.

"Den lades upp på youtube i onsdags. Två dygn senare har ”Hela Sveriges AIK” visats över 17 000 gånger"

16500 gånger av dessa har jag hört, försöker hitta det som är bra i låten.
Nu skojas du allt. Du tittar bara på MFF-videos på youtube o trånar efter att inte kunna säga R!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Musiken i arenan

Post by Foppas skridskocoach »

fwd wrote:
Ante wrote:Att låten är populär utanför NP-kretsen råder det då inget tvivel om.

"Den lades upp på youtube i onsdags. Två dygn senare har ”Hela Sveriges AIK” visats över 17 000 gånger"

16500 gånger av dessa har jag hört, försöker hitta det som är bra i låten.
Själv tycker jag att det musikaliska (allt utom texten, för att vara övertydlig) är riktigt bra. Låten byggs sakta men säkert upp mot ett ganska pompigt slut utan att det känns alltför klyschigt åt något håll.

När det gäller texten så är det väl egentligen bara den omstridda raden om "smör, lingonsylt och malt" som jag kan klaga på. Den är å andra sidan rätt risig. :D
Men i övrigt tycker jag att texten är så klockren den kan bli. Referenserna sitter rätt utan att vara alltför explicita vilket är en stor bonus. Den här typen av text tenderar annars lätt att bli en orgie av klyschor. Det tycker jag att man har lyckats tona ner så långt man kan begära (viss klyschfaktor är nog ofrånkomlig). Referenserna om Papas som vissa har klagat på tycker jag snarare är bland de bästa delarna i texten. Den heter ju "Hela Sveriges AIK" och då känns det rätt givet att man fäller in något AIK-relaterat utanför 0910-land.

Sen tycker jag även att det är positivt att det är en liten tös som framför låten. Dels finns det en symbolik i att laget berör fler än den stereotype hockeysupportern, dels brukar det alltid låta lite halvfånigt när det är en vuxen karl som framför den här typen av hymner. Faktumet att låten sjungs av en liten tjej bidrar också till ett mindre klyschigt intryck.

Sådär, nu har jag överanalyserat klart. Summa sumarum; en väldigt bra låt som kan bli ännu bättre genom att enkelt ändra på en rad i texten. Jag föreslår att man låter fwd, Bob Saccamano eller erwyn knåpa ihop ett rim som får ersätta det om salt, malt och pitepalt så har man löst problemet och gjort alla inblandade nöjda och belåtna. :mrgreen:
Tigerränderna går aldrig ur.
Vinz
Posts: 58
Joined: 17 Jun 2011, 18:28

Re: Musiken i arenan

Post by Vinz »

Låten må vara århundradets låt från Skellefteå. :roll: Grejen är att det inte är en hymn, inte i melodi, sång, uppbyggnad eller text. Så därför ska den i min mening inte användas som en hymn.

Lyssna på den, njut, jämför den med the pouges mästerverk :roll:, kalla den dock inte för hymn.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Vinz wrote:Låten må vara århundradets låt från Skellefteå. :roll: Grejen är att det inte är en hymn, inte i melodi, sång, uppbyggnad eller text. Så därför ska den i min mening inte användas som en hymn.

Lyssna på den, njut, jämför den med the pouges mästerverk :roll:, kalla den dock inte för hymn.
Du som tydligen är en expert på hymner till idrottslag, finns det några Svenska sådana som du accepterar som hymn och kanske t.o.m. gillar? Dessa räknas säkert inte heller som hymner, men är väl, så vitt jag har förstått, lagens 'officiella' kamplåtar? Posta gärna något exempel på en Svensk hymn/kamplåt som du tycker är acceptabel.

Snart skiner Poseidon?
http://www.youtube.com/watch?v=DCSeqcJh ... re=related

Å vi e AIK?
http://www.youtube.com/watch?v=Rr5rKCDy ... re=related

MFF Hymnen - Åh Vi Älskar Malmö FF?
http://www.youtube.com/watch?v=LujRPYG0 ... re=related

Kenta - Just idag är jag stark ?
http://www.youtube.com/watch?v=J5RdjEvvN8A

Bara så man vet vad facit är då du mår så illa över Hela Sveriges AIK
http://www.youtube.com/watch?v=IPd2pTyXqXU
golf
Posts: 19
Joined: 15 Jun 2011, 21:18

Re: Musiken i arenan

Post by golf »

Då man har hört på youtube hela dagen, måste man nog säga! Vi har nog den bästa hymnen av alla
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Musiken i arenan

Post by Melon »

Har just suttit och lyssnat igenom varenda en av de hymner som du länkade till lazerkrobbe, och jag måste säga att dom som VERKLIGEN tycker att våran HYMN inte skulle stå sig väldigt bra mot alla dom andra lagens klassiska hymner måste ju vara partiska av en helt annan anledning än det rent musikaliska... :evil:

Om alla de andra lagens hymner är av en sådan art så "att dom ska sjungas i 100 år" så tycker jag tycker DEFINITIVT att "Sveriges Bästa AIK" också hör till den kategorin...!!!

Om det nu är ett problem med en textrad eller ett ord, så LÖS PROBLEMET DÅ FÖR HELVETE istället för att flänna om hur orättvist allt är, och låt oss få en grym klubblåt som kommer att sjungas av flera generationer framöver...

Robzon har ju sagt att det finns möjlighet att göra vissa förändringar vid behov (om intresset finns), så vad tusan är problemet...???
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
Vinz
Posts: 58
Joined: 17 Jun 2011, 18:28

Re: Musiken i arenan

Post by Vinz »

lazerkrobbe wrote: Snart skiner Poseidon?
http://www.youtube.com/watch?v=DCSeqcJh ... re=related

Å vi e AIK?
http://www.youtube.com/watch?v=Rr5rKCDy ... re=related

MFF Hymnen - Åh Vi Älskar Malmö FF?
http://www.youtube.com/watch?v=LujRPYG0 ... re=related

Kenta - Just idag är jag stark ?
http://www.youtube.com/watch?v=J5RdjEvvN8A

Bara så man vet vad facit är då du mår så illa över Hela Sveriges AIK
http://www.youtube.com/watch?v=IPd2pTyXqXU
IFKs är sådär, men den funkar faktiskt och är poetiskt vacker i texten med en tydlig koppling till Göteborg som kuststad. Lite för seg och lite för lite kraft i den men refrängen gör att den går hem. Detta är ett exempel på en låt som skrevs just för att vara en hymn.

AIKs hymn skrevs inte för att vara en hymn. Den blev en hymn av sig självt då den helt enkelt funkade som sådan och fansen ville ha den.

Malmös är rätt värdelös, ingen kraft, dålig text. Vilket jag vet att ståplats i Malmö också tycker. Den är också ett exempel på en låt som skrevs för att vara en hymn.

Hammarbys är ju egentligen ingen hymn, den skrevs inte som en hymn utan är en vanlig låt av en stor Hammarbyare som i sin mentalitet kännetecknar allt vad Hammarbymentaliteten handlar om. Ingen bra hymn som sådan, eftersom den inte är skriven som hymn, men med tanke på historien och kulturen så blir den klockren för just Hammarby.


"Hela Sveriges AIK" skrevs för att vara en hymn, vilket den knappast lyckades med. Den har dålig text, ingen direkt refräng eller melodi som sätter sig på hjärnan även fast jag genomlidit den nu i x antal timmar. Man får inte någon direkt "storhetskänsla" det vill säga att denna låt är tillägnad något som är mycket större än vad jag själv är.
Låt "Hela Sveriges AIK" vara det den är, en i mängden av andra AIK-låtar. Att införliva ordet "Papas" i refrängen som 99,99% av vi AIK-supportrar inte har någon som helst koppling till är för mig det slutgiltiga mordet på hela låten. Speciellt med tanke på att jag nyss var nere på Hovet och såg vad NP-syd gick för, så har de inte rätten att sätta en sådan prägel på vår hymn.

Det är så mycket som är fel med låten att den helt enkelt är omöjlig.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Nu ska man väl inte analysera sönder en versrad som går 'smör, lingonsylt och malt', men tycker den är rätt fyndig, om än lite knasig. Definitivt saker som associerar till bygden på ett eller annat sätt, sen kan man ju, med lite god vilja, tolka det som att vi är inte bara mellanmjölk ala Luleå, vi är livets goda - smör, lingonsylt och malt... ;)
Men kan man med bibehållen stolthet sjunga om att bada i kukfontänen så borde man väl kunna palla med att sjunga smör, lingonsylt och malt... :)
Sen var det ju, som sagt, tydligen fritt att ändra texten...kanske 'å vi är jordens salt, att bada i kukfontänen är ballt?'
;)
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Musiken i arenan

Post by robzon »

Att införliva ordet "Papas" i refrängen som 99,99% av vi AIK-supportrar inte har någon som helst koppling till är för mig det slutgiltiga mordet på hela låten. Speciellt med tanke på att jag nyss var nere på Hovet och såg vad NP-syd gick för, så har de inte rätten att sätta en sådan prägel på vår hymn.
Papas symboliserar ju alla pubar runt om i världen där AIK:are ser matcherna eftersom dom inte kan vara på plats i Arenan.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Musiken i arenan

Post by Jablonic »

Haha, snarare kallt. Åtminstone denna årstid...
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Vinz wrote:
lazerkrobbe wrote: Snart skiner Poseidon?
http://www.youtube.com/watch?v=DCSeqcJh ... re=related

Å vi e AIK?
http://www.youtube.com/watch?v=Rr5rKCDy ... re=related

MFF Hymnen - Åh Vi Älskar Malmö FF?
http://www.youtube.com/watch?v=LujRPYG0 ... re=related

Kenta - Just idag är jag stark ?
http://www.youtube.com/watch?v=J5RdjEvvN8A

Bara så man vet vad facit är då du mår så illa över Hela Sveriges AIK
http://www.youtube.com/watch?v=IPd2pTyXqXU
IFKs är sådär, men den funkar faktiskt och är poetiskt vacker i texten med en tydlig koppling till Göteborg som kuststad. Lite för seg och lite för lite kraft i den men refrängen gör att den går hem. Detta är ett exempel på en låt som skrevs just för att vara en hymn.

AIKs hymn skrevs inte för att vara en hymn. Den blev en hymn av sig självt då den helt enkelt funkade som sådan och fansen ville ha den.

Malmös är rätt värdelös, ingen kraft, dålig text. Vilket jag vet att ståplats i Malmö också tycker. Den är också ett exempel på en låt som skrevs för att vara en hymn.

Hammarbys är ju egentligen ingen hymn, den skrevs inte som en hymn utan är en vanlig låt av en stor Hammarbyare som i sin mentalitet kännetecknar allt vad Hammarbymentaliteten handlar om. Ingen bra hymn som sådan, eftersom den inte är skriven som hymn, men med tanke på historien och kulturen så blir den klockren för just Hammarby.


"Hela Sveriges AIK" skrevs för att vara en hymn, vilket den knappast lyckades med. Den har dålig text, ingen direkt refräng eller melodi som sätter sig på hjärnan även fast jag genomlidit den nu i x antal timmar. Man får inte någon direkt "storhetskänsla" det vill säga att denna låt är tillägnad något som är mycket större än vad jag själv är.
Låt "Hela Sveriges AIK" vara det den är, en i mängden av andra AIK-låtar. Att införliva ordet "Papas" i refrängen som 99,99% av vi AIK-supportrar inte har någon som helst koppling till är för mig det slutgiltiga mordet på hela låten. Speciellt med tanke på att jag nyss var nere på Hovet och såg vad NP-syd gick för, så har de inte rätten att sätta en sådan prägel på vår hymn.

Det är så mycket som är fel med låten att den helt enkelt är omöjlig.
Tack för ett seriöst svar!
Men inser samtidigt att du, liksom dom flesta andra, egentligen inte har en klar bild av vad en hymn till ett idrottslag egentligen är...
Vinz wrote:AIKs hymn skrevs inte för att vara en hymn. Den blev en hymn av sig självt då den helt enkelt funkade som sådan och fansen ville ha den.
OK, så en vanlig låt kan bli en hymn om den funkar och om fansen vill ha den?
Vinz wrote:Hammarbys är ju egentligen ingen hymn, den skrevs inte som en hymn utan...Ingen bra hymn som sådan, eftersom den inte är skriven som hymn, men med tanke på historien och kulturen så blir den klockren för just Hammarby.
Samma här, funkar den så funkar den, och då är det en hymn?
Vinz wrote:IFKs är sådär, men den funkar faktiskt och är poetiskt vacker i texten med en tydlig koppling till Göteborg
Poetisk och vacker i texten? Då är Smör, lingonsylt och malt mer poesi enligt mig... ;)
Vinz wrote:Hela Sveriges AIK" Den har dålig text, ingen direkt refräng eller melodi som sätter sig på hjärnan...
Verkar gälla ett fåtal...då jag kollar på min facebook och bland mina kompisar som håller på AIK, så älskar alla låten.
Vinz wrote:Man får inte någon direkt "storhetskänsla"
Kan du då ge ett exempel (behöver inte vara poetiskt) på en versrad som skulle kunna ge dig storhetskänsla? Skellefteå är, om vi ska vara krassa, en liten Norrländsk skithåla (som vi i och för sig älskar), men storhetskänsla? 1 SM guld? Jag får storhetskänsla av 'Skellefte AIK, Vi är jordens salt, Vi är AIK, Vårt vinterland, som ger oss lugn och ro...ja, egentligen allt utom ''Smör, lingonsylt och malt', som jag mest får ett glatt hjärta av...
Vinz wrote:Att införliva ordet "Papas" i refrängen som 99,99% av vi AIK-supportrar inte har någon som helst koppling till är för mig det slutgiltiga mordet på hela låten. Speciellt med tanke på att jag nyss var nere på Hovet och såg vad NP-syd gick för, så har de inte rätten att sätta en sådan prägel på vår hymn.
hmmm...väldigt lågt av dig tycker jag...det finns så jävla många fans runt omkring i Sverige som älskar AIK lika mycket som du, och mer, så du ska inte sätta dig på för höga hästar, det gör ont då man trillar av. Sen att man inte är lika välorganiserade på andra ställen som man är hemma är väl fullt naturligt då man bara har några få fjuttiga matcher per säsong som man kan se live, och dessutom på bortaplan. Väldigt lågt av dig.

/ Med vänliga hälsningar från Tokyo
Last edited by lazerkrobbe on 06 Apr 2012, 20:38, edited 2 times in total.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Jablonic wrote:Haha, snarare kallt. Åtminstone denna årstid...
hahaha... :D
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Musiken i arenan

Post by Lappmössan »

MEN KOM IGEN... Sjunde avgörande på hemmaplan och det enda som diskuteras är denna låt! Man blir ju nästan förbannad...
Vi bör diskutera vad vi ska göra för att få så bra stämning som möjligt imorgon! Vad gör NP? Vad gör AIK? Hur ska vi få sittplats att bidra i stämningen? Hur ska vi ens få resten av ståplats att öppna käften? Fler klackledare? Folk som springer runt nere vid sargen och hetsar brukar funka rätt bra. Uppladdning före matchen hade också varit bra... Kom igen nu gott folk!
Sedan måste vi ju sjunga in laget imorgon, oavsett resultat!
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Lappmössan wrote:MEN KOM IGEN... Sjunde avgörande på hemmaplan och det enda som diskuteras är denna låt! Man blir ju nästan förbannad...
Vi bör diskutera vad vi ska göra för att få så bra stämning som möjligt imorgon! Vad gör NP? Vad gör AIK? Hur ska vi få sittplats att bidra i stämningen? Hur ska vi ens få resten av ståplats att öppna käften? Fler klackledare? Folk som springer runt nere vid sargen och hetsar brukar funka rätt bra. Uppladdning före matchen hade också varit bra... Kom igen nu gott folk!
Sedan måste vi ju sjunga in laget imorgon, oavsett resultat!
Så ta det då i matchtråden, peppandet inför dagens/morgondagens match. Man får ju inte fart på en tråd genom att döda en annan?
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Musiken i arenan

Post by Melon »

Men lugn i båten nu Lappmössan, det finns gott om peppställen i andra trådar/artiklar om du vill läsa olika Hetsuppmaningar....tror inte den här tråden kommer att få bort fokus på matchen imorgon för fem öre....man måste ju kunna ventilera sina tankar på något annat också, precis som AIK-spelarna inte kan maximera sin Hetsinställning 15 timmar innan match, utan måste kunna varva ner med något annat mellan matcherna för att i slutändan lyckas gå hela vägen...


Om jag ska vara ärlig så är det väldigt skönt att kunna låta hjärnan "slappna av" lite granna med någon annan tankeverksamhet än bara matchen imorgon, Hets finns det gott om så det blir över, direkt man sätter sig och börjar tänka på matchen imorgon börjar man ju studsa upp och ner i stolen....


Ibland är det skönt att såna här trådar finns så man inte får en hjärtattack kvällen före matchstart...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Musiken i arenan

Post by Lappmössan »

lazerkrobbe, Melon: Jag hittar några inlägg som säger att " vi ska ge allt imorgon" Det är allt.
Jag vill läsa om och diskutera hur vi ska göra för att faktiskt få det att hända. Det är sjukt naivt att tro att det ska bli grym stämning imorgon bara för att några klackmänniskor är mer taggade än vanligt.

Att ingen bryr sig om detta medan de ägnar sin tid åt att skriva långa utläggningar om en låt demonstratrerar rätt bra hur man "lägger fokus på fel saker".
Går vi inte vidare imorgon kommer den ändå inte spelas igen förrän möjligtvis i september...
petterrr_ddd
Posts: 50
Joined: 08 Aug 2011, 23:54

Re: Musiken i arenan

Post by petterrr_ddd »

Vinz wrote:Att införliva ordet "Papas" i refrängen som 99,99% av vi AIK-supportrar inte har någon som helst koppling till är för mig det slutgiltiga mordet på hela låten. Speciellt med tanke på att jag nyss var nere på Hovet och såg vad NP-syd gick för, så har de inte rätten att sätta en sådan prägel på vår hymn.
hmmm...väldigt lågt av dig tycker jag...det finns så jävla många fans runt omkring i Sverige som älskar AIK lika mycket som du, och mer, så du ska inte sätta dig på för höga hästar, det gör ont då man trillar av. Sen att man inte är lika välorganiserade på andra ställen som man är hemma är väl fullt naturligt då man bara har några få fjuttiga matcher per säsong som man kan se live, och dessutom på bortaplan. Väldigt lågt av dig.

/ Med vänliga hälsningar från Tokyo[/quote]


faktiskt riktigt töntigt att säga en sån sak! för fan, jag vet hur många som helst som bor i Oslo som är mer inne i hockeyn än vad många i skell är ... idiotiskt sagt !! var glad att vi har folk som hejar på oss runt om i världen! skärp dej!! sluta tjafsa, alla tycker olika men nu är det så att fler människor tycker låten är bra än dålig! acceptera, ni har blivit ner röstade! stå tysta eller hjälp till att få en bra stämning på låten ert val!! nu är allt fokus på att vinna! kämpa AIK
Vinz
Posts: 58
Joined: 17 Jun 2011, 18:28

Re: Musiken i arenan

Post by Vinz »

lazerkrobbe wrote: OK, så en vanlig låt kan bli en hymn om den funkar och om fansen vill ha den?
Ja? Att få en hymn naturligt på detta sätt anser jag vara det bästa. Att en låt helt enkelt växer fram och blir den vi alla gemensamt naturligt tar till oss som den låt som ska definiera vår klubb. Istället att vi ska bli påtvingade en hymn som inte gör jobbet helt enkelt.
hmmm...väldigt lågt av dig tycker jag...det finns så jävla många fans runt omkring i Sverige som älskar AIK lika mycket som du, och mer, så du ska inte sätta dig på för höga hästar, det gör ont då man trillar av. Sen att man inte är lika välorganiserade på andra ställen som man är hemma är väl fullt naturligt då man bara har några få fjuttiga matcher per säsong som man kan se live, och dessutom på bortaplan. Väldigt lågt av dig.
/ Med vänliga hälsningar från Tokyo
Låg och lågt, det finns såklart många i "syd" som gör det jävligt bra också och försöker hålla igång verksamheten. Dock måste vi vara realistiska och ärliga. Det märks att det är en utflyttad som skrivit låten och som helt enkelt tar sig för stora friheter i mina ögon. Har aldrig sett Pär på Västra i hela mitt liv och aldrig har jag hört talas om Papas även fast jag aktivt följt AIK land och rike runt i hela mitt liv.


Om det inte går att sälja in låten till de som faktiskt står på Västra och sjunger, de som lägger ner tusentals kronor på att följa AIK och de som lägger ner hundratals timmar på att fixa tifon, resor och flaggor, så kan jag ärligt talat aldrig se denna låt bli vår hymn.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Musiken i arenan

Post by Melon »

Vinz wrote:Har aldrig sett Pär på Västra i hela mitt liv och aldrig har jag hört talas om Papas även fast jag aktivt följt AIK land och rike runt i hela mitt liv.


Om det inte går att sälja in låten till de som faktiskt står på Västra och sjunger, de som lägger ner tusentals kronor på att följa AIK och de som lägger ner hundratals timmar på att fixa tifon, resor och flaggor, så kan jag ärligt talat aldrig se denna låt bli vår hymn.

Tror grundstenen i hela den här diskussionen ligger i det här uttalandet...jag tror ni i kärnan måste inse att AIK är så ofantligt mycket större än bara de som står på Västra, och berör så ofantligt många fler än bara de som fixar tifon och kommer med olika ramsförslag inne i klacken...jag är en av dom som står på Västra och skriker mig så hes så att jag inte kan prata på 2 dagar efteråt, men jag inser samtidigt att när jag sätter mig ner och ser på en AIK-match med Farsan och med Farfar (när han levde) så brinner deras hjärtan för AIK precis lika mycket som mitt...

Man kan inte "slå vakt" om ens kärlek till ett lag som om man ägde det, bara för att man tycker att man bidrar med mer än andra, jag upplevde bland annat aldrig Norrvalla, men jag har hört den äldre generationen berätta när dom stod uppe på Mullberget i snövallarna och kollade på hockey, eller historien om när en arbetskamrat var och gick med sin farsa på Anderstorp någon gång på 70-talet, och när AIK gjorde mål så lät det som ett pisolskott uppe vid Mullberget, och ljudet "flöt" nerför dalen som en våg...

Är jag en sämre supporter för att jag aldrig upplevt det eller har dom som upplevt det större "upphovsrätt" att kalla sig supporter..???

Ni som jobbar aktivt och ideelt med en massa tifos och olika andra arrangemang ska ha all Cred i världen, ni gör ett grymt jobb, det är det ingen som ifrågasätter, men ni måste inse att den här låten är till för ALLA AIK-supportrar (även såna som är utflyttade), och den berör faktiskt (om ni är ärliga när ni lyssnar på texten) mycket av vad som betecknar Skellefteå som bygd...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Musiken i arenan

Post by Humlannitton »

Melon wrote:Tror grundstenen i hela den här diskussionen ligger i det här uttalandet...jag tror ni i kärnan måste inse att AIK är så ofantligt mycket större än bara de som står på Västra, och berör så ofantligt många fler än bara de som fixar tifon och kommer med olika ramsförslag inne i klacken...jag är en av dom som står på Västra och skriker mig så hes så att jag inte kan prata på 2 dagar efteråt, men jag inser samtidigt att när jag sätter mig ner och ser på en AIK-match med Farsan och med Farfar (när han levde) så brinner deras hjärtan för AIK precis lika mycket som mitt...

Man kan inte "slå vakt" om ens kärlek till ett lag som om man ägde det, bara för att man tycker att man bidrar med mer än andra, jag upplevde bland annat aldrig Norrvalla, men jag har hört den äldre generationen berätta när dom stod uppe på Mullberget i snövallarna och kollade på hockey, eller historien om när en arbetskamrat var och gick med sin farsa på Anderstorp någon gång på 70-talet, och när AIK gjorde mål så lät det som ett pisolskott uppe vid Mullberget, och ljudet "flöt" nerför dalen som en våg...

Är jag en sämre supporter för att jag aldrig upplevt det eller har dom som upplevt det större "upphovsrätt" att kalla sig supporter..???

Ni som jobbar aktivt och ideelt med en massa tifos och olika andra arrangemang ska ha all Cred i världen, ni gör ett grymt jobb, det är det ingen som ifrågasätter, men ni måste inse att den här låten är till för ALLA AIK-supportrar (även såna som är utflyttade), och den berör faktiskt (om ni är ärliga när ni lyssnar på texten) mycket av vad som betecknar Skellefteå som bygd...
Mycket bra skrivet.

Jag stod i klacken främst under perioden 1985-1990, men har även efter min aktiva klackperiod stått fastvuxen på Västra och skriker/sjunger så att jag inte kan prata på dagar efter match. Jag har hängt med på hela jävla resan. Den som anser mig vara medgångssupporter med mindre AIK-hjärta än alla de hjältar som idag skriver ramsor och gör flaggor får väl göra det då, men de har fel. Idag är jag 40 år, kanske kommer det en dag när jag inte orkar med ståplats längre, men inte fan kommer mitt AIK-hjärta att krympa för det.

Samma sak gäller förstås för Pär Wiksten och alla andra AIK:are spridda runt världen - AIK-hjärtat försvinner inte för att omständigheterna förändras. Och på samma sätt kan jag som supporter sen 30 år inte se ner på dem som inte varit med lika länge, utan gjort valet att heja på världens bästa AIK under senare år.

Som Melon säger: All jävla cred till er som fått NP och läktarkulturen på Västra att växa till oanade nivåer, som engagerar er i både ramsor, flaggor och TIFO, till er som åker på bortamatcher runtom i Sverige. Ni är så jävla viktiga för AIK, men även för min upplevelse av att gå på hockey. Men förväxla inte det med att ni är bättre fans än andra.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Humlannitton wrote:
Melon wrote:Tror grundstenen i hela den här diskussionen ligger i det här uttalandet...jag tror ni i kärnan måste inse att AIK är så ofantligt mycket större än bara de som står på Västra, och berör så ofantligt många fler än bara de som fixar tifon och kommer med olika ramsförslag inne i klacken...jag är en av dom som står på Västra och skriker mig så hes så att jag inte kan prata på 2 dagar efteråt, men jag inser samtidigt att när jag sätter mig ner och ser på en AIK-match med Farsan och med Farfar (när han levde) så brinner deras hjärtan för AIK precis lika mycket som mitt...

Man kan inte "slå vakt" om ens kärlek till ett lag som om man ägde det, bara för att man tycker att man bidrar med mer än andra, jag upplevde bland annat aldrig Norrvalla, men jag har hört den äldre generationen berätta när dom stod uppe på Mullberget i snövallarna och kollade på hockey, eller historien om när en arbetskamrat var och gick med sin farsa på Anderstorp någon gång på 70-talet, och när AIK gjorde mål så lät det som ett pisolskott uppe vid Mullberget, och ljudet "flöt" nerför dalen som en våg...

Är jag en sämre supporter för att jag aldrig upplevt det eller har dom som upplevt det större "upphovsrätt" att kalla sig supporter..???

Ni som jobbar aktivt och ideelt med en massa tifos och olika andra arrangemang ska ha all Cred i världen, ni gör ett grymt jobb, det är det ingen som ifrågasätter, men ni måste inse att den här låten är till för ALLA AIK-supportrar (även såna som är utflyttade), och den berör faktiskt (om ni är ärliga när ni lyssnar på texten) mycket av vad som betecknar Skellefteå som bygd...
Mycket bra skrivet.

Jag stod i klacken främst under perioden 1985-1990, men har även efter min aktiva klackperiod stått fastvuxen på Västra och skriker/sjunger så att jag inte kan prata på dagar efter match. Jag har hängt med på hela jävla resan. Den som anser mig vara medgångssupporter med mindre AIK-hjärta än alla de hjältar som idag skriver ramsor och gör flaggor får väl göra det då, men de har fel. Idag är jag 40 år, kanske kommer det en dag när jag inte orkar med ståplats längre, men inte fan kommer mitt AIK-hjärta att krympa för det.

Samma sak gäller förstås för Pär Wiksten och alla andra AIK:are spridda runt världen - AIK-hjärtat försvinner inte för att omständigheterna förändras. Och på samma sätt kan jag som supporter sen 30 år inte se ner på dem som inte varit med lika länge, utan gjort valet att heja på världens bästa AIK under senare år.

Som Melon säger: All jävla cred till er som fått NP och läktarkulturen på Västra att växa till oanade nivåer, som engagerar er i både ramsor, flaggor och TIFO, till er som åker på bortamatcher runtom i Sverige. Ni är så jävla viktiga för AIK, men även för min upplevelse av att gå på hockey. Men förväxla inte det med att ni är bättre fans än andra.
Mycket bra x2!
Och stämmer n-vis in i dom ovanståendes (och alla andras) hyllningar till er som är aktiva i klacken - ni gör ett så grymt jävla jobb med tifon, ramsor, tryck i templet, ja hela grejen med det spelarna och ledarna menar med att vi har en 7:e spelare på hemmaplan. Det ska ni ta åt er, det är er förtjänst och inga andras! Men tro aldrig att ni representerar 99,99% av AIK's supportrar.
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: Musiken i arenan

Post by Harks »

Gör om produktionen. Fixa en textrad. Då är JAG nöjd.

Tycker den är riktigt, riktigt bra annars.
Förslag är att Wiksten sjunger den själv i nya arrangemanget.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Musiken i arenan

Post by Melon »

Harks wrote:Gör om produktionen. Fixa en textrad. Då är JAG nöjd.

Tycker den är riktigt, riktigt bra annars.
Förslag är att Wiksten sjunger den själv i nya arrangemanget.
Håller med, det jag tycker/hoppas borde hända är att vi låter den här hymnen rulla före matcherna resten av slutspelet, dels för att den självfallet aldrig hinner göras om innan säsongen är över (om 2 veckor) och dels för att den får större delen av hallen i en bra sinnesstämning innan nedsläpp...

Men sen efter säsongen och under sommaren får alla inblandade slå sina kloka hjärnor ihop och göra dom förändringar som behövs för att ALLA kan stå bakom den här låten som vår framtida hymn...

Det kommer troligen att bli lite gnissel och protester från olika håll oavsett vilken version som blir den slutgiltiga, men om (låt oss säga) 2-3 år när den här hymnen satt sig hos folket är det INGEN som kommer att minnas eller bry sig om de få ord som fanns med i låten under några veckors tid under slutspelet 2012...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Musiken i arenan

Post by lazerkrobbe »

Vi är jordens salt
Vi är jordens smör
Vi är jordens lingonsylt
Vi är jordens malt
Vi är AIK!!!

Så tänker jag då jag hör den så kritiserade delen av sången. 'vi är jordens salt, smör lingonsylt å malt'
Post Reply