Lagbygget/Formationer 11/12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by barrskog »

Vet inte om detta är postat sen tidigare.. från AB:

Aftonbladet avslöjar: "Saiks nya guldtaktik"

Fjolårssäsongen slutade med SM-silver och stor besvikelse i Skellefteå, något som nuvarande tränare Anders Forsberg har jobbat febrilt tillsammans med sportchefen Lars Johansson för att byta ut mot guldglans kommande säsong. Men Aftonbladet kan redan nu avslöja Skellefteå AIK:s nya taktik inför säsongen 2011/2012. Vi ringde upp Anders Forsberg för att få en insikt i förberedelserna inför den kommande säsongen.

-Hej Anders det är Tomas Ros från aftonbladet. Hur är livet under försäsongen?

Hej Tomas, jo det blir mycket ledighet, och det är ju också kul, men nu längtar man mest efter att hockeyn ska dra igång igen.

- Vad har du gjort sedan SM-finalen?

Mest tagit det lugnt och umgåtts med familjen, svarar Anders.

- Det låter skönt, hur ser du på årets trupp kontra fjolårets trupp?

Jag tycker vi har förbättrat vår trupp och framför allt vår bredd. Även om vi förlorat starka pjäser som David (Rundblad), Jocke Lindström och Miko Lehtonen, så har vi fått in många nya starka karaktärer och fyllt på med många yngre förmågor. Jag är framför allt nöjd med vår satsning på våra yngre förmågor, vilket går helt i linje med mitt eget och föreningens tänk.

- Ja jag uppmärksammade att ni har hela 19 forwards under kontrakt, är detta en medveten strategi från din sida och hur har ni tänkt fördela speltiden?

Jag sa redan ifjol efter finalförlusten till "Lasse" (Lars Johansson) att vi behöver ett bredare spelarmaterial att jobba med, då vi trots allt spelar väldigt långa säsonger här hemma i Sverige med 55 grundseriematcher + slutspel och för att klara detta måste du ha en bra bredd. När dessutom vår utvärdering efter fjolårs säsongen visade att det var just på forwardssidan vi behövde förstärka tvekade inte vi en sekund.

Då jag har jobbat mycket i NHL den senaste tiden så är jag van vid att spela med 5 ytterforwardspar och 3 centrar och det är en taktik som jag har lärt mig mycket av, men som jag har valt att modifiera.

- Detta låter mycket spännande, vad innebär detta att vi kommer få se ett Skelefteå AIK som spelar på ett annorlunda vis den kommande säsongen?

Ja, min tanke är att vi ska köra på 5 forwards-kedjor och 2 backpar. Med denna taktiken får vi en väldigt bra fart i spelet då många spelare är fräscha att köra både "framåt" och "hemåt". Vi kommer tackvare denna taktik att få bättre snurr och mer kamp i motståndarnas zon och därmed trötta ut och stressa deras backar till fler misstag.

- Låter lockande, men blir inte detta slitsamt för era backar?

Vi har funderat mycket kring detta och för att motverka detta potentiella problem har jag och "Lasse" värvat in väldigt defensivt starka "arbetshästar" till vår backbesättning. Med denna taktiken kan vi dessutom rulla på backarna så att de som är fräschast för dagen spelar. Det är inte av en slump som man säger "anfall är bästa försvar" här uppe i Norra Sverige.

- Som avslutning Anders har du någon fundering som du vill dela med dig av?

Jag skulle vilja skänka en tanke till de drabbade i Oslo och deras anhöriga, det är hemsk att såna saker ens kan ske på 2000-talet.

- Jag vill tacka dig för ett trevligt samtal Anders och önska dig lycka till i framtiden.

Tack själv Tomas!


Verkar mao som att vi inte behöver låsa oss vid fyra kedjor!
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Fdskebo wrote:Tveksamt med tre rightare i förstakjedjan.

Kanske
Holloway-Möller-Ericsson
Goren-Forssell-Hynning
Sörensen/Söderberg-Lindberg-Bellemare
Forsberg/Karlsson-Lundberg-Crippe
Du har helt klart en poäng, tänkte faktiskt inte så mycket på klubbfattning då jag slängde ihop det.. Kanske reviderar det till följande istället då:
Holloway-Möller-Ericsson (Kungakedjan - Dansbandskungen + två Monarchs! ;) )
Goren-Lindberg-Bellemare/Söderberg
Hynning-Forssell-Crippe
(Antos/Belle)/Sörensen-Lundberg-Karlsson
Foppa utlånad
Bellemare/Söderberg/Hynning/Crippe är rätt mycket beroende på kemi gentemot övriga kedjekamrater.. Antos och Lindberg hade ju kul ihop, och med en Goren som "polis" med Antos kan det bli rätt bra tror jag.. Hynning-Forssell-Crippe kan vara seriens bästa tredjekedja, bara snäppet sämre än förra säsongens andrakedja..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

Fem kedjor provades väl av renässansens store gudfader inom svensk hockey om jag inte minns fel.
Boork - Brynäs - 4/5 år sen.. gick så där.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by King Kong »

5 kedjor alltså..!

Ericsson - Lindberg - Goren
Hynning - Möller - Holloway
Bellemare - Forssell - Forsberg
Söderberg - Lundberg - Söderström
Sörensen - Mustonen - Karlsson


Eller:

Ericsson - Möller - Goren
Hynning - Holloway - Söderberg
Bellemare - Lindberg - Söderström
Sörensen - Forssell - Forsberg
Karlsson - Lundberg - Lindström
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Sketch »

barrskog wrote:...
Är det från själva tidningen? ..Tomas Ros??
Vad i..?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Hank »

Spökplumpen wrote:Fem kedjor provades väl av renässansens store gudfader inom svensk hockey om jag inte minns fel.
Boork - Brynäs - 4/5 år sen.. gick så där.
Beror ju lite på utförandet också. Att spela med fyra forwards gick bättre för Hardy Nilsson än för Robert Barnes några år tidigare.

Boorks största problem var väl att spelarna bänkades/vilades efter ett rullande schema, i princip oberoende av prestation. Det framgick tydligt att det var ett system som inte spelarna köpte. Jag tyckte hans idé var spännande när han la fram den och att det misslyckas en gång innebär ju inte att allt liknande är dömt att misslyckas framöver.

Men jag fattar ändå inte riktigt om intervjun här ovanför är på riktigt?
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

Ja, jag håller med dig om att det är ett jäkligt spännande upplägg. Framför allt om man ser till den hockey vi spelar. Då låter det idealiskt, men varför belasta två backpar så jäkla hårt? Det finns ju verkligen ingen anledning... well, vi får väl an se....

Om det nu är på rikt' me intervjun asså.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by barrskog »

Intervjun var postad på HV71s forum i deras silly tråd när det blev snack om Pesonen och Skellefteås forwardvärvningar. Jag hittar själv inte igen intervjun i AB, men å andra sidan har jag letat efter artiklar av Roos tidigare (som jag vetat funnits) och inte hittat de. Tror heller inte någon random på HV forum lägger ner massa tid på att skriva ihop en fake-intervju med Anders Forsberg.

Anders har ju tidigare också sagt att han tycker att man kan rulla på få backpar utan problem. Vi kanske inte kommer spela med 5 kedjor och två backpar rakt av, men jag tror nog att vi kommer rulla på fler forwards än vanligt under match för att kunna ha fräscha ben och forechecka hårdare.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Hank »

Antar i och för sig att man ändå tänkt mönstra sex backar. Kan ju tänkas att han menar att två backpar loggar lejonparten av minuterna och ett tredje backpar avlastar. Kring 25 minuter/match bör väl de flesta backar gilla att spela. Sedan då yngre förmågor som avlastar och ligger kring 10 min/match.

Backpar 1: 25 min.
Backpar 2: 25 min.
Backpar 3: 10 min.

?

Men menar Foppa, om intervjun är på riktigt, att vi ska spela med fem kedjor under match? Isf. blir det att rulla på fem backar, alternativt sex backar, fem ytterforwardspar och fyra centrar? Eller sex backar, fem ytterforwardspar och tre centrar?

Boorks idé var ju att ha fem femmor tillgängliga, inte att spela med dem samtidigt, utan mer möjligheterna att vila spelare likt ett fotbollslag. Att mata på fem kedjor för att kunna checka hårt låter som något Rönken skulle kunna hitta på. Måste bli svårt för spelarna att hitta en rytm ändå. Redan på fyra kedjor blir det ju en kedja som ofta får en väldigt begränsad roll.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

Foppa har tidigare antytt att han vill spela med många fw för att bibehålla fart i spelet så det låter inte helt otroligt iofs. Men nog känns det som vi pratar fem ytterpar och fyra centrar. Vi har inte material för fem centrar
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Hank »

Forwaredsuppsättningen ser ruskigt spännande ut i ett sådant upplägg.

Till exempel:

Möller
Lindberg
Forssell
Martin

Hynning - Holloway
Jimmie - Crips
Bellemare - Goren
Antos - Melker
Sörensen - Foppa

Backsidan, även med tokmatchning på fyra, ser hjälplöst klen ut rent fysiskt. Är det någon som har någon uppfattning om Pikkarainens fysiska spel? Är han mer än en renodlad poängplockare. Storleken i sig är ju rätt bra.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

Ja, och den känns också mer logisk med tanke på vårt breda spelarmaterial där.

Alavaara - Burström
Lindgren - Styrman

Sen ska vi in med ytterligare två backar, och det närvara backar som ska gå in som ordinarie. Lägg då till att Burström (väntar mig stordåd från honom) och Lindgren knappt gjorde ett misstag förra säsongen så ser det inte så mörkt ut.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by schteffe »

Rätt skum artikel med en del stavfel och amatörmässiga formuleringar, känns olikt A-Fop, men å andra sidan ska det ju ha varit Roos som skrivit! Vore fint att få det bekräftat att detta är äkta.

Men helt ologiskt är det inte med tanke på Anders tidigare uttalanden samt att vi ju faktiskt har 19 forwards kontrakterade och fortfarande har en tanke på att föra fram nya talanger. Troligt är väl att vi istället för det vanligaste 13-7 spelar 14-6 eller till och med 15-5 i forwards-backar. Det är väl i sig inte ovanligt att man spelar 14-6 med två extra yttrar som avlastar, känns väldigt LHF/DIF på sistone. Men det skulle på ett sätt förvåna om vi skulle vilja spela fem hela forwardsuppställningar, eftersom vi inte direkt har fem klockrena och starka centrar. 14-6 känns sannolikt.

A-fop har tidigare visat en fablesse för att tota ihop nyförvärven tillsammans, och att Möller och Bud lirat åtminstone PP tillsammans tidigare gör att dessa rimligtvis spelar ihop tillsammans med en leftare. Eftersom centrarna inte står som spön i backen kommer nog Möller testas som center åtminstone till en början eftersom han har gedigna erfarenheter på positionen. Jag tror Hynning tar den andra ytterplatsen till en början, enligt förstnämnda logik.

Andrakedjan från fjolåret var hela slutspelets bästa och kommer sannolikt lämnas orörd, vilket inte vore fel.

Tredjeuppställningen - hit uppgraderas Lindberg med den seniora lekkamraten Söderberg vid sin sida, en duo som visade sig vinnande i slutet av förra säsongen. För att få in kött i trion kompletterar Goren.

Fjärdelinan - lundberg är självskriven att fortsätta som defensiv och fysisk center. Hur återstående mannar ska konstelleras - Foppa/Belle/Sörensen/Karlsson - återstår att se, troligt är väl att Foppa/Belle får fortsätta och att ungdomliga utmanarformationer som Sörensen/Karlsson kan skickas in och jaga livet ur motståndarna med jämna mellanrum.

Sen återstår Mustonen/Emanuelsson/Lindholm/Lindström/Pettersson där flertalet blir utlånade, främst till VIK.

Det ger alltså:
Budd-Möller-Hynning
Jimmie-Forssell-Chrippe
Goren-Lindberg-Antos
Foppa-Lundberg-Belle
Karlsson - o - Sörensen

På backsidan lär minst ett men inte säkert två förvärv inkomma.
Förslag på uppställning:
Lindgren - Ny
Alavaara - Burström
Styrman - Granberg

Alm/Edström knackar på dörren, någon blir utlånad, sannolikt Edström.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Foppas skridskocoach »

Låter ju som en väääääääldigt tveksam taktik det där med fem kedjor och två backpar.
Tigerränderna går aldrig ur.
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Fdskebo »

Om vi nu skulle använda oss av 3 centrar och 10 ytterforwards...

Vi har ju 3 renodlade centrar
Lindberg (20min)
Forssell (20min)
Lundberg (20min)

5 ytterforwardspar
Möller - Holloway (12min)
Ericsson - Söderström (12min)
Söderberg - Goren (12min)
Sörensen - Hynning (12min)
Bellemare - Forsberg (12min)

Reserver
Karlsson, Pettersson, Mustonen osv

Känns som om det skulle bli lite för mycket ansvar och speltid på de tre centrarna och lite för lite speltid och ansvar på vissa av ytterparen.

Alltså måste man toppa till YW och skapa avlastningskjedjor men det är inte det enklaste.
Jag skulle gärna se att Möller, Goren, Holloway & Ericsson får 15-18min/match
Söderström & Söderberg bör få spela 15min/match för att vara bra.
Bellemare är för bra för att spela under 12min/match
Hynning är knappast värvad för att vara en avlastningsspelare... alltså minst 12min.
Sörensen är inte heller hitplockad för att spela ströbyten, enligt rapporter från sthlm är han riktigt bra.


Söderberg & Söderström känns som den svåra nöten för mig. De behöver 15min/match för att vara riktigt bra, men är de tillräckligt bra för att få 15min? Om inte så finns det andra som gör ett bättre jobb i 5-8min/match. (ex Karlsson)

Nej, jag röstar för att vi tar efter fotbollen och börjar spela 90min/match. :D
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lappmössan »

Varför skulle AFop berätta det för Roos av alla människor? Nej tillsvidare betraktar jag det som fake.

Leker också med tanken på Goren-Lindberg-Söderberg, Lindberg och Antos visade bra kemi i slutspelet där Melker/Lundberg var tredje länk och Goren lär bli en uppgradering.

Jag är inne på både Markman och schteffes versioner men vill ha Bellemare högre upp.
Holloway-Möller-Ericsson
Goren-Lindberg-Söderberg
Bellemare-Forssell-Hynning
Forsberg-Lundberg-Söderström
Karlsson mfl.
En förstakedja som även har kvalité defensivt, andra och tredje jämnstarka.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Hank »

Ska man rulla på mycket folk är det ju A och O att man matchar stenhårt i BP och PP. I PP kan man ju potentiellt mönstra åtta forwards på två uppställningar också.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lidlund »

Räkna med

Goren
Forsell
Lindberg
Lundberg

som Centrar


Bud - Möller
Jimmie-chrippe
Belle - foppa
Hynning - söderberg
Melker - Sörensen

Som ytterpar
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by schteffe »

Vilka känns lämpligast/rimligast att låna ut? Inte bara för lagets bästa, utan även med tanke på vilka spelare som skulle utvecklas mest av det?
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Det går ju faktiskt ihop om man kör med 14/6 i form av 5 ytter-par och 4 centrar.. Tror inte A-Fop skäms för att köra en sådan taktik, även om det kanske inte blir varje match.. Goren eller Möller som center, beroende på Coachernas preferens, och därtill de givna: Force-L, Lindberg och ångvälten från Skellhell.. Det ser jag faktiskt som en klart realistisk A-Fop-variant..

Schteffes analys och uppställning köper jag nästan rakt av, frånsett att jag sätter Jimmie i första och Hynning i andra istället.. :)

När det gäller utlåning vill jag nog se Foppa i VIK, så han får tid att anpassa sig till ögonskadan och komma tillbaka ordentligt utan ES-press på sig.. Annars vete fan, men det kan nog bli Melker igen tyvärr.. :?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by schteffe »

Vem ska Pikken paras ihop med?
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Sketch »

Beror på om vi får in en till back eller inte. Får vi in en till ser jag gärna Pikkarainen-Lindgren, annars måste vi kanske sätta de äldre i var sitt backpar så att det blir ungefär:
Pikkarainen-Burström
Lindgren-Granberg
Alavaara-Styrman
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by schteffe »

Så har forumiten på HV-forumet medgett att artikeln som hänvisades till var falsk och skriven av honom själv.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Så har forumiten på HV-forumet medgett att artikeln som hänvisades till var falsk och skriven av honom själv.
Tomas Ros-Anders Forsberg-artikeln?
Tyckte den verkade skum, kunde inte hitta den på aftonbladet.se heller men tänkte att det kunde vara en plusartikel som man behövde betala för för att kunna läsa.

Jaja, kreativt av HV-jeppen, detmåste man ge honom...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by King Kong »

Gott om folk att leka med för Foppa iaf.

Goren - Lindberg - Ericsson
Holloway - Möller - Hynning
Bellemare - Forssell - Forsberg
Söderström - Lundberg - Sörensen
Söderberg - Mustonen - Karlsson
Lindström - Pettersson - Lindholm
Emanuelsson

Lindgren - Pikkarainen
Burström - "Fernholm???"
Alavaara - Styrman
Edström - Granberg
Alm
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by JockeL »

Vill vi verkligen splittra på Söderström - Forssell - Ericsson? Går det inte att få ihop något där den står fast?

Bellemare - Möller - Holloway
Hynning - Lindberg - Goren
Söderström - Forssell - Jimmie
Forsberg - Lundberg - Karlsson/Söderberg/etc.

eller Hynning - Goren - Möller respektive Bellemare - Lindberg - Holloway... Osv.

Vad som minst sagt står klart är att hur vi än gör har vi ingen klar förstafemma som ifjol. Vilket inte behöver vara dåligt. I min bekantskapskrets finns det några som kallar FBK:s lagbyggen de senaste åren för "att köra med fyra andrakedjor". Sätt er ner och kolla nån line-up på swehockey eller deras trupp på Eliteprospects, fjärdekedjan har kunnat bestå av Åslumd, Bastiansen och Paulsson medan förstakedjan består av Mikael Johansson, Bartecko och Dick Axelsson. Liksom peka ut förstakedjan och fjärdekedjan av dom två och du gör det bra. Och med tanke på Färjestads framgångar kanske fyra andrakedjor inte är så dåligt... Den betydande skillnaden är dock att de har oftast haft bra mer än 4 naturliga centrar, ofta uppemot 6-7 och några av dom fått gå på kanten. Vi har 3 naturliga centrar varav två egna färskingar i 20-årsåldern varav båda är lite mer begränsade till sina roller än de flesta etablerade centrar.

Klart det blir roligare att sätta ihop femmorna då man får använda Forssell och Jimmie i kedja 1 & 2 eftersom det är vår bästa (?) center och vår näst bästa(?) ytter. Men hela slutspelets bästa kedja vill man ju gärna behålla om man är coach för ett lag som vill vinna.

(?) = beroende på om Möller är center eller ytter...
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Foppas skridskocoach »

Äh, visst kör vi väl med Goren-Möller-Holloway som förstalina även om nu alla tre råkar vara rightare? Tycker att det är ett onaturligt stort fokus på fattning bland AIK-supportrar generellt.

Goren-Möller-Holloway
Söderström-Forssell-Jimmie
Hynning-Lindberg-Bellemare
Foppa-Lundberg-Melker/Söderberg/Sörensen/Pettersson/någon annan

Ovanstående ser helt ok ut i mina ögon.
Tigerränderna går aldrig ur.
Kraxxe
Posts: 140
Joined: 15 Jun 2011, 19:51

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Kraxxe »

King Kong wrote:Gott om folk att leka med för Foppa iaf.

Goren - Lindberg - Ericsson
Holloway - Möller - Hynning
Bellemare - Forssell - Forsberg
Söderström - Lundberg - Sörensen
Söderberg - Mustonen - Karlsson
Lindström - Pettersson - Lindholm
Emanuelsson

Lindgren - Pikkarainen
Burström - "Fernholm???"
Alavaara - Styrman
Edström - Granberg
Alm
Man måste nog börja tänka på att låna ut folk bland forwards snart. Kan inte vara direkt bra med att ha så mycket folk på träning. Tänker mest på tempot där.....
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by vonschnauser »

Möller - Goren - Holloway
Söderström - Forsell - Ericsson
Bellemare - Lindberg - Hynning
Sörensen - Lundberg - Forsberg
Söderberg - Mustonen - Karlsson


Lindgren - Pikkarainen
Burström - "Fernholm"
Alavaara - Styrman
Edström - Granberg
Alm
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by schteffe »

Vad gäller utlåning tror jag Granberg ligger närmast att ta en plats av "de tre", baserat på dels förtroendet från ifjol samt att det främst är defensiv styrka och storlek som lär efterfrågas på den positionen. Edström lär bli utlånad, med tanke på t ex Burströms framgångsrika Växjö-sejour.

På forwardsidan tror jag även där att spelare som värvats hit går före våra egna produkter och äldre etablerade spelare går före yngre när det gäller att ta plats i laget och "undvika" utlåning. Utlåning blir även mer aktuellt för spelare som står för ett kreativt spel och som gynnas särskilt av en mer skicklig omgivning i en första/andrakedja. Därför känns det för mig sannolikt att det blir Forsberg, Söderberg, Sörensen som blir kvar i laget och får slåss om att undvika en plats utanför de fyra ordinarie kedjorna (speltid kan det ju mycket väl bli ändå om A-Fop spelar med t ex ett extra ytterpar som avlastar). Lindström verkar vilja satsa på AHL, så honom räknar jag bort. Jag ser av de återstående mannarna Karlsson och Emanuelsson som de mest kvalificerade spelarna och tror dessa herrar kommer lånas ut till VIK för att spela i en av de producerande formationerna där. Det skulle nog vara bra för bådas utveckling, gott om speltid och bra omgivning. Kvar är då Mustonen, Pettersson och Lindholm, där båda de sistnämnda tidigare lånats ut till Sundsvall. Av dessa har jag svårt att motivera vem som skulle vara närmare spel i AIK respektive utlåning - kanske ändå att Pettersson som förefaller vara den som är mest målskytt, mest fysisk och intensiv och mest "vinge" av de tre skulle passa bäst som inhoppare i AIK och att de övriga två därför är närmast utlåning. Å andra sidan kan en skada på någon av våra ordinarie centrar vara en väg in för Mustonen eller Lindholm till en centerplats i en fjärdeuppställning.
Locked