Hur kan/ska North Power förbättras.

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

LT-Eken
Posts: 10
Joined: 31 Jul 2011, 11:47

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by LT-Eken »

Jablonic wrote:Alltså, Luleåklackens eviga tuggande påminner ju väldigt mycket om deras konsekventa tuggande på isen. Men hur kul är det? Känns otroligt färglöst och jag personligen tycker det är just det som är deras stora fel. Att de inte har någon finess, ingen humor, de sjunger sällan matchsituationsenliga ramsor osv. Det är som att spela upp något på repeat och blir bara ointressant. Nu har vi ju redan så många korta enkla ramsor, och kommer det upp någon bra så lär vi ju anamma den. Men vad gäller kvaliten på ramsor så tycker jag vi är sverigeledande inom sporten.
Sen så väljer vi ut dom ramsor det blir bäst tryck i också när vi möter er eller andra lag som råkar ha en klack på plats. Det gör väl dom flesta lags supportrar eller? Ni kör väl också era tyngsta ramsor först och främst i ett derby eller liknande? Andra matcher varierar vi med betydligt fler ramsor!
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Jablonic »

Jo, det är sant. Det skiljer en del jämfört med andra matcher.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by robzon »

Kvaliten på våra ramsor är hög. Men som nån tidigare skrev så är det ibland bättre att köra mest enkla korta ramsor under match för maximalt tryck. Att få så många som möjligt att sjunga med helt enkelt.
Bra tryck och variation igår, grymt jobb av grabbarna på podiet också!
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Ante »

Jablonic wrote:Alltså, Luleåklackens eviga tuggande påminner ju väldigt mycket om deras konsekventa tuggande på isen. Men hur kul är det? Känns otroligt färglöst och jag personligen tycker det är just det som är deras stora fel. Att de inte har någon finess, ingen humor, de sjunger sällan matchsituationsenliga ramsor osv. Det är som att spela upp något på repeat och blir bara ointressant. Nu har vi ju redan så många korta enkla ramsor, och kommer det upp någon bra så lär vi ju anamma den. Men vad gäller kvaliten på ramsor så tycker jag vi är sverigeledande inom sporten.
Vilka korta enkla tänker du på? Merparten av ramsorna man hör som utomstående är i vart fall dom nya längre. Dom är riktigt bra men det känns ibland som det är helt hopplöst att få ett grymt tryck på dom. Titta bara på Grokoklacken. När dom kör sina rullande grötramsor hör man inte mycket av dom i Ske Kraft Arena. Men när dom kör sina gamla enkla så låter dom riktigt bra.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Lappmössan »

Ja, de som jag upplever det blir bäst tryck på nu är just de korta ramsorna, typ:
AIK visa hjärta
På västra stå
Hej vad det går
Heja heja heja AIK
Ole Ole
Heja heja AIK

Av de längre ramsorna tycker jag egentligen att det bara blir bra tryck på "Hey här är vi" och möjligtvis "Guldet ska hem" numera. Vi på västra stå funkar bara i medgång efter ett mål eller i slutet av en match som vi håller på att vinna. "Genom hela livet" funkar inte om den startas med händerna i luften.

"Vi har vandrat genom öknen", men kan vara skön för att få lite omväxling. "AIK, vi ger aldrig upp" "Så kom igen vårt Skelleftegäng" är två underlägesramsor som knappast höjer laget.
Sedan finns det ju många som är bra de första 30sek men som avtar snabbt, som "Framåt AIK" och "Kom igen nu svartgula laget"

Och när jag ändå är i farten; det här snabba klappandet i PPn, borde inte det stressa laget mer än det hjälper?

Bara att säga till om jag är jobbig, försöker bara få till lite diskussion. :)
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Jablonic »

Haha, det är lugnt, du är inte jobbig. Det är bra att diskutera sånt här. Så här skulle jag lite snabbt ranka de ledande ramsorna just nu:

+++++
Vi på Västra stå - Växt ut till vår kanske bästa ramsa just nu. Skapar grymt tryck och blir väldigt effektfull när folk hoppar och håller varandra om axlarna under chalala-delen. Passar enormt bra när vi till exempel vänt underläge till ledning, eller efter mål eller efter segrar.
Guldet ska hem - Det faktum att denna ramsa inte sjungits särskilt ofta gör att det alltid blir ett grymt tryck när den väl går igång. Blev en grym hit under fjolårets slutspel och den lär gå varm även i år. När det är bra tryck i den kommer hela hallen igång.
AIK visa hjärta - Kommer alltid att behålla sin position som en av våra viktigaste ramsor. Ingen annan ramsa får igång hela hallen snabbare än denna, och den är enkel så att alla kan vara med. Obs! Viktigt att vi själva klappar takten till den för att sittplats snabbt ska haka på.
Skellefteå är våran stad - Decibellnivån når aldrig högre än till denna då alla hinner hämta andan och ladda inför varje rad medan SGSK anför tonen. Perfekt att köra i powerbreakavbrotten.

++++
Genom hela livet - Var riktigt bra förr om åren, men har tappat lite. Viktigt att alla klappar med höga händer, när vi får med hela Västra på klappen är den en femma.
Hey, här är vi - Även här är klappen viktiga. Om den startas med alla händer i luften blir den riktigt bra. Trummisarna gör ett bra jobb med varierande trumkomp, men man kunde önska bättre tryck i sången.
Åh Skellefteå - Relativt ny ramsa som visat potential. Ska den sjungas under slutspel bör dock texten skrivas om. Funkar bara att sjunga mot Luleå då "ni åker ner" kan syftas på det geografiska.
Framåt AIK - Håller med om att den kan klinga av rätt fort, men den fyller ett bra syfte. T ex när vi vinner puck djupt i egen zon är det perfekt att bara ösa på med den. Kul att den ofta körs i boxplay, när vi lyckats göra en del mål i den spelformen.
Hej, vad det går - En ramsa som är perfekt att ta till i medgång. Skapar riktigt bra tryck också.
Hata Löven, hata löven - Måste nämnas. Riktigt skönt att vi kör den varje gång en före detta Löven-spelare eller tränare bråkar.
Jag ska på charter - Snuddar vid en femma pga humorn. (http://www.youtube.com/watch?v=hTrjZ0qa_Ng" onclick="window.open(this.href);return false;). Skön segerramsa. Bör alltid sjungas vid tremålsledningar.
Trumman - A - Perfekt om trummisen drar igång den när det blir tyst. Får alltid snabbt och bra gensvar.

+++
Vi har vandrat genom öknen - Funkar helt ok.
På västra stå - Har nötts väldigt mycket genom åren, men kanske blivit lite söndersjungen. Skapar inte samma tryck som tidigare då den var en av de ledande ramsorna.
Olé olé - Bra målramsa
Säg hej - Har kanske också blivit lite utnött, men fortfarande bra. Just "säg hej" skapar väldigt bra tryck.
Chalalala, chalalala, hey, hey, hey AIK - En bra tuggarramsa som man kan nöta på ett tag. Minus för att det luktar Gnaget om den.
Oeeeeåååh Skellefteå - Gammal klassiker som alltid ska leva kvar.
Det fanns en tid - Finns två versioner av denna, alltid bra att påminna oss om tiden när vi krigade mot Löven och konstatera vad som hänt sedan dess.
Heeeja, heja AIK - Skapar riktigt bra tryck, men återigen minus för att det osar Gnaget kring den.
Heja, heja, heja AIK - Fyller sin funktion, finns några olika varianter av heja AIK-ramsor.
Heja, heja AIK, AIK, AIKååååh - Se ovan
Hej hå, hej hå - Gammal "lövenramsa" omvänd från hata till älska. Funkar.
Fulla spjäll - Har väl inte satt sig än, men en rätt kul ramsa att ta till. Skön klapp till den.
Det finns ett lag i Sverige - Bra att köra framförallt mot Gnaget IF.
AIK, AIK, Vi är Skellefteååå - Den är ok, men den kan rulla lite väl länge ibland och ger kanske inte den där energikicken till laget då det är en väldigt "rullande" ramsa utan toppar eller dalar.
Kämpa Skellefte - Klassiker som alltid ska leva kvar.
Vi är Skelleftefans - Skön att ta till ibland. Men blir sällan.
Kom igen nu svartgula laget - Alternativ till AIK Visa hjärta. Inte lika kraftfull, men funkar som variation.

++
Alla älskar Skellefte AIK - Känns inte som den passar att köra under match. Kanske efter eller före i vissa sammanhang, men den känns lite för glad och klämkäck. När vi kör alla händer i luften och ett klapp i stället för ett taktfast klapp så är den dock riktigt skön, framförallt visuellt.
Vi älskar Västerbotten - Ramsa från back in the days. "Myggen finns här och knotten" är en rolig mening.
Olé, olé, ola - Helt ok ramsa men känns tyvärr lite mycket Djurgården, även om väl många hävdar att vi var först?
S-K-E, L-L-E - Kul ramsa men skapar väl inget jättetryck.

Finns ju många fler, men det här var de jag kom på för stunden. Det är väl i stort sett alla våra viktigaste ramsor, eller har jag missat någon?
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by aik155 »

Skön sammanfattning där den stämmer oxå:)
Låt aldrig stå plats dö
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by aik155 »

Sitter med mobilen ville ba snabbt veta om kan ha den nya slut spels låten som en ramsa. Elr göra de till en ramsa vad tycker ni??
Låt aldrig stå plats dö
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by schteffe »

Bra sammanställning och instämmer i betygen. Vore nice att samla våra ramsor på framsidan så alla enkelt kan ta del av dom samt att vi "mutar in dom" så det inte är nån tvekan om ursprunget.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Ante »

Ni i kärnan som hyschar folk som visar känslor på läktarn. Lägg ner det direkt. I övrigt rätt bra drag idag även om jag gärna ser mera typ "Kämpa AIK" efter deras 3-2 istället för långa ramsor... Sen dom här 2+2 ramsorna? Vad handlar det om? Vi är inte Brynäs för fan...
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by don_tomassso »

Grymt bra jobbat.Mäktigt tifo,Riktigt nice o se alla flaggor hoppas ni fått tillbaka alla efter matchen.
VIsst kommer det upp på youtube snart?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by svartgulsubkultur »

Bra jobbat idag.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Melon »

Ante wrote:Ni i kärnan som hyschar folk som visar känslor på läktarn. Lägg ner det direkt.

Vad fan snackar du om Ante..???

Jag kanske har missat någon situation och i så fall ska jag inte ifrågasätta dig, men med tanke på att jag själv står mitt i kärnan och jag hörde aldrig någon som hyschade nån för att han "visade känslor"..???

Det som däremot hände vid ett par tillfällen var att några stycken (mig inkluderad) vid ett par tillfällen hojtade till för att få folk att sluta sjunga när en ramsa hade börjat "gå i stå" och när folk bara fortsatte att slentrianmässigt sjunga en ramsa som inte längre hade kvar något tryck..!!!

I ett sådant läge är det jävligt viktigt att kunna samla trupperna igen, känna av vilken vibb det är nere på isen och sen brassa på med ett JÄVULSKT tryck med någon ny ramsa istället...

Som sagt, nu kan det ju ha varit nåt annat som hände som jag missade men eftersom jag står i kärnan så tippar jag att du missförstod det hela...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Lappmössan »

Lite folk men ändå helt okej tryck idag! Enda jag har att anmärka på är att man tappar lite mellan ca minut 10 till 15 i varje period, men det faller sig kanske naturligt.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Erwynn »

Bra tryck idag! Och som sagt, vilka hyschades? Tyckte vi körde iprincip hela matchen utan en tyst minut!
Hata allt.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Ante »

Melon wrote:
Ante wrote:Ni i kärnan som hyschar folk som visar känslor på läktarn. Lägg ner det direkt.

Vad fan snackar du om Ante..???

Jag kanske har missat någon situation och i så fall ska jag inte ifrågasätta dig, men med tanke på att jag själv står mitt i kärnan och jag hörde aldrig någon som hyschade nån för att han "visade känslor"..???

Det som däremot hände vid ett par tillfällen var att några stycken (mig inkluderad) vid ett par tillfällen hojtade till för att få folk att sluta sjunga när en ramsa hade börjat "gå i stå" och när folk bara fortsatte att slentrianmässigt sjunga en ramsa som inte längre hade kvar något tryck..!!!

I ett sådant läge är det jävligt viktigt att kunna samla trupperna igen, känna av vilken vibb det är nere på isen och sen brassa på med ett JÄVULSKT tryck med någon ny ramsa istället...

Som sagt, nu kan det ju ha varit nåt annat som hände som jag missade men eftersom jag står i kärnan så tippar jag att du missförstod det hela...
Men ta det lite lugnt Melon. Hur är det med blodtrycket egentligen? Du behöver inte lära mig nåt alls om tryck och hur det går till på västra...Vi var några som vrålade åt den där jävla Wolmer och får onda ögat från vissa håll. Om alla sköter sitt så blir det här bra. Låt hetsen flöda istället.

Roligast i afton var när Svartgul råkade paja frillan på en yngre dam med sitt vattentifo. Om blickar kunde döda...
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Draper »

Ante wrote:Roligast i afton var när Svartgul råkade paja frillan på en yngre dam med sitt vattentifo. Om blickar kunde döda...
Haha, inga reprimander från ordningsvakter denna gång?
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Melon »

Blodtrycket är alldeles utmärkt Ante, tackar som frågar... :P

Då så, då var det alltså som jag också nämnde, någon annan situation som du upplevde.

Angående vattentifot kan jag meddela att det var ett par stycken tjejer bredvid mig som utbrast "Men Hallå" när dom fick sina frillor förstörda inför Lördagskvällen :lol:

Är ju bara uppfriskande för fan, synd inte sprinklersystemet kunde få ett tuppjuck och självstarta lite titt som tätt... 8-)
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by svartgulsubkultur »

Draper wrote:
Ante wrote:Roligast i afton var när Svartgul råkade paja frillan på en yngre dam med sitt vattentifo. Om blickar kunde döda...
Haha, inga reprimander från ordningsvakter denna gång?
Även om hennes kunnat döda så hade nog min blick kontradödat hennes blickar tusen gånger om...
Grymt tryck i Genom hela livet, tror fan ALLA klappade då.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Ante »

svartgulsubkultur wrote:
Draper wrote:
Ante wrote:Roligast i afton var när Svartgul råkade paja frillan på en yngre dam med sitt vattentifo. Om blickar kunde döda...
Haha, inga reprimander från ordningsvakter denna gång?
Även om hennes kunnat döda så hade nog min blick kontradödat hennes blickar tusen gånger om...
Grymt tryck i Genom hela livet, tror fan ALLA klappade då.
Tur det inte var min frilla du pajade då. Då hade vi fått mötas bakom hörnet efter matchen..
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by svartgulsubkultur »

Din frilla skulle må bra av lite vattning, då kanske det börjar växa... ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Ante »

svartgulsubkultur wrote:Din frilla skulle må bra av lite vattning, då kanske det börjar växa... ;)
Ondska!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by svartgulsubkultur »

Ante wrote:
svartgulsubkultur wrote:Din frilla skulle må bra av lite vattning, då kanske det börjar växa... ;)
Ondska!
Ta ut den (ondskan alltså...) på läktaren på onsdag.

BTW, skönt att ha Shugga vid sin sida igen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by barrskog »

svartgulsubkultur wrote: Grymt tryck i Genom hela livet, tror fan ALLA klappade då.
Japp, satt brevid en sur-tant på sittplats, men t.om hon klappade då. Gåshud när hela sittplats klappa med!
User avatar
PP20
Posts: 147
Joined: 01 Jun 2011, 00:04

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by PP20 »

Ante wrote:I övrigt rätt bra drag idag även om jag gärna ser mera typ "Kämpa AIK" efter deras 3-2 istället för långa ramsor...
Jag håller inte riktigt med här. Tycker att det var briljant att köra igång med "guldet ska hem" efter 3-2. Det visar att vi inte har panik och ska försvara oss, utan istället gå framåt för 4-2. Vi ska tänka som vinnare och alltid sikta uppåt! Bra signaler som jag tror sprider sig. Vinnarmentalitet.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by svartgulsubkultur »

+1 PP.
Das geht ab, Guldet ska hem och GHL är de ramsor/sånger som skapar fetast tryck, hands down.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Hank »

Nu var jag inte på plats (geografiska orsaker) och kan ha missat det, men jag skulle gärna se att NP "punktmarkerade" spelare som gått över gränsen. Dvs. kollektivt buande varje gång Danielsson har pucken - och fortsätta med det genom hela slutspelet. Ja, jag utesluter inte att man har vissa spelare man buar ut under hela deras karriär, men de måste väljas med omsorg och vara efter rejäla övertramp. Danielsson i går, Thörnberg för några år sedan (nu har det gått för lång tid för honom dock), möjligen Jesper Jäger per default.

Jag inser att man kan "tappa" en ramsa på att börja bua när någon får pucken, men jag tror ändå det bidrar till att trissa upp en hetsig stämning.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by svartgulsubkultur »

Word. Vi var alldeles för snälla med ND även om han fick en hel del skit.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Jablonic »

Håller med helt och hållet. Tycker det är ok att tappa en ramsa också, på det store hela hetsar det nog ändå igång publiken ännu mer. Vi var alldeles för snälla senast.
User avatar
Wolfman
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 15:18

Re: Hur kan/ska North Power förbättras.

Post by Wolfman »

Håller absolut med Hank! Danielsson ska känna hetsen från västra på onsdag direkt han har pucken. Bua och hetsa så in i helvete och visa att hans uppträdande inte är ok! Ungefär som då Jonte besökte arenan första gången i Timrådressen.
Post Reply