Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by freddus »

zacce wrote:
freddus wrote:
zacce wrote:less,less,less..... Skippar nästa hemmamatch,bättre å va hemma å se bolibompa...
Nu behövs hemmapubliken
jag bor 20 mil från Skellefte så jag har i ärlighetens namn inte sett mer än 5 matcher hemma i år.... De jag vänder mej mot är hur enkelt vi viker ner oss så här nära slutspelet.... Tragiskt....
Har samma situation om än närmare. Kan inte ta mig på speciellt många matcher, och speciellt inte vardagar. Så inget mot dig men hoppas verkligen att publiken kommer på måndag och att vi kan få en vändning då.
Med nuvarande form/spel så kan man väl inte ens säga att Timrå är ett skitlag men det är faktiskt det.
Förra omgången mot frölunda hade kunnat gå bättre om vi fått in någon ramträff. Idag hade vi öppet mål som hade kunnat förändra matchbilden helt. Får vi in en gnutta självförtroende kommer poängen att trilla in.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by don_tomassso »

Lär väl bli runt 4000 på måndag.Timrå är ju ett skitlag som ingen vill se.Enligt förra mötet.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Special Brew »

Vinner vi inte mot Timrå på måndag så vet jag inte var detta ska sluta. Men om vi vinner så kan det mycket väl vara vändningen. Enligt Wikegård så har ju Foppa sagt att vi är nedtränade just nu för att vi ska orka ända fram till SM-guld. Lyckas han med det så ska han bli staty i stan men just nu så tvivlar jag på att det är rätt metod.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by freddus »

Special Brew wrote:Vinner vi inte mot Timrå på måndag så vet jag inte var detta ska sluta. Men om vi vinner så kan det mycket väl vara vändningen. Enligt Wikegård så har ju Foppa sagt att vi är nedtränade just nu för att vi ska orka ända fram till SM-guld. Lyckas han med det så ska han bli staty i stan men just nu så tvivlar jag på att det är rätt metod.
Nog kan nedtränade vara en del av sanningen, men betvivlar starkt att ens Foppa hade kunnat tro på så här dåligt spel. Nedtränade ledde till dåliga resultat och dåligt spel som har lett till obefintligt självförtroende.
Jag tyckte man såg tecken på att vi enbart gjorde precis vad som behövdes, inte ett skär mer, när vi vann mot några bottenlag (timrå borta osv). Tror det berodde delvis på hård träning men att vi då hade självförtroendet som behövdes. Det är den skillnaden jag tror finns nu. Sen har vi så klart haft en del skador som påverkat resultatet och spelet till det negativa.
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by zacce »

greppa sanningen,vi är inte bättre än så här!! Vi kan va me å leka under serielunken men nu då dom andra lagen varva upp inför slutspelet så har vi redan gjort vårt bästa!
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Special Brew »

zacce wrote:greppa sanningen,vi är inte bättre än så här!! Vi kan va me å leka under serielunken men nu då dom andra lagen varva upp inför slutspelet så har vi redan gjort vårt bästa!
Vi hade svackor förra säsongen också.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by freddus »

Special Brew wrote:
zacce wrote:greppa sanningen,vi är inte bättre än så här!! Vi kan va me å leka under serielunken men nu då dom andra lagen varva upp inför slutspelet så har vi redan gjort vårt bästa!
Vi hade svackor förra säsongen också.
Vi var väl inte bättre då heller. Eller säsongen före då vi slog FBK i kvarten i sjunde matchen (sämst när det gäller). Eller 08/09 när vi slog LHC i sjunde (sämst när det gäller).
Vi är sämst när det gäller och vi är bara med i leken under grundserien, för bättre är vi inte.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Special Brew »

freddus wrote:
Special Brew wrote:
zacce wrote:greppa sanningen,vi är inte bättre än så här!! Vi kan va me å leka under serielunken men nu då dom andra lagen varva upp inför slutspelet så har vi redan gjort vårt bästa!
Vi hade svackor förra säsongen också.
Vi var väl inte bättre då heller. Eller säsongen före då vi slog FBK i kvarten i sjunde matchen (sämst när det gäller). Eller 08/09 när vi slog LHC i sjunde (sämst när det gäller).
Vi är sämst när det gäller och vi är bara med i leken under grundserien, för bättre är vi inte.
Vad pratar du om? Det vi gjorde förra säsongen var ju det bästa vi gjort sedan SM-guldet!
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by don_tomassso »

vi har haft svackor förut ja.Men inte så här nära ett slutspel.Det är ju nu dom ska tagga igång.
Last edited by don_tomassso on 18 Feb 2012, 22:09, edited 1 time in total.
User avatar
Wolfman
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 15:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Wolfman »

Nu ska alla, ALLA, dra sitt strå till stacken på måndag och infinna sig på västra. Förbannat jävla viktigt.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by freddus »

Special Brew wrote:
freddus wrote:
Special Brew wrote:
Vi hade svackor förra säsongen också.
Vi var väl inte bättre då heller. Eller säsongen före då vi slog FBK i kvarten i sjunde matchen (sämst när det gäller). Eller 08/09 när vi slog LHC i sjunde (sämst när det gäller).
Vi är sämst när det gäller och vi är bara med i leken under grundserien, för bättre är vi inte.
Vad pratar du om? Det vi gjorde förra säsongen var ju det bästa vi gjort sedan SM-guldet!
Jo förra säsongen var strålande, och jag tror vi kan gå minst lika långt i år.
Har bara tröttnat på allt prat om att vi är sämst när det gäller (tog fram några serier som tyder på motsatsen). Och hur många gånger (främst hockeybloggen norran) får man inte läsa efter en förlust att vi inte är bättre utan att vi haft tur över att vi tagit poäng tidigare under säsongen.
Jag misslyckades med ironin men jag försökte bara peka på att det kanske inte är en tillfällighet över att vi gått så pass bra i år (dvs säga emot påståendet om att vi bara är med och leker nu i serien).
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Rollie »

Om AF har sån koll på läget, och man är där man vill vara just nu som sen innebär att man är ett helt annat lag i slutspelet så är han den mest geniala coach som någonsin existerat. Jag kommer att geniförklara mannen.
Os72
Posts: 922
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Os72 »

Special Brew wrote:
freddus wrote:
Special Brew wrote:
Vi var väl inte bättre då heller. Eller säsongen före då vi slog FBK i kvarten i sjunde matchen (sämst när det gäller). Eller 08/09 när vi slog LHC i sjunde (sämst när det gäller).
Vi är sämst när det gäller och vi är bara med i leken under grundserien, för bättre är vi inte.
Vad pratar du om? Det vi gjorde förra säsongen var ju det bästa vi gjort sedan SM-guldet!
Jo förra säsongen var strålande, och jag tror vi kan gå minst lika långt i år.
Har bara tröttnat på allt prat om att vi är sämst när det gäller (tog fram några serier som tyder på motsatsen). Och hur många gånger (främst hockeybloggen norran) får man inte läsa efter en förlust att vi inte är bättre utan att vi haft tur över att vi tagit poäng tidigare under säsongen.
Jag misslyckades med ironin men jag försökte bara peka på att det kanske inte är en tillfällighet över att vi gått så pass bra i år (dvs säga emot påståendet om att vi bara är med och leker nu i serien).
Jag ska behålla din kommentar på näthinnan och också Petter Rönnkvists (stavning?) ord om att detta var det bästa som kunde hända AIK inför slutspelet. På måndag är det en ny match och då jävlar vänder det! Behöver lite positiv input nu efter de senaste matcherna...
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Rollie »

Jag tror säkert att många inte är pigga i benen nu och det blir förmodligen bättre och bättre. Men jag förstår inte hur Burström, Pikkarainen och Edström bla ska börja vinna närkamper helt plötsligt bara för att det blir slutspel. Blir det en anabol effekt om sisådär 3-4 veckor av träningen?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by freddus »

Os72 wrote:
Jag ska behålla din kommentar på näthinnan och också Petter Rönnkvists (stavning?) ord om att detta var det bästa som kunde hända AIK inför slutspelet. På måndag är det en ny match och då jävlar vänder det! Behöver lite positiv input nu efter de senaste matcherna...
Well, det bästa hade nog kanske varit lite tidigare och kanske inte i ett skede då vi verkar möta alla andra topplag. Men en större svacka åker nog alla mästare på nån gång under säsongen. Och den går då inte att få i slutspelet. Nej jag har då verkligen ingen statistik eller undersökning eller fakta som bevisar det så jag kanske inbillar mig med det påståendet.
Samtidigt finns det fortfarande tid kvar för att rädda en bra slutplacering men inte f-a-n ser det bra ut nu spelmässigt. Jag försöker fortfarande vara optimistisk även om det börjar sina och en förlust till så är det nog bäst att sjukskriva sig till dess att det vänt :)

Kolla på Linkan, han är ju fullständigt under isen anser jag. Är han så dålig på riktigt? Nej, han är en av våra viktigaste spelare som inte får det att stämma nu. Är han skadad så borde han vilas (har ju varit en del vilande i år för att förebygga skador och för att det funnits utrymme) så finns väl chans att det är tunga ben... Och får vi upp honom på rätt nivå igen kommer då antalet insläppta mål och antalet misstag i egen zon lär nog minskas.
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by aik155 »

Så här tycker jag att de är bra på nått sätt att den kommer nu å it slut spelet. Men håller med om de kunde kommit lite tidigare men sen att de går trögt har väl sina själ men dom rycker upp sig på måndag :)
Låt aldrig stå plats dö
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by freddus »

aik155 wrote:Så här tycker jag att de är bra på nått sätt att den kommer nu å it slut spelet. Men håller med om de kunde kommit lite tidigare men sen att de går trögt har väl sina själ men dom rycker upp sig på måndag :)
Jag hoppas verkligen du har rätt. Att en match mot Timrå i omgång 49 skulle kännas så här viktig i år. Vart kom det ifrån?
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Tompa »

Snacket om att AIK är nedtränat har fått enormt för stora proportioner, merparten av lagen tränar hårt under uppehållen. Självklart är Anders Forsberg orolig pga spelet och resultaten, och inte fan är resultaten någon del av en genialisk plan, men som en smart ledare visar han ingen oro utåt som bara skulle leda till ett ännu mer osäkert lag. Men nu måste vändningen komma, en serieseger är av största vikt, dels för chansen att välja motstånd men framförallt hemmaplansfördelen i varje slutspelsserie.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Special Brew »

Tompa wrote:Snacket om att AIK är nedtränat har fått enormt för stora proportioner, merparten av lagen tränar hårt under uppehållen. Självklart är Anders Forsberg orolig pga spelet och resultaten, och inte fan är resultaten någon del av en genialisk plan, men som en smart ledare visar han ingen oro utåt som bara skulle leda till ett ännu mer osäkert lag. Men nu måste vändningen komma, en serieseger är av största vikt, dels för chansen att välja motstånd men framförallt hemmaplansfördelen i varje slutspelsserie.
Du kan fetglömma att vi vinner serien. Målet måste vara topp 4:a nu.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by King Kong »

Vette faan hur jag känner eg.

På ett sätt känner jag mig trots allt ganska lugn efter den här matchen, om man liksom tittar specifikt bara på den här matchen..
Vi gör en otroligt loj match, med otroligt dålig inställning och otroligt svag arbetsinsats, men vi vet eg. allihopa att det finns mycket, mycket mer att hämta där..
När det gäller avsaknad av fart känns det inte riktigt lika jobbigt som när mer tyngdmässigt fysiska lag lägger oss på rygg, för i den kampen vet jag inte om vi kan stå upp så mycket bättre i slutspelet..
Men när vi har dålig fart och den detaljen ligger som grund för att vårt spel rasar samman på DET HÄR sättet så är jag inte lika orolig, i en ev. matchserie mot Brynäs kommer vår fart att vara klart mer framträdande och skörda större framgång än ikväll..

Men sen är det ju förbannat tråkigt att se sitt älskade lag spela sånna här matcher, där passionen är lagd åt sidan och man spelar eg. bara av eländet och skänker bort viktiga poäng och placeringar..

Jag tror faktiskt att vi kör rätt hårt och att vi i första hand förbereder oss inför slutspelet, men med dom poäng och placeringar det kostar oss känns det som ett vågspel att ha det här upplägget..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Rampa »

Jag håller inte helt med i alla detaljer som många forumiter för närvarande hävdar, stör spelet för AIK just nu.
Om vi börjar med nedträningen så såg det ytterst segt ut i matchen mot Växjö, så det kan vi nog vara överens om att laget hårdtränat. För glöm inte hur det sett ut när dom spelat riktigt bra. Fart både i kropp och tanke. Den farten och pigga benen har vi inte sett på ett bra tag.
Visst har ändå tempot stegrats i matcherna efter Växjö? Utan att därför nått toppen, men nog är vi väl en bit på väg.
Dålig inställning? Det tycker jag inte stämmer, bortsett för Lakers-matchen. Jag tycker nog att man ser ut att ha viljan, men förmågan hänger inte riktigt med. Man tar alltför många felbeslut och osäkerheten ser ut att ha spridit sig i hela laget. Visst gör vissa fler misstag än andra, men det sker även när laget spelar på topp. Vi har haft några tongivande spelare borta av olika orsaker den senaste tiden, vilket inte heller ska underskattas.
Nej, jag säger som King Kong, jag är inte orolig, den negativa trenden vänder nog snart bara man fortsätter och jobbar hårt. Vilket jag tyckte dom gjorde mot Brynäs, liksom mot Frölunda. En seger kan vara allt som behövs för att det kollektiva självförtroendet ska återkomma.
Jag säger inte att vi tar SM-guld, eller kanske ens vinner serien. Jag säger att vi kan mycket bättre än så här och hoppas det kommer snart.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by svartgulsubkultur »

Dags att rannsaka oss själva och styra upp det här:

http://northpower.nu/wordpress/?p=3763" onclick="window.open(this.href);return false;



Fjärde raka nollpoängaren igår borta mot Brynäs i seriens fyrtioåttonde omgång, gör att jag som inbiten AIK-supporter kämpar mot inre demoner av bibliska proportioner.
Inte sedan November 2007 (mellan femte och tjugoandra torskade AIK fem raka innan sviten bröts hemma mot FBK 24/11) har laget i mitt hjärta visat upp en sämre trend och det är givetvis oroande inför stundande slutspel, både form och ranking rasar som ett korthus för närvarande.
Efter att ha besegrat Brynäs på straffar i seriefinalen den artonde Januari ledde vi serien med fem poängs marginal och hade en målskillnad på +28, dubbelt så bra som näst bästa lag.
Sedan dess har vi tagit sex pinnar på åtta matcher, bara Timrå och Djurgården presterade sämre under samma tidsperiod.

På sistone har det snackats mycket om att AIK varit hårt nedtränade och även om jag tror att det stämmer så är inte det i sig en giltig förklaring till den senaste månadens skrala facit.

Det saknas helt enkelt desperation, inställning, fightingspirit och mot slutet även självförtroende.
Det gäller inte bara spelarna på isen, även klacken och hemmapubliken har varit svalare än lovligt.

Min enkla lekmannapsykologiska förklaring till det stavas S-V-U-L-L-H-U-V-V-E, känslan av att vi var bäst och oslagbara lurade oss att ta ut saker i förskott, det började snackas om vilken motståndare man skulle välja som tabelletta och hur vägen mot Le Mat låg spikrak framför oss.
Nu är det ett helt annat ljud i skällan bland supportrar och självutnämnda experter. Oron för en missad toppfyraplats och hemmaplansfördel i kvarten är uppenbar men vissa olyckskorpar kraxar om missat slutspel och att de minsann inte tänker se någon mer grundseriematch med detta skräplag.

Men nu jävlar får det vara nog, taktik och laguppställning är alltjämt desamma som gjorde oss till seriens bästa lag under 80% av serien. Det som saknas nu är drivet, krigarinställningen och benägenheten att kunna dö för att vara etta på pucken.

Speldag, dagsform, motstånd och Ticnet-prognoser indikerar ingen publikmässig toppnotering i SKA imorgon, men jävlar i min låda att vi som pallrar oss dit ska göra vårt yttersta för att hjälpa till att vända skutan på rätt köl igen.
Nu är det bara att släppa ut all inomboende frustration, ångest och desperation i en orkan av support och kärlek till det svartgula laget.
Jag kräver att alla på läktarplats börjar dra sitt strå till stacken, turister och fripassagerare vars huvudsyssla på läktaren tycks vara att tugga tuggummi, fippla med mobilen och hålla käften kan stanna hemma och följa matchen via text-TV.
Centralt på västra ska det vara full kräm ur varje strupe, mellan tekningspunkterna ska det inte finnas en själ som inte klappar händerna, hejar, sjunger och ropar.

Nu är det hög tid att visa vad vi går för, det är nu klacken behövs som mest och har störst möjlighet att påverka lagets prestation på isen.
Ingjut mod i spelarna som bär de färger och emblem som vi alla vigt våra liv åt att försvara och kämpa för.
Inga alibiinsatser accepteras, nu är det fulla spjäll i Skell-Hell på måndagkväll som gäller.

FRAMÅT KAMRATER, MARSCH!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by svartgulsubkultur »

Långa stunder har det verkat så halvhjärtat i allt vi gör på isen, spelar vi däremot med med den aggression vi hade under reducerings- och kvitteringsjakten i mitten av tredje igår så ser det betydligt bättre ut.
Jävlar anamma och rekorderliga cojones är nyckeln till förbättring just nu, att åka omkring och se ut som valiummissbrukare funkar inte.
Imorgon kräver jag en bindgalen, skogstokig och rabiat hemmapublik som manar hemmalaget ända in i kaklet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by tazman »

För mig är det rätt enkelt att spela anfallsspel, antigen kommer man samlad och spelar sig fram till lägen. Det andra alternativet är att lägga in pucken och vinna närkamperna vid sargerna och på det sättet komma till målchanserna. I AIKs fall fungerar ingeting för tillfället.

Intressant intervju med Forsberg efter matchen, där han tydligt informerade oss om att man är så nedträndade att man ska komma i "svackan" nu och inte inför ett kommande slutspel. Det känns som en chansning, jag upplever det som att Stefan Thomson är en nyckelperson i AIK för tillfället då hans träningsupplägg måste klaffa.

När inte ens Bellmare och Goren vinner sina närkamper så är det någonting som inte står rätt till.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Gonzo »

Ja men om de stämmer, så måste ju Anders Forsberg vara så jävla dum i huvudet så de blir rent äckligt! Satan vilken jävla idiot.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by svartgulsubkultur »

Gonzo wrote:Ja men om de stämmer, så måste ju Anders Forsberg vara så jävla dum i huvudet så de blir rent äckligt! Satan vilken jävla idiot.
Nja, visar det sig att taktiken fungerar och vi prickar in säsongens bästa formtopp under Mars-April så är det ju ett genidrag. Men visst, det känns vanskligt att träna ner sig så hårt under pågående säsong.

Men som jag skrivit tidigare, våran usla form kan inte bara bero på nerträning.
Med rätt inställning, ödmjukhet och jävlar anamma så ska vi ta mer än sex poäng på åtta matcher oavsett hur mycket mjölksyra vi har i benen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Chippen »

Det är ju ganska självklart att vår form just nu har med nedträningen att göra. Du är inte bara seg i kroppen efter att ha tränat hårt, tanken är inte där den borde vara heller utan även den hamnar efter och då är man inte på tårna i situationerna. Vi kommer inte först till puck och vi orkar helt enkelt inte stå emot i närkamper heller.

Det som gör mig lite frustrerad är det att vi ska träna hårt nu för att inte tappa formen för fort i slutspelet, men vad fan. Just nu tappar vi mark i tabellen är har just nu tappat hemmafavör i slutspelet och det kan visa sig vaar riktigt viktigt i slutändan.
Att vi sedan ska tappa form? Det gäller ju först och främst att försöka hitta den, för som det är nu så har vi fan inget att tappa.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by 374 »

svartgulsubkultur wrote:
Min enkla lekmannapsykologiska förklaring till det stavas S-V-U-L-L-H-U-V-V-E, känslan av att vi var bäst och oslagbara lurade oss att ta ut saker i förskott, det började snackas om vilken motståndare man skulle välja som tabelletta och hur vägen mot Le Mat låg spikrak framför oss.
Lekmannapsykologisk förklaring indeed. Idrottsliga prestationer har väldigt sällan psykologiska orsaker utan nästan alltid finns det någon tydlig underliggande orsak.

Att säga att svackan beror på något slags odefinierat mentalt tillstånd är att förenkla oerhört.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by tazman »

Om man diskuterar detta ytterligare så tror jag det är rätt bra för laget att inte vara för överlägsna under långa perioder, under många matcher har vi nästa haft för mycket puckinnehav och varit för dominant. Detta kommer inte att ske under ett slutspel, därför kan det vara nyttigt för ett ungt försvar att bli nedtryckad och att samtidigt träningstaben går igenom hur man ska rätta till sina svagheter.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omgång 48, lördag 18 februari kl. 18.30, Brynäs - AIK

Post by Rampa »

374 wrote:
Lekmannapsykologisk förklaring indeed. Idrottsliga prestationer har väldigt sällan psykologiska orsaker utan nästan alltid finns det någon tydlig underliggande orsak.

Att säga att svackan beror på något slags odefinierat mentalt tillstånd är att förenkla oerhört.
Att du alltid har motstridiga åsikter till oss andra på forumet, det känner vi till. Är det inte dags att du börjar utveckla dina tankar, om du har några, utan att hela tiden bara konsekvent avfärda alla andra åsikter.
Om du till exempel menar att psykologi inte påverkar idrottsliga prestationer, då går du ju stick i stäv mot hela idrottsetablissemanget.
Locked