Silly Season 2026
Moderator: Styrelsen
Re: Silly Season 2026
Zeb Lindgren byter AIK j20 mot spel i kanadensiska ungdomsligan. En tråkig utveckling som blir allt mer standard idag, unga lovande talanger som sticker till juniorligorna i Kanada eller USA. Inte nog med att vi tappar dom när de väl blommar ut på A-lagsnivå, nu blir vi även av med dom innan de ens tagit steget upp till A-laget.
Då var det klart. https://www.skellefteaaik.se/article/lq ... dSwpd4TAPQaikekke wrote: ↑04 Aug 2026, 14:50 Victor Stjernborg har tagit stora kliv sedan flytten från Växjö till Skellefteå.
I SM-slutspelet växte forwarden dessutom ut till en av lagets stora hjältar när guldet säkrades.
Hans nuvarande avtal löper ut våren 2027, men redan nu kan Expressen avslöja att en förlängning är nära.
Enligt uppgifter återstår endast detaljer innan Stjernborg skriver på ett nytt tvåårskontrakt med de regerande mästarna.
Känns bra
Satan vilken klappkass värvning. Går nog till historien över sämsta värvningar från Ahl någonsin i aiks historia. Är nog i Italien innan slutet av november. Hur tänkte Forsell? Av det jag läst mig till är detta inget att hänga under julgranen. Kom ihåg vem som sa det först.
Vad har du läst och vart har du läst det?hillbilly wrote: ↑07 Aug 2026, 01:59 Satan vilken klappkass värvning. Går nog till historien över sämsta värvningar från Ahl någonsin i aiks historia. Är nog i Italien innan slutet av november. Hur tänkte Forsell? Av det jag läst mig till är detta inget att hänga under julgranen. Kom ihåg vem som sa det först.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Det känns oavsett som en värvning som vi inte ska förvänta oss någonting av innan nån gång efter nyår. Jag tror att han kommer att ha det tufft i början, upplevas långsam och göra enkla misstag. Men vi får ge det ett halvår och se vad han utvecklas till i Skellefteås regi. Tur att Skellefteå är kända för att ha tålamod! Trots tapp av Okuliar m.fl. har vi ändå truppen att kunna ligga högt i tabellen redan från start.
Ja nog hade man allt hoppats på något spetsigare kanske till och med väntat en bit in på säsongen. Jag ser 3 plus , rightare, stor, spelat 175 kamper i NHL ( kan inte vara helt kass ).nathrakh wrote: ↑07 Aug 2026, 08:37 Det känns oavsett som en värvning som vi inte ska förvänta oss någonting av innan nån gång efter nyår. Jag tror att han kommer att ha det tufft i början, upplevas långsam och göra enkla misstag. Men vi får ge det ett halvår och se vad han utvecklas till i Skellefteås regi. Tur att Skellefteå är kända för att ha tålamod! Trots tapp av Okuliar m.fl. har vi ändå truppen att kunna ligga högt i tabellen redan från start.
Dock ser han bedrövlig ut på rören och hans kurva pekar åt helt fel håll. Vi får ha förtroende för forre helt enkelt det har han förtjänat.
- Foppas skridskocoach
Mmm, ingen värvning man spontant känner eufori inför. Framför allt är det väl åldern och dem förmodade segheten på rören som oroar.
Hoppas dock att vi har tålamod med honom (såvida han inte är totalt klappkass), då han borde vara en spelare likt Bryggman/Martin som kommer bäst till rätta i ett slutspel.
Hoppas dock att vi har tålamod med honom (såvida han inte är totalt klappkass), då han borde vara en spelare likt Bryggman/Martin som kommer bäst till rätta i ett slutspel.
Tigerränderna går aldrig ur.
Känns rejält bittert att vi tappade Okuliar sådär i sista stund. Han hade verkligen tillfört truppen det där lilla extra som behövs för att gå långt.
Det som framförallt är märkligt med värvningen är att Forre ser honom som en tydlig tvåvägsspelare och så tydligt inte kommer bedöma honom "utifrån hans poängproduktion (läste det i Norran).
Är det ens aktuellt för honom att gå in i en topp-tvåkedja eller ser man honom längre ner i hierarkin initialt?
Är det ens aktuellt för honom att gå in i en topp-tvåkedja eller ser man honom längre ner i hierarkin initialt?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Enligt Expressen har Skellefteå varit kräsna och tackat nej till flertalet spelare, och att man nu landar här känns som att man verkligen ville ha en rollspelare som tar defensivt ansvar och har fysiken, en ersättare för Bryggman med andra ord. Så kanske är att man vill satsa ungt och ge Vuollet, Valter och Viggo chansen offensivt. alternativt att man inväntar spetsvärvning till senare, brukar ju komma loss spelare när NHL klubbarna selekterat klart inför deras säsong. Personligen tycker jag vi ska ta in en spetsvärvning till, men isåfall vänta till det kommer loss något senare, nu är alla despereta och priserna på spelare trissas upp rejält. Ungdomarna kommer få sina chanser i CHL och även när skador / frånvaro tillkommer. Valter tycker jag redan nu kan spelas i en kedja högre upp.
Har förväntningarna på en spelare med 170 Nhl-matcher nån gång varit så låga här på forumet?
- Snuskhummern
Förmodligen inte. Det här ser jag som en rak ersättare till Bryggman där man ville ha in exakt den spelartypen. Hans 18 poäng under grundserien förra säsongen som vägs upp av 4+3 på 9 matcher under AHL-slutspelet, med andra ord så är det nog där, precis som med Bryggman vi kommer att få se kvaliteten. I övrigt så har jag sett honom beskrivas som ”the epitome of a NHL 4th liner”.
Fast är inte Bryggnans ersättare redan på plats i form av Kaderli??karlikagh wrote: ↑07 Aug 2026, 09:53 Enligt Expressen har Skellefteå varit kräsna och tackat nej till flertalet spelare, och att man nu landar här känns som att man verkligen ville ha en rollspelare som tar defensivt ansvar och har fysiken, en ersättare för Bryggman med andra ord. Så kanske är att man vill satsa ungt och ge Vuollet, Valter och Viggo chansen offensivt. alternativt att man inväntar spetsvärvning till senare, brukar ju komma loss spelare när NHL klubbarna selekterat klart inför deras säsong. Personligen tycker jag vi ska ta in en spetsvärvning till, men isåfall vänta till det kommer loss något senare, nu är alla despereta och priserna på spelare trissas upp rejält. Ungdomarna kommer få sina chanser i CHL och även när skador / frånvaro tillkommer. Valter tycker jag redan nu kan spelas i en kedja högre upp.
Läste oxå någonstans att man värvat den nye för hur han verkade växla upp i Slutspelet?
-Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Tom Pyatt all over again?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
- Foppas skridskocoach
Nja, spelartyperna är väl rätt olika? Om bara förväntansbilden är korrekt och folk inte toksåkar honom för låg poängproduktion initialt borde det kunna bli bra.
På det sättet tänker jag (optimistiskt) mer lex Dzierkals/Bryggman än lex Pyatt/Morley.
Tigerränderna går aldrig ur.
Bara inse vi har inga pengar. Känns ju som vi fått sämsta AHL spelaren. Bättre vi värvar från AS.
- Snuskhummern
Forre värvar
Han är garanterat inte billig. Att värva något hyggligt i den här marknaden kostar. Stämmer det att Forre & Co valde bort flera andra spelare så får vi utgå från att det var just det här vi ville ha eller nära inpå.
Ja,man borde ju lita på Forre,men känslan är inte bra
En förutsättning är ju att Valter, Vuollet och Stjernborg tar steg offensivt. Känns som Forssell räknar med det.
I’ve had a lot of worries in my life, most of which never happened.
Känns väl som en tydlig rollspelare, med en förhoppningsvis defensiv uppsida och kilon.
Jag hoppas att han kan vara lite elak också.
Varken Dzierkals eller Kuhnhackel gjorde någon större skillnad i poängprotokollet men hade sina roller och en given plats i laget.
Vi har ju tappat Bryggman, Martin, Okuliar & Krogdahl, så kilon måste in.
Jag hoppas att han kan vara lite elak också.
Varken Dzierkals eller Kuhnhackel gjorde någon större skillnad i poängprotokollet men hade sina roller och en given plats i laget.
Vi har ju tappat Bryggman, Martin, Okuliar & Krogdahl, så kilon måste in.
-
king_louie
Ogge 252 matcher i NHL, 79p, snitt 0.31
Pär L 106 matcher, 19p, snitt 0.18
Hudson 175 matcher, 40p, snitt 0.23
Nu minns jag inte hur det var med Ogge, men Pär och Hudson var väl båda långt ner i hierarkin, typ mest i 4e linan.
Utifrån det är det kanske lite tidigt att döma ut honom redan innan han har fått visa vad han kan. Nog tror jag han kommer att peta in några puckar. Men såklart blir det en stor omställning med stor is och mycket skridskoåkning.
Pär L 106 matcher, 19p, snitt 0.18
Hudson 175 matcher, 40p, snitt 0.23
Nu minns jag inte hur det var med Ogge, men Pär och Hudson var väl båda långt ner i hierarkin, typ mest i 4e linan.
Utifrån det är det kanske lite tidigt att döma ut honom redan innan han har fått visa vad han kan. Nog tror jag han kommer att peta in några puckar. Men såklart blir det en stor omställning med stor is och mycket skridskoåkning.
Poängmakandet får en ju inte att svettas okontrollerat, men när man kollar highlights på hur han gör sina mål, i NHL dessutom, så blir då åtminstone jag lite intresserad.
Litar helt på forre, nånting har man ju sett som passar in hos oss. Tror på succé mot våren rörande Hudson.
Har svårt att tro att han ser sämre ut än Bryggman gjorde i början... Jag ger honom till januari. Lär vara välscoutat, Forre vet vad han gör.
Sent from my SM-S942B using Tapatalk
Sent from my SM-S942B using Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Ganska exakt så tänker jag med.
Se hur Bryggman spelade i grundserien kontra Slutspelet.
Se hur Djuse var i grundserien kontra Slutspelet.
Det är lätt att glömma hur frustrerad man var långa stunder i början kontra hur lyrisk man var i slutet.
-Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Jag hoppas man spinner vidare på Valter och Pär tillsammans och provar Fasching som tredje länk.
Känns perfekt att Valter får lira med en rightare han kan servera några gratismål till.
Känns perfekt att Valter får lira med en rightare han kan servera några gratismål till.
- vonschnauser
Verkar inte bli något med Hardy? Eller väntar man på något?
Tror man väntar på status efter operation och hur rehab går