Verkligen trevlig läsning! Det har varit lite tröttsamt med det det här vi spelar på vårat sätt oavsett vad motståndarna gör-snacket som många av våra tränare har kört med. Såklart ska vi hålla oss till vår spelide. Men samtidigt är det ju bara dumt att inte anpassa sej efter motståndarnas styrkor och svagheter.Knut wrote: ↑03 Apr 2026, 11:50 Det här gillar man (från Norrans rapportering):
”Nu har träningen växlat karaktär, och mycket handlar om att anpassa åkningar och övningar utefter hur tränarna sett att Luleå spelar. Efter ett långt snack i mittzonen om hur AIK ska anpassa sin forecheck efter Luleås spel så kör man i gång, och spelarna ser ut att följa taktiken rätt bra för tränarna ser väldigt nöjda ut. ”
Känns trygt med Hermansson! En betydligt bättre matchcoach än Robban…
Träningsrapporter
Moderator: Styrelsen
Re: Träningsrapporter
Fan,vad man gillar Hermansson
Luleå har en mycket bättre defensiv än Malmö och är mästare på att bevaka en ledning, så viktigt att vi är påslagna och inte släpper in första målet i varje match.
Flossian har dragit ännu en av sina floskler, baserat på hans Fuckeyöga.
-Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Jag ska förtydliga vad jag menade så att t om du Chippen har en chans att förstå.
Malmö gjorde första målet mot oss i alla matcher, förutom i sista matchen där de gjorde noll mål.
Luleå spelade mot Frölunda, ett bra lag. De förlorade en match med 7-0. De vann en match med 1-0 och en med 2-1. Luleå är bra på att gneta på och få tiden att gå, det vet alla som följer ligan, och de är bättre på att bevaka ledningar än Malmö. Står det 0-0 eller de har ledningen, kan de spela sin speciella gnethockey. Hamnar de däremot i underläge så måste de däremot öppna upp och spela en annan typ av hockey för att kvittera. En hockey som de inte är lika bra på. Då kan det rinna iväg till 7-0, istället för att det blir 0-1 eller 1-2.
Därför tror jag att det är viktigare att vi startar matcherna bra och inte släpper in första målet i denna semifinal jämfört med kvartsfinalen mot Malmö.
Behöver du mer förklaring?
Söderström har återigen opererats och kommer missa försäsongen och säsongsinledningen. Hoppas Lampinen kan ta kliv och bli en fullbordad andra målvakt, annars klarar ju Strauss uppenbarligen hög belastning galant.
Lyssnar på podden och börjar få sug efter hockey. Här kommer ett första förslag på kedjor:
Aagard-Lindberg-Hugg
Kommentar: Överflödig.
Valter L-Lindholm-Kaderli
Kommentar: Kaderli får chansen direkt i avvaktan på mister X.
Andreas J-Stjerborg-Voullet
Kommentar: Kedja med mycket fart.
Johnson-Forsfjälls-Davidsson
Kommentar: Lite de som är kvar, alla kan växla upp.
Aagard-Lindberg-Hugg
Kommentar: Överflödig.
Valter L-Lindholm-Kaderli
Kommentar: Kaderli får chansen direkt i avvaktan på mister X.
Andreas J-Stjerborg-Voullet
Kommentar: Kedja med mycket fart.
Johnson-Forsfjälls-Davidsson
Kommentar: Lite de som är kvar, alla kan växla upp.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Hugg-Oscar-Aagaard (Davidsson)
Valter-Pär-JJ
AJ-Stjernborg-Kaderli
Norlund-Zeb-Voullett
Valter-Pär-JJ
AJ-Stjernborg-Kaderli
Norlund-Zeb-Voullett
Någon som hört vad Hugg gjort för att skada sig?
- TigerShark
Tyckte jag läste någonstans att det var utanför hockeyn och en kniv var inblandad.Chippen wrote:Någon som hört vad Hugg gjort för att skada sig?
Skickat från min SM-S931B via Tapatalk
Ok. Kanske som Kalle Corneliusson back in the days, som skar av någon sena i handen/fingret då han skivade gurkaTigerShark wrote: ↑07 Aug 2026, 09:20Tyckte jag läste någonstans att det var utanför hockeyn och en kniv var inblandad.Chippen wrote:Någon som hört vad Hugg gjort för att skada sig?
Någon som kan lägga ut infon om träningen?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Kan ingen ställa någon följdfråga angående när Hugg förväntas vara tillbaka i spelbart skick? Det vore ju intressant att veta om det är veckor eller månader han blir borta.
Dagens formationer:
Jonathan Pudas – Måns Forsfjäll
Pontus Johansson, Arvid Lundberg
Emil Djuse, Viktor Grahn
Frans Haara, Rasmus Bergqvist
Mikkel Aagaard, Oscar Lindberg, Viggo Nordlund
Valter Lindberg, Pär Lindholm, Jonathan Davidsson
Oskar Vuollet, Victor Stjernborg, Andreas Johnson
Jonathan Johnson, Zeb Forsfjäll, Andro Kaderli
Jonathan Pudas – Måns Forsfjäll
Pontus Johansson, Arvid Lundberg
Emil Djuse, Viktor Grahn
Frans Haara, Rasmus Bergqvist
Mikkel Aagaard, Oscar Lindberg, Viggo Nordlund
Valter Lindberg, Pär Lindholm, Jonathan Davidsson
Oskar Vuollet, Victor Stjernborg, Andreas Johnson
Jonathan Johnson, Zeb Forsfjäll, Andro Kaderli
Tankar inför laguppställningen:
- Måns F får chansen tillsammans med Pudas, kan förhoppningsvis spela mer och visa sitt rätt jag. 16 grundseriematcher på två säsonger.
- Fasching lär få chansen med Pär L och Valter L när han kommer.
- Vuollet får chansen med Stjernborg och Andreas J, kan bli en jobbig kedja att spela emot.
- Måns F får chansen tillsammans med Pudas, kan förhoppningsvis spela mer och visa sitt rätt jag. 16 grundseriematcher på två säsonger.
- Vuollet får chansen med Stjernborg och Andreas J, kan bli en jobbig kedja att spela emot.
- Snuskhummern
Spontant så känns AJ, Stjernborg och Kaderli en något mer välkomponerad kedja än med Vuollet. Samtidigt som Fasching som sagt lär gå med Valter och Pär. Däremot tänker jag att det är lite upp till bevis för Vuollet denna säsong att visa att han har vad som krävs. Tycker ändå att JJ, Zeb och Davidsson är en rätt hygglig kedja som ger oss bra bredd långt ner, tycker nästan att det är JJ som isf. borde stå åt sidan för Vuollet åtminstone i 5 mot 5.tazman wrote: ↑10 Aug 2026, 13:33 Tankar inför laguppställningen:
Någon rapport på nya jänkaren?
På bilderna i norran såg det typ ut som han lånat en utrustning. Uselt stuk
På bilderna i norran såg det typ ut som han lånat en utrustning. Uselt stuk
Är det någon som vet vad som är problemet med Djuse?
Brutit ben i foten?
Brutit ben i foten?
Nyss var han dag till dag och nära spel, nu är det minst 6 veckor bort efter att man plötsligt hittat en fraktur i foten.
Hur kan man vara så inkonsekvent i sina bedömingar om spelares rehab? Känns som de händer gång efter gång.
Hur kan man vara så inkonsekvent i sina bedömingar om spelares rehab? Känns som de händer gång efter gång.
Riktigt dåligt att man inte utförde skiktröntgen tidigare
Någon som hört vad som felas Pär?
- TigerShark
Vars har du hört det?Chippen wrote:Någon som hört vad som felas Pär?
Låter somom han bara är sjuk.