Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Markman »

Det där med att bryta trender...
Hur var det det var med AIK och att bryta trender nu igen? Nu var det visserligen klart redan inför match att någon trend skulle brytas, i och med att AIK hade sex raka förluster i Kinnarps Arena medan HV71 ställde upp på isen med förluster i de fyra senaste matcherna. Det är dock inte just att AIKs svit på fyra raka vinster och HVs förlust-dito bryts, utan det är sättet som det görs på som irriterar mig.

Genomgående i hela matchen slarvas det nämligen med passningar och samspel. Puckarna hamnar någon decimeter eller två åt sidan istället för på bladet, vilket gör att det måste korrigeras och hela laget hamnar i otakt med varandra. Läget försvinner och HV hinner gott och väl ställa sig i rätt position. Smålänningarna är vidare klart mycket tyngre i det fysiska spelet och vinner flest sargdueller. Räknar man dessutom ordentliga proppar så vinner HV på knock-out. Men det är inte där det största problemet ligger heller. I första perioden får på kort tid både Hynning och Goren var sitt friläge, där de skrinnar ifrån ”de blåe”, men avsluten är för klena i båda fallen. Det syns att Hynnings självförtroende är ordentligt stukat, för det är ingen skarprättare som åker omkring på isen med den vita tröja nummer 9 direkt. Gorens avslut något bättre, men även där saknas skärpan i avslutet.

Hemvändare, julklappar och retstickor
I HV-lägret var det desto gladare tongångar, där hemvändande Petrasek, återvändande Ledin och pånyttfödde Grillfors stod för kalaset ikväll. Grillfors naturligtvis matchhjälte med sina två mål. Den pöjken måste ha fått sig ett lasersikte i julklapp, för av de 10 mål han har gjort denna säsongen så har inte mindre än sju kommit sedan jul. Petrasek visar direkt att han kommer att bli viktig för HV, då han är inne på isen vid samtliga mål framåt och inget bakåt, spelar mest i HV och har dessutom ett assist på Kristiansens 2-0-mål. Per Ledin var å sin sida svår att missa i matchen, då han gör precis vad han gör bäst – han kryper under skinnet på AIK-spelarna i allmänhet, och Jocke Lindström i synnerhet. Alla vet vi vilken sjuk tävlingsmänniska Jocke är, och Ledin verkar veta precis vilka knappar han ska trycka på för att få Jocke ur balans. En typisk spelare som är så skön att ha i det egna laget, men som man hatar att möta. Ledin är förmodligen en av Sveriges absolut bästa på just den delen av hockey, och visst lyckas han med både Jocke och Holloway ikväll, och i samma avblåsning dessutom.

Ska man försöka se någonting positivt då, för att frångå det Skellefteianska tankesättet som man är född och uppvuxen med. Trots allt visar laget moral och trycker på i slutet av tredje perioden, även om man inte har marginalerna med sig hela tiden. AIK lyckas också reducera till 2-1 genom Bellemare, men oj om man inte blir nedslagna i skridskoskaften igen tämligen omgående. Mindre än två minuter tar det innan det är två mål upp igen, då Grillfors lossar kanonen för andra målet för kvällen. En till reducering i slutminuterna skapar lite darr på manschetten, och även här är det förstakedjan som levererar – denna gång från Holloways hårtskjutande klubba. Närmare än så kommer dock inte AIK ikväll, trots att man plockar ut den för kvällen utmärkte Hadelöv och försöker pressa på. HV visar sig dock för starka i slutänden, och vinner rättvist med 3-2 inför en lyrisk hemmapublik. Är det månne lite Petrasek-effekt?

Ja, det positiva ja..
Förstakedjan gör ju faktiskt det den finns där för: mål. Både 2-1 och 3-2 är som sagt signerat förstalinen. Dock händer det för mycket annat runt kedjan ikväll för att det ska vara riktigt bra. Mycket gruff där Jocke och Holloway är inblandade, men utvisningsbytet Jocke-Ledin är det tveklöst HV som tjänar på, och särskilt när Ledin får med sig en tvåa på Holloway också. Jocke står också för en onödig tackling i ryggen på Ledin efter avblåsning, vilket naturligtvis resulterar i en tvåa till i snickerboa, även om Ledin faller lätt.

Arvidsson får debutera i högsta ligan, och gör det utan att riktigt märkas. Visserligen får han ingen riktig chans till det heller, då han hamnar med en av de puckkåtare spelarna i laget: Möller. Men icke desto mindre hör man med jämna mellanrum hur hackspetten från Kusmark försöker slå hål i isen. Tyvärr kan man dock inte säga annat än att Jimmie och Chrippe saknas i laget. Hynning må vara en rutinerad elitseriespelare, men i ärlighetens namn är det inte mycket som stämmer för honom och han fyller på inget sätt den plats som i vanliga fall innehas av Jimmie.

Slutsats:
Hockey går ut på att göra flest mål. Ikväll satte HV sina lägen, medan AIK inte gjorde det. Det funkar inte att komma ner till Kinnarps Arena och krångla till spelet, bränna frilägen och falla i fällan Per Ledin. Nu är det bara att bryta ihop och komma igen! På återhörande på lördag!

/Markman
redaktionen@northpower.nu
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Tompa »

Ja farten, farten och åter farten i spelet. Det såg väl alla hur långt det räckte mot Färjestad i SM-finalen, för ska vi vara ärliga så var inte AIK nära att hota FBK förra året. Visst, den här upplagan av Färjestad kanske är sämre, men skulle jag tippa så kommer både HV och Färjestad finnas med när semifinalerna börjar. Finns inte farten eller om motståndarna kan sätta stopp för den så ser det mörkt ut, då måste AIK kunna ta kampen framför mål, stå upp i det fysiska spelet och inte låta Per Ledin suga all energi ur laget. Men vi får se i april hur den här spelskickliga men tunna backbesättning klarar av slutspelshockey, förhoppningsvis så bra så guldet kommer hem :)
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Foppas skridskocoach »

Alltså, vi torskar med 3-2 borta mot HV och leder fortfarande serien, men av kommentarerna att döma skulle man kunna tro att vi just torskat med 8-1 hemma mot Oskarshamn. Man brukar snacka om huruvida glaset är halvfullt eller halvtomt men gemene skellefteåsupporter skulle ju för h-e förneka att glaset ens existerar...

Det kanske är lika bra att inse att vi ALDRIG kommer att ha ett lag som är helt perfekt. Det har inget elitserielag någonsin varit och inget kommer någonsin att vara det. Det kommer ALLTID att finnas någonting att gnälla över. Vi må vara för veka fysiskt, men hämtar vi in en massa tyngre pjäser förlorar vi fart och kreativitet och då kommer det att gnällas över det i stället - bara för att ta ett ytterst övertydligt exempel.

Det är kanske läge att ta ett djupt andetag och inse att vi mötte HV borta och var ytterst marginellt sämre än dem. Katastrof? Nja...
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

+1, en knöl på vägen. Nu lyfter vi blicken och jämnar Scandinavium med marken.

Vi kan fortfarande ärligt sjunga "Hej här är vi, Sveriges bästa lag!"
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by 374 »

VonCheese wrote:
Chippen wrote:
VonCheese wrote:Lindgren och Hadelöv får skämmas idag! Till viss del även Lundberg.
Hadelöv? Han var väl typ den enda som ville vinna den match, så vad ska han skämmas för? Att han inte gjorde målen åt utespelarna oxå eller?
Påstår du att Hadelöv var bra?!
Med Jocke i mål, hade vi vunnit.
Sista målet ska Hadelöv självklart ta, kanske även första.
Det går inte att ens andas kritik mot Hadelöv på det här forumet, många tycks tro att Hadelöv är en toppmålvakt i Elitserien.

Angående matchen så är det inte så mycket att säga, HV var mer motiverade och vann rättvist. AIK var dåliga men hade ändå tillräckligt med chanser att vinna.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by 374 »

Tompa wrote:Ja farten, farten och åter farten i spelet. Det såg väl alla hur långt det räckte mot Färjestad i SM-finalen, för ska vi vara ärliga så var inte AIK nära att hota FBK förra året. Visst, den här upplagan av Färjestad kanske är sämre, men skulle jag tippa så kommer både HV och Färjestad finnas med när semifinalerna börjar. Finns inte farten eller om motståndarna kan sätta stopp för den så ser det mörkt ut, då måste AIK kunna ta kampen framför mål, stå upp i det fysiska spelet och inte låta Per Ledin suga all energi ur laget. Men vi får se i april hur den här spelskickliga men tunna backbesättning klarar av slutspelshockey, förhoppningsvis så bra så guldet kommer hem :)
Skillnaden mellan FBK och AIK var att FBK hade en målvakt och AIK hade Hadelöv.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

Våran överbelastningspresstaktik i egen zon funkade inte så bra igår.
Dels för att vi inte riktigt var på tå, vilket man måste om man ska spela så.
Dels för att HV är puck- och passningsskickliga och har kyla nog för att konstruktivt spela sig ur de situationerna.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

374 wrote:
Tompa wrote:Ja farten, farten och åter farten i spelet. Det såg väl alla hur långt det räckte mot Färjestad i SM-finalen, för ska vi vara ärliga så var inte AIK nära att hota FBK förra året. Visst, den här upplagan av Färjestad kanske är sämre, men skulle jag tippa så kommer både HV och Färjestad finnas med när semifinalerna börjar. Finns inte farten eller om motståndarna kan sätta stopp för den så ser det mörkt ut, då måste AIK kunna ta kampen framför mål, stå upp i det fysiska spelet och inte låta Per Ledin suga all energi ur laget. Men vi får se i april hur den här spelskickliga men tunna backbesättning klarar av slutspelshockey, förhoppningsvis så bra så guldet kommer hem :)
Skillnaden mellan FBK och AIK var att FBK hade en målvakt och AIK hade Hadelöv.
Skitsnack! Skillnaden mellan lagen var att HV var bättre.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by kurtivar »

efter att gårdagens ilska har försvunnit så förundras jag övar att inte någon skellefteå spelare slogs mot ledin. såna här gånger ska goren säga till tränarna (eller tvärtom) att "jag ska spela mot ledin." och sen gå ut och slåss med han, jag kan lätt slänga en hundring till lee gorens böter. som någon annan skrev, synd att det bara är lindström och holloway som visar känslor. helt fel spelare att göra det.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by 374 »

Rampa wrote:
374 wrote:
Tompa wrote:Ja farten, farten och åter farten i spelet. Det såg väl alla hur långt det räckte mot Färjestad i SM-finalen, för ska vi vara ärliga så var inte AIK nära att hota FBK förra året. Visst, den här upplagan av Färjestad kanske är sämre, men skulle jag tippa så kommer både HV och Färjestad finnas med när semifinalerna börjar. Finns inte farten eller om motståndarna kan sätta stopp för den så ser det mörkt ut, då måste AIK kunna ta kampen framför mål, stå upp i det fysiska spelet och inte låta Per Ledin suga all energi ur laget. Men vi får se i april hur den här spelskickliga men tunna backbesättning klarar av slutspelshockey, förhoppningsvis så bra så guldet kommer hem :)
Skillnaden mellan FBK och AIK var att FBK hade en målvakt och AIK hade Hadelöv.
Skitsnack! Skillnaden mellan lagen var att HV var bättre.
Jag pratar om SM-finalen. Igår var HV bättre.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Chippen »

Visst går det att kritisera Hadelöv, men att göra det efter matchen igår är ju så himla banalt. Han var kanske den enda som ville vinna match och höll oss kvar i första perioden.

Han har kanske inte spelat lika stabilt som förra säsongen, men han spelar fortfarande säker i målet när han spelar. Visst så bör det trilla över mot att bli mera Jocke som startar matcherna framöver.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by smogz »

Tycker Skellefteå lät HV71 vinna genom att inte göra försvarspressen fullt ut och tvingade därmed sig själva till ett statiskt försvarsspel sin inte laget är byggt för.

H v bättre igår.

Vi vinner inte sm-Guld med Jimmie, crippe, Skoogs och styrman borta. Såna förluster klarar inget lag. För att vinna Guld krävs Förutom skicklighet också tur, i det ingår tur med skador.

Håller med om att Goren borde tagit ut Ledin och att Hadelöv var bästa spelare i AIK igår.

Annars tycker jag på axlarna åt denna förlust. En skitmatch mitt i lunken.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Tompa »

374 wrote:
Tompa wrote:Ja farten, farten och åter farten i spelet. Det såg väl alla hur långt det räckte mot Färjestad i SM-finalen, för ska vi vara ärliga så var inte AIK nära att hota FBK förra året. Visst, den här upplagan av Färjestad kanske är sämre, men skulle jag tippa så kommer både HV och Färjestad finnas med när semifinalerna börjar. Finns inte farten eller om motståndarna kan sätta stopp för den så ser det mörkt ut, då måste AIK kunna ta kampen framför mål, stå upp i det fysiska spelet och inte låta Per Ledin suga all energi ur laget. Men vi får se i april hur den här spelskickliga men tunna backbesättning klarar av slutspelshockey, förhoppningsvis så bra så guldet kommer hem :)
Skillnaden mellan FBK och AIK var att FBK hade en målvakt och AIK hade Hadelöv.
Återigen skitsnack, skillnaden var mkt större än så. Inse fakta, FBK var flera klasser bättre plus att dom vet hur man vinner SM-guld.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Zimme »

En hårdare väg fram till finalen, skador på i princip hela 1:a femman samt magsjuka var väl det som främst fällde AIK.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Rollie »

Vart har pressen och överbelastnigen på motståndarna i egen zon tagit vägen? Tycker det har börjat fuskas i det promille för promille under en lång tid för att nu vara i ganska obefintligt åtminstone i bp. Det jag stör mig på mest är när våra fw åker mot en moståndarback som står på blå men inte tar åkningen ända fram utan bromsar in någon meter i från. Det ger backen det utrymmet och den tiden att göra något vettigt av pucken till skillnad från att bli stressad och handla i panik. Det är så djävulskt viktigt att vi spelar med den här pressen och överbelsastningen sett till våra backar som inte är några som vinner speciellt många man-man dueller.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Zimme »

Rollie wrote:Vart har pressen och överbelastnigen på motståndarna i egen zon tagit vägen? Tycker det har börjat fuskas i det promille för promille under en lång tid för att nu vara i ganska obefintligt åtminstone i bp. Det jag stör mig på mest är när våra fw åker mot en moståndarback som står på blå men inte tar åkningen ända fram utan bromsar in någon meter i från. Det ger backen det utrymmet och den tiden att göra något vettigt av pucken till skillnad från att bli stressad och handla i panik. Det är så djävulskt viktigt att vi spelar med den här pressen och överbelsastningen sett till våra backar som inte är några som vinner speciellt många man-man dueller.
Har ju varit så både i år och i fjol, laget gör ett par dåliga matcher sen tar man sig i kragen och kör järnet i 3-4 matcher innan bekvämligheten smyger sig på, då torskar man 1-2 matcher innan man rycker upp sig och så håller man på.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by bsa »

Period ett: HV klart bättre Hade håller oss kvar i matchen.
Period två: Vi spelar minst jämt heller lite övertag HV gör 1-0. AIK ökar tempot på väg att ta över HV 2-0.
Period tre: Man hoppas på kvitering innan 10 min den kommer. HV gör 3-1 ganska omgående. 3-2 kommer för sent.
Slutsats, lite fel på inställning, lite missflyt med målen och HV mer att spela för.
Tror ni verkligen att det skulle räcka för HV i en slutspels serie mot AIK? :shock:
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

374 wrote:Jag pratar om SM-finalen. Igår var HV bättre.
Aha. Sorry, men jag tog för givet att vi diskuterade gårdagens match här.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Skidrow »

374 wrote:
Tompa wrote:Ja farten, farten och åter farten i spelet. Det såg väl alla hur långt det räckte mot Färjestad i SM-finalen, för ska vi vara ärliga så var inte AIK nära att hota FBK förra året. Visst, den här upplagan av Färjestad kanske är sämre, men skulle jag tippa så kommer både HV och Färjestad finnas med när semifinalerna börjar. Finns inte farten eller om motståndarna kan sätta stopp för den så ser det mörkt ut, då måste AIK kunna ta kampen framför mål, stå upp i det fysiska spelet och inte låta Per Ledin suga all energi ur laget. Men vi får se i april hur den här spelskickliga men tunna backbesättning klarar av slutspelshockey, förhoppningsvis så bra så guldet kommer hem :)
Skillnaden mellan FBK och AIK var att FBK hade en målvakt och AIK hade Hadelöv.
Om du klagar på en spelare när den har gjort en dålig match ja, men nu klagar du på den spelaren som med god marginal var bäst i laget mot HV.

2 fel som gjordes var Goren lämnade sin kille i BP och då gjorde han 1-0 sen slarvade Alm / Lindgren med pucken så HV fick göra ett mål till.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Om matchen igår kan man väl säga att Hv såg fan så mycket mer motiverade ut. Segern var också odiskutabelt rättvis anser jag. Inte tycker jag däremot att Skellefteå var dåliga. De var mindre bra än Hv och sämre än förväntat. Och sämst var ju när man skulle vända spelet. Då spelade man fast sig själva gång på gång. Istället för att sätta hård press på motståndarna låter man dessa sätta sig själva under stundtals extremt hård press. Det strulades enormt med uppspelen från både backar och forwards och liknande spel håller inte i ett slutspel. Nu är det ju inte slutspel och vi får hoppas att det ser bättre ut när det kör igång.
Tycker även att Hv tilläts lite över gränsen-spel ibland, framförallt i andra perioden. För så vitt jag vet är det inte tillåtet att använda armar, händer och klubba som hävstång och vräka motståndaren över ända. Vilket skedde ett flertal gånger. Och Jockes tackling på Ledin, var det verkligen charging? Jag hann inte se hela sekvensen, men....
Appropå Ledin. Hans käft klapprar ju mer än en sexcylindrig sidventilare från fyrtio-talet. :evil: Att inte domarna blivit döva ännu? Eller, det kanske dom har. 8-)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Noterat
Att Aik:s spel igår periodvis såg segt ut tillskriver jag den vila man haft sedan lördag förra veckan. Inte ens Linkan var på sitt allra främsta åk-humör.
Att fel spelare fick friläge nr. ett.
Att Alm fick en tvåa för precis samma sak en hemmaspelare åstadkom på Möller.
Att Klingberg även kan tacklas.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg 41 - 26/1 kl. 19.00 - HV71 - Skellefteå AIK

Post by 374 »

Rampa wrote:
374 wrote:Jag pratar om SM-finalen. Igår var HV bättre.
Aha. Sorry, men jag tog för givet att vi diskuterade gårdagens match här.
Det var ett rimligt antagande med tanke på trådens rubrik.
Locked