Silly Season 24/25

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

tazman

Re: Silly Season 24/25

Post by tazman »

Fdskebo wrote: 04 Dec 2024, 11:58
nr86 wrote: 04 Dec 2024, 11:34 Valter kommer fylla Lirres skridskor verkar aik tänka. Helt rätt men Lirres defensiva skills kommer att saknas.

https://www.skellefteaaik.se/article/rq ... n5bi1/view
Känns väl snarare som att Zeb Forsfjäll tar den platsen.
Helt enig att Zeb F borde ta den mer framträdande roll, jag tycker dock inte alls att han har kommit upp i nivå under denna säsongen, och jag är medveten om att det är få spelare som har kommit upp i normal nivå.

Min bild är att framförallt de senaste matcher är att när vi sätter in vår fjärdekedja så skapas det nästa ingenting framåt samtidigt som att de har för lätt att bli fast i egen zon, mycket av detta ansvar vilar på att center behöver ligga rätt, vinna sina närkamper och vara ett ankar i sin formation.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
nr86

Post by nr86 »

Är vi intresserade av Ranta? Silly season för nästa säsong går säkert för högtryck just nu. Undrar hur aik tänker kring Heikkinen.
krysset

Post by krysset »

Ränta vore inte fel att få. Det är väl den forward i Modo som i mitt tycke är något att ha.

Hur blir det med en som Hugg? Hur blir det med Max, Heikkinen?

Brandsegg, Eriksson och Davidsson kan vi garanterat räkna bort.
lappri

Post by lappri »

krysset wrote: 04 Dec 2024, 17:43 Ränta vore inte fel att få. Det är väl den forward i Modo som i mitt tycke är något att ha.

Hur blir det med en som Hugg? Hur blir det med Max, Heikkinen?

Brandsegg, Eriksson och Davidsson kan vi garanterat räkna bort.
Hugg har ju kontrakt till 27/28. Max har kontrakt över nästa säsong. Heikkinen är den enda med utgående av de listade. De tidigare två är de inget annat än att räkna med.
Odgers

Post by Odgers »

Lite skeptisk till Ranta, verkar vara lite för mycket humörslirare för min smak. Som någon nämnde tidigare vore Fortier från löven riktigt intressant, och varför inte Theocharidis från löven också om vi lika håller på.
Vad tror vi händer med Wingerli om han vänder hemåt. Är AIK beredda att öppna lädret för hans tjänster?
Frantisek Pospisil

Post by Frantisek Pospisil »

Tycker i allt svammel härinne man inte helt ska glömma bort Tim Barkemo som går i OBSklass i BIK. Stort ansvar och gör en bra säsong därnere. Spelar fö forward ikväll mot Vimmerby.
Snuskhummern

Post by Snuskhummern »

Eftersom vi bara har Hugg, A Johnson, Max och Vuollet som ytterforwards till nästa säsong så förutsätter jag att vi spanar in lite allt möjligt. Det behöver inte betyda att vi kommer värva honom. Men det är många forwardsplatser som ska fyllas.

Spelar vi våra kort rätt så kan det bli väldigt bra.
Chippen

Post by Chippen »

Vi ska tydligen vara intresserade av Carl Klingberg oxå. Varör är min stora fråga. Han visade med tydlighet att han inte hör hemma i SHL längre.

MBN kommer vi tappa. Han lär åka över till NHL/AHL.

Heikkinen har snart fått 1.5 säsong och verkar inte gå framåt. Så bor bort.

JJ spelar verkligen inte bra nog för att stanna, men samtidigt besitter han stor kapacitet. Kan gå hur som.

Davidsson och Eriksson är bye bye.

Lindberg, Lindholm och Dzierkals måste förlängas med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre

Post by marre »

Inte fan bryter dom med JJ.Pär har ju redan förlängt.
lappri

Post by lappri »

Förutsätter att Lindberg spelar karriären ut.
Chippen

Post by Chippen »

marre wrote: 04 Dec 2024, 21:22 Inte fan bryter dom med JJ.Pär har ju redan förlängt.
Läste bara på Norran och där varken Pär eller JJ listad som spelare under kontrakt, men ser nu att det bara var ytterforwards.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Talbot25

Post by Talbot25 »

Chippen wrote: 04 Dec 2024, 20:52
Heikkinen har snart fått 1.5 säsong och verkar inte gå framåt. Så bort.

Lindberg, Lindholm och Dzierkals måste förlängas med.
Såhär halvvägs in på säsongen så hade jag nog utöver Söderström och Martins gett Heikkinen NP-trophy. Trots sin ringa storlek så är han väldigt stryktålig och han har en förmåga att skapa med sitt skott. Det kanske inte alltid sitter men skapar returer och oreda. Hans raka oömma spel sticker ut i en ganska mjuk trupp.
king_louie

Post by king_louie »

Odgers wrote: 04 Dec 2024, 18:39 Som någon nämnde tidigare vore Fortier från löven riktigt intressant
Men varför Fortier? Ser ut som en något upphottad version av #71. Löven har ju flera forwards som är bättre, Fredrik Forsberg som inte dög i HV tex.
Vidhåller att den bästa jag sett i AS är SSK's Nolan Stevens.
ossian

Post by ossian »

Heikinnen har lite problem med tekniken och soelsinnet ibland, men trots sin litenhet ger han garnet i alla situationer. Tycker precis som tidigare skribent att det ar han och Dzierkals som visar bast installning.

Bygger man ett lag kan man inte bara ha finsnidare och tekniker, men behover aven ha speed och kraft. Heikinen ar en av fa som aker garnet. Ser hellre att man ger en spelare som Voullett en chans I en offensiv kedja an att man later honom gnugga i 4e och sen varvar man in en offensiv spelare som inte ar mycket battre.
Chippen

Post by Chippen »

Talbot25 wrote: 05 Dec 2024, 01:40
Såhär halvvägs in på säsongen så hade jag nog utöver Söderström och Martins gett Heikkinen NP-trophy. Trots sin ringa storlek så är han väldigt stryktålig och han har en förmåga att skapa med sitt skott. Det kanske inte alltid sitter men skapar returer och oreda. Hans raka oömma spel sticker ut i en ganska mjuk trupp.
Tur man kan se det från olika håll.
Jag hade haft Arvid Lundberg som kandidat ist för Heikkinen.

För att vara målskytt så tycker jag han är för dålig på att träffa mål, och jag tycker han har ett för dåligt spelsinne och tappar flr mycket puck.

Nästan så jag tror att det skulle märkas väldigt lite om man rakt av bytte plats på Heikkinen och Davidsson.
Empress

Post by Empress »

Vet att det är uttjatat ämne - men varför är ”alla” unga egna stjärnor som slagit igenom i aik senaste åren relativt småväxta? Voullet, Valter, Pellika
GroovyEd

Post by GroovyEd »

Empress wrote: 05 Dec 2024, 12:27 Vet att det är uttjatat ämne - men varför är ”alla” unga egna stjärnor som slagit igenom i aik senaste åren relativt småväxta? Voullet, Valter, Pellika
Salomonsson 187cm, Haara 186cm, Vesterlund 188cm. Sen är väl 180 (Pellikka och Vuollet) inte särskilt småväxt?
lobo

Post by lobo »

Håller med, och Bergqvist
Det kändes så ganska länge, men svårt att klaga nu..

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
nr86

Post by nr86 »

Adam Larsson………
Talbot25

Post by Talbot25 »

Chippen wrote: 05 Dec 2024, 11:00
Talbot25 wrote: 05 Dec 2024, 01:40
Tur man kan se det från olika håll.
Jag hade haft Arvid Lundberg som kandidat ist för Heikkinen.

För att vara målskytt så tycker jag han är för dålig på att träffa mål, och jag tycker han har ett för dåligt spelsinne och tappar flr mycket puck.

Nästan så jag tror att det skulle märkas väldigt lite om man rakt av bytte plats på Heikkinen och Davidsson.
Glömde Arvid troligtvis för att han var så bra i slutspelet och är mänsklig nu. Har du någonsin sett Davidsson åka rakt in i en situation utan att bromsa eller gå in med klubban först. Heikkinen har hjärta det har inte Davidsson som jag placerar tillsammans i samma menlösa fack som Jakob "Swish" Olofsson ,Hynning och Toni Kallela.
lobo

Post by lobo »

Är det inte därför man kanske är lite intresserade av Carl Klingberg också måntro, tyngd, bra hydda, går rakt på mål (iaf gjorde..)
Jag har inte förstått varför han inte fick speltid i Frölunda? Någon som vet?

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Talbot25

Post by Talbot25 »

lobo wrote: 05 Dec 2024, 16:38 Är det inte därför man kanske är lite intresserade av Carl Klingberg också måntro, tyngd, bra hydda, går rakt på mål (iaf gjorde..)
Jag har inte förstått varför han inte fick speltid i Frölunda? Någon som vet?

Han har öppnat starkt i FInland men den ligan passar nog Carl bättre, mindre plan och det går långsammare. Har svårt att se vad han kan tillföra här förutom att han är en skön prick.
Men han kanske kanske kan ta en Kühnhackl-roll.
Ett kul scenario är ju om bröderna skulle göra en Johnsson-resa i Skellefteå. John Klingberg lär ju inte få något särskilt bra NHL-kontrakt om han kommer tillbaka från sin skada.
ossian

Post by ossian »

Skulle Aagard kunna vara en forward i AIK? Malskytt, retsticka, oom
king_louie

Post by king_louie »

Sampo Ranta som det pratas om var riktigt bra i MoDo
ossian

Post by ossian »

king_louie wrote: 05 Dec 2024, 21:17 Sampo Ranta som det pratas om var riktigt bra i MoDo
Valdigt skicklig med pucken men ingen grovjobbare direkt.
Aven Bernhard pa backen ar riktigt bra. Rundblad har vart bra I matcherna mot oss
marre

Post by marre »

Jocke var inte heller nån grovjobbare.Visst finns det en oro över Ranta,men satan vad vass han är framåt.
ossian

Post by ossian »

Rampa ar valdigt skicklig framat men den typ av spelare man maste anpassa resten av kedjan runt, med pucken i anfallszon ar han helt klart en av ligans skickligaste
Foppas skridskocoach

Post by Foppas skridskocoach »

Rampa känns typ som Juhamatti Aaltonen, men med mindre kaxig framtoning.
Tigerränderna går aldrig ur.
Lubbe

Post by Lubbe »

Blir Vesterlund hemkallad under JVM?
Har vi nån annan utlånad spelare just nu?
Chippen

Post by Chippen »

Lubbe wrote: 06 Dec 2024, 11:00 Blir Vesterlund hemkallad under JVM?
Har vi nån annan utlånad spelare just nu?
Det borde han verkligen bli.

Barkemo är väl inte på lån va? Visst blev det en regelrätt övergång?
Post Reply