Silly Season 24/25

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress

Re: Silly Season 24/25

Post by Empress »

nr86 wrote: 09 Oct 2024, 15:45 Håller med om att 20 inte riktigt kommit upp i nivå som åtminstone jag trodde han skulle hålla. Har inte kemin riktigt med Max och Pär och jag hoppas tränarna vågar göra något. Tycker däremot att Max och Pär definitivt kommit igång bra. Får de dessutom kemi med en tredjelänk kan vi hota än mer.
Som 39-åring gå från SSK till Formula1 hockey i AIK måste setts som en viss chanstagning. Han hade säkert snabbare anpassat sig i ett shl-lag som inte anfaller i full kareta. I pp syns Erikssons skill bättre.
Låt oss se om ett par månader alla fall.
king_louie

Post by king_louie »

tazman wrote: 09 Oct 2024, 15:43 Hur då kastar om?
Pär centrade mellan the Johnssons på träningen
Valter gick in på Pärs plats mellan Max och #20
Talbot25

Post by Talbot25 »

Empress wrote: 09 Oct 2024, 15:52
nr86 wrote: 09 Oct 2024, 15:45 Håller med om att 20 inte riktigt kommit upp i nivå som åtminstone jag trodde han skulle hålla. Har inte kemin riktigt med Max och Pär och jag hoppas tränarna vågar göra något. Tycker däremot att Max och Pär definitivt kommit igång bra. Får de dessutom kemi med en tredjelänk kan vi hota än mer.
Som 39-åring gå från SSK till Formula1 hockey i AIK måste setts som en viss chanstagning. Han hade säkert snabbare anpassat sig i ett shl-lag som inte anfaller i full kareta. I pp syns Erikssons skill bättre.
Låt oss se om ett par månader alla fall.
Han har inte slagit bort en passning i PP, alla passningar sitter där de ska, han blir tyvärr fastcheckad mot sargen när han inte får den där lilla extra tiden i PP. Han är dock rätt duktig att vinna duellen och komma ut med pucken igen. Det påminner lite om den där säsongen Jocke inte gjorde ett poäng på 12 matcher i SHL-starten och det var främst otur och att PP inte fungerade. Marcus bör kika på videor från Jocke för han behöver inte passa hela tiden han får åka in mellan cirklarna och skjuta också.
bruno

Post by bruno »

Detta blir egentligen Silly 25/26, men beroende på hur målvaktssituationen ser ut nästa säsong så verkar vår gamle J20-målvakt, Jonathan Stålberg, vara ett namn att hålla koll på.

Inte sett någon match men statistikmässigt har han haft en sensationellt bra start med Gnaget denna säsong. Startat 6/7 matcher, 1,49 GAA och 95,03 SVS%.

Gurra har kontrakt, Söderström vill man nog ha kvar och Härenstam ska förmodligen beredas en plats så ska nog hända mycket innan det blir aktuellt med ny målvakt utifrån däremot.
Snuskhummern

Post by Snuskhummern »

Hursomhelst borde vi hitta en billigare lösning på målvaktsidan, typ Söderström och en billig utvecklingsbar målis. Kontra två dyra kontrakt som vi har nu.
Empress

Post by Empress »

Möjligen en elak kommentar, men Linus har väl varit väldigt på och av vad gäller ”skador eller liknande” sedan han kom till AIK? Ändå bästa målvakten i serien när det väl gäller.

Så vilken NHL klubb skulle signa honom under ovan premisser. Jag tror AIK har goda möjligheter behålla Linus på ett längre och hyfsat välbetalt kontrakt.
lappri

Post by lappri »

Empress wrote: 10 Oct 2024, 10:21 Möjligen en elak kommentar, men Linus har väl varit väldigt på och av vad gäller ”skador eller liknande” sedan han kom till AIK? Ändå bästa målvakten i serien när det väl gäller.

Så vilken NHL klubb skulle signa honom under ovan premisser. Jag tror AIK har goda möjligheter behålla Linus på ett längre och hyfsat välbetalt kontrakt.
Tror (hoppas för vår skull) Linus har kommit till insikten att NHL inte är något som kommer fungera för honom, just då det verkar vara stora bestyr att få det hela att gå ihop off-ice. Känslan är att AIK verkar passa honom väldigt bra på de flesta plan, därav att han fortfarande är under kontrakt hos oss.

Sen om han har några andra planer är ju omöjligt att sia om. Av någon anledning så har det ”bara” kritats på kontrakt som varit på en säsong i stöten. Om det är pga AIK eller Linus har jag ingen info om. Hoppas innerligt att det förlängs med honom, en direkt avgörande spelare.
Chippen

Post by Chippen »

Hahahaa!
#20 har fått vaddå 12 matcher och det pratas om att inte håller måttet etc. Det blir så komiskt när man ser #26 yra omkring på isen fortfarande, och detta efter en säsong.

Heikkinen är ju den första att behöva flytta på sig från sin kedja om det kommer in en ny forward.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
TigerShark

Post by TigerShark »

Chippen wrote:Hahahaa!
#20 har fått vaddå 12 matcher och det pratas om att inte håller måttet etc. Det blir så komiskt när man ser #26 yra omkring på isen fortfarande, och detta efter en säsong.

Heikkinen är ju den första att behöva flytta på sig från sin kedja om det kommer in en ny forward.
Klaga inte på Heikkinen, han styrde ju in en för bara 2 dagar sedan!

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

Empress

Post by Empress »

https://www.skellefteaaik.se/article/q0 ... n5bi1/view

Ska man tro Oskar Nilsson indisponibel?
marre

Post by marre »

Herregud,börjar ju bli pinsamt.
tazman

Post by tazman »

marre wrote: 10 Oct 2024, 13:16 Herregud,börjar ju bli pinsamt.
Framförallt finnas alla möjligheter och uppslag för Norran att ställa direkta frågor till Forsell kring hur planeringen kring silly season och hur det går för backvärvningen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
king_louie

Post by king_louie »

Empress wrote: 10 Oct 2024, 11:52 https://www.skellefteaaik.se/article/q0 ... n5bi1/view

Var min tanke också.

Men ska vi vekligen låna in en back som inte platsar i SSK? Är det inte bättre ge våra lovande juniorer istid?
Fdskebo

Post by Fdskebo »

king_louie wrote: 10 Oct 2024, 14:58
Empress wrote: 10 Oct 2024, 11:52 https://www.skellefteaaik.se/article/q0 ... n5bi1/view

Var min tanke också.

Men ska vi vekligen låna in en back som inte platsar i SSK? Är det inte bättre ge våra lovande juniorer istid?
Han får väl hålla sig på sin sida blå och försöka städa framför eget mål...

Men som tazman skrev här ovan, vore önskvärt om Norran låg på om hur det går med backvärvningarna.
För Måns är ju långtidsskadad och Petter inte ersatt.
Chippen

Post by Chippen »

TigerShark wrote: 10 Oct 2024, 11:37
Chippen wrote:Hahahaa!

Klaga inte på Heikkinen, han styrde ju in en för bara 2 dagar sedan!

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Haha, jojo...han hann väl inte undan 😀

Men ytterst märkligt att Voullet blir placerad i en 4:e line och Heikkinen fortsätter få spela i en producerande kedja. Jag tror att man skulle få ut mera av respektive spelare och kedja om man skiftade plats på de två.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08

Post by ante08 »

Undrar om man är på väg att låna ut Lukas Vesterlund?
Ser att han spelar med J20 ikväll!
Snuskhummern

Post by Snuskhummern »

Med MBN i laget så lär han inte platsa då han inte lär knipa Valter Lindbergs centerplats och Vuollet bör gå före som ytterforward.
cleo

Post by cleo »

Snuskhummern wrote: 11 Oct 2024, 18:30 Med MBN i laget så lär han inte platsa då han inte lär knipa Valter Lindbergs centerplats och Vuollet bör gå före som ytterforward.
Hoppas han får en bra plats i ett HA lag så han får växa till sig på alla plan.
marre

Post by marre »

Med tanke på den tid det tar hitta 1 ny back,får man väl anta att Forsfjäll ersätts av Bergqvist.Fan vi tappar ju ASP några veckor också.Forre spelar ett högt spel.Som många skrivit skulle en intervju vara läglig nu.
kopitar

Post by kopitar »

marre wrote: 13 Oct 2024, 20:02 Med tanke på den tid det tar hitta 1 ny back,får man väl anta att Forsfjäll ersätts av Bergqvist.Fan vi tappar ju ASP några veckor också.Forre spelar ett högt spel.Som många skrivit skulle en intervju vara läglig nu.
Vem ska fixa den intervjun, inte norran iallafall. Har dom ställt en granskande fråga någon gång?
Empress

Post by Empress »

kopitar wrote: 13 Oct 2024, 20:31
marre wrote: 13 Oct 2024, 20:02 Med tanke på den tid det tar hitta 1 ny back,får man väl anta att Forsfjäll ersätts av Bergqvist.Fan vi tappar ju ASP några veckor också.Forre spelar ett högt spel.Som många skrivit skulle en intervju vara läglig nu.
Vem ska fixa den intervjun, inte norran iallafall. Har dom ställt en granskande fråga någon gång?
Eller vad som fattas O Nilsson?
Håkan

Post by Håkan »

Hade jag suttit med i AIKs sportgrupp hade jag röstat för att släppa tanken på att "ersätta Granberg".
Tycker Pontus J är klockren, Måns kommer väl tillbaka någon gång, rightarsidan står vi starka, finns storlek bland de yngre, många yngre har vi, spara slantarna o oerhört svårt få någon helt ny utifrån att fungera mitt i säsong.
Skulle exempelvis någon beprövad med förflutet i AIK som Hardy H-A vilja återvända är en annan sak.
Skulle nästan säga att det är höjden av ekonomiskt slöseri o sportslig chanstagning o vansinne att nu stressat värva oprövat utifrån. Man är i serietoppen med många egna yngre som kan fylla på o fungerar.
nordan
Foppas skridskocoach

Post by Foppas skridskocoach »

Håkan wrote: 14 Oct 2024, 05:07 Hade jag suttit med i AIKs sportgrupp hade jag röstat för att släppa tanken på att "ersätta Granberg".
Tycker Pontus J är klockren, Måns kommer väl tillbaka någon gång, rightarsidan står vi starka, finns storlek bland de yngre, många yngre har vi, spara slantarna o oerhört svårt få någon helt ny utifrån att fungera mitt i säsong.
Skulle exempelvis någon beprövad med förflutet i AIK som Hardy H-A vilja återvända är en annan sak.
Skulle nästan säga att det är höjden av ekonomiskt slöseri o sportslig chanstagning o vansinne att nu stressat värva oprövat utifrån. Man är i serietoppen med många egna yngre som kan fylla på o fungerar.
Det är ingen panik i det korta perspektivet, men Rasmus Bergqvist skulle behöva ta orimliga kliv i sin utveckling för att ta på sig rollen som jourhavande polis och avskräckande faktor i ett slutspel. Någonstans på vägen kommer vi att behöva lösa en ”ersättare för Granberg” om vi vill gå in i slutspelet med goda chanser att försvara guldet.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen

Post by Chippen »

Håkan wrote: 14 Oct 2024, 05:07 Hade jag suttit med i AIKs sportgrupp hade jag röstat för att släppa tanken på att "ersätta Granberg".
Såklart att det finns mycket i de yngre att hämta, men ingen av dem kan anta en den roll som PG hade, och det är en roll som inte är ersatt och en roll som behöver ersättas. Måns är tillbaka i jan-feb, om det vill sig väl och även där så kan han inte ersätta den roll som PG hade.

Så hade jag suttit i sportgruppen och någon lagt fram att vi ska släppa tanken på att "ersätta PG", så hade jag röstat emot det.
nr86

Post by nr86 »

Håller med om att det kan funka kortsiktigt med egna juniorer och inlånade spelare. Men inte när det börjar hetta till. Då måste vi få in avlastning på 52,64,5 och 25. Haara har inte varit glimrande efter sin skada och Bergqvist gör det bra men räcker inte riktigt till när det brinner. Vad är fatt med 58? Vi kan inte ha denna belastning på 64 och 52 i längden. Vore väldigt kostsamt om någon av dessa herrar också gick sönder. Gissar att marknaden är tunn eftersom Forsell inte lyckats ro något i hamn.
kopitar

Post by kopitar »

Målvaktssidan måste ju lösas, funkar inte att ta in Rautio hela tiden.
marre

Post by marre »

Förstår inte bekymret,är ju bara ta hem Hellnemo
Chippen

Post by Chippen »

marre wrote: 14 Oct 2024, 17:48 Förstår inte bekymret,är ju bara ta hem Hellnemo
Det behöver ju inte vara så enkelt.
Finns ju något som heter "låneavtal".
Håkan

Post by Håkan »

Vi har ju så sällan lyckats med polisvärvningar. Visst en Sevc gör nytta.
Men Frögren o Urbom tvek på de. Resten senaste åren ska vi inte tala om.
nordan
kopitar

Post by kopitar »

Atvars Tribuncovs vad gör han nu förtiden ?
Post Reply