Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3081
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Foppas skridskocoach »

Allt att vinna efter kvällens otroligt sköna seger. Samtidigt har Rögle kniven mot strupen. Att torska båda hemmamatcherna vore förödande.

Jag hoppas att vi kan spela ännu mer disciplinerat på lördag, samtidigt som vi kan göra det utan jättestor press. Låt dem drabbas av desperation och sätt lägena när de dyker upp så ska det nog ordna sig!
Tigerränderna går aldrig ur.
Tompa
Posts: 526
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Tompa »

Exakt, kan vi minimera våra misstag så tar vi det här.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Micke »

Vinner vi så kommer vi ta guldet. Om någon får sniff på en bortabiljett är jag intresserad. Såg att det dök upp några sent till dagens match, men dessvärre missade jag det.
User avatar
Markman
Posts: 7853
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Markman »

Lite bränsle inför nästa hemmamatch:
Ryfors - Vi har fantastiska fans och de är där uppe bland de bästa i Europa. Jag säger inte att det var jättedåligt i Skellefteå, bara att det var bra mycket bättre här. Det var värdigt en final.
Jag tyckte personligen att det var långa perioder när det var rätt tyst i Catena Arena, i alla fall utifrån tv-sändningen.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
king_louie
Posts: 595
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by king_louie »

Markman wrote: 25 Apr 2024, 23:34 Lite bränsle inför nästa hemmamatch:
Ryfors - Vi har fantastiska fans och de är där uppe bland de bästa i Europa. Jag säger inte att det var jättedåligt i Skellefteå, bara att det var bra mycket bättre här. Det var värdigt en final.
Jag tyckte personligen att det var långa perioder när det var rätt tyst i Catena Arena, i alla fall utifrån tv-sändningen.
Såg match 2 o 3 på TV, kändes som det var minst lika bra tryck i Skeå, såg 1a på plats och det var då ett j-a liv.
Vår klack hördes rätt bra igår, vi på västra stå...
Kanske beror på utformningen av arenorna och akustiken att det uppfattas olika.
king_louie
Posts: 595
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by king_louie »

Är det bara jag som tycker att Rögle känns klart sämre än både Lkpg och Frölunda?
Väntar fortfarande på att vi ska göra en riktigt bra finalmatch, gårdagen var okej men vi kan bättre, dags nu?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1870
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by GroovyEd »

king_louie wrote: 26 Apr 2024, 08:38
Markman wrote: 25 Apr 2024, 23:34 Lite bränsle inför nästa hemmamatch:
Ryfors - Vi har fantastiska fans och de är där uppe bland de bästa i Europa. Jag säger inte att det var jättedåligt i Skellefteå, bara att det var bra mycket bättre här. Det var värdigt en final.
Jag tyckte personligen att det var långa perioder när det var rätt tyst i Catena Arena, i alla fall utifrån tv-sändningen.
Såg match 2 o 3 på TV, kändes som det var minst lika bra tryck i Skeå, såg 1a på plats och det var då ett j-a liv.
Vår klack hördes rätt bra igår, vi på västra stå...
Kanske beror på utformningen av arenorna och akustiken att det uppfattas olika.
Möjligen att vår sittplats drar ner det hela men ståplats har gjort helgjutna insatser rätt igenom slutspelet tycker jag.
king_louie
Posts: 595
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by king_louie »

GroovyEd wrote: 26 Apr 2024, 08:50
king_louie wrote: 26 Apr 2024, 08:38
Markman wrote: 25 Apr 2024, 23:34 Lite bränsle inför nästa hemmamatch:
Ryfors - Vi har fantastiska fans och de är där uppe bland de bästa i Europa. Jag säger inte att det var jättedåligt i Skellefteå, bara att det var bra mycket bättre här. Det var värdigt en final.
Jag tyckte personligen att det var långa perioder när det var rätt tyst i Catena Arena, i alla fall utifrån tv-sändningen.
Såg match 2 o 3 på TV, kändes som det var minst lika bra tryck i Skeå, såg 1a på plats och det var då ett j-a liv.
Vår klack hördes rätt bra igår, vi på västra stå...
Kanske beror på utformningen av arenorna och akustiken att det uppfattas olika.
Möjligen att vår sittplats drar ner det hela men ståplats har gjort helgjutna insatser rätt igenom slutspelet tycker jag.
Satt rätt så nära klacken och där var det då nästan ståplatsstämning, tror jag stod upp halva matchen.
Men svårt veta hur det lät på andra sektioner, man hör ju inte, ser bara klappningar och flaggviftande.
Randyandy
Posts: 91
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Randyandy »

Man kan ju konstatera att sitter man bortåt andra sidan från ståplats sett, närmare bortastå, så hör man väldigt lite av ljudet från klacken. Så till den grad att bortahjonen tror att det är "dåligt tryck" fast det kan vara grymt på närmare håll. Måste ha med akustiken i hallen att göra.
User avatar
Erwynn
Posts: 2424
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Erwynn »

Randyandy wrote: 26 Apr 2024, 09:08 Man kan ju konstatera att sitter man bortåt andra sidan från ståplats sett, närmare bortastå, så hör man väldigt lite av ljudet från klacken. Så till den grad att bortahjonen tror att det är "dåligt tryck" fast det kan vara grymt på närmare håll. Måste ha med akustiken i hallen att göra.
Det är enorma skillnader rent förutsättningsmässigt mellan våra arenor rent akutmässigt, tighthet med mera. Sen är det väl inget snack om att deras högstanivå är klasser över vår men den generella stämningen är rejält upphajpad.

Sen är det som du säger en helt annan bild hemma beroende på vart man befinner sig. T.ex. efter Linus 1-0 i match 1 kändes det från min plats på D-läktaren som att halva arenan stod upp och sjöng med i sexton ole ole men genom sändningen framkommer inte det öht på ett bra sätt.
Hata allt.
Tompa
Posts: 526
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Tompa »

Den stora skillnaden är sittplats.
NP har gjort ett grymt jobb i slutspelet men jag har haft sittplatsbiljett i mitten av arenan flera gånger under slutspelet och där kan knappt publiken ställa sig upp i 30 sekunder och på sin höjd klappa med.
Det är slutspel, go bananas. Man saknar tiden när det var en mer rå stämning i templet.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
GroovyEd
Posts: 1870
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by GroovyEd »

Såg klipp från första finalmatchen 2013 idag. Där är sittplats med från start på "vi på Västra stå har aldrig tvivlat" och rätt långt in på perioden. Fattar inte vad som hänt där riktigt. Visst att det varit många finaler på rätt kort tid, men ändå.
User avatar
lill-akka
Posts: 176
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by lill-akka »

Tyckte det var mycket oldtimers på sittplats sist jag var där. Kanske en åldersfråga?
User avatar
vonschnauser
Posts: 997
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by vonschnauser »

Reflektioner efter att ha sett match 3 igen i lugn och ro:

Kan bli bättre:
1. Bättre med från starten av matchen (första 10)
2. Bättre tekningar
3. Ännu bättre fokus vid våra avslut

Nöjd med:
1. Annars mkt bättre tendenser i PP och bra BP.
2. Släpper inte allt för mkt heta lägen

Tycker vi gör en mkt bra bortamatch. Många pratar om att vi hade lite flyt vid målen. Men vi hade samtidigt några lägen som inte går i mål där vi hade lite oflyt.
king_louie
Posts: 595
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by king_louie »

Special teams är verkligen det som har fungerat bäst.
Det och en bra målvakt brukar ofta vara avgörande i ett slutspel, resten räcker det om det funkar okej.
lappri
Posts: 523
Joined: 18 Oct 2022, 21:04

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by lappri »

king_louie wrote: 26 Apr 2024, 08:47 Är det bara jag som tycker att Rögle känns klart sämre än både Lkpg och Frölunda?
Väntar fortfarande på att vi ska göra en riktigt bra finalmatch, gårdagen var okej men vi kan bättre, dags nu?
Delar exakt samma känsla.
User avatar
Special Brew
Posts: 10079
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Special Brew »

king_louie wrote: 26 Apr 2024, 08:47 Är det bara jag som tycker att Rögle känns klart sämre än både Lkpg och Frölunda?
Väntar fortfarande på att vi ska göra en riktigt bra finalmatch, gårdagen var okej men vi kan bättre, dags nu?
Håller med.
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by StigVig »

Senaste 9 matcherna mot skåningarna har inneburit 8 vinster och AIK gillar att spela i Ängelholm.
Känslan bör vara god i laget inför lördagens match
Sen obegripligt hur Växköp & FBK förlorade 4 raka mot Bandylaget????
Kommer vi upp i nivå med 7:e matchen mot Frölunda, så har RBK inte en chans
Krossa Skiten!!!!!
Pontusbackstrom
Posts: 354
Joined: 03 Jul 2011, 17:43

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Pontusbackstrom »

king_louie wrote: 26 Apr 2024, 08:47 Är det bara jag som tycker att Rögle känns klart sämre än både Lkpg och Frölunda?
Väntar fortfarande på att vi ska göra en riktigt bra finalmatch, gårdagen var okej men vi kan bättre, dags nu?
Håller helt med. Tycker att de Rögle skapar är för det mesta pga slarv från våran sida.
Randyandy
Posts: 91
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Randyandy »

Kan säkert vara en av nackdelarna med att satsa på "tyngd", att man inte orkar i längden på samma sätt.
De fick en nystart i och med tränarbytet och kunde rida på den vågen onaturligt länge, men allt måste ha ett slut.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3081
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Foppas skridskocoach »

Jag vet inte om jag vill påstå att Rögle är sämre än Frölunda (definitivt inte sämre än LHC). Men så där oövervinnerliga som de tycktes vara i kvart och semi har de absolut inte varit.

Jag tror dock att de passar oss ganska bra då de inte är extremt disciplinerade utan kan tänka sig att bjuda på ett läge eller två per period. Lite som oss själva alltså, fast mer fysiskt orienterade.

I slutändan tror jag aatt serien kommer att avgöras av målvakterna. Just nu leder Linus målvaktsmatchen 2-1. Han behöver vinna två målvaktsmatcher till så har vi ett fjärde guld.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Special Brew
Posts: 10079
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Special Brew »

Vi bjöd ju på ena målet senast. Man måste vara lite bestämd vid linjerna. Är vi riktigt jävla noggranna men de små detaljerna imorgon så finns det en bra chans.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Rollie »

Sämre än Frölunda och Linköping....möjligen offensivt men definitivt inte defensivt.
aikekke
Posts: 230
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by aikekke »

Har en känsla att vi kommer få några billiga utvisningar mot oss imorgon.. och att de ska till något solklart om vi ska få med något.. nu vill hockeysverige ha 2-2 i matcher
User avatar
vonschnauser
Posts: 997
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by vonschnauser »

Tycker det är lite ironiskt när alla Rögle fans klagar på domarna efter förra matchen, sen kollar man statistiken, 8min var.

Efter en match där vi och motståndarlaget fått samma lika utv min känner man sig som AIK supporter väldigt nöjd. Tydligen inte som Rögle supporter.
shaquille
Posts: 1981
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by shaquille »

vonschnauser wrote: 26 Apr 2024, 21:45 Tycker det är lite ironiskt när alla Rögle fans klagar på domarna efter förra matchen, sen kollar man statistiken, 8min var.

Efter en match där vi och motståndarlaget fått samma lika utv min känner man sig som AIK supporter väldigt nöjd. Tydligen inte som Rögle supporter.
Så var det mot Frölunda med, dom gnällde fast vi hade dubbelt så mycket.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3081
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Foppas skridskocoach »

Alla gnäller. Det är naturligt när det inte finns några svartvita regler (annat än möjligtvis för puck out och sex man).

Alla lag får utvisningar mot sig som släppts i motsatt riktning tidigare.

Alla lags supportrar hittar situationer där de borde fått med sig PP’n men där domarna friat (trots att snarlika eller till och med mildare motsvarigheter lett till PP för motståndarlaget).

Personligen tycker jag att man kan bli irriterad i stunden över tvåminuterssituationer men sedan försöka släppa det. Domarna kommer aldrig att kunna göra helt rätt i precis varje situation ute på isen. Däremot ska man kunna kräva konsekvens vid videogranskningar, avstängningssituationer etc, där möjlighet finns att se situationen igen från flera vinklar osv.
Tigerränderna går aldrig ur.
marre
Posts: 3182
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by marre »

Kloka ord :)
Tompa
Posts: 526
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by Tompa »

Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
TigerShark
Posts: 3927
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Final 4: Rögle BK - Skellefteå AIK 27/4

Post by TigerShark »

Tompa wrote: 27 Apr 2024, 10:11 Trevliga supportrar:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -mot-rogle
Absolut inget nytt, det här har supportrar gjort i många år.
Post Reply