Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 10065
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Special Brew »

VonCheese wrote: 12 Apr 2024, 23:26
tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:18
VonCheese wrote: 12 Apr 2024, 23:15
tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:12
Dwight_Shrute wrote: 12 Apr 2024, 22:52 Åtminstone 3 av målen bör han ta
Vilka av de sex målen ska han ta?
Varför försvarar du Gurra så hårt? Han gör en ruggigt dålig match. Han ligger topp i löneligan i laget. Inte bra nog.
Ställer en fråga kring vilka av de tre mål han ska ta? Absolut ska han rädda 6-6 målet, vilket av de andra?
Det var inte jag som sa att han skulle ta 3 mål, men direkt nån yppar ett ord om Gurra så går du in i försvar. Tycker du att han är bra nog att tjäna 250k/mån? Tror att såväl Hellnemo som Ratio hade gett oss vinsten på ordinarie tid idag, för kanske 1/10 av lönen.
Gurra skulle ha tagit det 6:e målet. Man kan inte stå och spana åt ett annat håll i den situationen. En målvakt ska ha koll på var pucken är när motståndarna är i anfallszon.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Gezim »

Lindvall var kass ikväll och det märks på försvarspelet att det blir hönsgård. Abris gamla citat dom har också dålig målvakt passar rätt bra in på dagens match
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Dwight_Shrute »

tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:12
Dwight_Shrute wrote: 12 Apr 2024, 22:52 Åtminstone 3 av målen bör han ta
Vilka av de sex målen ska han ta?
2-2, 5-6 och 6-6. 2-2 så fryser han fast i isen istället för att följa med skytten, 5-6 kan jag kanske tycka är okej ändå, även om pucken går rakt in och gurra ser ut att vara placerad ganska långt till höger i målet. 6-6 FÅR han inte släppa in i det läget.

Han gör en ganska dålig match, ingen katastrof alls, men ändå en dålig match. Han var dock extremt nära att kosta oss matchen och det är jävligt allvarligt när det handlar om en så individuellt viktig position i laget.. Tycker du att han är bra ikväll?
Last edited by Dwight_Shrute on 12 Apr 2024, 23:36, edited 1 time in total.
Randyandy
Posts: 89
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Randyandy »

Man kan inte säga att Lindvall direkt hade en lätt match och att han inte är helt kass behöver man ju inte se längre än till i förrgår för att se.
Men tycker ändå han borde ha bytts ut efter typ 3:e målet utan "hard feelings" för det var bara inte hans dag. Kan ju knappast själv känt sig precis ostoppbar där. Men stort minus till hela försvarsspelet.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by tazman »

VonCeese// Därför att det aldrig är någon som lyfter fram målvakten när vi vinner, skulle ha tagit sista målet. Resten är dåligt försvarsspel av utespelarna. Om du trycker att Hellnemo eller Rautio borde stått istället så behöver du dricka en kanna vatten och nyktra till.

Du och Dwight_Shrute får gå in på shl.se, titta på repriserna och informera oss andra vilka mål han skulle ha räddat.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Fdskebo »

Intressanta fakta: Strömwall, Friberg och Tömmernäs, alla över 30 min. Röde Roger gick all in för vinst.
User avatar
nr86
Posts: 5357
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by nr86 »

VonCheese wrote: 12 Apr 2024, 23:26
tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:18
VonCheese wrote: 12 Apr 2024, 23:15
tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:12
Dwight_Shrute wrote: 12 Apr 2024, 22:52 Åtminstone 3 av målen bör han ta
Vilka av de sex målen ska han ta?
Varför försvarar du Gurra så hårt? Han gör en ruggigt dålig match. Han ligger topp i löneligan i laget. Inte bra nog.
Ställer en fråga kring vilka av de tre mål han ska ta? Absolut ska han rädda 6-6 målet, vilket av de andra?
Det var inte jag som sa att han skulle ta 3 mål, men direkt nån yppar ett ord om Gurra så går du in i försvar. Tycker du att han är bra nog att tjäna 250k/mån? Tror att såväl Hellnemo som Ratio hade gett oss vinsten på ordinarie tid idag, för kanske 1/10 av lönen.
Det syns så tydligt att Lindvall jagar räddningar hela tiden. Söderström är på en annan nivå där. Han låter det komma till honom som det brukar heta. Lindvall har ju varit borta länge så annat har inte varit så konstigt. Ännu skönare med denna vinst då det varit ett helt annat läge med 2-2 i matcher. Heikkinen har verkligen blivit bra i slutspelet. Cred till honom.
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Larionov »

Ogge lär bli avstängd efter Rogärs smarta kupp (naturligtvis felaktigt). In med Voullet!
Voullet-Pär-hugg
Johnson-Johnsson-sikura
Max-16-Sandberg
Letten-Zeb-Robertson

Varför kan inte vi sätta press på domarn?

Vi vinner när vi spelar kasst och förlorar när vi spelar bra!
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by tazman »

Så när Ohlsson, Robertson, Pär L säljer sig billigt då tycker du det är Lindvalls fel? Den långa förflyttningen ska han rädda?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Larionov »

Glömde Heikkinen, han och Robertsson kan alternera!
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Fdskebo »

Vore najs med Pudas tillbaka. Skulle ge oss en enorm bredd även på backsidan. Och vi skulle även ha en marginal att våga spela på gränsen.

Jag tycker Strömwall är i en klass för sig, han bär hela Frölunda. Kan tycka att man borde gå hårdare på honom.

Men vi har sååå mycket bättre bredd.

Jag hoppas på en grinig match på söndag. En riktigt fysisk holmgång.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Gezim »

tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:38 Så när Ohlsson, Robertson, Pär L säljer sig billigt då tycker du det är Lindvalls fel? Den långa förflyttningen ska han rädda?
Tycker du Gurra gör en bra match?

Att försvarspelet ser ut som det gör, tror jag till stor del idag beror till att målvakten är fladdrig och försvaret inte litar på att han tar puckarna.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Dwight_Shrute »

tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:38 Så när Ohlsson, Robertson, Pär L säljer sig billigt då tycker du det är Lindvalls fel? Den långa förflyttningen ska han rädda?
Vilken lång förflyttning? 2-2 är ingen lång förflyttning, han ska ju bara följa med skytten lite åt höger? 5-6 är en handledare som går rakt in och Gurra lutar sig långt åt höger. 6-6 är ett juniormisstag.

..och för min del räcker det så. Ingen vill ta heder och ära av Gurra, om du tror det, men att kunna se lite nyktert på saken skadar ingen.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by kopitar »

Så jävla skönt! Avgå rönnberg och hela jävla pundarstudion i tv4.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by tazman »

Vi ser olika på målvaktsspel, nog så. Trevlig kväll!

Får se om ni är lika kritiska när Lindberg bränner ett öppet mål eller när Johnson missar ett friläge. Utespelarna vinner matcher åt laget medan målvakter och coacher förlorar matcher, hårda bud.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
nr86
Posts: 5357
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by nr86 »

tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:35 VonCeese// Därför att det aldrig är någon som lyfter fram målvakten när vi vinner, skulle ha tagit sista målet. Resten är dåligt försvarsspel av utespelarna. Om du trycker att Hellnemo eller Rautio borde stått istället så behöver du dricka en kanna vatten och nyktra till.

Du och Dwight_Shrute får gå in på shl.se, titta på repriserna och informera oss andra vilka mål han skulle ha räddat.
Aldrig någon som lyfter fram målvakten? Där har du tokfel tycker jag. Söderström har vunnit matcher åt oss säkert 4-5 gånger den här säsongen. Har hyllat honom för det. Lindvall gjorde en väldigt fin debut efter sin långa skadefrånvaro och han fick cred för den matchen. Som jag skrev tidigare är Lindvall matchotränad och det syns. Han jagar räddningar och ser flaxig ut i målet. Det tar tid att komma i form och jag blir orolig när inte Söderström stod igår. Han är nivåer bättre just nu som jag ser det. Våra vinstchanser minskar med Lindvall tycker jag.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3069
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Foppas skridskocoach »

Det blir lätt onyanserat (avs Gurra) i stridens hetta.

Efter att ha sovit på saken tycker jag att man kan säga att ett par saker är sanna samtidigt.

1) Han är i grunden en väldigt bra målvakt.
2) Han gör ingen bra match.
3) Målvakter är sjukt utsatta och deras dåliga matcher kostar väldigt mycket för laget.
4) I slutändan kostade det oss inte särskilt mycket mer än en onödig sudden.
5) Jag har fortsatt förtroende för honom.
6) …men vi har större chans att vinna med Linus i kassen.
Tigerränderna går aldrig ur.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Frantisek Pospisil »

Blev en jobbig kväll.
Cykla ner till arenan. Väl där springa mellan läktaren å restaurangen för att hinna se så mycket som möjligt. Fira en stund det första guldet jag upplevt hemspelat på hemmaplan under mitt 70åriga liv, för att sedan cykla 1 mil hem igen å komma in i bland det sjukaste jag sett i upplösning av en hockeytävling. Känns på något sätt som att det är vårat år i år.
Bara 30 timmar kvar innan man återigen får ta sig en tur till arenan.
Last edited by Frantisek Pospisil on 13 Apr 2024, 09:16, edited 1 time in total.
User avatar
nr86
Posts: 5357
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by nr86 »

Hoppas det stämmer det norran skriver att ingen anmälan lämnats in på Ogge. Vår kanske enskilt bästa spelare. Otroligt bra i pp.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by msoe »

Gezim wrote: 12 Apr 2024, 23:33 Lindvall var kass ikväll och det märks på försvarspelet att det blir hönsgård. Abris gamla citat dom har också dålig målvakt passar rätt bra in på dagens match
Det här köper jag inte. Om man som försvarare är osäker på målvakten faller man bakåt för tidigt i offensiv zon och faller för långt ner i knät på egen målvakt när spelet är i egen zon. Man släpper inte till 6-8 kontringar per period och irrar bort sej nere i sarghörnen gång på gång så att motståndarlaget får numerära överlägen i slottet.

6-6 målet är en rejäl tavla. Men i övrigt tar han vad han ska den här matchen.

Starkt att vinna det här med tanke på hur spelet såg ut i andra och tredje perioderna. Som nån skrev gick roger hårt på sina toppspelare och i 4:e är aik bättre, iofs. med hjälp av 2 st pp, men förhoppningsvis börjar de tröttna lite nu. Det bör ta ganska hårt på psyket att torska en sån här match också, skulle tro att de gick in i sudden med en riktigt bra känsla.

Det är bara att hoppas på att roger inte lyckades grina till sej en avstängning på 24 nu, så kan vi stänga den här serien imorn och börja ladda batterierna inför finalen.
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Micke »

nr86 wrote: 13 Apr 2024, 07:27
tazman wrote: 12 Apr 2024, 23:35 VonCeese// Därför att det aldrig är någon som lyfter fram målvakten när vi vinner, skulle ha tagit sista målet. Resten är dåligt försvarsspel av utespelarna. Om du trycker att Hellnemo eller Rautio borde stått istället så behöver du dricka en kanna vatten och nyktra till.

Du och Dwight_Shrute får gå in på shl.se, titta på repriserna och informera oss andra vilka mål han skulle ha räddat.
Aldrig någon som lyfter fram målvakten? Där har du tokfel tycker jag. Söderström har vunnit matcher åt oss säkert 4-5 gånger den här säsongen. Har hyllat honom för det. Lindvall gjorde en väldigt fin debut efter sin långa skadefrånvaro och han fick cred för den matchen. Som jag skrev tidigare är Lindvall matchotränad och det syns. Han jagar räddningar och ser flaxig ut i målet. Det tar tid att komma i form och jag blir orolig när inte Söderström stod igår. Han är nivåer bättre just nu som jag ser det. Våra vinstchanser minskar med Lindvall tycker jag.
Jag gjorde tidigare i år en rolig grej. Tog en screenshot varje gång Skellefteå AIK:s sociala medier hyllade målvakten efter en vinst. Facit: det var många. I snitt varannan match lyfte kontot upp målvakten som en jätte eller liknande ord, oerhört sällan fick någon utespelare den credden. Målvakter i hockey får extremt mycket cred, EXTREMT MYCKET, och ska då också kunna kritiserar vilket är rimligt med Lindvall här. Har vi fullt lag och Söderström i kassen nästa match vinner vi, 100 %.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Ultron »

Gurra var KUNG i semifinal 3, spelade hur lugnt och stabilt som helst. Att han bara släpper in ett mål mindre än Lars Johansson igår kan jag ta. Vi vinner nästa oavsett vem av våra två skickliga målvakter som står.
User avatar
vonschnauser
Posts: 990
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by vonschnauser »

På just målen tycker jag inte Lindvall kan göra så mkt (bortsett från sista målet där han missbedömde situationen helt). 1:an & 3:an är ju helt otagbart. 2:an, 4:an & 5:an tror jag att Söderström hade kunnat ta 1 eller 2 av.
lappri
Posts: 519
Joined: 18 Oct 2022, 21:04

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by lappri »

Ultron wrote: 13 Apr 2024, 12:07 Gurra var KUNG i semifinal 3, spelade hur lugnt och stabilt som helst. Att han bara släpper in ett mål mindre än Lars Johansson igår kan jag ta. Vi vinner nästa oavsett vem av våra två skickliga målvakter som står.
+1 på sista meningen. Nästa match knyter vi säcken.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Talbot25 »

Talbot25 wrote: 12 Apr 2024, 22:01 Ta tillbaka PP-trophy från Gurra
Såhär när man har fått sova på saken så vill jag be om ursäkt för detta inlägg igår. Gurra var inte bra igår men det beror bara på för tätt matchande. Dumt att sparka på bilen bara för att soppan är slut.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1517
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by Humlannitton »

Nu är jag partisk eftersom jag var där, men fan vilket stöd NP Sthlm och alla andra bortafans var igår! Verkligen grymt bra stämning, och galen match som gjorde bussresan hem värd det!
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Semi.4 Frölunda - Skellefteå AIK 12/4 19.30

Post by tazman »

Micke:

Märkligt det där, räknade inläggen som AIK gjorde under 2024, cirka 600 inlägg av dessa var 6-7 inläggen riktade mot målvakterna.

Om man enbart räknar inläggen kring slutresultaten och fokusspelarna så var det 25 inlägg och 1 (!) och i av dessa var det fokus på målvakten. Gurra i en 1-4 vinst mot HV71.

Helt omöjligt att vinna över er som anser att det är målvaktens fel om utespelarna slarvar och ser nervösa ut. Ni har redan bestämt er för att det är målvaktens fel och klarar inte av att vara kritisk när utespelarna inte klara av att göra mål, exempelvis i onsdagens match.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Post Reply