Slutspel 2024

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

king_louie
Posts: 592
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Slutspel 2024

Post by king_louie »

RBK - snacka om självförtroendet på topp, å andra sidan såg Växjö riktigt risiga och frustrerade ut av det jag såg.
Jönsson lär knappast vara nöjd att Martinsson tog en frustrations-femma med 8 min kvar och ett mål upp.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3069
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspel 2024

Post by Foppas skridskocoach »

king_louie wrote: 12 Apr 2024, 09:08 RBK - snacka om självförtroendet på topp, å andra sidan såg Växjö riktigt risiga och frustrerade ut av det jag såg.
Jönsson lär knappast vara nöjd att Martinsson tog en frustrations-femma med 8 min kvar och ett mål upp.
Sett till kontexten var det nog en av de mest horribla utvisningar man har sett.
Tigerränderna går aldrig ur.
andreas22222
Posts: 1573
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Slutspel 2024

Post by andreas22222 »

Precis normalt i grundserien är en slashing i knävecket/ vaden 5 minuter och avstängning.

Släpper man då som axplock på 2 matcher 3 huvudtacklingar och en spark med skridskon.

Så blir domarnas påverkan på noll konsekvent bedömning väldigt matchavgörande.

När man plötsligt börjar använda regelboken.

Svensk hockey mäste komma till rätta ned detta. Spelare/ ledare/ media och framförallt publik/ fans.
Ingen vet vad som är nivån utan den skiftar från händelse till händelse.

Domarna kan missa och ha en dålig dag men detta är över lång tid nu och inte hållbart.
king_louie
Posts: 592
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Slutspel 2024

Post by king_louie »

Tycker intervjun med Ogge i norran bekräftar att det finns två olika regelböcker.

Hur ser du på skillnaderna i bedömningarna jämfört med grundserien?
– Nog visste jag att det skulle bli annorlunda, men kanske inte så mycket.


Domarna vägrar i sten erkänna att de dömer annorlunda i slutspel men alla ser det, kejsarens nya kläder.
cleo
Posts: 720
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Slutspel 2024

Post by cleo »

king_louie wrote: 12 Apr 2024, 13:53 Tycker intervjun med Ogge i norran bekräftar att det finns två olika regelböcker.

Hur ser du på skillnaderna i bedömningarna jämfört med grundserien?
– Nog visste jag att det skulle bli annorlunda, men kanske inte så mycket.


Domarna vägrar i sten erkänna att de dömer annorlunda i slutspel men alla ser det, kejsarens nya kläder.
Så är det, och det är så jävla dåligt av svenska domarkåren, situationsrummet, ref.gruppen och disciplinnämnden.
Hade det varit grundserie så hade man garanterat tagit minst 4-5 avstängningar totalt i hela slutspelet.
Till dags datum endast en avstängning pga kontakt med domare.
king_louie
Posts: 592
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Slutspel 2024

Post by king_louie »

Senaste matchen var ganska typisk - 3 dubbelutvisningar som kvittades (enkla att ta), 4 trippingar (solklara tripping verkar finnas med även i regelboken för slutspel, dock kan även de släppas ibland). Inga utvisningar förutom kvittningar andra halvan av matchen.

Sedan fick vi 2st för påkörning av målvakt, Hugg när målisen stod utanför målgården, och Lirre som blev intryckt. Kanske var de korrekta men igår åkte Everberg helt självförvållat in i Larmi som gjorde en kullerbytta, utan åtgärd. Total inkonsekvens.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3069
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspel 2024

Post by Foppas skridskocoach »

Den officiella statistiken borde (annat än på individuell nivå) mäta PP-tid och inte antal utvisningsminuter.

Det ser ju sjukt mycket bättre ut för domarna med en statistik som säger:

Lag A 16 minuter
Lag B 10 minuter

…än verklighetens:

Lag A 0 PP-tillfällen
Lag B 3 PP-tillfällen
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Slutspel 2024

Post by Erwynn »

285kr för en ståplats nu. Finns gott om incitament till nästa säsong för folk att köpa ett slutspelskort. Billing drar sig inte för att öka priserna. 50kr upp sen matchen i måndags bara.
Hata allt.
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Slutspel 2024

Post by Chippen »

Erwynn wrote: 24 Apr 2024, 12:13 285kr för en ståplats nu. Finns gott om incitament till nästa säsong för folk att köpa ett slutspelskort. Billing drar sig inte för att öka priserna. 50kr upp sen matchen i måndags bara.
Det är ju faktiskt helt sjukt att de ändrar priserna nu. Vad kommer då en match 7 att kosta?
Visst kan man säga att "folk kommer köpa biljett oavsett", men hur mycket ska man mjölka ur i pris?
När man gör så här så vore nästan lite humor om det inte blir utsålt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lobo
Posts: 1577
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2024

Post by lobo »

blev också förvånad, 285, snål-jävla-Billing var det första jag tänkte. Har inte mycket till övers för honom, i nåt anseende.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Slutspel 2024

Post by PackSwede »

När man gör så här så vore nästan lite humor om det inte blir utsålt.
Nej för i helvete låt det inte hända, det var många som gottade sig på VK (Umeås) kommentarer när det tog ganska lång tid att sälja ut Semi 7

Hur har prisutevckligen varit på ståplats dom olika stegen av slutspel?, jag har för mig någon sa att det kostade 235:- i måndags

Årskortet har snart betalat av sig bara på slutspelet!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3069
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspel 2024

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote: 24 Apr 2024, 14:16
Erwynn wrote: 24 Apr 2024, 12:13 285kr för en ståplats nu. Finns gott om incitament till nästa säsong för folk att köpa ett slutspelskort. Billing drar sig inte för att öka priserna. 50kr upp sen matchen i måndags bara.
Det är ju faktiskt helt sjukt att de ändrar priserna nu. Vad kommer då en match 7 att kosta?
Visst kan man säga att "folk kommer köpa biljett oavsett", men hur mycket ska man mjölka ur i pris?
När man gör så här så vore nästan lite humor om det inte blir utsålt.
Det är ju lite grann tingens verklighet. Det bästa för klubben är såklart att arenan är fullsatt till så höga biljettpriser som möjligt. Men visst är det surt när priserna höjs.

…å andra sidan kan man kanske också själv resonera så här; hur många grundseriematcher är en game 7 i en final värd? Fem? Tio? Hundra? Ur det perspektivet är möjligheten att närvara nog mer prisvärd.
Tigerränderna går aldrig ur.
Joner
Posts: 77
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Slutspel 2024

Post by Joner »

I kvart 1 och 2 gjorde man det bra som körde vidare med samma pris som i grundserien, sen har det verkligen gått spikrakt uppåt.

235 kr i en final tyckte jag inte kändes allt för orimligt men nu när vi börjar närma oss 300 kr så känns det väl som att de tar i lite väl mycket...

Hoppas folk lär sig att köpa årskort till nästa säsong.
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Slutspel 2024

Post by Fdskebo »

Jag kan, rent marknadsmässigt, tycka att det vore smartare av AIK att behålla relativt låga priser och sälja slut direkt vid varje biljettsläpp.
Det skulle ge ett incitament till kommande år att köpa slutspelskort direkt (för att garantera plats) och på så sätt casha in även om vi skulle åka ut i kvarten. Dessutom så skulle det säkert generera fler på plats totalt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3069
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspel 2024

Post by Foppas skridskocoach »

Fdskebo wrote: 24 Apr 2024, 16:18 Jag kan, rent marknadsmässigt, tycka att det vore smartare av AIK att behålla relativt låga priser och sälja slut direkt vid varje biljettsläpp.
Det skulle ge ett incitament till kommande år att köpa slutspelskort direkt (för att garantera plats) och på så sätt casha in även om vi skulle åka ut i kvarten. Dessutom så skulle det säkert generera fler på plats totalt.
Intressant resonemang.
Tigerränderna går aldrig ur.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Slutspel 2024

Post by dovienya »

Jag betalade 360 för mig och grabben ståplats finalmatch #1 (235+125), betalade 260kr (180+80) för mig och grabben ståplats semi #2, och 600kr (200x3) för tre st rad2-sitt på H i kvart #1..

men det har varit jävligt bra tryck i år
John
Posts: 258
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Slutspel 2024

Post by John »

Det är väl inte helt fel att ta bra betalt för attraktiva matcher som blir slutsålda. Brinner man ordentligt för Skellefteå AIK så sitter man ju på ett säsongskort. Sällanbesökare och medgångssupportrar kan gott betala höga biljettpriser som en kompensation för att det är först nu som de behagar dyka upp.
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Slutspel 2024

Post by Chippen »

Vad kostar ståplats i grundserien?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10065
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Slutspel 2024

Post by Special Brew »

John wrote: 24 Apr 2024, 19:28 Det är väl inte helt fel att ta bra betalt för attraktiva matcher som blir slutsålda. Brinner man ordentligt för Skellefteå AIK så sitter man ju på ett säsongskort. Sällanbesökare och medgångssupportrar kan gott betala höga biljettpriser som en kompensation för att det är först nu som de behagar dyka upp.
Så är det.
lobo
Posts: 1577
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2024

Post by lobo »

Special Brew wrote:
John wrote: 24 Apr 2024, 19:28 Det är väl inte helt fel att ta bra betalt för attraktiva matcher som blir slutsålda. Brinner man ordentligt för Skellefteå AIK så sitter man ju på ett säsongskort. Sällanbesökare och medgångssupportrar kan gott betala höga biljettpriser som en kompensation för att det är först nu som de behagar dyka upp.
Så är det.
det är sanningen , men känns sniket. jag hatar när man känner sig utnyttjad. som nån sa tidigare, sätt 235 el 250 HELA finalserien. Vad blir det för pris om det blir en 7e avgörande? Mjölka är rätt utifrån marknadsmässiga förhållanden, men om vi inte lever upp till det när kommer till kostnader (betta mer än befogat på vissa spelare, halva truppen på billiga 1a kontrakt / juniorer) så känns det sniket. Punkt. Växjö och Linköping kan hålla på med det men inte AIK som slår sig på bröstet med "bygdens lag"

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Slutspel 2024

Post by Rollie »

lobo wrote: 24 Apr 2024, 21:47
Special Brew wrote:
John wrote: 24 Apr 2024, 19:28 Det är väl inte helt fel att ta bra betalt för attraktiva matcher som blir slutsålda. Brinner man ordentligt för Skellefteå AIK så sitter man ju på ett säsongskort. Sällanbesökare och medgångssupportrar kan gott betala höga biljettpriser som en kompensation för att det är först nu som de behagar dyka upp.
Så är det.
det är sanningen , men känns sniket. jag hatar när man känner sig utnyttjad. som nån sa tidigare, sätt 235 el 250 HELA finalserien. Vad blir det för pris om det blir en 7e avgörande? Mjölka är rätt utifrån marknadsmässiga förhållanden, men om vi inte lever upp till det när kommer till kostnader (betta mer än befogat på vissa spelare, halva truppen på billiga 1a kontrakt / juniorer) så känns det sniket. Punkt. Växjö och Linköping kan hålla på med det men inte AIK som slår sig på bröstet med "bygdens lag"

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Märkligt resonemang....marknadsmässigt är det ju tvärtom helt rätt att ta dom priserna när folk äntligen är beredda att hasa sig till ladan till skillnad från seriespelet, efterfrågan nu ger möjligheter till att kompensera för dåliga siffror i grundserien. Och ang kostnader förstår jag inte heller resonemanget, ju mer intäkter desto bättre lag och större utvecklingsmöjligheter totalt sett
lobo
Posts: 1577
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2024

Post by lobo »

Rollie wrote:
lobo wrote: 24 Apr 2024, 21:47
Special Brew wrote:
John wrote: 24 Apr 2024, 19:28 Det är väl inte helt fel att ta bra betalt för attraktiva matcher som blir slutsålda. Brinner man ordentligt för Skellefteå AIK så sitter man ju på ett säsongskort. Sällanbesökare och medgångssupportrar kan gott betala höga biljettpriser som en kompensation för att det är först nu som de behagar dyka upp.
Så är det.
det är sanningen , men känns sniket. jag hatar när man känner sig utnyttjad. som nån sa tidigare, sätt 235 el 250 HELA finalserien. Vad blir det för pris om det blir en 7e avgörande? Mjölka är rätt utifrån marknadsmässiga förhållanden, men om vi inte lever upp till det när kommer till kostnader (betta mer än befogat på vissa spelare, halva truppen på billiga 1a kontrakt / juniorer) så känns det sniket. Punkt. Växjö och Linköping kan hålla på med det men inte AIK som slår sig på bröstet med "bygdens lag"

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Märkligt resonemang....marknadsmässigt är det ju tvärtom helt rätt att ta dom priserna när folk äntligen är beredda att hasa sig till ladan till skillnad från seriespelet, efterfrågan nu ger möjligheter till att kompensera för dåliga siffror i grundserien. Och ang kostnader förstår jag inte heller resonemanget, ju mer intäkter desto bättre lag och större utvecklingsmöjligheter totalt sett
jag sa ju det, det ÄR rätt marknadsmässigt..
det jag irriterar mig på är "vi" känslan och "från bygden", och varför "sitter folk hemma" , och alla jävla ideella reportage man får från AIK, men när man kan (för första gången på åratal) så mjölkar man.
Ska vi köra EBITDA racet så tycker jag vi ska stå för det hela vägen

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
John
Posts: 258
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Slutspel 2024

Post by John »

Så eftersom Oskar Nilsson har för hög lön och AIK är duktiga på att lyfta upp juniorer ska de ha lägre priser, än de marknadsmässiga, under SM-slutspelet och finalerna?

Ett tunt resonemang som du för. Det som du tycker är alltså att de (du?) som inte är särskilt intresserade av att gå på matcherna under HELA säsongen, ska få marknadsmässigt subventionerade priser när det gäller som mest?
lobo
Posts: 1577
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2024

Post by lobo »

Mitt resonemang är tunnt, det är ju det jag säger. Jag vill betala 285 om det är det som krävs för att att se match 5, men jag tycker att AIK gör fel när man inte kan hålla en röd linje med låg budget på spelartruppen, och vägra köpa framgång (löner), samtidigt mjölkar besökare när det faktiskt skapar en hype som nu i en final. Hur kan man förvänta sig fullsatt med hemvävda trupper i november (till vettiga priser, helt ok) när man samtidigt tar max av sällanbesökare när dom äntligen kommer. Jag är 100% för att hålla en linje, stå för den, sen räcker inte biljetterna till alla när det drar ihop sig, exakt som det ska vara. Det skapar en känsla av att "fan-varför-är - jag-inte-där". Nu kan folk som ändå alltid sitter hemma säga (och det gör dom), det är så jävla dyrt.
Jag vill bara se till att få dit mycket fler sällanbesökare, hela säsongen, och extra gärna i slutspel. DET skapar bättre snitt på våra intäkter.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk



"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3069
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspel 2024

Post by Foppas skridskocoach »

lobo wrote: 24 Apr 2024, 23:40 Mitt resonemang är tunnt, det är ju det jag säger. Jag vill betala 285 om det är det som krävs för att att se match 5, men jag tycker att AIK gör fel när man inte kan hålla en röd linje med låg budget på spelartruppen, och vägra köpa framgång (löner), samtidigt mjölkar besökare när det faktiskt skapar en hype som nu i en final. Hur kan man förvänta sig fullsatt med hemvävda trupper i november (till vettiga priser, helt ok) när man samtidigt tar max av sällanbesökare när dom äntligen kommer. Jag är 100% för att hålla en linje, stå för den, sen räcker inte biljetterna till alla när det drar ihop sig, exakt som det ska vara. Det skapar en känsla av att "fan-varför-är - jag-inte-där". Nu kan folk som ändå alltid sitter hemma säga (och det gör dom), det är så jävla dyrt.
Jag vill bara se till att få dit mycket fler sällanbesökare, hela säsongen, och extra gärna i slutspel. DET skapar bättre snitt på våra intäkter.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Pengarna måste in först, sen kan spelarbudgeten öka. Det är nog den krassa verkligheten.
Tigerränderna går aldrig ur.
lobo
Posts: 1577
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2024

Post by lobo »

Ja, igen jag fattar det, men de har samtidigt en uttalad strategi att aldrig gå bananas på spelartruppen. De vill ha en hållbar kostnad, vi har ju i detta forum även klagat på att vi aldrig pungar ut för att få hit en spelare som vi verkligen ville ha. Bygdens lag. Det är det rimmet jag irriterar mig på när de samtidigt mjölkar besökare "så mycket marknaden tillåter" - lex höja priserna i samma finalserie.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Slutspel 2024

Post by Chippen »

Som jämförelse så tar Rögle 135 kr för ståplats till matchen ikväll.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lobo
Posts: 1577
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspel 2024

Post by lobo »

Chippen wrote:Som jämförelse så tar Rögle 135 kr för ståplats till matchen ikväll.
wow

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Slutspel 2024

Post by Frantisek Pospisil »

Om det bara var spelartruppen.
Kom ihåg att det är horder av folk som ska avlönas uppe på kontoret. Tränarna är heltidsanställa ända ner till U 16 (rätta mig om jag har fel). Miljonbelopp betalas ut i löner varje månad, och det på anställda som sköter dagliga sysslor.
Pengar måste in.
krysset
Posts: 2006
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Slutspel 2024

Post by krysset »

Allt har sitt pris och så länge folk betalar så funkar det. Utbud och efterfrågan.
Jag håller med Pospisil i frågan. Det är många som ska avlönas. Behöver man avlöna så mycket folk? Ja tydligen anser AIK det.
Dyrt att gå på hockey för en tvåbarnsfamilj har det varit länge.
Sedan är det inte relevant att jämföra biljettpriset mellan olika klubbar. Beror mycket på vilka omkostnader lagen har. Om vi kollar resekostnader så slår det olika.
Post Reply